Gå til innhold

Apple er mest verdifullt i verden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apple er noen fantastiske innovatører. Har aldri eid ett eneste produkt fra selskapet, men er av den oppfatning at flere av produktene jeg har er sterkt inspirert av Apple.

 

Hvilke produkter er det du har ( som er inspirert av Apple ) ?

 

 

 

 

 

Er det nødvendig å kjøpe originalen når kopien fungerer like bra ?

Lenke til kommentar

Ikke dårlig. Stemmer at Apple har miliarder i likvide midler. Visstnok over 400 milliarder kroner. Er rene motsatsen til konsernet jeg jobber i. Der lever vi ofte på kassakreditten :nei:

Nå er kanskje dette ikke arenaen for politiske diskusjoner, men slike tall reflekterer veldig godt hvor syk amerikansk politikk egentlig er. At selskaper og enkeltpersoner kan bygge seg opp slike formuer er ikke bra for resten av samfunnet. Det store problemet er at mesteparten av disse pengene ikke går til å bygge ytterligere arbeidsplasser, men forsvinner inn i de store finanssystemene.

 

edit:rettet skrivefeil

Endret av indeksregulert
Lenke til kommentar

Apples vanvittige vekst skyldes at produktene gir en god brukeropplevelse. Så enkelt er det. Og så komplisert at ingen konkurrenter er i nærheten.

 

I tillegg har de lært av fadesen med patentkonflikten med Microsoft for 20 år siden. iPhone og iPad-teknologien er godt juridisk beskyttet, noe konkurrenter som stjeler design og teknologi begynner å merke.

 

Kanskje Samsung trodde at de hadde taket på Apple som uunnværlig underleverandør?

 

Apple har vært undervurdert i 20 år. Nå strever konkurrentene med å forstå hva som traff dem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Apples vanvittige vekst skyldes at produktene gir en god brukeropplevelse. Så enkelt er det. Og så komplisert at ingen konkurrenter er i nærheten.

 

I tillegg har de lært av fadesen med patentkonflikten med Microsoft for 20 år siden. iPhone og iPad-teknologien er godt juridisk beskyttet, noe konkurrenter som stjeler design og teknologi begynner å merke.

 

Kanskje Samsung trodde at de hadde taket på Apple som uunnværlig underleverandør?

 

Apple har vært undervurdert i 20 år. Nå strever konkurrentene med å forstå hva som traff dem.

 

Jeg synes da ikke Apple har vært undervurdert i 20 år. Før Ipodens, Iphone og nyere generasjon mac sin tid hadde Apple bare møkkaprodukter etter min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke dårlig. Stemmer at Apple har miliarder i likvide midler. Visstnok over 400 milliarder kroner. Er rene motsatsen til konsernet jeg jobber i. Der lever vi ofte på kassakreditten :nei:

Nå er kanskje dette ikke arenaen for politiske diskusjoner, men slike tall reflekterer veldig godt hvor syk amerikansk politikk egentlig er. At selskaper og enkeltpersoner kan bygge seg opp slike former er ikke bra for resten av samfunnet. Det store problemet er at mesteparten av disse pengene ikke går til å bygge ytterligere arbeidsplasser, men forsvinner inn i de store finanssystemene.

Sky is the limit, i hvert fall når det gjelder store multinasjonale selskaper.

 

Effektiv beskatning for Apple lå på rundt 24 % for 2010. Dette er høyere enn for eksempel HP (18,6 % i 2010). Utfordringen for USA er at mye av beskatningen skjer utenlands, pga. gunstigere skattebetingelser.

 

Det største problemet i USA er at selskaper har alt stor makt og innflytelse. Lovgivende makt (kongressen og delstatsforsamlinger) er rett og slett i lomma på de største selskapene og lobbyistene. De siste tiårene gjelder det samme dømmende makt (erstatningsreformen og utstrakt bruk av voldgiftskontrakter).

Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar

Dette har jeg visst lenge. Fanboys ser på Apple-produkter som det mest verdifulle i både verden og livet sitt.

Helt klart, en i klassen min er litt sånn... småpatetisk

 

Apple er som merkeklær, ''spesielle'', men har helt lik funksjon som andre klær til en billigere penge :innocent:

+ "store" merker som egentlig er ufattelig stygge :p

Hvorfor er det egentlig pent med et halvspist eple??

Lenke til kommentar

Jeg har heller tro på selskaper som ikke har mottoet "In our lawyers we believe".

Andre selskaper er mye mindre agressive når det gjelder patenter og slikt. Det var de som startet den store patent-striden mellom selskapene.

Tviler på at de vil være like suksessfulle i 2018? Eller i 2015. De oppdatere aldri det de lager, de bare fortsetter å selge det samme med små oppgraderinger, som til slutt vil bli overgått av andre, slik som Android. TI OMAP 44** er planlagt for nye Android mobiler med Icecream Sandwich, og de vil kjøre Cortex-A9 med 1,5Ghz. I år.

Lenke til kommentar

Apple er noen fantastiske innovatører. Har aldri eid ett eneste produkt fra selskapet, men er av den oppfatning at flere av produktene jeg har er sterkt inspirert av Apple.

 

Hvilke produkter er det du har ( som er inspirert av Apple ) ?

 

Er det nødvendig å kjøpe originalen når kopien fungerer like bra ?

 

F.eks. Samsung Galaxy S II. Det var vel Apple som startet med disse tastefrie telefonene.

 

Overhodet ikke, men er glad for at Apple innoverer allikevel.

Lenke til kommentar

Apple tjener seg rike på å utnytte kundene sine, har du kjøpt noe av Apple må du kjøpe noe mer ekstra for at det skal virke med andre merker. I tillegg er produktene overprisa som bare F, kjøper du den dårligste Macen kan du spare tusener ved å oppgradere innholdet selv. Og det at de får stoppe salget av Galaxy Tab 10.1 i EU, uten at Samsung har fått vært i retten å fått "beskyttet seg" er helt idiotisk..

For all del, designet på noe av det de lager er greit, det er jo det alle uten peiling går etter.. Men de har ikke de beste produktene og som sagt utnytter de uvitende kunder.

Når folk sier til meg at de skal kjøpe PC eller mobil gir jeg de ett råd, "Ikke kjøp Mac/iPhone". Har selv erfaring med både Mac og iPhone. (Ikkje braaa)

Noen som er med på å starte et politisk parti som heter Anti-Apple?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Apple tjener seg rike på å utnytte kundene sine, har du kjøpt noe av Apple må du kjøpe noe mer ekstra for at det skal virke med andre merker. I tillegg er produktene overprisa som bare F, kjøper du den dårligste Macen kan du spare tusener ved å oppgradere innholdet selv.

Gratulerer! du har nettopp innsett hvordan de fleste store selskaper tjener penger! :)

PS! Sammenlignet med å kjøpe et par RAM-brikker på Komplett så er det ikke spessielt billig å kjøpe de rett fra Lenovo/HP/Dell heller.

 

Og det at de får stoppe salget av Galaxy Tab 10.1 i EU, uten at Samsung har fått vært i retten å fått "beskyttet seg" er helt idiotisk..

Da er det vel rettsvesenet som er problemet da? Hadde retten ment at Apple sine krav var urimelige så hadde de sagt nei.

 

For all del, designet på noe av det de lager er greit, det er jo det alle uten peiling går etter.. Men de har ikke de beste produktene og som sagt utnytter de uvitende kunder.

Hvordan utnytter Apple kunder noe mer en de fleste andre selskap?

 

Når folk sier til meg at de skal kjøpe PC eller mobil gir jeg de ett råd, "Ikke kjøp Mac/iPhone". Har selv erfaring med både Mac og iPhone. (Ikkje braaa)

Grunnen er vel heller at du har noe personlig mot Apple... :)

 

Noen som er med på å starte et politisk parti som heter Anti-Apple?

My point exactly...
Lenke til kommentar

Da børsen stengte i går var Exxon igjen større enn Apple. (Market Cap.)

Er det en nyhet som er verdt et oppslag, eller må vi vente til Apple eventuelt passerer Exxon igjen før det er en nyhet?

 

Ettersom Apple ikke betaler utbytte til eierne er det kun fortjeneste på aksjesalg som kan generere litt ekstra i lommen. Vel og bra for de som kjøpte aksjer for 10 år siden, men hvis man ikke allerede har kjøpt aksjer, vil det være lurt å handle nå, eller bør man forvente at kursen går ned enda litt til?

 

På litt lengre sikt er det også et par ting som gjør meg usikker. Da Mac'en ble lansert i 1984 hadde Apple en maskin som i mange henseende overgikk IBM-PC'en (og klonene), men i 1995 la Microsoft inn høygiret med Win95 og reduserte Mac'ens markedsandel til ca. 5%. (Steve Jobs har selv innrømmet at Apple kastet bort det forspranget de hadde på 80-tallet.)

 

Etter at iPhone ble lansert tok det 2-3 år før Android'ene matchet Apple's telefoner, og noe tilsvarende er i ferd med å skje for tablets. Det er ikke usannsynlig at Apple igjen ender opp som en "minority player" i både mobiltelefon- og tablet-market, der de fortsatt vil kunne selge pene dingser til enhøy pris og fortsatt tjene gode penger, men kanskje ikke i like store antall som nå. Hvordan vil det påvirke aksjekursen?

 

Og så er det selvsagt helsetilstanden til sjefen sjøl, da. Det er uvisst hvor lenge han vil styre Apple-skuta, og det er uvisst hvordan markedet vil vurdere hans etterfølger(e). Vil de bli møtt med like stor velvilje som Steve Jobs - som kan innrømme at Apple av og til tabber seg ut, som med f.eks. MobileMe eller Ping, uten at det påvirker aksjekursen -, eller vil det minste tegn på 'svakhet' gjøre markedet nervøst og sende kursen nedover? Vil Apple klare å være like innovative innenfor andre produktkategorier og skaffe seg et forsprang på konkurrentene? Hva kommer etter iPod, iPhone, iPad og iCloud? iCar? iPed(tohjuling)? iCouch? iTV? iGlasses? iSight? iBrain?

 

Det skal bli interessant å følge Apple i de neste 10 årene.

Lenke til kommentar

Hvilke produkter er det du har ( som er inspirert av Apple ) ?

Er det nødvendig å kjøpe originalen når kopien fungerer like bra ?

 

F.eks. Samsung Galaxy S II. Det var vel Apple som startet med disse tastefrie telefonene.

Overhodet ikke, men er glad for at Apple innoverer allikevel.

 

Feil. Fantes opptil flere telefoner med touchscreen lenge før Apple kom seg inn på mobilmarkedet. Men Apple var de første til å lykkes med virkelig å hype opp sitt produkt.

Gode, gamle Ericsson P800 kjøpte jeg i 2002. Den kom riktignok med en klaff med taster som kunne dekke 60% av skjermen, men denne klaffen kunne man ta av slik at man hadde en tastefri telefon (ren touchscreen). Fem år senere kom Apple med sin iphone. I mellomtiden var det opptil flere som hadde sine touchscreen-mobiler på markedet. Da kan vi vel si heller at det var Ericsson som var den som revolusjonerte mobilmarkedet med touchscreen-mobiler, og at Apple bare kopierer.

 

Apple er nok ikke den som står for de store innovasjonene i mobilmarkedet. Deres innovasjon i iphone var vel helst at de gikk for berøringsfølsom skjerm i stedet for trykkfølsom. Utover dette er det ikke særlig mange innovasjoner i deres iphone'r.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...