Gå til innhold

Vurderer kjøp av Canon EF 50mm F1.8

Anbefalte innlegg

Hei folks!

Jeg vurderer nå å kjøpe et av mine første objektiver, og tenker da å gå for en 50mm. Starte litt forsiktig, for så og kjøpe litt bedre objektiver om noen mnd.

Hvordan er denne når det gjelder landskap- og portrettbilder? Er mest ute etter portrettbilder. Har hørt den er lyssterk, og ett must-have for mange Canonbrukere.

Hva er deres mening om dette plastikkobjektivet? Skarpe bilder(hørt det er begrensa ang. blender etc.).

Takker for svar på forhånd! :new_woot:

Endret av Migla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke særlig spennende til landskap da 50mm ikke er så vidt at du får mye med. Og heller ikke så mye tele at du kan plukke å velge i landskapet.

Portrett er det helt flott til.

Koster ikke mye og det er et objektiv jeg kan anbefale, veldig gøy å leke å prøve med.

Lenke til kommentar

Ikke særlig spennende til landskap da 50mm ikke er så vidt at du får mye med. Og heller ikke så mye tele at du kan plukke å velge i landskapet.

Portrett er det helt flott til.

Koster ikke mye og det er et objektiv jeg kan anbefale, veldig gøy å leke å prøve med.

Skjønner. Takker for kjapt svar :) Tar gjerne imot fler erfaringer!

Lenke til kommentar

50mm F.18 er et objektiv jeg mener enhver fotograf med canonhus bør ha i fotosekken. Et lite, lett, men samtidig godt obektiv til en svært billig penge. Med F1.8 kan du få veldig spennende bilder, og dette er et objektiv som er supert for å teste ut, og lære om, blender, dybde og bokeh.

Naturligvis er ikke dette objektivet skarpest på 1.8, men om du blender det ned et par trinn får du bang for the bucks i forhold til skarphet.

Objektivet passer godt til portretter, og i de situasjonene hvor blits ikke er ønskelig. Det blir verre å bruke objektivet til landskapsbilder da en ikke får spesielt mye med i bildet med den brennvidden. Til portrett er den som nevnt ypperlig, og et morsomt leketøy å leke med :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

50mm F.18 er et objektiv jeg mener enhver fotograf med canonhus bør ha i fotosekken. Et lite, lett, men samtidig godt obektiv til en svært billig penge. Med F1.8 kan du få veldig spennende bilder, og dette er et objektiv som er supert for å teste ut, og lære om, blender, dybde og bokeh.

Naturligvis er ikke dette objektivet skarpest på 1.8, men om du blender det ned et par trinn får du bang for the bucks i forhold til skarphet.

Objektivet passer godt til portretter, og i de situasjonene hvor blits ikke er ønskelig. Det blir verre å bruke objektivet til landskapsbilder da en ikke får spesielt mye med i bildet med den brennvidden. Til portrett er den som nevnt ypperlig, og et morsomt leketøy å leke med :)

Takker for et godt svar! :thumbup: Har hørt mye positivt om objektivet. Men skulle gjerne hørt litt mer negativt. Tåler lite? Dårlig når det gjelder autofokusering? Skarphet? Så du nevnte noe. Bra det passer godt til portretter, er dette jeg vil sette meg litt mer inn i!

Og igjen, takker for et utfyllende svar. :roll:

Lenke til kommentar

Det er bare hyggelig å kunne hjelpe!

Det er klart at et objektiv til 900 kroner har sine begrensinger. Det må blendes noe ned for å bli ordentlig skarpt (f5.6/f.8), og det er et plastikkobjektiv som ikke tåler all verden (samtidig koster jo en ny modell heller ikke all verden). Med litt forsiktighet kan allikevell objektivet holde i flere år.

