Gå til innhold

[Løst] Stasjonær pc til 6-8000

Anbefalte innlegg

Det er en jungel der ute, og de fleste trådene her gjelder bærbare PCer.

Jeg gir opp å ha familiens bilder og videoer på ReadyNASen. Det går for tregt å bla i bilder mm (men fungerer utmerket til streaming av musikk og filmer, samt deling/lagring av dokumenter). Tenkte derfor å kjøpe en grei stasjoær PC hvor jeg legger bilder og videoer, og bruker NAS til BackUp istedenfor.

Så, formålet er å se på bilder og videoer, enkel bilderedigering og enkel videoredigering. I tillegg til surfing, ripping etc. Men det er ikke viktig å kunne se BD-film, heftige spill, spille musikk med god lyd etc.

Mye å velge mellom, men vanskelig å orientere seg. Ser at Elkjøp er bannlyst. Men, denne som viser til fra Acer, er ikke det et bra valg? Synes spec ser bra ut ift pris.

Synspunkter, eventuelt forslag til alternativer?

Acer AM 3920

Endret av Kjetso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

post-179162-0-70457300-1313010187_thumb.png

Her får du med 2TB lagringsplass + SSD til operativsystem, DVD-brenner, WiFi, og PC'en er -liten-. Grafikken kjøres integrert via Intel HD3000.

Den kan oppgraderes enkelt til /en/ av de følgende punktene og fremdeles holde seg innenfor prisen til den fra elkjøp:

* Dedikert grafikkløsning, dette trenger du ikke med mindre det skal spilles 3D-spill på den

* BluRay-spiller (fjerner DVD-brenner, selvsagt)

* Kraftigere CPU, slik som 2500K

* Større SSD (120GB)

PC-en jeg satte sammen øverst er allerede bedre en den fra Elkjøp mener jeg selv ihvertfall. Jeg tror ikke en enkelt av de oppgraderingsalternativene over vil ta prisen over 5600,-. Men SSD-oppgraderingen er ikke verdt det mener jeg. Bortsett fra det ville jeg sagt at de andre 3 må velges utifra bruk.

Endret av vhaarr
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding.

Hva er det som gjør at du sier at den du satte opp er en medre maskin. Den har like mye RAM, men en i3 prosessor mot Acer sin i5. Acer har vel også et brukbart skjemkort?

Hva er det med Acer maskinen som gjør at den ikke er et bra valg - er det dårlig hovedkort, dårlig skjermkort - eller at den er dyr ifm spesifikasjon?

PS: behøver ikke SSD eller mer enn 1TB HD.

PS2: ditt oppsett er vel også uten OS?

Endret av Kjetso
Lenke til kommentar

Nei, Acer sin har ikke et brukbart skjermkort - det er en total bortkasting av penger når man like gjerne kan bruke HD3000. Core i3 mot i5 betyr nesten ingenting her, og jeg har gitt deg rom til å oppgradere CPU helt opp til 2500K om du vil. Dette vil også oppgradere det integrerte skjermkortet.

I tillegg, som jeg sa i min første post, er PC'en jeg har valgt LITEN. Den har også WiFi og SSD.

post-179162-0-09585800-1313054121_thumb.png

Her har jeg fjernet SSD, nedgradert til HK uten WiFi, satt inn HDD på 1TB, og oppgradert til veldig god CPU og skjermkort.

Du får ikke operativsystem, hvem er det som betaler for slikt? Min far kjører Linux og det fungerer helt fint. Klart, "må" du ha det, så er det bare å nedgradere CPU eller skjermkort.

Det er vel ingen som -trenger- SSD, men har du prøvd det noen gang?

Lenke til kommentar

Til det bruket som jeg aner du snakker om så bør det holde i massevis med ett hovedkort med integrert skjermkort.

Velg i såfall core i5 som slutter på k (f.eks 2500k), da denne har bedre innebygget grafikkchip.

SSD: Du må ikke ha det, men du vil IKKE angre hvis du går den.

Skal du bygge selv eller ha ett ferdig oppsett?

Lenke til kommentar

Du kan også gå for AMDs Zacate-serie, som f.eks. denne. Der har du HK+CPU+GPU i ett - dette får prisen ned i 3000,-.

Ellers er det viktig å huske at ikke alle Sandy Bridge desktop-CPU'er leveres med HD3000, det er bare et fåtall. Disse kan du mikse med hovedkort som enten støtter WiFi eller ikke.

Vil du kjøre dedikert grafikk (som du bare trenger om du vil spille 3D på maskinen), så kan du velge hvilken som helst CPU da den dedikerte GPU'en overstyrer uansett.

Er ingen tvil om at du her kan sette isammen den PC'en du vil ha, og at den uansett vil bli bedre enn den fra Elkjøp. Klart, det må bygges selv - det kan jo være en ulempe.

Endret av vhaarr
Lenke til kommentar

Ypperlig. Takk for innspill.

Enig i at man får mer for pengene ved å bygge en maskin selv enn å gå på butikker som Elkjøp. Og det bør ikke være noe problem å sette sammen selv, så da går jeg for det – om jeg får litt mer kyndig hjelp fra dere ;-)

1) Prosessor og skjermkort

Forstår at innebygd grafikkchip, HD3000, er mer en godt nok for meg til enkel video- og bilderedigering, og eventuelt ikke de tyngste spillene. Da satser vi på i5 2500K

2) RAM

vhaar foreslår 2x4 GB fra Kingston

Dette er relativt billige brikker, er det noe poeng i å kjøpe noen noe dyrere?

