Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kawasaki z750 som 1.gangsbike. Noen minus?

Anbefalte innlegg

Er det noe å utsette på denne sykkelen? (les: som førstegangssykkel)

Har hørt mye skryt, og den anbefales av de fleste jeg har pratet med. I tillegg er den rimelig å forsikre. Kjapt søk hos Gjensidige viste på meg rundt 8000,- i året.

Bør jeg gå for ABS f.eks? - hjelper jo på forsikring, men verdt ekstra kronene?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke i tvil, absen er utrolig hendig, men jeg kan ikke si at den har reddet meg, men det er fordi jeg fremdeles ikke har kommet opp i situasjoner hvor det har vært behov for en skikkelig nødbrems.

I tillegg kan det være vanskeligere å selge sykkelen igjen om man ikke har ABS.

Men for å komme med noen sitater:

Etter en nødbrems med påfølgende låsing av forhjul og frontkolisjon på iskald april asfalt for et par år siden er ikke jeg i tvil i allefall.

Det er selvfølgelig lett og si at det bare er å slippe opp brems for og gjemmopprette kontroll og sånne ting. Men ting skjer ekstremt fort når uhellet først er ute. Tror de aller færreste beholder roen og gjør alt riktig.

En ting er å bremse forterere uten ABS på bane der man kanskje gjør flere forsøk. I en "panikk situasjon" tror jeg fort mange av oss vil få kortere bremselengde med ABS.

ABS-bremsene på Transalp`en min har berget meg to ganger denne sesongen; begge ganger pga totalt tullete og vettløs syklist som plutselig svingte ut fra sykkelvei og over gangfeltet. Nå er jo dette områder som normalt skal observeres m ekstra fokus,hvilket også var det som berget syklisten fra Hondamøte. I tillegg var det regn,så ABS`n slo inn umiddelbart når jeg bremset i unnamanøveren (og fikk hvit-feltet under hjula...) og forhindret velt samt at jeg beholdt styringa.

Hadde nok uten tvil endt opp i avisa uten ABS vil jeg tro...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...