Gå til innhold

Beste nettstedet for bilder og video?

Anbefalte innlegg

Det er etterhvert en jungel av nettsted man kan ha bildene sine på, selv sliter jeg litt med å finne noe som tilfredstiller alle mine ønsker/krav. I dag bruker jeg både picasa, blogg og youtube (HD-slideshowvideoer), men det er ønskelig å samle alt på et sted. Om det koster noen kroner pr år betyr ikke særlig mye for min del - jeg har såpass stor mengde bilder og videoer at ønsket om maks kvalitet vil uansett som regel overskride volumet for gratis-kontoer.

Spørsmålene blir: Hva bruker du, og hvorfor? Hva er du fornøyd med, og hva er du ikke fornøyd med.

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg pleier å legge alle bildene mine på et webhotell hvor jeg setter opp et eget galleri og har oversikt over dem, rett og slett fordi jeg vil ha alt samlet på et sted og kan styre det som jeg selv vil, så derfor er jeg fornøyd med det.

Lenke til kommentar

Jeg pleier å legge alle bildene mine på et webhotell hvor jeg setter opp et eget galleri og har oversikt over dem, rett og slett fordi jeg vil ha alt samlet på et sted og kan styre det som jeg selv vil, så derfor er jeg fornøyd med det.

Jeg sa at det gjorde ikke noe om det kostet litt, men webhotell har en tendens til å virkelig ta av i pris når GB'ene øker i antall. Jeg har allerede noen domener jeg ruger på, men hva programvare bruker du til å få ønsket innhold og utseende, og som funker enkelt i praktisk bruk?

Tor

Lenke til kommentar

flickr og smugmug er de første jeg kommer på. Men tror det er en ganske kort begrensing på video på flickr. Har ikke lastet opp noe video der, så vet ikke.

Vel, jeg er ikke helt fornøyd med de to, de mangler biter begge. Kanskje særlig flickr som jeg føler har nærmest stagnert i utvikling og seiler mest avgårde på navn og gammel vane. Videomulighetene må og kunne holde ajour med hva youtube gir, dvs HD og pr i dag 15 minutter grense.

Tor

Lenke til kommentar

Jeg sa at det gjorde ikke noe om det kostet litt, men webhotell har en tendens til å virkelig ta av i pris når GB'ene øker i antall. Jeg har allerede noen domener jeg ruger på, men hva programvare bruker du til å få ønsket innhold og utseende, og som funker enkelt i praktisk bruk?

Tor

Behøver ikke å koste så mye, avhenger selvsagt av leverandøren du bruker og hvilken kvalitet du ønsker på webhotellet ditt. Du kan jo ev.t ta en titt i signaturen min, og hvis du har noen spørsmål er det bare å kontakte meg.

Jeg har brukt wordpress, men det er mest hvor jeg "blogger" om turer o.l. Utenom det har jeg drevet litt med http://gallery.menalto.com/ som du burde ta en titt på :-)

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg Photobucket for bilder, men jeg ser den gir også muligheten for video, så det er vel vært å sjekke ut. Jeg er dessverre ikke sikker på hvilke spesifikasjoner Photobucket godtar for video.

Er ikke særlig begeistret for layouten hos Photobucket, og synes oversikten er noe rotete. Muligens en vane. Var inne for å sjekke videomulighetene (og da hang siden flere ganger med crash av nettleseren 3 ganger som resultat) som hadde en begrensning på 10 minutter. Søkte på HD men der var det ingen svar å finne på hjelpesiden.

Tor

Lenke til kommentar

Vimeo er fin side for video. men ikke foto. kattevideoer er på youtube, mens ordentlige filmer er på vimeo:)

Vimeo eller Youtube - egentlig et fett for min del, ingen av de har fotogallerier. Hvis jeg ikke husker feil har Vimeo og problemer med kapasiteten i perioder slik Youtube har fått etter at de startet med HD.

Tor

Lenke til kommentar

Tor

Behøver ikke å koste så mye, avhenger selvsagt av leverandøren du bruker og hvilken kvalitet du ønsker på webhotellet ditt. Du kan jo ev.t ta en titt i signaturen min, og hvis du har noen spørsmål er det bare å kontakte meg.

Jeg har brukt wordpress, men det er mest hvor jeg "blogger" om turer o.l. Utenom det har jeg drevet litt med http://gallery.menalto.com/ som du burde ta en titt på :-)

Vel, jeg har et hvilende webhotell (plass på) allerede, men problemet er som vanlig at skal man leie over 10-20-30GB blir kostnadene betydelige. 10GB er lite for foto og video, ihvertfall for min del (f.eks en HD-video i maks kvalitet blir lett over 500mb alene, et bilde er typisk pluss/minus 10mb i beste jpg komprimering, tif blir lett rundt 100mb pr bilde). I tillegg er det en del styr å bygge opp alt selv og vedlikeholde.

