Gå til innhold

Apple er mest verdifullt i verden


Anbefalte innlegg

Hvilke produkter er det du har ( som er inspirert av Apple ) ?

Er det nødvendig å kjøpe originalen når kopien fungerer like bra ?

 

F.eks. Samsung Galaxy S II. Det var vel Apple som startet med disse tastefrie telefonene.

Overhodet ikke, men er glad for at Apple innoverer allikevel.

 

Feil. Fantes opptil flere telefoner med touchscreen lenge før Apple kom seg inn på mobilmarkedet. Men Apple var de første til å lykkes med virkelig å hype opp sitt produkt.

Gode, gamle Ericsson P800 kjøpte jeg i 2002. Den kom riktignok med en klaff med taster som kunne dekke 60% av skjermen, men denne klaffen kunne man ta av slik at man hadde en tastefri telefon (ren touchscreen). Fem år senere kom Apple med sin iphone. I mellomtiden var det opptil flere som hadde sine touchscreen-mobiler på markedet. Da kan vi vel si heller at det var Ericsson som var den som revolusjonerte mobilmarkedet med touchscreen-mobiler, og at Apple bare kopierer.

 

Apple er nok ikke den som står for de store innovasjonene i mobilmarkedet. Deres innovasjon i iphone var vel helst at de gikk for berøringsfølsom skjerm i stedet for trykkfølsom. Utover dette er det ikke særlig mange innovasjoner i deres iphone'r.

Det Apple kom med var en telefon som var bygget opp rundt en berøringsfølsom skjerm med multi-touch, og et brukergrensesnitt som er spesielt utviklet for dette fra grunnen av - altså kun bruk av fingre, uten stylus. Dette hadde ingen gjort med en telefon før dem, og det endret måten man brukte avanserte telefoner på ganske radikalt.

Det SE, HTC og andre hadde av touch-screen mobiler før iPhone var i bunn og grunn basert på samme prinsipp som Apple utviklet tidlig på 90-tallet, med sin Newton PDA med stylus-basert input. Telefoner med touch-skjerm og en "plastpinne" var slik sett lite annet enn en PDA med innebygget telefon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apple er nok ikke den som står for de store innovasjonene i mobilmarkedet. Deres innovasjon i iphone var vel helst at de gikk for berøringsfølsom skjerm i stedet for trykkfølsom.

 

Mener å ha undersøkt dette tidligere, og funnet ut at Pradatelefonen som kom et par måneder før Iphone 1 hadde kapasativ skjerm.

Lenke til kommentar

Det Apple kom med var en telefon som var bygget opp rundt en berøringsfølsom skjerm med multi-touch, og et brukergrensesnitt som er spesielt utviklet for dette fra grunnen av - altså kun bruk av fingre, uten stylus. Dette hadde ingen gjort med en telefon før dem, og det endret måten man brukte avanserte telefoner på ganske radikalt.

Det SE, HTC og andre hadde av touch-screen mobiler før iPhone var i bunn og grunn basert på samme prinsipp som Apple utviklet tidlig på 90-tallet, med sin Newton PDA med stylus-basert input. Telefoner med touch-skjerm og en "plastpinne" var slik sett lite annet enn en PDA med innebygget telefon.

 

Jo, gikk fint å bruke touchtelefoner som kom lenge før iphone, uten stylus. Men treffsikkerheten var selvsagt langt bedre om man benyttet stylusen. Iphone var ingen revolusjon. Det var en videreutvikling. Samme med Ericsson P800. Hele mobilmarkedet er en evig pågående evolusjon. Det blir like ille å si at LG revolusjonerer mobilmarkedet med en 3D-mobil. Mobilene som kommer er stort sett summen av forgjengerne + et par nye features.

 

Iphone representerte slett ingen radikal endring av måten man brukte avanserte telefoner på, annet enn at den hjalp til i evolusjonen.

Lenke til kommentar

Apple er nok ikke den som står for de store innovasjonene i mobilmarkedet. Deres innovasjon i iphone var vel helst at de gikk for berøringsfølsom skjerm i stedet for trykkfølsom.

 

Mener å ha undersøkt dette tidligere, og funnet ut at Pradatelefonen som kom et par måneder før Iphone 1 hadde kapasativ skjerm.

LG Prada var muligens den første telefonen med kapasitiv touch, men ikke med multi-touch.

