Gå til innhold

Nybegynnerkamera fra JVC

Anbefalte innlegg

Noen som har noen erfaring med JVC GR-D20? Er dette noe å satse på? Eller burde man legge inn mer penger i et bedre kamera?

Noen som har noen filmsnutter tatt med dette kameraet som de vil dele?

Hvor mye forskjell blir det i praksis å gå får et kamera med 1,3 bildepunkter kontra 0,8 som er på dette. Særlig med tanke på når filmen er konvertert til f.eks Xvid eller DivX.

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et GRD-30 som jeg så langt er godt fornøyd med. Det er vel stort sett samme kamera, men med dv/analog inn/ut. Prøvde dyrere JVC modeller også før jeg handlet. Har tidligere også prøvd Canon MV5XX-modeller. Sikkert ikke verdens beste kamera, men til mitt bruk holder detmål i lange baner. Jeg var innom en god del butikker og snakket med mange selgere før jeg handlet. Gjennomgangstonen var at bildekvaliteten sort sett var lik på alle de rimeligere kameraene, noe jeg også syntes - med unntak av Canon da som er helt horribelt.

Når det gjelder redigering så har jeg bare sjekket at jeg fikk noe inn og at kameraet var lett å styre.

Bildekvalitet ved komprimering til XVid/Divx blir vel ikke noe særlig påvirket av oppløsning på bildebrikken. Det er jo et PAL-signal som kommer inn og det har uannsett en gitt oppløsning, rundt 768*576 med rubbel og bit. altså 400k piksler maks. (noe forsvinner vel til andre formål i sginalet mem det er sånn cirka dette). Spurte en del selgere om kameraene fikk bedre digital bildestabilisator som følge av større oppløsning på CCD, men det svarte de avkreftende på. Det var stillbilde funksjonaliteten som nyttiggjorde seg dette mente de.

Et tips er at du tar deg en tur til Elkjøp og caher ut kameraet der. Så prøver du det i ro og mak og er du ikke fornøyd så leverer du det bare tilbake i løpet av 30 dager og får pengene igjen.

Lenke til kommentar

Takk for et bra svar Storeulv!

Eneste forskjellen til GR-D30, så langt jeg kan se, er at GR-D20 mangler DV inn. (+andre ting inn). Men digital ut har den.

Er det noen som spiller inn fra PC-en til kameraet?

Satt faktisk og vurderte den 30 dageren.

Hvordan er kvaliteten på lyden? Ser at man ikke kan koble til ekstra mic.

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd noe særlig med redigering enda, men det jeg hørte så var det som med de frlste andre kameraer jeg har vært borti i den prisklassen. Du plukker lett opp støy fra kamerahuset og når man zoomer osv så høres det også.

Digital bildestabilisator er heller ikke det gjeveste, men det funker passe greit opptil 3x zoom, vel og merke hvis man ikke skal panorere mye - da blir det vel hakkete synes jeg. (Hadde forøvrig en helt utmerket optisk bildestabilisator på min gamle UC9Hi - savner den :cry: ).

Kjøpte det mest fordi det også har analog inn, så jeg slipper å dille med Miro-kort i PC'en for å digitalisere de gamle opptakene. Har ikke prøvd dette med kameraet enda så jeg er litt spent på kvaliteten. I følge "ekspertisen" hos Elkjøp skulle det bli like bra, mon tro det ...

Lenke til kommentar

Mens jeg husker det: ElPrice i Bergen har et Panasonic kamera til vel 4.500,- som jeg nesten kjøpte. Det har mic inn, innebygd zoom mic, videolys osv. Det heter DS29. Skal du bare ta opp og spille fra kamera, så tror jeg det er et veldig bra kjøp. Det er en del større enn grd20/30, men har vel 1/4" bildebrikke og muligens en del bedre vidvinkel. Synes forøvrig at vidvinkelen på 1/6 " CCD kameraer er altfor dårlig, dette gjelder også GRD20/30.

Gå til www.elprice.no, velg videokamera og se på det som er øverst i lista.

Lenke til kommentar

Kjøp eit kamera med DV inn.

Redigere på PC er så "gøy" og så enkelt. Og ein må redigere viss ein skal vise filmane til nokon!!!

Gjer deg sjølv ei teneste (og andre som du skal plage med filmane dine :lol: :lol:) : Kjøp eit kamera med DV, eit FireWire-kort og eit redigeringsprogram (f.eks. Studio 8 som er veldig enkelt (men ustabilt) eller Vegas 4 som er konge!)

Lenke til kommentar

Synes Studio 8 (8.5) er generelt ustabilt. Mitt utførerer "ulovlige operasjoner" stadig vekk. Særlig viss du har litt lange filmklippe (lange = over 10-15 min) og legger på litt effekter (litt av dei få som er i Studio 8). Mitt program klikka også svært mykje når ein brukte og redigerte "titler".

Mange andre på dette forumet som også har skreve at programmet er ustabilt.

Men det store plusset med Studio 8 er jo at det er enkelt å bruke. Perfekt for redigering av ferievideo og liknande kanskje? (sjølv om eg synes Vegas er betre der også! Der kan du lage ein ferievideo som er verdt å sjå!)

Lenke til kommentar

Hei BA1.

Vet ikke om det er du eller jeg som misforstår. Men er ikke DV-inn når man kopiere tilbake til kameraet etter man har redigert (Til DV-Tapen) og digital ut når du grabber filmen via firewire til PC-en (Fra DV-tapen)? Ser ikke den store nytten i DV-in. Da hadde det smakt bedre med en DVD-brenner. Ikke?

Ellers har jeg prøvd alle de programmene du snakker om. Særlig vegas sitt siste var kult. Adobe slet jeg litt med. Dersom man kjøper et digitalkamera uten mulighet for digital grab, så er poenget borte.

Lenke til kommentar
Hei BA1.

Vet ikke om det er du eller jeg som misforstår. Men er ikke DV-inn når man kopiere tilbake til kameraet etter man har redigert (Til DV-Tapen) og digital ut når du grabber filmen via firewire til PC-en (Fra DV-tapen)? Ser ikke den store nytten i DV-in. Da hadde det smakt bedre med en DVD-brenner. Ikke?

Jo, stemmer vel det.

Og klart at viss du har DVD-brenner så er ikkje DV-in så viktig.

Men eg synes det er praktisk å spele filmen tilbake på DV-kassett etter at eg har redigert, for så å vise filmen på TV for venner og kjente. Viss du kopierer filmen til VHS eller liknande får du eit stort kvalitetstap, men viss du kopierer tilbake på DV via DV-In så får du null kvalitetstap (? i alle fall nesten).

Spørs jo kva du vil gjere med den filmen som er ferdig redigert?

Viss du kunn skal vise den på data-skjermen så treng du jo heller ikkje DV-in. Men eg synes "hjemmevideo-film" egnar seg best på TV (etter livsnødvendig redigering!!!)

Lenke til kommentar

Ja. Redigering er viktig :) (Og artig!)

DV er bedre kvalitet enn DVD, men det blir mye lettere å sende dvd-filmer man har laget til familie og greier, synes nå jeg.

Ellers så kan man jo lage SVCD eller VCD. Disse kan jo også vises i mange dvd-spillere.

Takk for all hjelp. Skal legge inn brukererfaring på akamera når jeg har fått testet videokameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...