mr-nilsen Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Hei! Kan noen konsist forklare forskjellene på en arkitekt og en byggingeniør? Tenker da spesielt på: - arbeidsoppgaver - lønn - hvordan yrket ser ut i fremtiden Takker på forhånd Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/arkitekt http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/byggingenior Der har du grei informasjon om de to forskjellige yrkene. Lenke til kommentar
mr-nilsen Skrevet 10. august 2011 Forfatter Del Skrevet 10. august 2011 Takker for raskt svar, men skulle gjerne visst mer om hvordan arbeidshverdagen ser ut og hvilket yrke som er mest etterspurt i fremtiden. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 (endret) http://utdanning.no/tema/yrke_og_karriere/yrkesintervju/arkitekt_yrkesintervju http://utdanning.no/yrke_og_karriere/yrkesintervjuer/byggingenior_yrkesintervju Utdanning.no har svaret igjen. I hvert fall det korte svaret. Byggingeniør er en veldig allsidig tittel. Noen arbeider med større infrastruktuelle prosjekter, andre godkjenner byggeplaner i kommunen din. Hva du ønsker å gjøre, er i stor grad opp til deg selv. Som byggingeniør trenger man ikke å låse seg til en bestemt oppgave eller et bestemt arbeidsområde, og har dermed kompetanse og mulighet til å velge og eksperimentere litt. Spør hva en taxisjåfør gjør, så skal jeg gi deg et mer spesifikt og informativt svar. Endret 10. august 2011 av member-101642 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Mest etterspurt er nok ingeniøren. Med byggingeniør får man en ganske allsidig utdannelse, der man kan jobbe innenfor de fleste felter innenfor bygg. Enten å prosjektere, bygge, teknisk, innkjøp, offentlig som saksbehandler, takstmann (med tilleggutdannelse). Lenke til kommentar
mr-nilsen Skrevet 10. august 2011 Forfatter Del Skrevet 10. august 2011 Takk igjen! De intervjuene var veldig nyttige, og som du sier, har jeg også fått inntrykk av at byggingeniør er et veldig bredt yrke. Så det spørsmålet jeg i utgangspunktet lurte på blir da heller: Hva er de viktigste forskjellene på en arkitekt og en prosjekterende byggingeniør? Det virker som den kreative biten er den store forskjellen mellom yrkene, da arkitekten designer bygninger, og ingeniøren konstruerer bygninger. Har jeg forstått dette noen lunde riktig? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Arkitekten gjør designet, byggingeniøren bestemmer betongtype, tykkelse på elementer, osv. Altså hva som må til for at bygget skal holde seg oppe. Lenke til kommentar
mr-nilsen Skrevet 10. august 2011 Forfatter Del Skrevet 10. august 2011 Det var det jeg også trodde i utgangspunktet, men av det jeg har sett av timeplaner og årsplaner for arkitektstudentene, skal de igjennom like mye materialvitenskap som byggingeniørene. Det var dette som fikk meg til å undre over den store forskjellen. Men i arbeidslivet er det kanskje annerledes? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Det er viktig at arkitekten vet hva ingeniøren gjør og motsatt, men materialvitenskap er viktig i begge profesjoner. Det er f.eks viktig å vite at glassets isoleringsevner, eller stålets smeltetemperatur kan gjøre bygg utrygge ved brann osv. Både arkitekten og byggningsingeniøren må ta hensyn til slikt. Lenke til kommentar
mr-nilsen Skrevet 10. august 2011 Forfatter Del Skrevet 10. august 2011 Takk for godt svar! Mitt neste spørsmål blir da: hvor mye kreativt arbeid har en prosjekterende byggingeniør? Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Som prosjekterende ingeniør er det et kriterium å være nyskapende. Kreativitet er derfor en stor fordel. I hvor stor grad en ingeniør benytter seg av den, er helt individuelt. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Kommer veldig ann på prosjekt til prosjekt, men hørt at broer er den bygningsformen ingeniører har mest påvirkning utseendemessig. Lenke til kommentar
mr-nilsen Skrevet 10. august 2011 Forfatter Del Skrevet 10. august 2011 (endret) Dette har vært meget informativt takk begge to! Jeg har da et avsluttende spørsmål: Hvilket studie synes dere jeg burde velge ut ifra mine interesser om teknologi, arkitektur, design, kreativitet, realfag, beregninger og lederskap? edit: spørsmålstegn Endret 10. august 2011 av mr-nilsen Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Dette har vært meget informativt takk begge to! Jeg har da et avsluttende spørsmål: Hvilket studie synes dere jeg burde velge ut ifra mine interesser om teknologi, arkitektur, design, kreativitet, realfag, beregninger og lederskap? edit: spørsmålstegn Er desse interessene i prioritert rekkefølge? I så tilfelle så høyres du mest ut som ein arkitekt-type. Litt enkelt sakt så er det arkitekten si oppgåve og få ting til å sjå fint ut og samtidig ha ei god planløysning. Ingeniøren si oppgåve er å passe på at bygget strukturelt sett er i orden, samt at bygget tilfredsstiller gjeldende byggningstekniske krav. Dersom arkitekten hadde fått bestemme sjølv så ville alle byggninger hatt store luftige rom med rikelig av dagslys som ser kjempeflotte ut. Dersom ingeniøren hadde fått bestemme hadde alle bygg vært ein betongbunker som tåler alt og er lett å vedlikehalde. Ofte kan det være slik at arkitekten tegner eit bygg og ingeniøren deretter får i oppgåve å berekne om stukturen er sterk nok til at bygget kan settast opp, eller om det må gjerast endringer som f.eks å sette opp søyler som kanskje øydelegg den luftige designen som arkitekten ville ha. Eit kjappt søk på finn.no viser at det akkurat no er 151 ledige arkitektstillinger og 1 756 ingeniørstillinger (alle ingeniør typer). Det er derfor rimelig å anta at det er lettare å få jobb som ingeniør en det er å få jobb som arkitekt, men ein må også huske at det er færre arkitekter en ingeniører. Ein god arkitekt er derfor ei større mangelvare en ein god ingeniør. 1 Lenke til kommentar
mr-nilsen Skrevet 11. august 2011 Forfatter Del Skrevet 11. august 2011 Det varierer nesten fra dag til dag hvilke interesser jeg setter høyest, men kreativitet, teknologi og lederskap er vel det jeg konstant interesserer meg for. Ut ifra det du skrev om yrkene, hørtes arkitekt mest spennende ut for meg, siden jeg er ganske opptatt av estetikk. Er det altså slik at arkitekter sjelden gjør beregninger, og byggingeniører sjelden jobber kreativt? Ser at det er vanskelig å forutse hvilket yrke det er lettest å få jobb i. Takk for fin statistisk info Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Er det altså slik at arkitekter sjelden gjør beregninger, og byggingeniører sjelden jobber kreativt? På generell basis ja. Arkitekter har sin hovedutdanning på det estetiske med grunnleggande innføring i teknisk bygging og byggingeniøren har sin hovedtyngde på byggteknikk og berre litt om arkitektarbeidet. Men begge yrkesgruppene kan prosjektere enkle prosjekt. Utan at eg veit dette heilt sikkert, så rekner eg med at arkitekten gjer berkekninger på andre områder enn det som er byggningsteknisk. Eg kan f.eks godt sjå for meg at ein god arkitekt gjer berekningar på lysforhold til forskjellige tider. På den måten vil arkitekten kunne passe på at uteområdet får maksimalt med lys på sommer halvdelen og mest mulig lys i oppholdsrommene gjennom vinteren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå