Gå til innhold

Gode dokumentarer om andre verdenskrig!

Anbefalte innlegg

Her tenkte jeg å dele noen interessante dokumentarer om andre verdenskrig med dere. Si gjerne ifra som dere kan anbefale meg noen! Dokumentarene er på engelsk.

-------------------------

Battlefield (PBS: 1994 – 2002)

Wikipedia

IMDB (dårlig med info her): 8,9

En svært omfattende serie på 30 episoder (delt opp i 6 miniserier) med inngående beskrivelser av de fleste betydningsfulle slag. Episodene har en struktur som omfatter alt fra oppbygningen mot slaget, analyse av ledere/menn/våpen/terreng og andre faktorer, stegvis gjennomgang av slagene og resultater med ringvirkninger etterpå. Denne serien dekker vel egentlig alt som skjedde av betydning i hele krigen og har gode analyser med ganske høyt detaljnivå. Samtidig så trekkes det inn litt politikk til tider, og det gir en dybde som noen serier mangler. Episodene varer i 90 til 120 minutter (!!).

+ Detaljer og omfang uten sidestykke (i hvert fall som jeg er klar over).

+ Mye spennende og autentisk historisk film!

+ Gode britiske fortellere (spesielt Jonathan Booth).

+ Trekker ofte inn våpen/fly/tanks og beskriver dem, men dette er ikke hovedfokuset.

- Kan være litt langtekkelige.

- En del informasjon resirkuleres i episoder som overlapper litt.

Dogfights (History Channel: 2006)

Wikipedia

IMDB: 8,7

Denne handler om flykamper fra mange forskjellige kriger, og andre verdenskrig er selvsagt med. Intervjuer av veteraner er en stor del her, og de forteller gjerne om hvordan kampene gikk for seg på underholdende vis. Historiene er interessante! Flygere og fly fra både aksemaktene og de allierte er representert.

+ De beste animasjonene jeg har sett i krigsdokumentarer.

+ Artig informasjon om flytekniske manøvre.

+ Intervju av mange personer (og tidvis gripende historier)

+ Passe mengde teknisk info for oss nerder :p

- Litt ”amerikansk” / Hollywood.

- Middels god forteller (litt intens).

Tanks! (Usikkert: XXXX)

Denne serien ser på krigens historie med stridsvognene som utgangspunkt, og i hovedsak fra et tysk ståsted. Serien har mye god historisk film, og analyser fra eksperter. Spesielt karene på Bovington Tank Museum i England har mye nyttig å komme med. Serien er nok litt vel teknisk orientert, men definitivt ikke kjedelig da den forteller om mye mer enn bare tanksene.

+ Spesielt innsiktsfullt ekspertpanel.

+ Tekniske detaljer som varmer et nerdehjerte.

+ ”Fun facts” / praktiske fakta om tanks

+ Dekker alt fra tunge stridsvogner til lette rekognoseringskjøretøy.

- Litt dårlige animasjoner, men de er ikke en kritisk del av serien.

- Jonathan Booth er en god kommentator, men har tydeligvis fått beskjed om å være ”skummel” eller dramatisk i denne serien. Litt fjollete, men du venner deg til det.

Apocalypse: The Second World War (CC&C: 2009)

Wikipedia

IMDB: 9,0

Fransklaget dokumentar hvor de har brukt teknologi for å fargelegge unike historiske klipp – veldig flott. Jeg har sett den med Jonathan Booth som kommentator, men iflg. Wikipedia har Martin Sheen kommentert en for USA. Denne serien prøver nok å være litt dramatisk og har et moralsk buskap. Mindre teknisk enn en del andre serier.

+ Spennende videoklipp.

+ Jonathan Booth gjør en utmerket jobb som kommentator.

+ Musikken.

-/+ Litt ”ladet”? For noen kan dette være et problem, men jeg forkaster ikke hele serien selv om kommentatoren bruker et par harde adjektiver om nazistene.

Gladiators of World War II (BBC: 2002)

IMDB: 7,2

Denne serien handler om litt spesielle kampenheter fra andre verdenskrig. Alt fra Milorg til SS til SAS. God kommentator med interessant historisk film. Du får et godt blikk i hvem ”gladiatorene” var og hva de gjorde. Ikke veldig teknisk orientert som f.eks ”Tanks!”, men du får vite en del om våpnene deres og kjøretøyene.

+ God kommentator (Robert Powell) og musikk.

+ Interessante klipp fra krigen.

+ Dekker mange forskjellige kampenheter fra begge sider.

The Wehrmach (Alba Home Vision: 2007)

Wikipedia

IMDB: 7,1

En serie som kaster nytt lys over den tyske hærens rolle i andre verdenskrig. Det er spesielt interessant fordi arkivene fra Trent Park er åpnet, og dette var en luksusvilla der britene holdt høytstående tyskere fanget. Disse mennene levde svært godt der, og de utvekslet meninger som britene fanget opp med overvåkningsutstyr. Vi får blant annet høre at det var ikke bare SS som gjorde svært kritikkverdige ting.

+ Spennende ny informasjon og opptak.

+ Grundig innsikt i Wehrmacht.

--------------------------------

Det kommer noen flere etter hvert. Det tok mer tid enn jeg trodde :p Post gjerne serier dere mener er gode også!

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal denne være om alle dokumentarer, eller bare andre verdenskrig? Kunne vært greit med en tråd rundt tv-dokumentarer her på denne delen av forumet. :)

Det finnes mye bra tv-dokumentar på HBO som er gangske bra som jeg har likt. Ikke av krigsdokumentarer men om små hendelser, spesielle mennesker, kjente folk o.s.v.

http://www.youtube.com/watch?v=5zxCLbPncGk

Superheroes (2011)

HBO-dokumentar om folk som er "superhelter", folk som prøver å strekke til når det skjer på gata rundt om i USA.

http://www.youtube.com/watch?v=LTCwgvwrzOY

The Battle for Marjah

Dokumentar om et av USA`s og deres allierte største oppdrag i Afganistan. God dokumentar som skildrer ting bedre enn på tv. Fin dokumentar som plasserer marinesoldatene i den plassen de fortjener, nemlig et klapp på skulderen og en posetiv skildring.

http://www.youtube.com/watch?v=xMJZ-_bJKdI

The King of Donkey Kong: Fistful of Quarters (2007)

Dette er en veldig bra HBO-dokumentar. Handler om en vanlig mann`s kamp for å slå rekorden til kylling-saus mogulen og verdensmesteren i Donkey Kong, Billy Mitchell.

Har en del til, men disse er de jeg liker best som ikke er naturprogram(ikke min greie) eller andre verdenskrig.

EDIT: Retta opp noe feil. Litt sliten etter en god festivaldag.

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...