SKS Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Hei! Jeg har en gammel HP bærbar (ca 4 år). Den er vel moden for å byttes ut, men jeg leste senest idag en artikkel på dinside.nå om hvordan man kan få en tilsynelatende "ny bærbar" hvis man bytter ut harddisken til en SSD. Jeg har imidlertidig det problemet at vifta bråker mye. Vil det å bytte til en SSD ha noe innvirkning på dette? Her er linken: http://www.dinside.no/875302/ny-baerbar-eller-smart-grep Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 SSD vil ikke hjelpe på viftestøy, men kan gi ganske mye bedre ytelse i skrivebordsmiljøet og under oppstart enn en vanlig harddisk. Lenke til kommentar
Star Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg fikk en Crucial 300 SSD i gave som jeg puttet i min aldrende HP DV2799 ( nærmer seg 4 år ). Maskinen har "dødd" to ganger tidligere grunnet Nvidia 8400M brikkesettet som har overopphetet. Det var med en viss skepsis jeg byttet disk, med ganske lave forhåpninger om økt ytelse. Må imidlertid påpeke at jeg ble svært positivt overrasket - maskinen er lynkjapp i forhold til tidligere ( selv med en 1,8 ghz Core 2 Duo prosessor og 4gb ram ). Merker forøvrig en del forskjell på støyfronten. Maskinen har tidligere ult mye så snart man drar i gang litt intensive programmer eller programmer skaper litt harddiskaktivitet. Målinger på den tidligere disken (IBM) viste nærmere 40 grader til tider - og man merket lett at disken lå under høyre håndledd. Etter SSD byttet har maskinen blir merkbart kaldere, og det skal en del mer til før viftene spinner opp. Samtidig senkes de ganske kjapt - til forskjell fra tidligere når de gikk for full maskin hele tiden. Maskinen brukes for tiden som stasjonær ( da batteriet har tatt kveld ), men fungerer utmerket på tross av det. Dersom du har planer om å beholde maskinen en stund til, er SSD en av de beste oppgraderingene du kan gjøre. Ytelsen blir merkbart bedre - nesten uansett hvilken type maskin du har Lenke til kommentar
Protest Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Jo, du kan regne med lavere viftestøy, rett og slett for at; - Du kanskje reinstallerer, og tar bort endel som ikke trenger å være der. - SSD ikke skal degramenteres, noe kanskje du ikke har gjort med din HDD. - SSD avgir meget lite varme i forhold til HDD og derav mindre kjølebehov. - du henter Intel Toolbox til SSD om du kjøper Intel SSD og ikke har Win 7. Eller finner andre programmer som tar seg av TRIM funksjonen om du har XP eller Vista. O & O Degrag kan løse problemet. Det er viktig at SSD TRIMmes, ellers blir det tregt som sirup etter en tid. Altså at det blir like tregt som din HDD. Her vil du finne alt som jeg ikke har nevnt, eller glemt, samt tips; http://thessdreview.com/ Lenke til kommentar
SKS Skrevet 10. august 2011 Forfatter Del Skrevet 10. august 2011 Tusen takk for alle svar Noen som kan gi råd om hva som eventuelt kan redusere viftestøyen? Kanskje mer Ram? Også en annen ting; Viften høres ikke helt normal ut, det er en litt "uren" lyd. Vet ikke helt hvordan jeg kan forklare det, men det kan sammenlignes med hvis man forsiktig kommer borti en vifte med en papirbit eller tilsvarende. Hva kan det komme av? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Oppsamlet støv og dritt. Maskinens og kjølesystemets evne til å få unna varmen, er betydelig nedsatt. Viften må jobbe hardere og hardere, men resultatet blir bare verre og verre. Det er grunnen. Eneste som hjelper på sånt, er en grundig rens av all mulig synlig støv og dritt innvendig i maskinen, spesiellt i og rundt kjøleelementene. Og, særlig viktig; selve viftebladene må renses både forsiktig og grundig. Dette er minst like viktig som å fjerne støv som sperrer for en god luftgjennomstrømming. Det er egentlig bare å skru ut batteriet, åpne bunnplaten og sette i gang, med q-tips og rensemiddel på viftebladene, og fingre + trykkluft på boks på resten. Beskrivelser finnes det ellers flust av på internettet. Lenke til kommentar
Protest Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Mer RAM hjelper nødvendigvis ikke, men har du altfor lite, så har det noe for seg. Da tenker jeg 1-2 GB RAM. Om du omtimaliserer ditt OS skikkelig, og defragmenterer HDD, så bør maskinen slite mindre. Ta vekk alle programmer og prosesser som starter når du startet, slik at du får systemet til å gå så lett som mulig. Om maskinen fortsatt sliter, så nytter det ikke med SSD. Da må du gjøre slik Thomit beskriver det, og ta en skikkelig dyprens av viftebladene og ellers. Jeg har hatt 5-6 år gamle maskiner her på bordet som har vært like trege, som om de hadde vært dyttet i sirup. Tatt en skikkelig rens av OS, og oppdatert alt av programvare driver osv., og vips er de like god som da de var nye. Viftestøyen har også blitt minimert av den behandlingen, og det har ikke vært nødvendig å ta frem skrutrekkeren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå