thomit Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 (endret) Jeg skrev da også at disken må settes i AHCI modus før man starter. Ingen praktisk ytelsesforskjell IDE kontra AHCI? Jo, det er det. Ganske mye, faktisk. Les litt i de lenkene jeg la til. Jeg kan nevne NCQ (Native Command Queing), som den viktigste fordelen. Moderne SSD'er benytter seg i høy grad av NCQ. For å få NCQ, må du ha AHCI aktivert. Dessuten er det ganske enkelt å måle seg fram til ytelsesforskjellen mellom en SSD i IDE og den samme i AHCI modus. Den er i noen tilfeller nesten halvert i IDE modus kontra AHCI - fremdeles veldig mye raskere enn en snurredisk, men altså ikke så rask som den kan være. Endret 14. august 2011 av thomit Lenke til kommentar
Blyantkvesser Skrevet 14. august 2011 Forfatter Del Skrevet 14. august 2011 Men skal jeg gå inn i BIOS og gjør dette første gang jeg starter PC'en etter å ha klonet over og installert SSD'en? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 (endret) Yes sir. La oss si at du setter SSD'en først i det eksterne kabinettet, og så kloner hardisken over på den. Du slår så av maskinen, og bytter plass på diskene. Det første du da gjør ved oppstart av maskinen igjen, er å gå inn i BIOS, sette SSD'en som første boot-valg, og ser samtidig etter stedet hvor du kan bytte fra IDE til AHCI modus. Som sagt er det litt ulikt hva det kalles, men det er et sted du kan bytte mellom IDE, AHCI og/eller RAID. (Kan godt hende at det allerede står i AHCI, faktisk). Så saver og exit'er du BIOS. Etter oppstart, høyreklikker du på stasjonen med den gamle harddisken, og formaterer den. Ferdig. Etterpå er det ytterligere tweaker du kan gjøre for å optimalisere ytelsen på SSD'en, hvis du vil. Se i lenkene mine. Eller, du kan gjøre det viktigste på en lettvint måte, med SSD Tweak Utility 1.7 Men noe av det første du bør gjøre, er å ta backup av Windows mens det ennå er helt nytt og fresh. Nå har du jo en ekstern disk å legge backup'en på Endret 14. august 2011 av thomit Lenke til kommentar
Blyantkvesser Skrevet 14. august 2011 Forfatter Del Skrevet 14. august 2011 Ok, må bare være sikker ettersom dette er første gang jeg gjør det! Igjen, takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå