Samegerilja Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 (endret) Har selv pågående endring i livsstilen og får mange kommentarer om at jeg har slanket meg osv osv. Dette er ikke noe jeg har tvingt meg selv til, men etter at jeg begynnte å jobbe på eldrehjem og så at uniformen såvidt passet og man ble ganske raskt sliten ble dette en tankevekker. Og ën ting jeg har sverget til meg selv, jeg går aldri på vekten (demotiverende). Bytter du ut alt det usunne med noe sunt som frukt og grønt, kan jeg garantere deg mer energi og bedre livshumør. Snop, godter og brus (med sukker) er kuttet ut. Av og til klarer jeg ikke å drikke sukkerfri engang. Ett tips til frokost er AXA frukt-muslï med sunnhetsmerke som er ett veldig godt alternativ til brød. Det er ganske godt, gir deg mye energi og inneholder mye fiber (godt for magen) I tillegg til kostholdsendringer fikk jeg meg en hobby som krever at man må bruke beina (fotografering). Det er også ett tips til deg, skaff deg en eller flere hobby, og om du er litt sjenert (utseende/vekta) kan du finne deg en hobby som du selv kan holde på med. For eksempel fotografering hvor vi har på Akam en tråd med bilder vi deler hver måned osv (motivasjon). Jeg ønsker deg lykke til med målet ditt =) *Håper det jeg skrev var forståelig Endret 17. august 2011 av Samegerilja Lenke til kommentar
mushi Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Hva med Geocaching på ettermiddagen hvis du føler for å gjøre noe mer? Da har du litt mål og mening, ikke kun traske gatelangs, noe jeg føler blir litt poengløst. Viktig å ikke kun løpe! Jeg brenner meg på det innimellom, noe som ender med at knærne gir etter og jeg må ta helt pause fra trening i en-to uker. Man forbrenner ca. like mange kalorier ved å gå som å løpe, tar bare lengre tid Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Man forbrenner ca. like mange kalorier ved å gå som å løpe, tar bare lengre tid Haha, det var en måte å si det på.. Sånn sett forbrenner man like mye ved å sitte i sofaen, det tar bare lenger tid Lenke til kommentar
mushi Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Man forbrenner ca. like mange kalorier ved å gå som å løpe, tar bare lengre tid Haha, det var en måte å si det på.. Sånn sett forbrenner man like mye ved å sitte i sofaen, det tar bare lenger tid Har hørt at man forbrenner like mange kalorier ved å gå en mil, som å løpe en mil. Var ganske sikker på at dette stemmer. Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Man forbrenner ca. like mange kalorier ved å gå som å løpe, tar bare lengre tid Haha, det var en måte å si det på.. Sånn sett forbrenner man like mye ved å sitte i sofaen, det tar bare lenger tid Har hørt at man forbrenner like mange kalorier ved å gå en mil, som å løpe en mil. Var ganske sikker på at dette stemmer. If you think running and walking both torch the same number of calories per mile, you better put down that cookie. 2 Lenke til kommentar
Olgadolga Skrevet 12. september 2011 Forfatter Del Skrevet 12. september 2011 Liten oppdatering.. Har gått ned noen få kilo, men greide ikke presse meg så hardt som jeg først hadde trodd. Var nok litt svakere psykisk enn først antatt. Har ikke rørt godteri eller brus på flere måneder fortsatt, men jeg er i en livssituasjon hvor jeg ikke har RÅD til å kjøpe mat engang.. Skal vente til neste måned når jeg får penger og sette av noen tusenlapper til sunn mat. Men det jeg egentlig lurer på.. Hva skjer hvis jeg bare spiser ett par brødskiver hver dag, mens jeg i tillegg tar 1 joggetur for dag (untatt søndag) + armhevinger, knebøy, situps osv. Har en ro-maskin, men føler jeg bare får trent armene istedet for lårene, magemusklene og kroppen generelt. Jeg blir jo såklart å føle meg sliten og slapp om dagene siden jeg ikke får spist sunt eller regelmessig frem til neste måned, men hvor effektivt blir denne fastingen? Får jo ikke i meg så mye næring akkurat. Blir jo å gå ned noen kilo, men hvor mye sammenlignet med om jeg spiser sunt? DET lurer jeg på.. Lenke til kommentar
EirikYeah Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 (endret) Det å leve på et lavt matbudsjett som i tillegg er sunt kan være en utfordring. Det viktigste er å planlegge kostholdet svært godt i forveien, for å unngå dyre og usunne alternativer. Jeg kan ta lønsj som eksempel. Alternativ A: - 1 stk. horn med ost og skinke eller tilsvarende kjøpt i kantina der du jobber/går på skole = ca. 30kr - 1 stk. flaske vann i kantina/butikk = 15kr - 20kr Lønsj = lite proteiner til opptil 50kr Alternativ B: - 200g kyllingkjøttdeig, en boks mais og en håndfull fullkornpasta = <20kr - 1 stk. flaske vann fylt opp i springen hjemme = 0kr Lønsj = ca. 400kcal - 500kcal, 40g proteiner, Xg karbohydrater og ca. 15g fett til ca. 20kr Som du ser er Alternativ B helt klart best. Dette krever dog planlegging or forberedelser. En pakke kyllingkjøttdeig på 400g fås kjøpt i forskjellige dagligvarebutikker. Ta deg en liten runde i dine lokale butikker og finn ut hvor det er billigst. For meg er det en Coop Prix i nærheten som akkurat nå har tilbud på kyllingkjøttdeig; 400g til 17kr. I tillegg har jeg en Meny som har fast pris 19.90kr. Bokser med mais fås som regel kjøpt i 3pakninger til alt fra 10kr til 20kr. Velg First Price mais eller lignende. Fullkornpasta (jeg spiser skruer til lønsj og spaghetti til middag) bør kjøpes i store kvanta for å få ned kostnaden. Kjøttdeigen steikes og fullkornpastaen kokes enten på søndagen, til hele uka, eller hver kveld. På denne måten har du god, næringsrik og ikke minst, billig lønsj hver dag. Dette er et eksempel som illustrerer at selv om man har et stramt budsjett, kan man fremdeles spise sunt, det krever bare at man klarer å opprettholde en strukturert hverdag. Angående lite mat + trening: Så lenge du har en god del fett på kroppen, tar du ikke direkte skade av å spise alt for lite. Dersom det fungerer for deg, er det bare å kjøre på, men vær forsiktig. Lytt på kroppen; kjenner du at noe er galt, bør du stoppe med fastingen. Du nevnte at du ikke har så sterk psyke som du trodde; da må du passe på å ikke skeie ut. Dvs. å faste i en periode, for å ikke klare mer og trykke i seg 5000kcal på en dag. Endret 12. september 2011 av EirikYeah Lenke til kommentar
Olgadolga Skrevet 12. september 2011 Forfatter Del Skrevet 12. september 2011 (endret) Takk for tips og konkret svar Eirik! Trodde det var dyrere for kyllingkjøttdeig jeg, da kan man kanskje avse noen kroner til det likevell. Forresten, er taco-krydder spesielt usunt? Tenkte å kanskje steke kyllingkjøttdeig i taco-krydder for smakens skyld, og pakke det inn i grove tortillas.. (?) Aner meg egentlig taco-krydder er usunt, men er ikke sikker. Per idag spiser jeg bare ett par brødskiver til middag, så går verken ned eller opp på vekta, men det er nok fordi jeg ikke har orket treningen i det siste! Skal gi meg selv et nytt forsøk og se på Youtube-videoer av andre som har slanket seg for å få motivasjonen opp. Bruker deg som litt inspirasjon Eirik Fortsatt imponert over hvor mye du slanket deg!.. Endret 12. september 2011 av Olgadolga Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Kyllingkjøttdeigen på Coop Prix har fast pris 17,-. Det samme har Prior sin kyllingkjøttdeig på Kiwi. Tacokrydder er krydder og du kan tylle det i deg som du ønsker, det vil ikke gjøre noen forskjell kostholdsmessig. Bruk krydder med god samvittighet til å sprite opp ellers "kjedelig" mat. Men begrens bruken av Tortillas. Kan du pakke det inn i en så gjør det. De grove er et bedre alternativ enn fine, men kalorier er de uansett fulle av. Lenke til kommentar
Olgadolga Skrevet 12. september 2011 Forfatter Del Skrevet 12. september 2011 Se Her.. Jeg skjønner meg ikke helt på hva som er mye og lite kcal, men er ikke 300 kcal per 100g litt mye? Eller? Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Per 100g er det litt, men så må du ha med i beregningen at en hel pakke med krydder kun er 30 gram. Bruk en halv pakke, og bruk mye salsa f.eks. Lenke til kommentar
Mord-Sith Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Du kan lage ditt eget tacokrydder, da. Så slipper du sukker osv som kan være i dem. Finner mange oppskrifter på nett Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Se også på den alternative oppskriften som står i tråden du linket til. Den originale kryddermixen til Santa Maria inneholder mye druesukker. Ved å lage den selv slipper du unna det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå