Gå til innhold

Canon EF 28-135mm - erfaringer og tips?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har hatt mitt EOS 1100D med kitobjektiv en liten stund nå, og ser så klart allerede klare begrensninger (som sikkert mange andre). Har sett litt rundt på hva som kan være aktuelt å kjøpe som delvis erstatning, men også for å oppfylle litt flere ønsker. Har sett meg ut Canon EF 28-135mm f/3,5-5,6 IS USM og lurte på om noen her vil komme med erfaringer, ros og eventuell negativ omtale i forhold til dette.

Alltid greit med litt innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva opplever du som begrensende med kitobjektivet, 18-55mm? Er det rekkevidden, ytelsen ved svak belysning, eller rett og slett at det er optisk svakt?

EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM er et temmelig godt objektiv, men det vil gi deg tilnærmet null vidvinkel på ditt kamera. Sjekk hvordan utsnittet blir med din nåværende zoom på 28mm. Ikke særlig vidt, ikke sant? Men det er optisk bedre enn kitobjektivet og rekkevidden i teleenden er lengre. Dersom du ikke har behov for en videre brennvidde enn 28mm på en slik allround/normalzoom, så er det et ypperlig objektiv.

Jeg ville selv valgt andre alternativer med et brennviddeomfang som gir litt mer vidvinkel (gjerne på bekostning av litt tele). To utmerkede objektiver som gir deg både bedre optisk ytelse og mer rekkevidde:

- Sigma 17-70 f/2.8-4 OS HSM

- Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

Sistnevnte yter særdeles godt og tilbyr en del ekstra vidvinkel sammenlignet med alternativene, men koster muligens litt i overkant? Vurder bruktkjøp. Førstnevnte har større blender og gir deg litt mer spillerom i dårlig belysning.

Dersom det i hovedsak kun er rekkevidde du savner ved ditt nåværende objetiv så bør du vurdere Canon EF-S 18-135mm F/3.5-5.6 IS, som Interfoto selger til røverpris om dagen (1700 kr). Merk at orginalembalasje ikke følger med.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Hva opplever du som begrensende med kitobjektivet, 18-55mm? Er det rekkevidden, ytelsen ved svak belysning, eller rett og slett at det er optisk svakt?

EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM er et temmelig godt objektiv, men det vil gi deg tilnærmet null vidvinkel på ditt kamera. Sjekk hvordan utsnittet blir med din nåværende zoom på 28mm. Ikke særlig vidt, ikke sant? Men det er optisk bedre enn kitobjektivet og rekkevidden i teleenden er lengre. Dersom du ikke har behov for en videre brennvidde enn 28mm på en slik allround/normalzoom, så er det et ypperlig objektiv.

Jeg ville selv valgt andre alternativer med et brennviddeomfang som gir litt mer vidvinkel (gjerne på bekostning av litt tele). To utmerkede objektiver som gir deg både bedre optisk ytelse og mer rekkevidde:

- Sigma 17-70 f/2.8-4 OS HSM

- Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

Sistnevnte yter særdeles godt og tilbyr en del ekstra vidvinkel sammenlignet med alternativene, men koster muligens litt i overkant? Vurder bruktkjøp. Førstnevnte har større blender og gir deg litt mer spillerom i dårlig belysning.

Dersom det i hovedsak kun er rekkevidde du savner ved ditt nåværende objetiv så bør du vurdere Canon EF-S 18-135mm F/3.5-5.6 IS, som Interfoto selger til røverpris om dagen (1700 kr). Merk at orginalembalasje ikke følger med.

Hei,

Egentlig alle de punktene du ramser opp er problematiske, men hovedsakelig lys og rekkevidde. For så vidt rekkevidde i begge ender, men mest i øvre sikt. Er klar over at jeg mister en del i nedre del ved å bytte ut til 28-135. Hadde faktisk ikke tenkt på de alternativene du kom med... Sistnevnte er i alle fall bra i forhold til pris! Har du noen erfaringer med dette objektivet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...