Lyngaas Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Tenkte å kjøpe Corsair SSD Force Series 3, 120GB Kommer til å kjøre den på et HK som ikke støtter 6 gb/s men antar at det kommer til å funke rimelig greit fram til jeg bytter HK. Er dette et godt valg nå som jeg skal ha min første SSD? Er det noen andre som er like gode med samme hastighet og størrelse til noe samme pris? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Det har visst vært en del problemer med de nye sandforce-kontrollerne så jeg ville heller gått for en Crucial M4 Lenke til kommentar
Lyngaas Skrevet 11. august 2011 Forfatter Del Skrevet 11. august 2011 Vel, de er jo både tregere og dyrere? Men det var ikke noen på komplett som hadde hatt et problem med den. Og det var snakk om at det snart skulle komme ut en firmware update for å fikse problemet? Lenke til kommentar
Arve1234567890 Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 De hastighetene du ser på komplett er BEST CASE scenario for ALLE SandForce enheter, siden SandForce kontrolleren komprimerer data om mulig, og de 500+ MB/s er når du fyller enheten med 0'er, altså det som gjerne refereres til som fullt komprimerbare data. Prøver du med ukomprimerbare data på Force Series 3 120 GB, så får du 205 MB/s og 138 MB/s i henholdsvis sekvensiell les og skriv (tallene er hentet fra Anandtech sin bench). Nå har det seg slikt at mesteparten av dataene du sender/leser fra SSDen er komprimerbare, men ikke "100 %" (0-fill), slik at den reelle ytelsen til Force Series 3 120 GB vil ligge mellom de tallene som jeg skrev over her og de tallene som står på Komplett. Crucial sine tall derimot er konsekvente. Kan også nevnes at tallene du ser er for sekvensiell, og ikke tilfeldig skriv/les. Tilfeldig les ytelse er veldig relevant for OS bruk. Og de har snakket veldig lenge om at det skulle komme en firmware som skal fikse problemet, og mange firmware har komt som angivelig skal ha fikset problemet, men enda er det der Men husk at det er ikke alle som opplever dette problemet, så du kan være av de heldige... Lenke til kommentar
Lyngaas Skrevet 11. august 2011 Forfatter Del Skrevet 11. august 2011 Okei da går jeg for en Crucial m4 da :S Lenke til kommentar
Xrysthos Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Har vært inne på samme tanken (altså innkjøp av SSD boot disk til ny maskin, da gjerne Corsair Force 3 120gb), men må innrømme at etter å ha lest forumposter for nevnte og tilsvarende SSD'er (OCZ Vertex 3, Agility 3, Corsair Force 3, Force 3 GT, Kingston HyperX) så ser det ut til at det er latterlig mye problemer ute å går med BSOD, disker som ikke oppdages i BIOS, random heng osv. I tillegg så kan man ikke uten videre oppgradere firmware på diskene for å forsøke å fikse disse problemene dersom SSD'en brukes som boot disk. I såfall må man bruke en Linux distro på USB og oppgradere firmware på disken der, for så å reinstallere OS (Windows 7, f.eks.). Det skal sies at jeg ikke er noen ekspert, da jeg aldri har vært borti SSD'er før - altså ingen praktisk erfaring - men har lest omtrent det som er av benchmarks og guides. Angående firmware updates så er det fremdeles brukere på forumene til blant annet OCZ og Corsair som opplever samme type problemer etter nyeste oppgradering, selv om det har avtatt noe. Slik jeg ser det er det å kjøpe en SSD basert på bruk med SandForce 2 kontroller en 'gamble', mens innkjøp av en eldre, om noe tregere disk, som Intel 320, 510 eller Crucial M4 er mer eller mindre 'safe'. I anførselstegn da det er delte oppfatninger av det óg. Alt i alt så må jeg si at jeg er i samme båt - har lyst på en ny og vakker SSD på ~120gb til OS og et par programmer og spill som brukes ofte, men er rett og slett litt redd for å kjøpe noe som jeg må bruke timesvis med troubleshooting på for at skal fungere noenlunde normalt. Vurderer ærlig talt å vente med SSD til en permanent fix kommer, og bare installere OS på den nye maskinen (som kommer snart ) på en vanlig HDD. Tenker at de 10 sekundene jeg taper på oppstart vil være tjent inn med god margin på å slippe å fikse problemer som har sin opprinnelse i en dårlig kontroller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå