Gå til innhold

SSD i Asus N55SF

Anbefalte innlegg

Etter mye fram og tilbake har jeg endelig bestemt meg for hvilken bærbar jeg skal kjøpe, en Asus N55SF. Jeg har også tenkt litt på å kjøpe en SSD til PC'en, og har noen spørsmål angående intsallasjonen.

- Er det vanskelig å installere en SSD på en bærbar for noen som aldri har gjort det før?

- Må jeg nødt til å kjøpe ny Windows 7-lisens som jeg må installere på SSD'en?

Jeg har sett litt på denne fra Intel. Er det en god SSD? Har dere noen andre å anbefale?

Alle svar mottas med et stort takk!

Endret av Blyantkvesser
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke vanskelig å montere en SSD, eller noen annen harddisk, for den saks skyld. Men det kan være stor forskjell på hvor lett det er å få gjort, det avhenger av den enkelte laptopmodell. På noen er det veldig lett å komme til, på andre ikke.

Det som kan by på størst trøbbel, er å få flyttet det man har på den gamle harddisken over til den nye SSD'en. Hvis man ikke har noe å bruke som mellomlager, er man vel egentlig best tjent med en helt clean installering av OS. Og det betyr også at man er best tjent med en egen, frittstående OS-versjon, på DVD. Intel har egen software for flytting av data mellom gammel og ny disk.

Intel 320-serie er ett trygt og fornuftig valg. De fleste andre produsenter sliter med mye tullball med sine SSD'er/firmware/kontrollere - dette slipper du forhåpentligvis med en Intel. (Joda, jeg er klar over at noen har klart å framprovosere en "feil" på en Intel 320, men dette er så søkt og så urealistisk at jeg anser det som et ikke-problem). Intel blir av de fleste "eksperter" ansett som det tryggeste og beste valget, og selv om noen SSD'er kan påberope seg større ytelse, så er dette stort sett ytelse man bare ser på papiret, når man benchmarker. Det er neppe noen som vil merke denne økte ytelsen det spor ellers.

Lenke til kommentar

Det er faktisk meget enkelt å flytte OS fra den ene disken til en annen. Det er bare å hente et lite gratis program som heter XXClone. Installere programmet, så er det bare å komme i gang etter at du har dyttet din nye SSD i et kabinett. Kanskje en slik løs USB 3 kabinett. Når OS er flyttet over på SSD, og HDD er ute. Da kan man dytte inn HDD i den og ha en heftig liten ekstern disk.

Lenke til kommentar

Enkelt hvis man har mellomlager, ikke så enkelt uten ;). Med mellomlager mener jeg fysiske medier som skal til får at man kan flytte data fra en disk til en annen.

Og med kloning, bør man være sikker på at kloningen tar de nødvendige grep når det gjelder kloning fra en snurredisk til en SSD. De to er nemlig fysisk ganske så forskjellige, som gjør at sektorstørrelser og sånt ikke er like. Så hvis dette ikke blir gjort riktig, så løper man inn i det som på godt norsk heter alignement problemer.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Kan legge til at jeg er enig med thomit om at det er Intel SSD du skal satse på.

Om du har, eller får låne en plate med ditt OS, så er det absolutt beste løsningen. Husk også da å ta kopi av den lånte plata. Lisensen din står under maskinen din, og en engelsk eller et annet språk funker like greit. Altså språket er ikke vesentlig for lisensens del.

Det er to store fordeler med en ren installasjon.

- Du blir kvitt all dritten som produsenten har lagt inn, for at du skal få en billigere maskin. Altså du skal takke de som har lagt inn dritten.

- Du blir kvitt gjenopprettingspartisjonen som er ca. +/-10 GB skjult på disken din. Det er jo bare tull at din dyrebare gigabyter i din nye SSD går bort til det. Det er derfor jeg skrev tilligere at du bør ha en plate med OS sjøl.

Du kan også få tak i gjenopprettings DVD fra din leverandør. De koster fra kr 40 til kr 800, alt etter hvem. Samtidig er disse platene fulle av ting du egentlig ikke vil ha på din laptop, selv om du har fått en billigere maskin pga det.

Det finnes også sertfiserte steder hvor det faktisk er mulig å laste ned lovlig versjon.

Husk også at du trenger drivere. De finner du på produsentens side, og lastes ned før du begynner med noe som helst når det gjelder OS.

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Enkelt hvis man har mellomlager, ikke så enkelt uten ;). Med mellomlager mener jeg fysiske medier som skal til får at man kan flytte data fra en disk til en annen.

Og med kloning, bør man være sikker på at kloningen tar de nødvendige grep når det gjelder kloning fra en snurredisk til en SSD. De to er nemlig fysisk ganske så forskjellige, som gjør at sektorstørrelser og sånt ikke er like. Så hvis dette ikke blir gjort riktig, så løper man inn i det som på godt norsk heter alignement problemer.

Jeg må innrømme at jeg ikke har klonet fra HDD til SSD. Bare fra HDD til HDD, og da er det gjort i et svusj. Dog må disken prøves før man installerer den der den skal være. Det gjøres enkelt i BIOS.

Det er faktisk noen SSD som kommer med kloningsprogramvare, og oppskriften er lik den jeg har beskrevet. Siden programmet blir levert med nye SSDer, så regner jeg med at de problemene som thomit her beskriver er eliminert.

Lenke til kommentar

Vel, det finnes plenty med kopi- og klonings-software som ikke klarer akkurat dette - og det er da også derfor at Intel har sett seg nødt til å lage sin egen Data Migration Software. Jeg tror også at Acronis True Image er ok ... men ellers skal man være obs, det er alt jeg sier.