Selvsagt får den litt trekk når det gjelder autofokusering, men jeg vil ikke si at den er direkte dårlig heller (nå har den ikke USM fokusmotor heller). Legg merke til at det finnes to versjoner av 50mm 1.8, hvorav den ene er versjon to og har II i navnet. Visstnokk hadde utgave 1 av dette objektivet metallfatning og noe bedre optiske egenskaper, så kommer du over den versjonen har du noe å vurdere (II har plastfatning)

Har du pengene i lommeboka er det ikke tvil om at Canons 1.4 utgave bør vurderes. Samtidig koster den 3 ganger så mye også (dog kan en finne de på bruktmarkedet til god pris).

Anmeldelsen av 1.4 og 1.8 kan være god lesning: http://www.akam.no/artikler/test_av_canon_50mm_1_8_og_1_4_usm/913

Endret av FredrikV.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Byggekvaliteten er ikke noe og rope hurra for, men viser du litt hensyn så varer den lenge. Bare husk og ikke "true/vri" fokusen manuelt "MF" hvis objektivet står på autofokus "AF" det tåler vist ikke plastdrevene i det lange løp, og ikke mist det i bakken for det tåler det ikke :)

En annen ting også er at ved et objektiv med såpass liten dybdeskarphet-område krever det også tilbake litt av fotografen for at resultatene skal bli gode, det og bruke kun et fokuspunkt er nesten et must.

Er du ute etter og lære mer, være kreativ og må jobbe for og få riktig utsnitt er dette et veldig godt objektiv i forhold til prisen.

f/1.4 versjonen er endel bedre på byggekvalitet men de går også i stykker "plastdrev"

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare hyggelig å kunne hjelpe!

Det er klart at et objektiv til 900 kroner har sine begrensinger. Det må blendes noe ned for å bli ordentlig skarpt (f5.6/f.8), og det er et plastikkobjektiv som ikke tåler all verden (samtidig koster jo en ny modell heller ikke all verden). Med litt forsiktighet kan allikevell objektivet holde i flere år.

Selvsagt får den litt trekk når det gjelder autofokusering, men jeg vil ikke si at den er direkte dårlig heller (nå har den ikke USM fokusmotor heller). Legg merke til at det finnes to versjoner av 50mm 1.8, hvorav den ene er versjon to og har II i navnet. Visstnokk hadde utgave 1 av dette objektivet metallfatning og noe bedre optiske egenskaper, så kommer du over den versjonen har du noe å vurdere (II har plastfatning)

Har du pengene i lommeboka er det ikke tvil om at Canons 1.4 utgave bør vurderes. Samtidig koster den 3 ganger så mye også (dog kan en finne de på bruktmarkedet til god pris).

Anmeldelsen av 1.4 og 1.8 kan være god lesning: http://www.akam.no/a..._og_1_4_usm/913

Jeg har også skjønt at det har sine begrensninger, og har også lest dette :) Men jeg føler dette er en god start, for å dra igang og starte opp på ny etter en lang periode uten fotografering og slikt. Med litt forsiktighet og ikke for mye vri og dra, så skal nok dette gå veldig fint! Har hørt at den sliter litt med fokusering, men dette kan jo fikses med litt manuell fokusering og slikt. Hvertfall når man skal foksuere på øyne osv, ved portrettbilder. Har ikke hengt meg opp i USM fokusmotor, men dette er en motor som er raskere? Jeg veit det finnes en 1.4-versjon, men jeg starter som sagt forsiktig, og beveger meg oppover stigen etterhvert som tiden går! Har tenkt meg en vidvinkel og evt. fisheye som 3.prioritet. Dette skal bli bra!

Skal sjekke ut linken, og jeg takker enormt mye for god hjelp! :new_woot:

Lenke til kommentar

Byggekvaliteten er ikke noe og rope hurra for, men viser du litt hensyn så varer den lenge. Bare husk og ikke "true/vri" fokusen manuelt "MF" hvis objektivet står på autofokus "AF" det tåler vist ikke plastdrevene i det lange løp, og ikke mist det i bakken for det tåler det ikke :)

En annen ting også er at ved et objektiv med såpass liten dybdeskarphet-område krever det også tilbake litt av fotografen for at resultatene skal bli gode, det og bruke kun et fokuspunkt er nesten et must.

Er du ute etter og lære mer, være kreativ og må jobbe for og få riktig utsnitt er dette et veldig godt objektiv i forhold til prisen.

f/1.4 versjonen er endel bedre på byggekvalitet men de går også i stykker "plastdrev"

Plasticfantastic, ja. Hehe! Skal nok vise litt hensyn, ja. Det må man uansett alltid gjøre, men som sagt ikke være så "hard på trå'n!". Jeg skjønner, med høy blender kan det vel også bli dårligere bilder? Når det både hjelper lysstyrke og skarphet..? Ett fokuspunkt ofte, ja. Eller 2 kanskje, til øyne ved portrettfotografi :) Har sjekket ut 1.4, men som nevnt tidligere, starter jeg forsiktig.

Tusen takk for den gode hjelpa! Setter stor pris på det :thumbup:

Lenke til kommentar

Har ikke hengt meg opp i USM fokusmotor, men dette er en motor som er raskere?

Jeg skal gjøre prøve å forklare kort og enkelt.

Canon har lagd fire forskjellig autofokusmotorer som de har i sine objektiver. AFD var den første motoren, men var både treg og bråkete. Den finner man ikke i objektiver lagd etter 1996, med unntak av et par. AFD var den nest billigste motoren å lage, etter micro motor som man i dag finner i EF 100 Macro og 50 1.8 for å nevne et par. Canons aller beste objektiver (og de dyreste) har en motor som heter Ring Ultrasonic Motor (også kalt usm) som regnes som den beste motoren. Dette er en rask og stille motor, og lar en bruke autofokus og manuell fokus samtidig. Canon lagde også en billig kopi av denne motoren kalt Micro Ultrasonic Motor som man finner i de billigste zoom objektivene. Dette er en liten motor som fungerer stort sett på samme måte som Ring Ultrasonic Motor, men har ikke muligheten for bruk av AF og MF samtidig. Denne motoren bråker også en del.

Kort sagt gjør disse motorene det raskere å fokusere med autofokus, og gjør også at lyden dempes når man fokuserer :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Har ikke hengt meg opp i USM fokusmotor, men dette er en motor som er raskere?

Jeg skal gjøre prøve å forklare kort og enkelt.

Canon har lagd fire forskjellig autofokusmotorer som de har i sine objektiver. AFD var den første motoren, men var både treg og bråkete. Den finner man ikke i objektiver lagd etter 1996, med unntak av et par. AFD var den nest billigste motoren å lage, etter micro motor som man i dag finner i EF 100 Macro og 50 1.8 for å nevne et par. Canons aller beste objektiver (og de dyreste) har en motor som heter Ring Ultrasonic Motor (også kalt usm) som regnes som den beste motoren. Dette er en rask og stille motor, og lar en bruke autofokus og manuell fokus samtidig. Canon lagde også en billig kopi av denne motoren kalt Micro Ultrasonic Motor som man finner i de billigste zoom objektivene. Dette er en liten motor som fungerer stort sett på samme måte som Ring Ultrasonic Motor, men har ikke muligheten for bruk av AF og MF samtidig. Denne motoren bråker også en del.

Kort sagt gjør disse motorene det raskere å fokusere med autofokus, og gjør også at lyden dempes når man fokuserer :)

Skjønner. Har ett objektiv, og det har USM, og virker veldig bra. :) Der kan jeg også bruke AF og MF samtidig, ja. Det er en fordel, men er jo ikke akkurat mye stress å sette på AF eller MF på objektivet.

Takktakk :yes:

Lenke til kommentar

Legg merke til at det finnes to versjoner av 50mm 1.8, hvorav den ene er versjon to og har II i navnet. Visstnokk hadde utgave 1 av dette objektivet metallfatning og noe bedre optiske egenskaper, så kommer du over den versjonen har du noe å vurdere (II har plastfatning)

Så det du prøver å komme frem til her er at Canon 50mm 1.8 I er bedre enn canon 50mm 1.8 II ?

Lenke til kommentar

Legg merke til at det finnes to versjoner av 50mm 1.8, hvorav den ene er versjon to og har II i navnet. Visstnokk hadde utgave 1 av dette objektivet metallfatning og noe bedre optiske egenskaper, så kommer du over den versjonen har du noe å vurdere (II har plastfatning)

Så det du prøver å komme frem til her er at Canon 50mm 1.8 I er bedre enn canon 50mm 1.8 II ?

Jeg har ikke testet versjon 1 selv, men slik det fremstår i anmeldelsen jeg linket til kan versjon 1 være bedre optisk, altså skarpere. Om det eventuelt skulle være tilfellet, er forskjellene så marginale at de knapt er synlige for det blotte øyet, selv på en stor skjerm :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde versjon I og synes den virket kraftigere bygget enn versjon II. Mitt objektiv var veldig bra optisk fra f2.8.

Men er nok helt på høyde med de rimelige kit.objektivene selv fra f1.8 også når det gjelder byggekvalitet etter min mening.

Objektivet er så rimelig at man bare burde ha det , raskt objektiv som man kan bruke til mye.

Alle brennvidder og objektiv kan brukes til landskapfotografering , alt for mange tenker kun vidvinkel når man snakker om landskap.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke testet versjon 1 selv, men slik det fremstår i anmeldelsen jeg linket til kan versjon 1 være bedre optisk, altså skarpere. Om det eventuelt skulle være tilfellet, er forskjellene så marginale at de knapt er synlige for det blotte øyet, selv på en stor skjerm :)

Skjønner! ;)

Jeg hadde versjon I og synes den virket kraftigere bygget enn versjon II. Mitt objektiv var veldig bra optisk fra f2.8.

Men er nok helt på høyde med de rimelige kit.objektivene selv fra f1.8 også når det gjelder byggekvalitet etter min mening.

Objektivet er så rimelig at man bare burde ha det , raskt objektiv som man kan bruke til mye.

Alle brennvidder og objektiv kan brukes til landskapfotografering , alt for mange tenker kun vidvinkel når man snakker om landskap.

Jeg skal kjøpe det, men det virker usikkert på hvilken av versjonene jeg skal ha. Jeg kan evt. spørre de på fotovideo, dit jeg skal. :)

Takker for all hjelp, nå blir det nytt objektiv!

Lenke til kommentar

Noen snakker om 50mm f1,4. Kjøp 50mm f1,8 og spar pengene opp til f1,4. De kan du heller bruke på annen optikk. 50mm f1,8 er et optisk bra objektiv, og det er billig. Kjøpte i signapore for 600kr, her hjemme koster det 900-1000kr. Løp og kjøp. :yes:

Lenke til kommentar

Noen snakker om 50mm f1,4. Kjøp 50mm f1,8 og spar pengene opp til f1,4. De kan du heller bruke på annen optikk. 50mm f1,8 er et optisk bra objektiv, og det er billig. Kjøpte i signapore for 600kr, her hjemme koster det 900-1000kr. Løp og kjøp. :yes:

Jeg kjøpte nå 50mm F.1.8, og prøver meg med det som første objektiv etter kitobjektiv. Billig, også får jeg prøvd litt portrettbilder og fastobjektiv! Jeg gidder ikke kjøpe meg en ny versjon av 50mm, eller altså F1,4. Jeg kjøper meg heller en litt bedre vidvinkel, + en litt bedre fisheye. Si ifra om dere selger brukt! Eller så sjekker jeg ut foto.no, hehe.

Bra objektiv er det helt klart, og er ganske så skarp bildekvalitet. Betalte 895,-. Vil si det er verdt hver eneste krone. Og jeg har så vidt prøvd det.

Nja-a, f1.8 gir mye for pengene, men f1.4 er optisk bedre. Anbefaler alle å plukke opp f1.8 som første objektivkjøp (etter kitobjektiv), men det blir mest for å lære om blenderåpning-lukkerhastighet-iso-forholdet, samt å få smaken på lyssterk optikk.

F1.8 virka mer som et realistisk kjøp for meg, da det er en god start etter kitobjektivet. :) Lyssterkt, skarpt og billig. Verdt hver eneste krone, som nevnt tidligere. :)

Takker for gode svar. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...