Gjest Slettet+981234 Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Hei! Jeg kom over en liten språklig nøtt som jeg i disse sene nattetimer ble litt usikker på. "Hun ble sittende og/å se på ham." "Hun ville sitte og/å slappe av." Begge er enestående setninger, uten sammenheng. Jeg ville selv valgt Å i begge setningene, men er faktisk litt usikker. Noen som kan slå i bordet med klare fakta? Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Begge former er tillatt for den siste, men betydningen er ulik. "Hun ville både sitte og slappe av" er ekvivalent med "Hun ville sitte og slappe av". Lenke til kommentar
Winston Wolf Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg ville skrevet med "og" på begge. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234 Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 (endret) Takker for svarene. Er det noen som har en regel jeg kan bruke videre og som sier hvorfor det er slik? Jeg ser man kan prøve å sette "både" foran for å se om det passer. "Hun ble både sittende og se på ham". (edit: det så feil ut.) Jeg vil slenge et eksempel til: "De skulle ut å/og reise, vel å/og merke." Jeg prøver meg. "De skulle ut og reise, vel å merke." Riktig? Velger "ut og reise" her da de skal gjøre to ting. "De skulle ut for å reise" ville blitt en annen sak slik jeg ser det. Er "både"-regelen anvendbar? Endret 10. august 2011 av Slettet+981234 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Testen for hva du skal bruke er å skrive setningen i en annen tid. Hvis du endrer begge verbene skal du bruke og, hvis det siste blir stående i infinitiv skal du bruke å. "Hun satt og så på ham." Her ser du at begge verbene er i preteritum og derfor skal det være og mellom. Lenke til kommentar
Il-Sung Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Jeg tror det er "De skulle ut å reise, vel å merke." fordi de ikke "både skulle ut og reise". Vel å/og merke er vanskelig, men tror det er riktig med å. Lenke til kommentar
Lemmingz Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Gammel post, men klarer ikke la være å si noe... Man bruker OG hvis man gjør en ting, for så å gjøre noe annet samtidig. "Jeg satt på stolen og drakk saft" Jeg er ikke noe gramatsik geni, men jeg har min egen logiske måte å se på ting. Så når jeg bruker Å, er det i sammenhenger hvor jeg forklarer/skiller to handlinger. "Han satte seg i stolen, for så å drikke saft". Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare dette noe bedre. Men jeg håper dere ser logikken nogenlunde.. - Menilothes Lenke til kommentar
iKent Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 En regel jeg pleier å bruke er dersom det er et " å gjøre" ord for så å trenge en og/å og et slikt ord til, så er det Å på det første gjøre ordet, og så Og for det neste. Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 "Hun ble sittende og/å se på ham." Riktig: Hun ble sittende for å se på ham. Riktig: Hun ble sittende og så på ham. "Hun ville sitte og/å slappe av." Riktig: Hun ville sitte for å slappe av. Riktig: Hun ville (både) sitte og slappe av (Både) er ikke en nødvendighet, men ville ha vært mest riktig. Regelen for "å" og "og": "å" kan kun brukes foran et verb i infinitiv form. Hvis det er to verb i infinitiv form etter hverandre, skal det brukes "og" mellom dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå