Gå til innhold

Kristen skoledagbok

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Veit nokon om ei kristen skuledagbok? På denne måten kunne eg ha vist kven som er min konge, og samstundes kanskje fått spørsmål....

Hvem er din konge? Og hva skal du med spørsmål? Og spørsmål om hva?

Hvis det er spørsmål om din tro, så synes jeg du skal spørre deg selv litt om diverse tema.

Lenke til kommentar
Veit nokon om ei kristen skuledagbok? På denne måten kunne eg ha vist kven som er min konge, og samstundes kanskje fått spørsmål....

Hvem er din konge? Og hva skal du med spørsmål? Og spørsmål om hva?

Hvis det er spørsmål om din tro, så synes jeg du skal spørre deg selv litt om diverse tema.

Eg var kanskje litt kort... Meininga var å skrive: "så får eg kanskje spørsmål om kristendommen, då kan eg vitna, uten at folk føler at eg treng meg på"

Lenke til kommentar
Jesus vil gjere mykje! Han har i alle fall gjort mitt liv betre, eg har ein sikkerhet om at det finnes håp. For meg og alle andre kristne! Han vil hjelpa deg og, viss du slepp han til.....

JA! OG DE SMÅ FLYGENDE ROSA ELEFANTENE JEG SER OVERALT HAR GJORT MITT LIV LYKKELIGERE!! Å hjelpes.. voks opp, og ta skrittet inn i det 21. århundret. Stakkars menneske.

Lenke til kommentar

1. en skal ikke klandre noen for at de har andre synspunkter på en sak enn du har, en skal heller ikke påstå at sitt syn er bedre enn andre sitt.

2. religion er et av de mest ømme punktene menneskeheten har, vi ønsker alle noe å tro på. Og ved religion så kan folk finne de svarene de søker selv om de virker absurde.

og til alle de som påstår at big bang skapte verden, dere har rett og feil på samme tid. tenk dere. kan masse bli skapt av ingenting? hva var det som var før big bang, og før det og før det... uansett om vi har en materielinje eller sirkel så kommer spørsmålet, det må være en begynnelse uansett. Noe må ha lagd det. masse kommer ikke av ingenting, men teller også mot en gud i den forstand at selv det kan ikke bli lagd av ingenting. det må være en kraft bak enhver kraft. så egentlig kommer vi aldri til å finne det ut.

og derved kommer også et filosofisk spørsmål som har blitt spurt i alle tider, eksisterer vi virkelig eller er dette bare en illusjon. Den eneste religionen jeg har lest om som dekker den filosofien er Buddhismen som oppnår nirvana. Intetheten. Den religionen er egentlig litt morbid fordi de lengter etter å bli ingenting.

Den eneste måten jeg mener vi kan oppnå "opplysthet" er ved døden, men så kommer en liten tanke til.

det er sikkert en del av dere som er sanndrømmte. at dere drømmer en situasjon helt realistisk så hender den. viss en tenker langt, og jeg mener langt utover så kan en tolke det som om det livet en lever er en sirkel, at når en dør så begynner en over igjen. noe som faktisk er en ganske ekkel tanke, siden da har vi ikke kontroll over våre egne skjebner, noe som tilsier at det finnest noe som kontrollerer oss.

men dette var et lite sidesprang, som jeg begynnte med. SLUTT Å KRITISER ANDRE FORDI DE ER PERSONLIG KRISTNE!!! det er deres valg, ikke ditt!

Lenke til kommentar
Jesus vil gjere mykje! Han har i alle fall gjort mitt liv betre, eg har ein sikkerhet om at det finnes håp. For meg og alle andre kristne! Han vil hjelpa deg og, viss du slepp han til.....

JA! OG DE SMÅ FLYGENDE ROSA ELEFANTENE JEG SER OVERALT HAR GJORT MITT LIV LYKKELIGERE!! Å hjelpes.. voks opp, og ta skrittet inn i det 21. århundret. Stakkars menneske.

Usikker i din overbevisning gspr? :shrug:

Lenke til kommentar
1. en skal ikke klandre noen for at de har andre synspunkter på en sak enn du har, en skal heller ikke påstå at sitt syn er bedre enn andre sitt.

2. religion er et av de mest ømme punktene menneskeheten har, vi ønsker alle noe å tro på. Og ved religion så kan folk finne de svarene de søker selv om de virker absurde.

