Gå til innhold

Førerkortet mitt ble beslaglagt for 3uker og 1 dag siden, har ikke fått noe påtale?

x-team

Anbefalte innlegg

Nå er det 3uker og 1dag siden jeg mista førerkortet mitt pga en tullefeil..

Jeg samtykket ikke til førerkort beslag.

Forstår jeg det slik da at dersom tingretten ikke har avgjort om førerkortet skal tilbakeleveres,

eller om det fortsatt skal være beslaglagt, så kan jeg stikke og hente dette hos politiet?

Eller tar jeg helt feil her?

Jeg har da forstått det slik..

Noen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det 3uker og 1dag siden jeg mista førerkortet mitt pga en tullefeil..

Jeg samtykket ikke til førerkort beslag.

Forstår jeg det slik da at dersom tingretten ikke har avgjort om førerkortet skal tilbakeleveres,

eller om det fortsatt skal være beslaglagt, så kan jeg stikke og hente dette hos politiet?

Eller tar jeg helt feil her?

Jeg har da forstått det slik..

Noen?

Hvis Tingretten skal inn i bildet vil jeg anta at du blir invitert.

Har ikke politiet informert deg om varigheten av beslaget?

Grovere tullefeil = lengre beslag.

Synes det er rart hvis du ikke har vært på politikammeret og bedt om info i saken din.

Her finner du mer om førerkortbeslag.

http://www.paragrafen.no/?id=37

Hvis "tulletingen" skyldes rus til eksempel fremgår det at beslaget vil vare over ett år.

Jeg vil heller ikke se bort fra at din manglende samtykke til beslaget kanske ikke er registrert hos politiet.

Avlegg dem et besøk så finner du ut av hva som er situasjonen.

Endret av reor
Lenke til kommentar

Vegtrafikkloven § 33 nummer 3:

3. Finner politiet at fører eller eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådigheten over motorvognen med skjellig grunn er mistenkt for et straffbart forhold som kan medføre tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn, kan en polititjenestemann midlertidig tilbakekalle føreretten og ta førerkortet fra ham. Spørsmålet om å opprettholde midlertidig tilbakekall av føreretten og beslaget skal snarest mulig forelegges for en tjenestemann som hører til påtalemyndigheten. Beslutningen skal være skriftlig. Dersom den mistenkte ikke samtykker i det midlertidige tilbakekallet av føreretten og beslaget, må spørsmålet innen 3 uker oversendes tingretten til avgjørelse.

Spørsmålet skal være oversendt tingretten innen 3 uker. Dersom saken er oversendt tingretten innen 3 uker kan de beholde det frem til tingretten har avgjort saken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...