Wordpress (som ordinær blogg) bruker jeg, men finner ikke helt løsningen der heller til å eventuelt bygge et galleri på en enkel måte, dessuten må selve lagringen av bildene/videoene skje utenfor (f.eks picasa) host pga størrelsen på filene og man må bruke embedløsning, noe som er tungvindt når man har en betydelig mengde bilder.

Slik det er i dag har jeg noe her og noe der og der, men ønsker nå å samle alt på et sted. Samtdig må jeg vurdere fremtiden, dvs at det jeg velger er og en løsning for fremtiden.

Tor

Lenke til kommentar
]

Beste løsningen blir sikkert å ha et eget web-hotell som implementerer videoer og bilder fra andre steder.

Problemet der er at det medfører mye ekstra arbeide, dessuten må man embede hvert bilde, hver video/slideshow fra lagringstedet utenfor.

Tor

Lenke til kommentar

One.com er sikkert en ålreit webhost, men ikke med tanke på hosting av bilder. Betingelsene til One.com kan bli vanskelig når det gjelder bilder mtp større mengder (1) og mye trafikk, noe som ikke One.com tillater fordi det kan bli problematisk for andre kunder (2).

(1)

1.1. Bruk

Det er ikke tillatt å ha større mengder filarkiver liggende til fri downloading eller visning uten forutgående avtale med

One.com. Hensikten er ikke å fungere som en ekstern harddisk for lagring av datafiler som zip, MP3, jpg, etc., men som

fremvisnings- /salgsplass for virksomheder og private. Unntakene er tjenester/produkter som tilbys av One.com og er

spesielt utviklet for nettopp backup og lagring, slik som One.coms bildegalleriprodukt.

(2)

Det er som utgangspunkt fri trafikk. Dog forutsettes en normal trafikkavvikling som ikke forstyrrer trafikken for andre

kunder. Såfremt kundens trafikk forstyrrer andre, har One.com rett til å lukke kundens webhotell uten forvarsel og/eller

til å oppkreve en særskilt avgift for trafikkforbruket. One.com har rett til enerådig å vurdere om overtredelse har funnet

sted eller ikke. Ved lukking av kundens webhotell refunderes ikke eventuelt resterende forutbetalt abonnement.

Lenke til kommentar

One.com er sikkert en ålreit webhost, men ikke med tanke på hosting av bilder. Betingelsene til One.com kan bli vanskelig når det gjelder bilder mtp større mengder (1) og mye trafikk, noe som ikke One.com tillater fordi det kan bli problematisk for andre kunder (2).

(1)

Unntakene er tjenester/produkter som tilbys av One.com og er

spesielt utviklet for nettopp backup og lagring, slik som One.coms bildegalleriprodukt.

Les hva du selv siterer før du forkaster det!

En kontakt med One.com med definisjon av dine behov under One.com's retningslinjer ville klargjøre om du vil bryte dem.

I tillegg kan man bruke en ekstern bildehost som f.eks. Image Venue og Imageshack med Thumbnail link.

Picasa er ganske rimelige på lagringsplass og der kan du også lagre video. De komprimerer en del, men det gjør vel stort sett alle bilde hostin steder.

Lenke til kommentar

(1)

Unntakene er tjenester/produkter som tilbys av One.com og er

Les hva du selv siterer før du forkaster det!

En kontakt med One.com med definisjon av dine behov under One.com's retningslinjer ville klargjøre om du vil bryte dem.

I tillegg kan man bruke en ekstern bildehost som f.eks. Image Venue og Imageshack med Thumbnail link.

Picasa er ganske rimelige på lagringsplass og der kan du også lagre video. De komprimerer en del, men det gjør vel stort sett alle bilde hostin steder.

Les hva trådstarter skriver. Han skriver at det er mange steder å hoste bildene, men at han sliter å finne noe som er bra nok for han. Han skriver også hva han bruker, men at han ønsker å samle alt på et sted. Ønsker han å lagre alle bildene er det ingen regler som overskrider one.com sine regler, men dersom det er for å vise andre bilder skaper det mye trafikk og da vil mest sannsynlig one.com stenge kontoen. Tar man flotte bilder, vil man gjerne ha dem i god kvalitet ut til brukerne også, dersom det er det man ønsker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...