3) Harddisk

Som dere sier så vil en nok ikke angre på SSD. Men det er fremdeles relativt små disker, og utviklingen er vel at diskene blir større og prisene går ned? Det er vel enkelt å i ettertid montere på en SSD.

Hva er viktigst for hvor rask disken er, er det hastighet i rpm, bufferstørrelse i MB eller størrelse på disken i GB? Jeg vil gjerne velge den raskeste av de to som ble foreslått.

1TB, 7200 rpm og 32MB til kr 439,-

2TB, 5900 rpm og 64MB til kr 579,-

Alternativt denne på 1TB med 7200rpm, 64 MB og Sata600til kr 599,-

4) DVD spiller/brenner

For meg virker vel denne til kr 159,- som å være raskere enn denne til kr 389,-?

Endret av Kjetso
Lenke til kommentar

post-179162-0-45311300-1313072398_thumb.png

Da blir det slik uten SSD, og uten WiFi. Vil du ha WiFi må du bytte til det andre hovedkortet som koster 200,- mere.

2) RAM

Dette er relativt billige brikker, er det noe poeng i å kjøpe noen noe dyrere?

Nei, det tror jeg ikke. Kanskje andre har innspill på dette.

Som dere sier så vil en nok ikke angre på SSD. Men det er fremdeles relativt små disker, og utviklingen er vel at diskene blir større og prisene går ned? Det er vel enkelt å i ettertid montere på en SSD.

Nei, prisene vil ikke gå ned merkbart.

Hva er viktigst for hvor rask disken er, er det hastighet i rpm

Ja, jeg la med en 7200RPM nå.

For meg virker vel denne til kr 159,- som å være raskere enn denne til kr 389,-?

Ja, men den vil ikke passe i det lille kabinettet :)

Endret av vhaarr
Lenke til kommentar

Alle de oppsettene jeg har posted har vært med hovedkort. De har vært fullstendige, klare til bruk etter installasjon. Ingenting har manglet i noen av forslagene mine.

Forskjellen på det hovedkortet du ser i siste forslag, og det Zotac-kortet jeg har brukt tidligere, er at dette fra Asus støtter ikke trådløst nettverk.

Strømforsyningen er inkludert i kabinettet.

Jeg forstår ikke hvorfor du vil ha en stor PC, men da får du nesten velge en selv for det finnes hundrevis av forskjellige med priser fra 500 til 5000.

Endret av vhaarr
Lenke til kommentar

Har satt opp ett annet system til deg med midi tower.

Det har du helt sikkert, men OP ville ha et oppsett til 5000 originalt.

Du har glemt skjermkort, og han trenger ikke den 2.5"-braketten.

Jeg har ikke tatt med operativsystem (Linux er gratis) eller CD-brenner i mitt oppsett, men det er enkelt å nedgradere til 560Ti og legge ved disse tingene.

Lenke til kommentar

Har satt opp ett annet system til deg med midi tower.

Det har du helt sikkert, men OP ville ha et oppsett til 5000 originalt.

Du har glemt skjermkort, og han trenger ikke den 2.5"-braketten.

Jeg har ikke tatt med operativsystem (Linux er gratis) eller CD-brenner i mitt oppsett, men det er enkelt å nedgradere til 560Ti og legge ved disse tingene.

Har ikke glemt skjermkort, som jeg skrev i ett tidligere innlegg så mener jeg at den innebygde grafikken i dette skjermkortet, sammen med en k prosessor gir god nok grafikk. Videre ligger det muligheter for oppgradere maskinen med å sette inn ett skjermkort hvis det er behov for det.

Hvor har du tenkt at han evt skulle feste SSD?

Hvis win 7 ikke er aktuelt så blir jo oppsettet 800,- billigere og det er jo enda bedre:)

Kjetso: Hvis du skal bruke denne maskinen som lagringsplass for bilder, filmer etc. Så ville jeg ha kjøpt flere 2TB disker og satt dem opp i RAID 5. Skulle en disk ryke, så mister du ingenting. Bare å erstatte den disken som er ødelagt med en ny. Da trenger du ingen backup fra NAS.

Lenke til kommentar

Har ikke glemt skjermkort, som jeg skrev i ett tidligere innlegg så mener jeg at den innebygde grafikken i dette skjermkortet, sammen med en k prosessor gir god nok grafikk.

Joda, men som du ser fra mitt oppsett har han god råd til kraftig skjermkort for 8000 og samtidig beholde 2500K-modellen.

Hvor har du tenkt at han evt skulle feste SSD?

Nesten alle nyere PC-kabinetter har festehull i de vanlige 3.5" HDD-skuffene til 2.5". Inkludert Define R3.

Lenke til kommentar

Hei Vhaarr og joho.

Takk for innspill og kommentarer. Jeg endte opp med å bestille en variant av Black Refinery oppsettet.

Uten respons fra dere to så hadde jeg gjerne endt opp med Elkjøp PCen, men med deres tips om SSD og at 2500K har god nok grafikk-kapasitet så har jeg etter det jeg forstår fått satt sammen en kanon PC - og det til en hyggelig pris på 6200,- inkl frakt. Og, en bonus er at jeg får bygge maskinen selv :thumbup: håper det går bra.

post-180693-0-25196900-1313566722_thumb.jpg

Og, om man bestiller H67 hovedkortet, ta brot SSDen og gjerne en rimligere strømforsyning så viser dette at man kan bygge seg en meget god PC til godt under 5000,-.

edit: nå med JPEG

Endret av Kjetso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...