Lenke til kommentar

Dette har jeg visst lenge. Fanboys ser på Apple-produkter som det mest verdifulle i både verden og livet sitt.

Helt klart, en i klassen min er litt sånn... småpatetisk

 

Apple er som merkeklær, ''spesielle'', men har helt lik funksjon som andre klær til en billigere penge :innocent:

+ "store" merker som egentlig er ufattelig stygge :p

Hvorfor er det egentlig pent med et halvspist eple??

For det første er det langt fra halvspist.

For det andre så er det faktisk en mye kulere/stiligere/bedre logo enn de fleste andre PC-logoer jeg har sett.

Lenke til kommentar

Apple er nok ikke den som står for de store innovasjonene i mobilmarkedet. Deres innovasjon i iphone var vel helst at de gikk for berøringsfølsom skjerm i stedet for trykkfølsom.

 

Mener å ha undersøkt dette tidligere, og funnet ut at Pradatelefonen som kom et par måneder før Iphone 1 hadde kapasativ skjerm.

LG Prada var muligens den første telefonen med kapasitiv touch, men ikke med multi-touch.

Så iPhone var ikke først med kapasitiv touch på mobiltelefon, og de var ikke først med multi-touch, men de var først med kapasitiv multi-touch på mobiltelefon?

 

Ja, da blir det selvsagt revolusjonerende og magisk ...

Lenke til kommentar

jeg vil nok tro at Apple også har tjent lit ekstra med penger på å ligge på kanten med forbruker rettighetene.

Der kunden velger å kjøpe nytt , i stedet for å få kranglet seg til rettigheten til gratis reparasjon eller nytt produkt.

 

Ipod batteriene som sluttet å virke etter et år er vel en av den mest kjente saken

Lenke til kommentar

jeg vil nok tro at Apple også har tjent lit ekstra med penger på å ligge på kanten med forbruker rettighetene.

Der kunden velger å kjøpe nytt , i stedet for å få kranglet seg til rettigheten til gratis reparasjon eller nytt produkt.

 

Ipod batteriene som sluttet å virke etter et år er vel en av den mest kjente saken

Hva er nytt her? De fleste andre store IT-selskapene har gjort det samme. Det er (dessverre) ikke alle land i verden som har like gode forbrukerrettigheter som Norge.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1313177129' post='18158323']

jeg vil nok tro at Apple også har tjent lit ekstra med penger på å ligge på kanten med forbruker rettighetene.

Der kunden velger å kjøpe nytt , i stedet for å få kranglet seg til rettigheten til gratis reparasjon eller nytt produkt.

 

Ipod batteriene som sluttet å virke etter et år er vel en av den mest kjente saken

Hva er nytt her? De fleste andre store IT-selskapene har gjort det samme. Det er (dessverre) ikke alle land i verden som har like gode forbrukerrettigheter som Norge.

 

Apple var det selskapet som skapte mest trøbbel , de som ville krangle mest.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1313179010' post='18158489']

Apple var det selskapet som skapte mest trøbbel , de som ville krangle mest.

Er det noe du har statistikk på eller er dette din private mening??

 

det var de som fikk størst oppmerksomhet i media for en del år siden.

Da fikk man intryket av at de var vanskeligere å ha med å gjøer en de andre aktørene

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1313179010' post='18158489']

Apple var det selskapet som skapte mest trøbbel , de som ville krangle mest.

Er det noe du har statistikk på eller er dette din private mening??

det var de som fikk størst oppmerksomhet i media for en del år siden.

Da fikk man intryket av at de var vanskeligere å ha med å gjøer en de andre aktørene

Du har ingenting med andre ord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple er nok ikke den som står for de store innovasjonene i mobilmarkedet. Deres innovasjon i iphone var vel helst at de gikk for berøringsfølsom skjerm i stedet for trykkfølsom.

 

Mener å ha undersøkt dette tidligere, og funnet ut at Pradatelefonen som kom et par måneder før Iphone 1 hadde kapasativ skjerm.

LG Prada var muligens den første telefonen med kapasitiv touch, men ikke med multi-touch.

Så iPhone var ikke først med kapasitiv touch på mobiltelefon, og de var ikke først med multi-touch, men de var først med kapasitiv multi-touch på mobiltelefon?

 

Ja, da blir det selvsagt revolusjonerende og magisk ...

