Gjest Slettet-imMmrOha Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Så nå har jeg fått meg et canon 60d i morgengave,.. og har fått solgt unnå 450d' jeg hadde før. Har tidligere spurt om råd her inne, og kjøpte meg da et tamron 17- 50 mm. de objektivene jeg har nå (foruten tamron) er canon 75- 300 og tamron 70- 300 tele macro (macro fra 180-300) jeg hadde også et canon 24- 90 (som var det jeg brukte mest før- dette forsvant da jeg solgte kameraet) tele macroen bruker jeg svært lite, da den er treg,... og jeg har ikke sett behovet for den egentlig. fikk den i gave, så var ikke et objektiv jeg valgte selv. 70- 300 har jeg brukt litt, men ikke så veldig mye, da jeg savner "vidden". jeg tar mest bilder utendørs av folk og dyr, som da gjerne er i bevegelse, så jeg tror nok noe med zoom er tingen for meg. tror ikke jeg har befov for noe fast. jeg liker tamron'en som jeg har nå, men finner ofte at jeg savner den telen jeg hadde på 24- 90 objektivet jeg hadde, selv om jeg er meget fornøyd med vidden den tilbyr istedet. jeg ser for meg at et objektiv på 10- 20 mm + min tamron og et objektiv med litt mer tele vil være det jeg har behov for nå. har sett på Canon EF 24-105 f/4L IS USM, og regner med at dette nok er veldig bra, men dyrt. finnes det noe billigere alternativ, er vel kanskje naivt å også be om bedre lysstyrke. eventuellt et annet objektiv å anbefale? har 4000 for øyeblikket som er øremerket objektiv, men man kan jo sette seg mål for hva man vil ha. vil heller kjøpe et bedre senere, enn et billig nå som må oppgraderes etterhvert. hvilket 10- 20mm objektiv er å anbefale? billig og bra takk=) Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Jeg orket ikke lese for var en slitsom tekst. men man må ikke bare kjøpe kjøpe kjøpe. Du må lære deg å bruke det du har, utvikle deg med det og senere kjøpe nytt. Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Har selv 24-105 til en 5D og er meget fornøyd. Dette er mitt "normalobjektiv" dvs det som stort sett sitter på kameraet på ferie, tur osv. På et cropkamera kan det riktignok være at du vil savne litt mer å gå på i vidvinkelenden, men det er smak og behag. Dersom du har bildene dine sortert i Lightroom eller annen kurant bildesorteringsprogram vil du kunne sortere bildene dine etter hvilken brennvidde de er tatt på og dermed kunne se hva du normalt ligger på. Antakelig ligger 90% av bildene dine innenfor området mellom 24-105 og dermed vil det sikkert passe deg. Jeg er kanonfornøyd med bildekvaliteten tatt i betraktning også at det er et zoomobjektiv. Har såvidt testfotografert det på mitt gamle hus (30D) og det er ikke noe å si på bildekvaliteten hverken på FF eller crop. Nå er jo ikke dette akkurat et billig objektiv, men en del testing har lært meg at på objektivfronten er det sjelden det avviker fra prinsippet om at dyrere er bedre. Du vil kunne spare en del dersom du eller andre skal utenlands i nær fremtid da dollaren vel er forholdsvis gunstig nuh. Det er mindre å spare på netthandel utenlands da "faren for å pådra seg moms" er overhengende... Jeg har vært veldig fornøyd med Sigma sin "gamle" (dvs første) utgave av 10-20 og den nye er ikke noe dårligere. Dersom du får den gamle med variabel blenderverdi til kurant pris er det bare å slå til. Den nye forsåvidt likeså, men sjansen fopr å ramle over et knalltilbud på den gamle er nok større. Det sises vel at dersom du skal handle ny anbefaler de den nye, men forskjellen er ikke større enn at anbefalingene går i retning av at dersom du har den gamle er det ikke vits i å selge den for å handle den nye... Litt kjapt før sengetid her, men håper noe av det var til nytte... Dersom det er av nytte kan du kikke på noen av bildene jeg har tatt med 24-105 her: http://www.flickr.com/photos/espenorud/tags/ef24105mmf4lisusm/ og du finner noen av bildene jeg har tatt med Sigma sin 10-20 her: http://www.flickr.com/photos/espenorud/tags/sigma1020mmf456exdcmacrohsm/ Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 (endret) Med 4000 på bok, og mest objektiv for pengene er målet, vil jeg si at caons 15-85 vel er et av de bedre alternativene? Har fått mye skryt, og er visstnokk helt på høyde med flere L objektiver fra Canon. Med dette objektivet får du god vidvinkel, og litt ekstra i den andre enden sammenlignet med andre normalzoomer. På et crophus vil jeg si at 24-105 blir litt snaut i den vide enden som eneste objektiv, og 15-85 ville nok vært et riktigere valg om du ønsker å bruke 4000 på et godt og mulitfunksjonelt objektiv Endret 11. august 2011 av FredrikV. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Med 4000 på bok, og mest objektiv for pengene er målet, vil jeg si at caons 15-85 vel er et av de bedre alternativene? Har fått mye skryt, og er visstnokk helt på høyde med flere L objektiver fra Canon. Med dette objektivet får du god vidvinkel, og litt ekstra i den andre enden sammenlignet med andre normalzoomer. På et crophus vil jeg si at 24-105 blir litt snaut i den vide enden som eneste objektiv, og 15-85 ville nok vært et riktigere valg om du ønsker å bruke 4000 på et godt og mulitfunksjonelt objektiv Enig der, 15-85 IS har blitt favoritten min som står på nesten hele tiden. Kjapp fokusering, nyeste utgave stabilisering og like skarp som 25-105 L. 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Har også en 15-85mm, og det er rett og slett fantastisk. God optikk for ikke altfor mye penger, samt at man får lynkjapp USM-fokusering, meget god IS, samt at man har alt fra respektabel vidvinkel til passe tele. Det er mitt favorittobjektiv, og som medfører at 70-200 f/4L som regel ligger i sekken (eller hjemme). Vekta er ikke så gæærn den heller. Lysstyrken er ikke allverdens, men f/3,5 ved 15mm er ganske ok. Det koster myyyye mer å få noe tilsvarende med f/2,8 og like god bildekvalitet. Skal du ha et skikkelig kult objektiv, er Sigma 8-16mm en virkelig rå sak. Det er ekstrem-vidvinkel på sitt beste. Og som nevnt over her, skal du på ferie "over dammen" (USA) er det gode muligheter for å handle litt der. Jeg kjøpte nesten 8-16mm der borte, men det ble 70-200 istedet. Angrer bittelitt, for prisen på $699 var ganske rimelig. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 (endret) 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM er et fantastisk normalzoom-objektiv, men det er ikke det trådstarter melder behov for. Han har allerede Tamron 17-50mm f/2.8, og er særdeles fornøyd med det. Det trådstarter ønsker seg er et godtytende telezoomobjektiv, som tar over der 17-50mm stopper. Men ikke nødvendigvis med så lang rekkevidde. Han har allerede 75-300mm, men ønsker med dette nye objektivet heller bedre ytelse. Med et budsjett på drøyt 4000 kr. så virker Canon EF 70-200mm f/4L USM og Sigma 50-150mm f/2.8 EX HSM som to ypperlige alternativer. Endret 11. august 2011 av Andreasfe 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Det som ofte koster når det kommer til objektiver er lysfølsomheten. Hvis man feks. ser på Canon 24-70mm f/2.8L så er dette et veldig bra alternativ. Men det koster nok desverre over dobbelt så mye som budsjettet ditt tilsier. Dod er dette uten bildestabilisator. Har selv 24-105mm f/4.0L og denne har bildestabilisator, men er ikke så lyssterk som overnevnte. Dog har jeg mer zoom. Til mitt bruk var dette det beste valget, da jeg stort sett tar bilder i god belysning, samt at jeg hadde kommet til å savne stabilisatoren. Saken er at sistnevnte har samme lysfølsomhet uansett zoomområde. Men dette koster jo også 2-3.000 mer enn budsjettet ditt, så det eneste jeg kan annbefale da, som jeg faktisk har prøvd selv er Canon 17-85mm USM IS. Dette er dog et EF-S objektiv, og jeg mener dette koster rundt budsjettet ditt. Ser mange her nevner 15-85mm lenger opp, og det kan godt være at dette er langt bedre, men siden jeg ikke har testet dette selv, så blir det bare synsing. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Jeg orket ikke lese for var en slitsom tekst. men man må ikke bare kjøpe kjøpe kjøpe. Du må lære deg å bruke det du har, utvikle deg med det og senere kjøpe nytt. sant nok det, men jeg vil uannsett ha en liten objektivpark som dekker de områdene jeg bruker, og kommer til å bruke. greit nok at man kan klare seg med et allround kit, og aldri bytte objektiv. men jeg vil gjerne ha objektiv jeg kan varierer med. 10-20 15-50 (som jeg har nå) og 24- 105 er da det jeg har sett på som jeg tror kan dekke mine behov. disse overlapper hverandre fint med tanke på brennvidde. og når jeg i tillegg har et 70- 300, så trenger jeg ikke stort mer i "parken" på en god stund. og hvem har sagt noe om bare å kjøpe kjøpe? mitt ene objektiv er 20 år gammelt, som min far i sin tid brutke på et analogt speilrefleks. og det andre objektivet fikk jeg av han da han ikke brukte det mer. så det eneste som er kjøpt er den tamron jeg har nå. den kostet meg 2000,- 24- 90mm jeg hadde er også arvet fra min fars analoge speilrefleks. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 til alle andre: tusen takk for gode innspill. igjen for å presisere. jeg har 4000 nå. men- jeg ønsker heller å legge av penger til et bra objektiv, enn å kjøpe et dårligere nå, for så å måtte oppgradere om ett år eller to. Andreasfe får det ganske godt frem. er ikke ute etter noe til å overta for tamron 17- 50'en min. vil ha noe som kan overlappe den og utfylle den=) jeg regner med at tamron + det nye objektivet jeg kommer til å kjøpe med litt mer tele, blir de to objektivene jeg kommer til å bruke mest. er derfor jeg tenker at 24- 105 kanskje er det jeg er ute etter. er jo ute jeg har beov for tele, og da er jo som regel dagslyset godt nok. 15- 85mm er nok et supergodt objektiv. men jeg ønsker dog noe med litt mer tele. Så håpet kanskje også å få litt innspill på andre alternativ i samme brennviddeområdet, men til en mer behagelig pris. den tamron jeg kjøpte er jo et godt alternativ til canon sin i samme "viddeklasse", men dog mye billigere. ser et sigma 50- 150 ble nevnt. skal ta en kikk på dette, for det så interesant ut=) Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 (endret) Kjøp en Canon EF 85mm f1.8 og du kommer til å hige etter fler lyssterke objektiver med fast brennvidde :-) Med raske objektiver med stor blender kan man leke seg med selektiv fokus og fotografere med raskere lukkertider selv om det ikke er dagslys. Og du ...du trenger raske objektiver selv om du fotograferer i dagslys. Det fineste lyset til å fotografere i er også som kjent om skumringen enten morgen eller kveld. Søkeren blir lysere og autofokusen jobber raskere. Med Canon EF 85mm f1.8 får du et objektiv med optsike kvaliteter som er fullt på høyde med L objektiver. Det fokuserer utrolig raskt og har en vakker bokeh med sin store blender f1.8. Det er også svært kompakt og koster under ditt budsjett. Endret 11. august 2011 av helge.bringeland Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Jeg støtter forslaget til Helge. EF 85mm f/1.8 gir veldig mye moro for pengene. Det er min definitive favoritt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 (endret) Jeg vil prøve å sikte litt inn på brennviddeområdet og budsjettet ditt og har funnet frem en liten liste med objektiver som kan være verd å lese litt mer om: Sigma 24-135mm f/2,8-4 Tamron 28-105mm f/2,8 Tokina 50-135mm f/2,8 Sigma 50-150mm f/2,8 Ellers så er det jo kjekt å dekke litt fotografiske muligheter i andre skalaer enn brennviddeskalaen. Jeg tenker da på store blenderverdier og fastobjektiver. Det er kjekt å ha ett objektiv å ta frem når ingen av zoomene strekker til med lukkertid eller smal dybdeskarphet. Akkurat som det i andre sammenhenger er kjekt å ha et ferieobjektiv med 18-200mm eller lignende. Endret 11. august 2011 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 jeg tenker at skal jeg ha fastobjektiv så kommer nok det litt senere, når jeg har funnet ut hvor jeg ligger mest i brennvidde til vanlig. tror nok et 85mm kan være ganske kurrant, i og med at jeg tror jeg lå mye på det området da jeg hadde 24- 90mm før. tror også et 35mm kan være på sin plass etterhvert. muligens enda videre. men den tid den sorg. a Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 jeg tenker at skal jeg ha fastobjektiv så kommer nok det litt senere, når jeg har funnet ut hvor jeg ligger mest i brennvidde til vanlig. tror nok et 85mm kan være ganske kurrant, i og med at jeg tror jeg lå mye på det området da jeg hadde 24- 90mm før. tror også et 35mm kan være på sin plass etterhvert. muligens enda videre. men den tid den sorg. a En 85 mm passer egentlig til ganske mye. Ypperlig til portretter , innendørs (og utendørs) sportsaktiviteter , landskapsbilder , blomsterbilder , arkitektur.... Dessuten er den flott også om du skulle gå over til fullformat en gang. Jeg har blitt overrasket over hvor greit det egentlig går an å zoome med beina i grunn ;-) Jeg ønsker meg svært gjerne at Canon hadde kommet med en EF-S (EF)10mm f2.8 IS og en EF-S (EF)17mm f1.8 IS , da hadde både min Sigma 10-20mm f3.5-4 og min EF-S 17-55mm f2.8 IS gått rett på bruktmarkedet :-) Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 To ord. Kjøp brukt. Plutselig strekker de 4000kr 30-40% lengre. Jeg sjekker bruktmarkedet flere ganger om dagen, og finner ofte ting som ligger ute til 50-60% av nypris. Det høres ut som om 24-105mm f4 is L hadde vært det optimale objektivet, og legger du til halvannen tusenlapp og smører deg med tålmodighet, skal ikke det være helt urimelig å ende opp med det. Ellers er selvfølgelig fastobjektiv aldri feil. Finn den breddvidden du bruker oftest og kjøp det dyreste du har råd til. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 har ingenting imot å kjøpe brukt=)alt av utstyr jeg har hatt til nå har vært brukt. kameraet og objektivet kostet oss det samme som bare et 60d hus ville ha gjort i norge (og huset var helt nytt) - så tja, prøver jo å få pengene til å strekke til mest mulig=) Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Kva tar du bilder av? Landskap? I såfall så er ikkje det noken veg utenom Canon EF-S 10-22 http://www.japanphoto.no/product/objektiver/canon-fatning/vidvinkelzoom/canon-ef-s-10-22mm-f-3,5-4,5-usm/ Den koster 6k grunker, men det er penger du får spare opp vis du ikkje har! Glass går aldri ut på dato. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Rvenes: xatiramx er ikke på utkikk etter vidvinkelzoom så det forslaget blir skivebom. Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Rvenes: xatiramx er ikke på utkikk etter vidvinkelzoom så det forslaget blir skivebom. Ettersom siste linje i innlegget hans er : hvilket 10- 20mm objektiv er å anbefale? billig og bra takk=) ...så er det vel ikke helt skivebom... (Må ikke bare se på bildene vettu, du må lese teksten også ;-) ) Forøvrig har jeg på cropkamera hatt mye glede av Sigma sin 10-20 i gammel versjon, men det har jeg også linket til log skrevet noen ord om engre opp så vidt jeg husker... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå