Gå til innhold

Veggfeste, hvor viktig å treffe stender?

Anbefalte innlegg

Heisann, skal montere en 55" som veier 17kg, har kjøpt et vaierfeste som har en bredde på cirka 25cm, dette betyr jo at å treffe to stendere blir vanskelig, hvor viktig er det å treffe stendere på en innervegg bekledd med panel?

Evt. Tips for hvordan jeg kan få dette til å funke?

Takker for hjelp og håper denne er postet riktig, hvis ikke beklager jeg så meget.

Mvh

Kuldesjokk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er vanlig trepanel, sponplater eller smartpanel så er det ikke nøye i det heletatt.

Bruk riktige skruer.

Er det en gipsplate så er ikke 17kg noe problem heller med riktige plugger/fester.

Hvis det er panel så ikke skru i skjøtene mellom panelene, skru der panelene er tykke.

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Da skrur jeg opp midt på panelen, noe tips til hva som er en riktig skrue, snakker vi her en vanlig treskrue eller noe med plugger og mothaker? :p

Beklager . Fulgte ikke med. Vanlig treskrue er best. panel er normalt ikke tykkere enn 15 mm så trenger ikke så lang skrue. ca 4,5 mm tykk er normalt. Er det veldig tørr panel så kan det lønne seg å borre et tynt hull først ca 2 mm.

Hvordan gikk det ?

Lenke til kommentar

jeg har et såkalt wirefeste, ideen er visst at man skrur opp to ovaler med cirka 20-25 cm mellomrom, så henger det en vaier over disse som er skrudd fast i feste på tv-en.

Var det jeg ble anbefalt på Lefdal, mtp at jeg aldri før har handlet et veggfeste sa jeg sure, ser bra ut.

Skal tåle skjermen og alt, men bredden er jo ikke helt der :/

Lenke til kommentar

17 kg er ikke noe problem. Tåler den ikke det fordelt på 2 punkter er ikke veggen etter NS.

Det blir jo kun 8,5 kg pr. punkt. Tåler ikke veggen såpass så må du for all del ikke lene deg mot den.

:)

Kan jo opplyse om at 1 stk mollyplugg av minste type (8mm hull) fra Biltema som er beregnet på gipsplater og er godkjent for 70 kg på 1 feste.

Tror dette er hvis det er dobbel gips hvis jeg husker rett fra andre typer og ca35 kg på enkel.

Trepanel tåler mer. Prøv å dra ut skruen så ser du/ eller mer rinkrig bøy den nedover.

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...