Gå til innhold

Bærbar, til studier, reise. pc vs mac. 10k opp til 20k. Lang batteritid (8 timer?) stillegående. Bra lyd. Godt tastatur. Stabil, lang levetid

Anbefalte innlegg

Har alltid brukt pc, men kan vurdere en Mac. Maskinen bør være praktisk å ha med seg i en sekk, i forbindelse med studier og reising. Derfor ønskes lang batteritid (mulighet for to batterier, gjerne opp til 8 timer ved moderat bruk)

Bruksområder:

epost, research på nettet, skriving, noen enkle musikkprogrammer (komposisjon-program m.m, kan brukes på mac) Avspilling av film og musikk, enkel bilderedigering. KANSKJE jeg i framtiden vil leke meg med enkel videoredigering, kult om maskinen kan takle det.

Prisklasse: noe rundt 10k ville være bra, men kan gå opp til rundt 20k. Fint å kjøpe noe som vil vare kanskje i fem år eller mer. Viktig at maskinen er stabil og rask (men ta i betraktning de relativt enkle bruksområdene)

Øvrige Kriterier:

Tastaturet: bør være bra å skrive på, ikke altfor bråkete, og i størrelse tilnærmet like stort som et vanlig eksternt tastatur.

Skjerm: kan være kanskje rundt 13, maks 15". Bør være behagelig skjerm, som i liten grad reflekterer omgivelsene etc

Totalvekt: gjerne ikke mer enn 3-4 kg, inkludert ekstra batteri.

Stillegående.

Lang levetid: Maskinen bør være laget for å vare noen år, ikke være altfor skjør i designen. Gjerne også en design hvor det ikke lett blir mye fingeravtrykk etc.

Godt lydkort: Jeg er ikke noen lydekspert, men lydkortet bør være av ok kvalitet. Skal kanskje investere i skikkelig headset (1-2k) for lytting av egen musikk innspilt i profesjonelt studio. Men de fleste maskiner har kanskje OK lydkort, slik at dette ikke i stor grad er et tema?

Diskplass: fordel, men ikke absolutt nødvendig, med stor diskplass (500 gb til 1 tb. Gjerne med mulighet for å sette inn ekstra disk)

Kommer også til å kjøpe en ekstern skjerm (stor skjerm) og kanskje eksternt keyboard, som jeg vil ha for bruk i min leilighet.

Mac vs Pc:

Jeg har hørt at Mac er mer stabilt enn pc, men har også hørt at windows 7 er veldig bra. Jeg er lei av pcer som henger seg, blåskjermer etc. Kommer trolig til å bruke et program som Paragon Partition Manager (eller hva det heter) for å ta backup av systemdisken, så snart all nødvendig programvare er installert (i fall jeg kjøper pc). Lurer på om det finnes tilsvarende løsninger for Mac eller om dette ikke er et tema. Er litt skeptisk til Mac, fordi det virker som Mac gir mindre frihet med å strukturere mapper etc som man selv vil - at alt følger deres "mal". Forstår at MAC ikke har disker som C:, D: etc, og at man ikke kan kjøre exe-filer etc. Lurer på om dette vil virke litt rotete og plundrete i begynnelsen.

Ville være fint å få anbefalt noen få bærbare pcer (inkl hva jeg måtte trenge av ekstrautstyr, slik som batteri og ekstra disk, og hva det totalt ville koste/veie) og noen få MAC-løsninger, som dekker behovene beskrevet ovenfor. Og gjerne noen tanker om mac vs pc. Er fint om jeg kan finne noe bra rundt 10.000, men kan også gå opp i pris. Vil ha kvalitet og minst mulig "tullball"!

Endret av Andreas1984
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mac kan være noe f.eks macbook pro.

Disse er jo litt dyre, men forhåndsvis gode maskiner etter hva jeg har hørt. Når vi snakker mest om operativsystemet og andre nyttige funksjoner f.eks thounderbolt.

Tastaturet: er neppe noe problem stort sett.

Stillegående.

Lang levetid: Maskinen bør være laget for å vare noen år, ikke være altfor skjør i designen. Gjerne også en design hvor det ikke lett blir mye fingeravtrykk etc.

Hvis du ønsker best batterilevetid er nok intel skjermkort ganske så gode, både ASUS, Toshiba, multicom stort sett kan å lage maskiner som holder en stund, nå har jeg ikke hatt Apple men er nok opp og ned på kvaliteten der også.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Sony Vaio S eller Z, 2011 refreshen.

Test

Vurderer selv en Z, denne er svært lett, og har svært kraftig maskinvare, og veier under 1,2kg.

13" 1600x900 skjerm, og ssd som standard. Dockingstasjon med eksternt grafikkort og optisk drev fåes som ekstrautstyr, eller med i en pakke dersom man velger en av de 2 dyrere modellene.

Finnes også et "sheet"-batteri til å smekke på under maskinen, for opplyste 14 timer med bruk.

Alternativer jeg personlig vurderer er Toshiba Protege 830.

Siste generasjon MB Air 13" er også fabelaktige, og har gasnke kraftig maskinvare.

Når det gjelder stabilitet vil jeg ikke påstå at PCer lenger er dårligere enn OSX. Om man unngår å klusse til register, drivere vil en PC være helt stabil etter min ekstensive erfaring.

Med tanke på at du ønsker en svært holdbar maskin vil nok en MB kunne oppleves som moderne lengre enn en PC.

-Erik

Edit:

Vaio Z har temmelig dårlige høyttalere.

Endret av Agildur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...