Gå til innhold

Vurderer kjøp av Canon EF 50mm F1.8

Anbefalte innlegg

Noen snakker om 50mm f1,4. Kjøp 50mm f1,8 og spar pengene opp til f1,4. De kan du heller bruke på annen optikk. 50mm f1,8 er et optisk bra objektiv, og det er billig. Kjøpte i signapore for 600kr, her hjemme koster det 900-1000kr. Løp og kjøp. :yes:

Jeg kjøpte nå 50mm F.1.8, og prøver meg med det som første objektiv etter kitobjektiv. Billig, også får jeg prøvd litt portrettbilder og fastobjektiv! Jeg gidder ikke kjøpe meg en ny versjon av 50mm, eller altså F1,4. Jeg kjøper meg heller en litt bedre vidvinkel, + en litt bedre fisheye. Si ifra om dere selger brukt! Eller så sjekker jeg ut foto.no, hehe.

Bra objektiv er det helt klart, og er ganske så skarp bildekvalitet. Betalte 895,-. Vil si det er verdt hver eneste krone. Og jeg har så vidt prøvd det.

Nja-a, f1.8 gir mye for pengene, men f1.4 er optisk bedre. Anbefaler alle å plukke opp f1.8 som første objektivkjøp (etter kitobjektiv), men det blir mest for å lære om blenderåpning-lukkerhastighet-iso-forholdet, samt å få smaken på lyssterk optikk.

F1.8 virka mer som et realistisk kjøp for meg, da det er en god start etter kitobjektivet. :) Lyssterkt, skarpt og billig. Verdt hver eneste krone, som nevnt tidligere. :)

Takker for gode svar. :)

Beklager dårlig formulering. Jeg mente kjøp 50mm f1,8 og bruk heller pengene du "sparte" på annen optikk feks vidvinkel, macro, tele, etc (du må nok spare litt mer $$$ i tillegg). Kommer aldri til å kjøpe 50mm f1,4 når jeg har 50mm f1,8. Til det er de rellativt like i optisk kvalitet (har sett testen), her snakker vi om små marginer og da størst på stor blenderåpning. Det er sikkert mange som er uenig og syntes f1,4 er mye bedre, men jeg stiller meg spørsmålet hva er godt nok for meg og da holder f1,8 for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen snakker om 50mm f1,4. Kjøp 50mm f1,8 og spar pengene opp til f1,4. De kan du heller bruke på annen optikk. 50mm f1,8 er et optisk bra objektiv, og det er billig. Kjøpte i signapore for 600kr, her hjemme koster det 900-1000kr. Løp og kjøp. :yes:

Jeg kjøpte nå 50mm F.1.8, og prøver meg med det som første objektiv etter kitobjektiv. Billig, også får jeg prøvd litt portrettbilder og fastobjektiv! Jeg gidder ikke kjøpe meg en ny versjon av 50mm, eller altså F1,4. Jeg kjøper meg heller en litt bedre vidvinkel, + en litt bedre fisheye. Si ifra om dere selger brukt! Eller så sjekker jeg ut foto.no, hehe.

Bra objektiv er det helt klart, og er ganske så skarp bildekvalitet. Betalte 895,-. Vil si det er verdt hver eneste krone. Og jeg har så vidt prøvd det.

Nja-a, f1.8 gir mye for pengene, men f1.4 er optisk bedre. Anbefaler alle å plukke opp f1.8 som første objektivkjøp (etter kitobjektiv), men det blir mest for å lære om blenderåpning-lukkerhastighet-iso-forholdet, samt å få smaken på lyssterk optikk.

F1.8 virka mer som et realistisk kjøp for meg, da det er en god start etter kitobjektivet. :) Lyssterkt, skarpt og billig. Verdt hver eneste krone, som nevnt tidligere. :)

Takker for gode svar. :)

Beklager dårlig formulering. Jeg mente kjøp 50mm f1,8 og bruk heller pengene du "sparte" på annen optikk feks vidvinkel, macro, tele, etc (du må nok spare litt mer $$ i tillegg). Kommer aldri til å kjøpe 50mm f1,4 når jeg har 50mm f1,8. Til det er de rellativt like i optisk kvalitet (har sett testen), her snakker vi om små marginer og da størst på stor blenderåpning. Det er sikkert mange som er uenig og syntes f1,4 er mye bedre, men jeg stiller meg spørsmålet hva er godt nok for meg og da holder f1,8 for meg.

Skjønner! Helt enig. Hvor mye kan øyet se? Hvor stor er forskjellen egentlig? Sånn jeg tenker.

:)

Lenke til kommentar

Vel, leser du testen som er linket på forrige side er det ganske åpenbart at 1.4 er skarpere på 1.4 enn 1.8 er på 1.8.

Men, helledussen, jeg skjønner at ikke alle syns prishoppet mellom de to kan forsvares av litt bedre bilder. Jeg tror nok at, gitt valget mellom 50mm f1.8, f1.4 og f1.2 gratis, så ville f1.2 ha forsvunnet først. Det er en merkbar forskjell i kvalitet mellom dem.

Lenke til kommentar

Vel, leser du testen som er linket på forrige side er det ganske åpenbart at 1.4 er skarpere på 1.4 enn 1.8 er på 1.8.

Men, helledussen, jeg skjønner at ikke alle syns prishoppet mellom de to kan forsvares av litt bedre bilder. Jeg tror nok at, gitt valget mellom 50mm f1.8, f1.4 og f1.2 gratis, så ville f1.2 ha forsvunnet først. Det er en merkbar forskjell i kvalitet mellom dem.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...