Dersom du er så tungnem, så kan jeg gjenta det jeg skrev tidligere i tråden her én gang til:

"Det Apple kom med var en telefon som var bygget opp rundt en berøringsfølsom skjerm med multi-touch, og et brukergrensesnitt som er spesielt utviklet for dette fra grunnen av - altså kun bruk av fingre, uten stylus. Dette hadde ingen gjort med en telefon før dem, og det endret måten man brukte avanserte telefoner på ganske radikalt."

 

Skjønte du det nå? Jeg skrev ikke at de var først med kapasitiv skjerm på mobiltelefon. Jeg skrev ikke at de var først med multi-touch, siden vi før iPhone kom har sett eksempler multi-touch på store skjermer som kostet en formue. Derimot var Apple først ute med multi-touch på en kapasitiv skjerm på en telefon - noe du finner i enhver noenlunde brukbar smarttelefon nå 4 år senere. Prøv å gå tilbake til en Windows- eller Symbian-telefon fra 2006, og du vil finne ut det er ganske så radikale endringer som har skjedd, at iPhone satte en ny standard som alle ble målt opp mot, og at Apple har vært en drivende kraft i utviklingen.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1313187706' post='18159246']
Raptor' timestamp='1313179010' post='18158489']

Apple var det selskapet som skapte mest trøbbel , de som ville krangle mest.

Er det noe du har statistikk på eller er dette din private mening??

det var de som fikk størst oppmerksomhet i media for en del år siden.

Da fikk man intryket av at de var vanskeligere å ha med å gjøer en de andre aktørene

Du har ingenting med andre ord.

 

På mitt arbeidssted har jeg fått inntrykk av at Apple er langt verre enn andre aktører når det kommer til feil. En ting er dette, en annen ting er jo at de har halvparten så lang garanti som andre aktører.

 

Apple er vel kjent for "å være arrogante" og "overse kundene" blant annet med en elendig kundesupport, flere ganger forsøke "å unngå norsk lov", ikke minst prøve å tjene ekstra penger på Applecare som blant annet innebærer at man skal kjøpe ekstra garanti andre aktører oppererer med og som man ofte har krav på i norsk lov.

 

Så hvis du skal prøve å fortelle meg, at Apple IKKE er forbrukerfientlige, er jeg redd du har tatt en for stor bit av det giftige eple

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1313179010' post='18158489']

Apple var det selskapet som skapte mest trøbbel , de som ville krangle mest.

Er det noe du har statistikk på eller er dette din private mening??

 

det var de som fikk størst oppmerksomhet i media for en del år siden.

Da fikk man intryket av at de var vanskeligere å ha med å gjøer en de andre aktørene

Der har du sakens kjerne: "størst oppmerksomhet i media". Hvis Samsung eller Sony behandler sine noen av sine kunder på en dårlig måte så er det ingen som gidder å skrive om det, hvis Apple gjør det samme så er det store oppslag i alle tabloidmedia. Apple-stoff selger, det er bare å se på alle de spekulative idiotoppslagene om f.eks mulige kommende produkt fra Apple, på amobil.no.

 

Tolkningen av norsk lov om forbrukerkjøp var faktisk såpass uklar for noen år siden at Nokia kjørte en sak helt opp i norsk Høyesterett, om 2 eller 5 års reklamasjonstid på telefoner. Jeg regner med at det var rimelig mye trøbbel for den kunden, selv om det var forsikringsselskapet hans kjørte selve rettssaken mot Nokia, og til slutt vant... ;)

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1313187706' post='18159246']
Raptor' timestamp='1313179010' post='18158489']

Apple var det selskapet som skapte mest trøbbel , de som ville krangle mest.

Er det noe du har statistikk på eller er dette din private mening??

det var de som fikk størst oppmerksomhet i media for en del år siden.

Da fikk man intryket av at de var vanskeligere å ha med å gjøer en de andre aktørene

Du har ingenting med andre ord.

 

På mitt arbeidssted har jeg fått inntrykk av at Apple er langt verre enn andre aktører når det kommer til feil. En ting er dette, en annen ting er jo at de har halvparten så lang garanti som andre aktører.

 

Apple er vel kjent for "å være arrogante" og "overse kundene" blant annet med en elendig kundesupport, flere ganger forsøke "å unngå norsk lov", ikke minst prøve å tjene ekstra penger på Applecare som blant annet innebærer at man skal kjøpe ekstra garanti andre aktører oppererer med og som man ofte har krav på i norsk lov.

 

Så hvis du skal prøve å fortelle meg, at Apple IKKE er forbrukerfientlige, er jeg redd du har tatt en for stor bit av det giftige eple

Snakker du nå om Apple-utstyr som tilhører arbeidsplassen din? Da er det vel helt greit at arbeidsgiver selv kan velge om han vil kjøpe Apple-utstyr med 1 års garanti eller betale litt ekstra for 3 års garanti. Det er uansett kunden som betaler, når f.eks Dell tilbyr bedrifter 3 års garanti, forskjellen er at de har det innbakt i prisen til alle.

Som forbruker har man uansett 5 års reklamasjonsrett på telefoner og PCer her i Norge, men dette gjelder ikke for bedrifter, som dermed må forholde seg kun til garanti. Apple Care utvidet garanti omfatter dessuten ytelser som man ikke har krav på gjennom vanlig reklamasjonsrett, bl.a forlenget gratis telefonsupport, global reparasjonsdekning, på-stedet reparasjon for stasjonære maskiner, osv.

 

Jeg ser du linker til 3 forbrukersaker fra de siste 5 årene. Jeg antar at Apple til sammen har solgt hundretusenvis av iPod, iPhone og Mac i Norge i løpet av disse 5 årene. Synes du 3 ensidig framstilte saker er nok til å generalisere om kundebehandling? I en av sakene står det: "Det er ennå ikke avgjort hvor lang reklamasjonstiden skal være på iPod men Forbrukerrådet mener det er opplagt at ett års levetid er altfor lite". Da er ikke loven spesifikk eller klar nok, og det blir Apples tolkning mot Forbrukerrådets tolkning, og direkte feil å framstille det som om Apple bryter loven.

 

Nå er det ganske sikkert tusenvis av norske kunder som har helt greie og positive erfaringer med garanti/reklamasjon hos Apple og Apples forhandlere og autoriserte verksted i Norge. Disse leser du ikke om i tabloidmedia, men det vil ikke si at de ikke eksisterer. Har selv fått ny Mac-strømforsyning gratis på reklamasjon etter mer enn to år, og har ingen ting å utsette på kundebehandlingen gjennom deres forhandler her.

 

Nei, dette var tynne greier fra deg. Her er det ikke tabloidaviser, enkelttilfeller og anekdoter som gjelder, det er verdiløst for å bedømme aktører i forhold til hverandre. Om man heller ser på et stort marked som USA, der det er gjort mange store, uavhengige undersøkelser om kundetilfredshet, service og kvalitet, ser vi at Apple har vært i best i klassen i flere år nå, med mest fornøyde kunder og lavest feilrate.

Eksempel: http://gigaom.com/apple/apple-still-winning-the-customer-satisfaction-game/

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1313187706' post='18159246']
Raptor' timestamp='1313179010' post='18158489']

Apple var det selskapet som skapte mest trøbbel , de som ville krangle mest.

Er det noe du har statistikk på eller er dette din private mening??

det var de som fikk størst oppmerksomhet i media for en del år siden.

Da fikk man intryket av at de var vanskeligere å ha med å gjøer en de andre aktørene

Du har ingenting med andre ord.

 

På mitt arbeidssted har jeg fått inntrykk av at Apple er langt verre enn andre aktører når det kommer til feil. En ting er dette, en annen ting er jo at de har halvparten så lang garanti som andre aktører.

 

Apple er vel kjent for "å være arrogante" og "overse kundene" blant annet med en elendig kundesupport, flere ganger forsøke "å unngå norsk lov", ikke minst prøve å tjene ekstra penger på Applecare som blant annet innebærer at man skal kjøpe ekstra garanti andre aktører oppererer med og som man ofte har krav på i norsk lov.

 

Så hvis du skal prøve å fortelle meg, at Apple IKKE er forbrukerfientlige, er jeg redd du har tatt en for stor bit av det giftige eple

Snakker du nå om Apple-utstyr som tilhører arbeidsplassen din? Da er det vel helt greit at arbeidsgiver selv kan velge om han vil kjøpe Apple-utstyr med 1 års garanti eller betale litt ekstra for 3 års garanti. Det er uansett kunden som betaler, når f.eks Dell tilbyr bedrifter 3 års garanti, forskjellen er at de har det innbakt i prisen til alle.

Som forbruker har man uansett 5 års reklamasjonsrett på telefoner og PCer her i Norge, men dette gjelder ikke for bedrifter, som dermed må forholde seg kun til garanti. Apple Care utvidet garanti omfatter dessuten ytelser som man ikke har krav på gjennom vanlig reklamasjonsrett, bl.a forlenget gratis telefonsupport, global reparasjonsdekning, på-stedet reparasjon for stasjonære maskiner, osv.

 

Jeg ser du linker til 3 forbrukersaker fra de siste 5 årene. Jeg antar at Apple til sammen har solgt hundretusenvis av iPod, iPhone og Mac i Norge i løpet av disse 5 årene. Synes du 3 ensidig framstilte saker er nok til å generalisere om kundebehandling? I en av sakene står det: "Det er ennå ikke avgjort hvor lang reklamasjonstiden skal være på iPod men Forbrukerrådet mener det er opplagt at ett års levetid er altfor lite". Da er ikke loven spesifikk eller klar nok, og det blir Apples tolkning mot Forbrukerrådets tolkning, og direkte feil å framstille det som om Apple bryter loven.

 

Nå er det ganske sikkert tusenvis av norske kunder som har helt greie og positive erfaringer med garanti/reklamasjon hos Apple og Apples forhandlere og autoriserte verksted i Norge. Disse leser du ikke om i tabloidmedia, men det vil ikke si at de ikke eksisterer. Har selv fått ny Mac-strømforsyning gratis på reklamasjon etter mer enn to år, og har ingen ting å utsette på kundebehandlingen gjennom deres forhandler her.

 

Nei, dette var tynne greier fra deg. Her er det ikke tabloidaviser, enkelttilfeller og anekdoter som gjelder, det er verdiløst for å bedømme aktører i forhold til hverandre. Om man heller ser på et stort marked som USA, der det er gjort mange store, uavhengige undersøkelser om kundetilfredshet, service og kvalitet, ser vi at Apple har vært i best i klassen i flere år nå, med mest fornøyde kunder og lavest feilrate.

Eksempel: http://gigaom.com/apple/apple-still-winning-the-customer-satisfaction-game/

 

1. Jeg snakker ikke om utstyr som tilhører arbeidsplassen min, jeg snakker om en bedrift som selger Apple produkter til kunder, og er det en ting de fleste kunder er enige om, er det Apples arrogante, håpløse håndering av saker, da de for meg gir inntrykk at det er så mektige at de nærmest kan være arrogante over kundene deres, men folk gir faen uannsett, det er det verste.

 

2. Ja Applecare gir utvidet support osv, men Apple prøver ofte å plassere kunder som ikke har dette i en dårligere bås, selvom om mye av den utvidede garantien Apple gir deg med Applecare er noe man i utgangspunktet har krav på og ikke skal trenge å kjøpe.

 

3. Jeg linket opp til 3 saker for å fremheve 3 poeng som til stadig går igjen. Jeg mener jeg faktisk har lest om forbrukerrådansatte som har boikottet apple nettopp pga deres forbrukerfientlige politikk. Du kan jo ringe forbrukerrådet selv å høre hva de mener om Apple. Apple er som flyselskapens Ryan Air, deriblant folk tilgir og forsetter å reise med Ryan Air fordi det er billig, folk tilgir Apple fordi de "må" ha det.

 

4. Den testen du linket til, tilsvarer den kunder som faktisk har fått feil med sine Apple produkter? For det er ikke akkurat gullnytt at folk er fornøyd med Apple produkter, når de fungerer, og de har en god hitrate sånnsett, men saken her er når det skjer noe galt.

 

En ting er jo i det hele tatt service/feil håndering av Apple, det er jo en form for forbrukerfientlighet, en annen er hvordan Apple kontrollerer tjenester og tilleggsutstyr til produktene sine, ikke minst oppblåser produktene sine som det skulle være en jævla revolusjon, jeg blir direkte kvalm:

 

Steve Jobs annonserer Iphone 4: Folkens, facetime lar deg se en annen person en annet sted i verden, OMG, bare vent til dere prøver det ut, DET ER HELT UTROLIG.

 

:wallbash:

 

Steve Jobs annonserer Ipad: Internett på Ipad er bare HELT UTROLIG. (ja, internett ser mer utrolig ut på ipad enn en mobil og PC, LOL)

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...