Ønsker vi alle noe å tro på? Det visste jeg ikke... :shrug: .

Du må ikke snakke på andres vegne, så "alle" er et farlig ord å bruke.

Big Bang var forresten et svært godt eksempel. Det er et eksempel på at vi bare må innrømme at vi IKKE VET ALT, og at vi aldri kommer til å finne ut alt heller. Å kreditere det vi ikke forstår til guder er unnasluntring. Mye mer nyttig å prøve å angripe problemet på en strukturert måte. I dagens samfunn antar man at ting IKKE eksisterer inntil dets eksistens er BEVIST. Man kan selvfølgelig si at dette er feil, men det gjør i hvertfall hverdagen mye mer praktisk (hvis jeg skulle gått og vært redd for rosa mordelefanter, hadde min hverdag vært betraktelig vanskeligere, men siden deres eksistens ikke er bevist, vil jeg anta at de IKKE eksisterer, og slipper dermed å være redd for å bli skvist til døde under en rosa fot). Så, hvorfor ikke bare bevise guds eksistens da, dere kristninger? Hva er problemet? Sett i gang.... for i øynene til oss som ikke er zombier finnes han ikke før hans eksistens er bevist. Hvis jeg hadde gått rundt og sagt at det bare er å slippe de rosa elefantene inn i hjertet ditt, så ville, som vi sier her i Bergen, "Sandviken vært neste" for meg (mentalsykehus).

b-urn: Pardon? Sorry, fikk ikke helt med meg den der... hva mener du?

Lenke til kommentar

Så, hvorfor ikke bare bevise guds eksistens da, dere kristninger? Hva er problemet? Sett i gang.... for i øynene til oss som ikke er zombier finnes han ikke før hans eksistens er bevist. Hvis jeg hadde gått rundt og sagt at det bare er å slippe de rosa elefantene inn i hjertet ditt, så ville, som vi sier her i Bergen, "Sandviken vært neste" for meg (mentalsykehus).

Det er faktisk ein grunn til at det heiter Å TRU på Gud. Uansett, eg er overbevist over Han's eksistens. Ikkje fordi mamma og pappa sendte meg på søndagsskulen, eller fordi kristendomms-læraren jabba i veg om Han, men fordi eg meinar å ha opplevd Gud's kjærlighet. Mange som les dette vil le, riste på hovudet, og scrolle fort nedover. Eg kan ikkje bevise Gud's eksistens, men eg kan kun fortelle om egne personlege erfaringar.

RunMad og Mr. Crunch: Heilt coool... Eg skal ikkje tvinge noko på nokon.

Lenke til kommentar

Ikkje fordi mamma og pappa sendte meg på søndagsskulen, eller fordi kristendomms-læraren jabba i veg om Han, men fordi eg meinar å ha opplevd Gud's kjærlighet.

Vet du hva man kaller slikt? Det å bli sendt på f.eks søndagsskolen?

hjernevasking i ung alder. Samme skjer på koranskoler. Eller på andre "skoler" av religion.

Selvstendige tanker blir knust i slike systemer.

Lenke til kommentar

Så, hvorfor ikke bare bevise guds eksistens da, dere kristninger? Hva er problemet? Sett i gang.... for i øynene til oss som ikke er zombier finnes han ikke før hans eksistens er bevist. Hvis jeg hadde gått rundt og sagt at det bare er å slippe de rosa elefantene inn i hjertet ditt, så ville, som vi sier her i Bergen, "Sandviken vært neste" for meg (mentalsykehus).

Det er faktisk ein grunn til at det heiter Å TRU på Gud. Uansett, eg er overbevist over Han's eksistens. Ikkje fordi mamma og pappa sendte meg på søndagsskulen, eller fordi kristendomms-læraren jabba i veg om Han, men fordi eg meinar å ha opplevd Gud's kjærlighet. Mange som les dette vil le, riste på hovudet, og scrolle fort nedover. Eg kan ikkje bevise Gud's eksistens, men eg kan kun fortelle om egne personlege erfaringar.

RunMad og Mr. Crunch: Heilt coool... Eg skal ikkje tvinge noko på nokon.

Tro hva du vil, men å tro uten bevis er totalt sprøtt. Skremmende med dere zombier som holder menneskeheten tilbake...

