veg Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Hei, Har (nesten) bestemt meg for å gå over fra PC til Mac men slites mellom en Macbook Pro 15 og Air 13. Hvis man kjøper den dyreste Air-en og legger til en DVD-spiller (SuperDrive) så blir de ganske like i pris, kun to tusen i prisforskjell. Mange av forskjellene mellom disse modellene er åpenbare, men er det noen som vet hvilken av disse som er/oppleves raskest hvis man tar utgangspunkt i de modellene som selges på Apple Store uten å legge på ekstra RAM ect?. Pro-en har en vesentlig raskere prosessor mens Air har SSD. Vil forresten Pro-en oppleves mer bråkete enn Air-en eller er Pro-en også stille selv med gammel harddisk-teknologi? Er det samtidig noen som vet om det er oppdateringer på vei for MacBook Pro eller om det er langt frem i tid? Ville være dumt å kjøpe nå hvis det er nye modeller rett rundt svingen! På forhånd takk for svar! Hilsen Vegard Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 (endret) Det er vanskelig å gi råd uten å først kjenne til bruksområdet. Er du opptatt av ytelse, så ville jeg valgt Pro. Air er derimot mer praktisk. Pro er ikke støyende selv om den har optisk lagring. Ellers kan det nevnes at man kan installere SSD i Pro også. Det er ikke så veldig dyrt, gitt at man velger å gjøre det selv. Endret 11. august 2011 av member-101642 Lenke til kommentar
veg Skrevet 12. august 2011 Forfatter Del Skrevet 12. august 2011 Det er vanskelig å gi råd uten å først kjenne til bruksområdet. Er du opptatt av ytelse, så ville jeg valgt Pro. Air er derimot mer praktisk. Pro er ikke støyende selv om den har optisk lagring. Ellers kan det nevnes at man kan installere SSD i Pro også. Det er ikke så veldig dyrt, gitt at man velger å gjøre det selv. Takk for svar. Jeg visst ikke at man kan sette inn en SSD selv i Pro. Har sett litt på nettet og ser at garantien også gjelder selv om man har byttet og det ser ikke så vanskelig ut heller. Tipper det blir en Pro da (selv om jeg ikke vet om jeg trenger å ha en raskere prosessor, bedre skjerm o.l.). Men vet du om det er nye Proer som kommer nå i høst, eller kommer ikke oppdateringene av maskinene like systematisk som iPhonene og iPad? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Blir nok ingen oppdatering før neste år. Forrige oppdatering kom i februar i år. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Hva skal maskinen brukes til? Jeg opplever Air som raskest, men dette snur seg selvsagt om en gir maskinen virkelig tunge oppgaver. Dessuten: trenger du optisk drev? Har du en annen maskin å koble deg opp mot (kan godt være Windows på denne) kan du slippe utgiftene til et eksternt et. Bruker du det ofte stiller det seg selvsagt annerledes. For øvrig fungerer modeller fra andre enn Apple helt fint, de er bare ikke like pene og kompakte. Lenke til kommentar
veg Skrevet 12. august 2011 Forfatter Del Skrevet 12. august 2011 Hva skal maskinen brukes til? Jeg opplever Air som raskest, men dette snur seg selvsagt om en gir maskinen virkelig tunge oppgaver. Dessuten: trenger du optisk drev? Har du en annen maskin å koble deg opp mot (kan godt være Windows på denne) kan du slippe utgiftene til et eksternt et. Bruker du det ofte stiller det seg selvsagt annerledes. For øvrig fungerer modeller fra andre enn Apple helt fint, de er bare ikke like pene og kompakte. Skal bruke maskinen både til surfing, film og bilder men også kjøre relativt tunge analyseprogrammer (jobb). Ettersom det er så lenge siden jeg har kjøpt maskin vet jeg ikke hva jeg egentlig trenger. Har en bærbar Dell på jobb med i5 som lett klarer å kjøre de programmene jeg trenger, men den har 8 gm ram. Trenger strengt talt ikke optisk drev så ofte - visste ikke at jeg kunne bruke en annen maskin til det. Hadde Air kommet med 15 skjerm hadde det blitt det! Men ryktene skal vel ha det til at det er en stund til den kommer.... Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Ikke for å ødelegge morroa, men du har sjekket at programmene som du skal kjøre også fungerer på Mac sitt Os? Skal man kjøre tunge Analyseprogrammer så føler jeg at du blir litt begrenset av Maskinvaren på Mac , men siden du ikke nevner konkret hvilke programmer det gjelder og hvor viktig det er for deg at det blir gjort fortest mulig så er det vanskelig å si om det blir et problem eller ei. Støymessig så er det i alle fall ikke et stort problem med en standard hd vs SSD , selvsagt den ene bråker noe mens den andre er lydløs , men ofte så blir støyen fra cpu og andre enheter såpass stor at man ikke legger merke til hden. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 HDD-støy er en ikke uvesentlig andel av lyden fra en MacBook Pro – disse maskinene er seriøst stillegående. I de periodene en kjører tunge analyser surrer selvsagt viftene også her. Hvis jobbmaskinen kjører alt uten å klage bør en 13" MBA klare oppgavene greit også, i alle fall om dette er programvare som ikke blir særlig tyngre over tid. Skjønner ellers ikke helt hva som skulle være begrensende med maskinvaren til Mac. Godt spesifiserte modeller koster litt, men det gjør også solide og raske modeller fra andre fabrikanter. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 *Skjønner ellers ikke helt hva som skulle være begrensende med maskinvaren til Mac. * Godt spesifiserte modeller koster litt, men det gjør også solide og raske modeller fra andre fabrikanter. Begrensningen jeg tenker på er nok mer pga dårlig optimalisering i forhold til Mac Os'et mer enn selve maskinvaren , men det er jo klart at man får en "ikke Apple" pc med bedre maskinvare enn det man får en Apple maskin. Er vel egentlig flisespikkeri for en del Apple brukere , men jeg føler at det er like viktig med en høy ytelse pr Kr ratio når man kjøper en datamaskin uavhengig av hvilket os man kjører på det. Uansett så er kommentaren min nok off topic så jeg tar den ikke videre , det viktigste for TS er at programvaren finnes på Apple sitt Os og at den fungerer like bra med tilsvarende maskinvare som den blir kjørt på Windows. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Begrensningen jeg tenker på er nok mer pga dårlig optimalisering i forhold til Mac Os'et mer enn selve maskinvaren , men det er jo klart at man får en "ikke Apple" pc med bedre maskinvare enn det man får en Apple maskin.Er vel egentlig flisespikkeri for en del Apple brukere , men jeg føler at det er like viktig med en høy ytelse pr Kr ratio når man kjøper en datamaskin uavhengig av hvilket os man kjører på det. Jeg hentet senest i går min nye ikke-Mac; riktignok en rask maskin, men ikke raskere enn heftigste MacBook Pro med noen påplusninger -- denne kostet ca 25k, omtrentlig på linje med Apples prising av tilsvarende maskin. Skal du ha proffmaskiner med høy spec kommer det til å koste. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 (endret) Tok en kjapp sjekk via komplett og bygde en Pc med komponenter som skulle matche Apple sin Pc som er verdsatt til 20.900 , dette er resultatet mitt : ASUS Z8NA-D6, 2xSocket-1366 : 2149 2x Intel® Core™ i7-980 Processor : 8990 XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan" : 2095 Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 24GB CL9 : 1859 Corsair HX 850W PSU : 1399 Seagate Barracuda® XT 3TB : 1599 Corsair Obsidian 650D Midi Tower Sort : 1549 Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-7260S : 219 Totalt kr 19.859 Kroner. Windows 7 Pro kan kjøpes en annen plass til ca 1050 kr (ovennevnte prisvurdering er fra komplett.no). Så man får rimelig mye for pengene her om man sammenligner med det man får for samme sum hos Apple , uansett så er det vanskelig for meg å si om TS har behov for såpass mye datakraft da han ikke har nevnt noe om hvilke programmer som brukes og om disse fungerer like bra på Mac sitt Os og om det går greit for ham å benytte seg av Bootcamp om han absolutt må. Til syvende og sist så anbefaler jeg alle som vurderer å kjøpe en Mac å finne ut om det er en Pc som passer for dem ved å dra innom en egen Mac forhandler og prøve den grundig der , lese litt om programvaren som skal brukes kan gjøre jobben på en Mac og i såfall om man behøver en konkret modell fra Apple for å ikke støte på problemer. Endret 12. august 2011 av Malvado Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå