Gå til innhold

Vil ha flere objektiver,..trenger hjelp.

Gjest Slettet-imMmrOha

Anbefalte innlegg

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-imMmrOha

da har jeg gått til anskaffelse av et canon 24- 105mm som ankom i dag.

fikk det råbillig, 4000, og da var frakt inkludert,..vel og merke brukt.

må si jeg er meget imponert så langt. utrolig kjapp fokusering (i alle fall i forhold til de objektivene jeg er vant til fra før=)

Lenke til kommentar

TS har jo allerede en skarp og grei normalzoom. så å bruke en masse penger på en EF 24-105, som jo er konsturert for fullformat og på crop hverken er fugl eller fisk, det fremstår for meg noe underlig. Misforstå meg rett, det er et utmerket objektiv, men det er etter min smak ikke vidt nok i den vide enden som normalzoom på crop, og det er heller ikke "langt nok" til å være en fullgod telezoom. Så dermed "hverken fugl eller fisk" på crop.....

Var jeg trådstarter så ville jeg prioritert slik:

1) Ultra vidvinkel, Canon EF-S 10-22 eller eventuelt Sigma 8-16mm. Fantastiske objektiver begge to, har begge selv og liker faktisk Sigmaen alle best pga den ekstreme vidvinkelen samt like god skarphet som Canon 10-22mm. Det kan aldri bli vidt nok! Disse er nok vanskelig å finne på bruktmarkedet, særlig Sigma 8-16mm siden det er et forholdsvis nytt objektiv.

2) Telezoom, skal du ha noe som virkelig er skarpt så kommer du nesten ikke utenom Canon 70-200mm i en eller annen utgave. Jeg anbefaler F4 IS utgaven som da har stabilisering og er betydelig mindre og lettere enn f2.8 utgavene, eventuelt F4 uten IS som kan fås mye rimeligere. Alle Canon 70-200mm utgavene finner du ofte i bruktmarkedet for eksempel på foto.no.

Sigma 50-150mm f2.8 er også et meget bra objektiv, det er ikke riktig like skarpt som Canon 70-200mm variantene, men det ligger heller ikke veldig langt etter. Det er omtrent like stort/tungt som 70-200mm f4 så her får du større blender, og noe mindre tele, for samme vekt/størrelse. Dette objektivet har ikke IS/OS, men Sigma har lansert en ny utgave av objektivet som kommer med IS/OS. Det tror jeg imidlertid ikke er i salg enda. Objektivet er også vanskelig å få tak i på bruktmarkedet.

Deretter ville jeg spedt på med lyssterk fastoptikk med passende brennvidder, alt etter hva behovet er. Gode alternativer er Sigma 30mm f1.4, Sigma/Canon 50mm f1.8 og Sigma/Canon 85mm f1.8.

Nå er jeg jo klar over at TS først og fremst spurte etetr en telezoom, men da er det bare å snu prioriteringslista mi på hodet. :w00t:

EDIT: Må lære meg å lese *hele* tråden før jeg svarer, ser jo nå at TS allerede har kjøpt et Canon 24-105mm.

Endret av Spook
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...