Lenke til kommentar

Big Bang var forresten et svært godt eksempel. Det er et eksempel på at vi bare må innrømme at vi IKKE VET ALT, og at vi aldri kommer til å

finne ut alt heller. Å kreditere det vi ikke forstår til guder er unnasluntring. Mye mer nyttig å prøve å angripe problemet på en strukturert måte. I

dagens samfunn antar man at ting IKKE eksisterer inntil dets eksistens er BEVIST. Man kan selvfølgelig si at dette er feil, men det gjør i

hvertfall hverdagen mye mer praktisk (hvis jeg skulle gått og vært redd for rosa mordelefanter, hadde min hverdag vært betraktelig vanskeligere, men siden deres eksistens ikke er bevist, vil jeg anta at de IKKE eksisterer, og slipper dermed å være redd for å bli skvist til døde under en rosa fot).

Tilnærmingen er sannsynlighetsbetinget. Man går normalt ikke rundt og bekymrer seg for fly som detter ned fra himmelen, kræsjende biler, kreftsvulster, bomber og attentater. Dermed har man eliminert mulige hendelser såvel som "umulige" på basis av sannsynligheten for at noe skal inntreffe. Det er praktisk for vår håndtering av hverdagen, men for dem det berører (når det skjer) er det høyst reellt.

At vi føler det som mest praktisk at noe ikke er tilfelle, er ikke ensbetydende med at det ikke er det.

... rosa mordelefanter ....

Det er en vesentlig ulempe ved fantasiskapning-sammenlikningen mange ynder å bruke (rosa elefanter, to meter høye kaniner named Harvey etc.):

A) Religionsbasert tro prøver å forklare noe som beveger seg utover den sfære/virkelighet vi må forholde oss til, til daglig. Når man betrakter

slik tro, ender man opp med forklaringer i form av begreper vi ikke har mulighet til å begripe (eks. uendelighet, allmektighet).

B) Fantasidyr-eksempler kan enkelt summeres opp i termer vi kjenner (og har en forståelse av).

Menneskers intuitive oppfatning av hva som er virkelig er basert på assosiasjon. Denne formen for viten er sterkt knyttet til vår (daglige)

sansbare virkelighet. Jo lenger man beveger seg vekk fra vår virkelighetssfære i en diskusjon, dess mindre verdi får den.

Sannsynligheten er derfor stor for at "vitenskapelig" baserte konklusjoner har langt større sjanse til å treffe mål i scenario B) enn i scenario A).

Det jeg prøver å si (på en litt komplisert måte), er at Fantasidyr-eksemplet ikke kan sidestilles med religionsbasert tro sånn helt uten videre, fordi det ikke opererer på samme vilkår.

Så, hvorfor ikke bare bevise guds eksistens da, dere kristninger? Hva er problemet?

Problemet er at det ikke går an å bevise noe som ikke kan presenteres i form av ting vi kan relatere til. Guds eksistens kan ikke bevises, ei heller meningen med livet, ikke-meningen med livet, verdensrommets uendelighet etc. Det alternative "Titt-tei-her-er-jeg"-beviset er en filosofisk fallgruve. Hvis man kunne frembringe Gud på kommando, ville Gud da være allmektig?

Kanskje er ting som de er av en grunn, kanskje ikke. Poenget er at din overbevisning/tro (om enn en praktisk rettet) ikke nødvendigvis er riktigere enn andres.

b-urn: Pardon? Sorry, fikk ikke helt med meg den der... hva mener du?

Oppfattet noen av innleggene dine som litt voldsomme i sin iver på å fremme ditt syn gjennom å rakke ned på dem som ikke deler det. Tolket det som et forsøk på å styrke en (litt) vaklende "tro"/overbevisning. Ikke ta det så veldig høytidelig, var egentlig bare en spontan kommentar.

Edit:

Tro hva du vil, men å tro uten bevis er totalt sprøtt. Skremmende med dere zombier som holder menneskeheten tilbake...

Tro dreier seg jo nettopp om å godta noe uten bevis.

Overbevisningen om at det ikke finnes noen gud er også tros-basert, fordi du ikke kan bevise ditt standpunkt.

I prinsippet har du derfor erklært hele verden som sprø (inklusive deg selv ). :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...