Edit: Ja, det er jo faktisk Acronis som har laget programmet for Intel, ser jeg nå. Altså Intel Data Migration. Og når jeg forsøker å installere det, får jeg beskjed om at jeg allerede har en oppdatert versjon av verktøyet installert - dvs. Acronis True Image, som jeg allerede har installert.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Så dere mener begge to at det beste er å installere OS'et gjennom disk? Planen var å kjøpe denne til å installere på SSD'en. Hvis jeg skal klone OS'et på harddisken må jeg (slik jeg har forstått det) nødt til å kjøpe det kabinettet Protest linket til, og jeg tror det blir litt enklere og tryggere for meg å bruke disk isteden for å klone OS'et, selv om det blir 500 kroner billigere. Så da tror jeg nok at jeg går for å kjøpe lisensen på disk! Takk for svarene deres!

Lenke til kommentar

Vel, kjøper du upgrade versjonen av Windows 7, så må du jo allerede ha et eldre Windows liggende på harddisken å oppgradere. Den versjonen kan du ikke bare installere som om det var en vanlig fullversjon av Win 7.

Kjøp heller en ordentlig fullversjon av Win 7.

Lenke til kommentar

Dustin selger et kloning kit. Dessverre har de bare Intel 510, tidligere hadde de et med Intel 320. Da får du med "Det medfølgende USB-kabinettet gir deg muligheten til å bruke den mekaniske harddisken som ekstern USB-disk etter at kloningen er ferdig."

Så det er ikke verre enn å kjøpe seg et billig USB hylster og bruke Intel kloning software; http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldID=19324&lang=eng&wapkw=(data+migration+software)

Full beskrivelse hvordan å gjøre det i linken. Rart at ikke flere butikker gjør dette når man ser hvor mange som vil installere SSD i laptop.

http://www.dustinhome.no/intel-510-series-25-120gb-ssd-sata-600-mlc-34nm-retail-cloning-kit/product/5010587816

Lenke til kommentar

Det er ikke så nøye hvilket kabinett det er - de fungerer på samme måte. Bare pass på at du får et med enten USB 3 eller eSATA tilkobling. eSATA er ofte å foretrekke, etter min mening, da maskinen har lettere for å "se" dette som en naturlig del av maskinens øvrige hardware, mens USB-tilkoblinger har en tendens til å bli sett på som - nettop - en ekstern kilde. Dette kan nemlig av og til ha ulemper, det avhenger av laptopmodell. men USB 3 kan ha - teoretisk - litt større hastighet enn eSATA. Ikke store forskjellen i praksis, dog.

Så, et hvilket som helst usb 3 eller eSATA-kabinett, sammen med Intel's kloneprogram, og så en SSD etter ditt ønske - så er du i gang.

Dessuten, et slikt kabinett er ikke bare for kloning bare denne ene gangen, du vil jo også få et kabinett som du kan sette den tiloversblivende harddisken i, og bruke som en ekstern harddisk ;)

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Bærbare harddisker er aldri større en 2,5 tommer, så ja, den vil få plass. Det er noen harddisker til bærbare i mini-klassen som er 1,8 tommer, så det er mulig disse krever tilpassede kabinetter - men det gjelder ikke her.

Men husk nå også at du strengt talt ikke trenger et slikt kabinett, bare for å klone - du har jo allerede 2 plasser til harddisker inne i maskinen du tenker å kjøpe. Egentlig bare verdt å kjøpe kabinettet dersom du har planer om å beholde det til en ekstern harddisk.

Edit: Ops! Stryk det siste jeg skrev der - jeg tenkte på den nye Asus G74SX et øyeblikk her ... sånn går det når man skriver i flere tråder samtidig :blush:

G-serien har nemlig 2 plasser for harddisker innabords, og G74 kommer ferdig installert med 2 "vanlige" snurredisker.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Ok. Da er det bare - etter kloningen - gå inn i BIOS, og sette SSD'en først i rekkefølgen av boot-enheter, og deretter formatere den gamle harddisken. Du bør også, før du starter, gå inn i BIOS og sette "SATA Mode" (det kan hete andre ting, avhengig av modell) til AHCI, hvis den ikke står der fra før - det er ganske vanlig at diskene står i IDE modus. Det utgjør endel for ytelsen til SSD'en.

Ellers får du mange tips til hvordan og hvorfor, og tips til SSD-spesifikke "tweaks", i et par tråder her i forumet.

Les første post i denne tråden, og andre post i denne.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Ok. Da er det bare - etter kloningen - gå inn i BIOS, og sette SSD'en først i rekkefølgen av boot-enheter, og deretter formatere den gamle harddisken. Du bør også, før du starter, gå inn i BIOS og sette "SATA Mode" (det kan hete andre ting, avhengig av modell) til AHCI, hvis den ikke står der fra før - det er ganske vanlig at diskene står i IDE modus. Det utgjør endel for ytelsen til SSD'en.

Ellers får du mange tips til hvordan og hvorfor, og tips til SSD-spesifikke "tweaks", i et par tråder her i forumet.

Les første post i denne tråden, og andre post i denne.

Du må ikke forandre fra ide til ahci modus etter kloningen da ide driveren blir klonet over på ssden. Gjør du dette får du blåskjerm.

Du må starte pcen i ide modus , slette ide driveren og så endre til ahci. Når du starter pcen etter dette vil den laste inn ahci driveren.

Det har ingen praktisk ytelsesforskjell på en ssd om du bruker ide eller ahci modus.

Trim virker uansett.

Easeustodu backup software kloner til ssd og er gratis. http://www.todo-backup.com/

De har også et eget partisioneringsprogram som lar deg endre størrelse og slette / opprette partisjoner som du vil.

Sett ssden og 2,5" disken i en stasjonær pc og klon dem der. Behold 2,5" som reserve/backup etterpå.

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...