KnutW Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Gammel-laptopen streika og har kjøpt ny. Harddisken var ok og har fått den montert inn i kabinett slik at den er som ein ekstern harddisk. Men ein eller annan plass må vel den e-posten eg ikkje hadde sletta ligge. Har leita høgt og lågt utan å finne den. Det var Windows Vista/Windows Mail eg brukte. Brukar Windows 7/Windows Live Mail på den nye og ville også hatt tips kor e-posten frå den gamle skulle kopierast inn. Håpar på hjelp :-) Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Er ikke Live Mail web basert da? Alt blir derfor lagret på internett, ikke på din maskin, med mindre du har lastet ned vedlegg osv. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Det er stort sett IMAP-innbokser som brukes for tiden. Som vil si at du vil motta e-postene på nytt om du kobler til epost-serveren igjen nå. Det kan dog være POP, som vil si at det kun ligger på dataen, men veldig få bruker det lengre Hvilket e-postdomene har du? Lenke til kommentar
KnutW Skrevet 11. august 2011 Forfatter Del Skrevet 11. august 2011 Det er stort sett IMAP-innbokser som brukes for tiden. Som vil si at du vil motta e-postene på nytt om du kobler til epost-serveren igjen nå. Det kan dog være POP, som vil si at det kun ligger på dataen, men veldig få bruker det lengre Hvilket e-postdomene har du? Det er ei bjelle som ringer når eg ser POP. Meiner å ha sett pop.online.no. Kjøpte den forrige maskinen i 2007 eller 2008 så kanskje det var vanlegare i bruk då? Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 (endret) Edit: Dumt spørsmål Prøv: C:\Users\[user name]\AppData\Local\Microsoft\Windows Mail\Local Folders En tutorial på hvordan gjennopprette mailer i Windows Mail: Min lehttp://www.vistax64.com/tutorials/90298-windows-mail-messages.htmlnke Endret 11. august 2011 av Azidops Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Det er vel en instilling for å la det være en kopi igjen på serveren i POP. Det er vel bare å logge seg på online.no og se om eposten ligger der? Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Det er vel en instilling for å la det være en kopi igjen på serveren i POP. Det er vel bare å logge seg på online.no og se om eposten ligger der? Har man valgt POP-protokollen blir ikke kopier lagret på server. Ved IMAP derimot blir e-post værende på server. POP: - Laster ned hele mailen til (første) pc - Sletter mail på server etter første nedlasting - Bruker mindre båndbredde da mail lastes ned en gang for alle (unødvendig nå som tellerskritt er borte) - Mailen kan ikke hentes ned flere ganger IMAP: - Mail blir værende på server - Mail kan lastes ned flere ganger på forskjellige enheter 1 Lenke til kommentar
KnutW Skrevet 11. august 2011 Forfatter Del Skrevet 11. august 2011 Har man valgt POP-protokollen blir ikke kopier lagret på server. Ved IMAP derimot blir e-post værende på server. POP: - Laster ned hele mailen til (første) pc - Sletter mail på server etter første nedlasting - Bruker mindre båndbredde da mail lastes ned en gang for alle (unødvendig nå som tellerskritt er borte) - Mailen kan ikke hentes ned flere ganger Nettopp slik eg har forstått at det er! Når eg starta opp Windows Mail på den gamle maskinen kom gamle mailar opp sjøl om det ikkje var tilgjengeleg nett. Då kan vel ikkje desse mailane bli henta frå andre stader enn harddisken? Men problemer er å finne dei! Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Prøv å kopier denne mappen: C:\Users\brukernavn\AppData\Local\Microsoft\Windows Mail Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Nettopp slik eg har forstått at det er! Når eg starta opp Windows Mail på den gamle maskinen kom gamle mailar opp sjøl om det ikkje var tilgjengeleg nett. Då kan vel ikkje desse mailane bli henta frå andre stader enn harddisken? Men problemer er å finne dei! Avhengig av mailprogram (jeg bruker Mozilla Thunerbird) blir også IMAP-mailer lagret på disk etter gjennomlesning slik at du kan lese dem offline. Men dette tror jeg varierer. Prøv å let på denne stien. Bytt ut c:\ med det stasjonsnavnet den gamle hardisken har fått i din nye maskin: C:\Users\[user name]\AppData\Local\Microsoft\Windows Mail\Local Folders [user name] skal selvfølgelig byttes ut med brukernavnet ditt på den gamle maskinen Lenke til kommentar
KnutW Skrevet 12. august 2011 Forfatter Del Skrevet 12. august 2011 Nettopp slik eg har forstått at det er! Når eg starta opp Windows Mail på den gamle maskinen kom gamle mailar opp sjøl om det ikkje var tilgjengeleg nett. Då kan vel ikkje desse mailane bli henta frå andre stader enn harddisken? Men problemer er å finne dei! Avhengig av mailprogram (jeg bruker Mozilla Thunerbird) blir også IMAP-mailer lagret på disk etter gjennomlesning slik at du kan lese dem offline. Men dette tror jeg varierer. Prøv å let på denne stien. Bytt ut c:\ med det stasjonsnavnet den gamle hardisken har fått i din nye maskin: C:\Users\[user name]\AppData\Local\Microsoft\Windows Mail\Local Folders [user name] skal selvfølgelig byttes ut med brukernavnet ditt på den gamle maskinen Takk for svar frå både deg og andre! På det som var C: på den gamle maskinen finn eg: C:\Brukere\[mitt brukernavn]\... videre er det ingen mappe med AppData. Men derimot under C:\Brukere\Felles\Application Data\... Her går stien heller ikkje vidare til noko som kan inneholde e-post. Får prøve meg på linken til Azidops. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Takk for svar frå både deg og andre! På det som var C: på den gamle maskinen finn eg: C:\Brukere\[mitt brukernavn]\... videre er det ingen mappe med AppData. Men derimot under C:\Brukere\Felles\Application Data\... Her går stien heller ikkje vidare til noko som kan inneholde e-post. Får prøve meg på linken til Azidops. Mappene er skjulte, skriv det i adressefeltet Kan også være du er i riktig mappe, husker ikke helt hva som var hva i de forskjellige windows-utgivelsene Skal være en av disse 4: application data, appdata, local, local settings Lenke til kommentar
KnutW Skrevet 12. august 2011 Forfatter Del Skrevet 12. august 2011 Takk for svar frå både deg og andre! På det som var C: på den gamle maskinen finn eg: C:\Brukere\[mitt brukernavn]\... videre er det ingen mappe med AppData. Men derimot under C:\Brukere\Felles\Application Data\... Her går stien heller ikkje vidare til noko som kan inneholde e-post. Får prøve meg på linken til Azidops. Mappene er skjulte, skriv det i adressefeltet Kan også være du er i riktig mappe, husker ikke helt hva som var hva i de forskjellige windows-utgivelsene Skal være en av disse 4: application data, appdata, local, local settings Jaggu fekk eg det til! Tusen takk for god hjelp!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå