Gå til innhold

Hva nå? Arbeidsledig med fagbrev

Gjest Slettet-aUyY4MCs

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-aUyY4MCs

Heia,

fagprøven i IKT ble bestått i juni. Jeg har søkt og søkt på jobber rundt IT/IKT, til og med hos feks elkjøp, expert, lefdal osv, men det virker slik at ingen vil ha en nyutdannet.

Situasjonen er nå da at jeg er arbeidsledig og har absolutt ingenting å gjøre. Har bestemt meg for å gå inn i militæret i januar 2012. Trenger forslag til hva jeg kan bedrive tiden med, er det feks noen kurs eller nyttige sertifiseringer jeg kan ta?

Setter pris på all hjelp, begynner å bli fryktelig kjedelig her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eit kjapp søk på stillingsannonser i elkjøp viser at elkjøp vil ha selgere med noe som dei kaller "noe datakunnskaper".

Dei store el-forhandlerane er med andre ord ute etter selgere som har brukt ei datamaskin før.

Så med mindre det er jobb som systemadministrasjon av nettsider eller kassasystem så er du nok ikkje det som el-forhandlerane er ute etter.

Husk at elkjøp, expert og lefdal er kun ute etter å selge varer, ikkje passe på at kunden får eit produkt som er relevant for dei oppgåvene som kunden vil utføre.

Lenke til kommentar

Om du skal ut i Forsvaret om 4 måneder, så burde du kanskje få deg jobb som ikke krever så mye opplæring.

Ingen vil bruke 2 måneder på å lære opp noen som blir borte etter 4.

Kassa-medarbeider eller noe er vel mer aktuellt for deg vil jeg tro, så får du heller satse på en IT-karriere etter du er ferdig i Forsvaret.

Jeg var i dine sko for noen år siden, da gikk jeg arbeidsledig i noen måneder og fikk penger fra NAV(tror jeg det var), det var egentlig ganske problemfritt det også.

Jeg hadde ingen store forhåpninger om å klare å skaffe en jobb jeg bare kunne ha i 4 måneder, gjorde ett halvhjertet forsøk uten å lykkes.

Som nevnt, f.eks elkjøp er ute etter selger som kan litt data, du er antagelig det motsatte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aUyY4MCs

Om du skal ut i Forsvaret om 4 måneder, så burde du kanskje få deg jobb som ikke krever så mye opplæring.

Ingen vil bruke 2 måneder på å lære opp noen som blir borte etter 4.

Kassa-medarbeider eller noe er vel mer aktuellt for deg vil jeg tro, så får du heller satse på en IT-karriere etter du er ferdig i Forsvaret.

Jeg var i dine sko for noen år siden, da gikk jeg arbeidsledig i noen måneder og fikk penger fra NAV(tror jeg det var), det var egentlig ganske problemfritt det også.

Jeg hadde ingen store forhåpninger om å klare å skaffe en jobb jeg bare kunne ha i 4 måneder, gjorde ett halvhjertet forsøk uten å lykkes.

Som nevnt, f.eks elkjøp er ute etter selger som kan litt data, du er antagelig det motsatte.

Med fare for å virke overlegen her så er jeg klar over at jeg kanskje er overklalifisert til en jobb som selger hos feks elkjøp. Jeg har kun søkt i disse el-kjedene i tillegg til andre it-bedrifter.

Får min siste lønning fra lærlingplassen min nå i august, etter det blir det å gå på dagpenger fra NAV, noe som blir utrolig lite med tanke på at de tar gjennomsnittet fra lønna jeg hadde i fjor.

Lenke til kommentar

Heia,

fagprøven i IKT ble bestått i juni. Jeg har søkt og søkt på jobber rundt IT/IKT, til og med hos feks elkjøp, expert, lefdal osv, men det virker slik at ingen vil ha en nyutdannet.

Situasjonen er nå da at jeg er arbeidsledig og har absolutt ingenting å gjøre. Har bestemt meg for å gå inn i militæret i januar 2012. Trenger forslag til hva jeg kan bedrive tiden med, er det feks noen kurs eller nyttige sertifiseringer jeg kan ta?

Du burde oppsøke offentlige sektor for å høre om de trenger ansatte; feks så er barne/ungdomsskoler typiske institusjoner som trenger hjelpen din.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aUyY4MCs

Heia,

Du burde oppsøke offentlige sektor for å høre om de trenger ansatte; feks så er barne/ungdomsskoler typiske institusjoner som trenger hjelpen din.

Takk for gode forslag! Sender søknad og CV asap. :)

Få deg jobb gjennom vikarbyrå.

Holder på med dette også, ingen jobber enda :/

Lenke til kommentar

Det er velkjent at dagens IKT service-fag ikke er så veldig ettertraktet bakgrunn i arbeidsmarkedet, og så vidt jeg vet jobbes det med å "forbedre" denne utdanningen (gjøre den mer relevant). Det er vanskelig for alle andre enn de aller flinkeste å få seg jobb, og de fleste må bygge på med mer utdanning, enten diverse sertifiseringer eller høyere utdanning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...