Gå til innhold

Artikkel: Begynn å spare til nytt kamera nå


Anbefalte innlegg

Med dette som utgangspunkt og en teknologi som begynner å modnes: bør vi ikke forvente stadig sjeldnere oppdateringer med stadig mer marginale forbedringer?

Er det ikke det vi ser nå da?

 

I entry-level klassen er og blir det tydeligvis et "behov" for oppdateringer årlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Behov? Jeg hører hva du sier, men skjønner ikke problemstillingen.

Altså jeg mener; med noen (mest teoretiske) unntak er det få tilfeller der en 40mpix-fil har noen vesentlige fordeler fremfor en 20mpix-fil. Kommer man over et visst nivå er kanske dynamisk omfang og lite støy viktigere enn å øke oppløsningen.

 

Som tomsi42 er inne på så er det jo i pro-klassen en viss stagnasjon når det gjelder fornyelse. Noe av det skyldes sikkert et ønske om å ha lang levetid på produktene for å tjene inn utviklingskostnader, men jeg er sikker på at en annen vesentlig faktor er at for veldig mange så er den tekniske oppløsningen/kvaliteten i ferd med å overgå det reelle behovet.

 

For presse/nyhets/reportasjebruk på trykk er jo strengt tatt alt over 10-12mpix som regel bortkastet. For ikke å snakke om bilder til nettbruk; et 12mpix-bilde blir jo ofte skalert ned til 20 prosent - eller mindre - av den opprinnelige størrelsen og er alikevel mer enn stort nok på skjermen.

Lenke til kommentar

Utviklingen av high end kameraer går sakte men sikkert fremover, uten at jeg trur at det blir så mye bedre billed kvalitet av den grunn. Jeg ser heller på kameraer i begynner klassen og entustiast modellene kommer stadig nærmere de dyre modellene, se på d7000 som er nesten og kansje bedre enn d300s åå mange områder. dette vil igjen gjøre at nye d300s.må bli mye bedre enn D7000 som da må bli dårligere enn nye d700 og som igjen må være dårligere enn nye d3. Og da kommer jo spørsmålet hva trenger en fotograf i dag? og hvor mye er de villig til og betale for kameraene? jeg har ved flere anledninger sett både d7000 og d60 hos pressefotografer. Så det jeg trur kommer er oppdateringer i mellom klassen med ny d300s /d400? og ny cannon i samme gate. Jeg trur nok de som venter på dy d7 eller d5 må smøre seg med tålmodighet en stund til det samme må nok nikon brukerene. For til syvende og sist så er jo alt penger og inntjening, og der er det nok de billige med "gammel" arvet teknologi de tjener mest på. Men den som venter får se....

Lenke til kommentar

Og mine ønsker er et speilløst nikon med crop faktor som ikke er så mye høyere enn 1,5, og der jeg kan bruke min opptikk til. Slik at jeg kan ta min utmerkede 50mmf1,8 eller en tilsvarende vidvinnkel på... det ville jo vært det perfekte kamera ved siden av det store til reiser, innomhus fotografering. Men kommer de med et nytt system så kan jeg likegodt velge en annen produsent...

Lenke til kommentar
Ser jeg burde vært litt mer presis – det jeg lurer på er om Canon klarer å hente ut så mye av småbildesensorene sine at jeg ikke faller for fristelsen til å ramle i MF-grøfta. Inntil jeg føler at den avgrensningen er gått opp holder jeg meg til halvsteingammelt cropkamera fra Pentax.

Et steingammelt cropkamera, uansett merke, er elendig sammenlignet med dagens crop-kameraer. Det er ingen god strategi å kjøpe dyrt kamera for å få det til å vare ti år. Det er en kvalitetsmessig mye bedre strategi å kjøpe nytt, forholdsvis rimelig kamera, med 2-3-4 års mellomrom. Utviklingen går i rasende fart og dagens rimelige kameraer gir bedre kvalitet enn 5 år gamle toppmodeller med samme sensorstørrelse.

 

Den beste crop-sensoren per dags dato er en 16 Mp sensor fra Sony. Den sitter i blant annet Pentax K-5, Nikon D7000, D5100 og noen Sony-kameraer. De rimeligste småbildeformat-kameraene gir litt bedre kvalitet på noen punkter og litt dårligere på andre. Skal man ha mye bedre kvalitet må man opp til Nikon D3x/D3s alt etter hva man er ute etter. Mellomformat er bedre på noen områder, men virker å henge litt etter på sensorutviklingen på andre områder. Det er nok i APS-C segmentet det ligger mest penger og konkurransen er hardest. Derfor går nok utviklingen raskest i det sjiktet også.

 

Ser man bort i fra Sonys 16 Mp sensor så har så og si alle dagens kameraer litt teknisk aldrende sensorer som er klare for oppgradering. Så hvis sensorkvalitet er viktig så vil jeg anbefale enten et eller annet kamera med 16 Mp sensor (Pentax K-5 i ditt tilfelle siden du har Pentax fra før), eller vente på nye modeller hvis du vil ha et annet merke.

Lenke til kommentar
bør vi ikke forvente stadig sjeldnere oppdateringer med stadig mer marginale forbedringer?

Ikke sjeldnere, men stadig mer marginale forbedringer kan vi nok regne med. Dvs. når noe stagnerer i en retning så skyter utviklingen fart i en annen retning. Video og kontrastbasert AF tror jeg vil være store satsingsområder de nærmeste årene.

 

At de tidligere så steile grensene mellom speilrefleks og kompaktkameraer begynner å viskes ut er bare en fordel for mangfoldet.

Lenke til kommentar

Altså jeg mener; med noen (mest teoretiske) unntak er det få tilfeller der en 40mpix-fil har noen vesentlige fordeler fremfor en 20mpix-fil. Kommer man over et visst nivå er kanske dynamisk omfang og lite støy viktigere enn å øke oppløsningen.

 

Som tomsi42 er inne på så er det jo i pro-klassen en viss stagnasjon når det gjelder fornyelse. Noe av det skyldes sikkert et ønske om å ha lang levetid på produktene for å tjene inn utviklingskostnader, men jeg er sikker på at en annen vesentlig faktor er at for veldig mange så er den tekniske oppløsningen/kvaliteten i ferd med å overgå det reelle behovet.

 

For presse/nyhets/reportasjebruk på trykk er jo strengt tatt alt over 10-12mpix som regel bortkastet. For ikke å snakke om bilder til nettbruk; et 12mpix-bilde blir jo ofte skalert ned til 20 prosent - eller mindre - av den opprinnelige størrelsen og er alikevel mer enn stort nok på skjermen.

Tideligere mente og trodde jeg at flere megapiksler var utelukkende negativt for støynivået. Det har jeg gått bort i fra fordi jeg har skjønt at støynivået på hele bildet ikke øker nevneverdig ved å øke antall megapiksler. Ser man på 1:1 så er det riktig, men ikke på det totale bildet. Med så store piksler som speilrefleks har (4-6 mikrometer) så gir ikke kantene mellom pikslene noe nevneverdig lystap. Man kan krympe pikslene langt ned uten at lystapet øker noe særlig. Det er først ved rundt 1-2 mikrometer at det begynner å bety noe særlig. Eller sagt på en annen måte: Rundt 50-200 megapiksler på APS-C.

 

Støy på 1:1 blir mer synlig, men hvor relevant er det å sammenligne utsnitt med forskjellig størrelse. f.eks 20% av en 10 Mp sensor vs 10% av en 20 Mp sensor? Utsnittene bør være like store for å gi sammenlignbarhet. Så kan man også synse litt mer om hva som gir penest støy. Jeg tror mange megapiksler gir penere støy fordi hvert støykorn har mindre utstrekning, gitt at man ser på samme utsnitt. Akkurat som silke har penere overflate enn strikket ull fordi detaljene blir mer finkornet.

 

At objektivene ikke henger med på detaljgjengivelsen betyr lite. Flere megapiksler vil likevel gi penere støy. Men i den grad de henger med så vil flere megapiksler bety bedre muligheter for digital zoom (på bekostning av reel støy, altså mest brukbart på lav ISO).

 

De åpenbare ulempene med flere megapiksler er større filer, tregere seriebildefunksjon, plass til færre bilder i bufferen, på minnekortet og økt batteribruk.

Lenke til kommentar

NEX serien til Sony hadde tatt seg kraftig opp dersom de lanserte gode objektiver.
Nå står det riktignok ett par på trappene til lansering den 24 August, men de fleste er "fixed":
24mm, 30mm, 50mm, 55-200mm.

Ryktene skal ha det til at det er ventet "high performance standard zoom G lens" og "wide angle zoom" i 2012, og det blir kanskje redningen for min del.


Noen som har prøvd ett av NEX kameraene med Monteringsadapter for α-objektiver?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Jeg er enig med Simen1 at større piksler har ikke mye å si i forhold til støy i praksis. Men hva med diffraksjonen? Øker ikke den med piskeltettheten?

Hvis jeg har forstått det rett, så gjelder det også kun ved betraktning i 100%. Ved samme utsnitt så får du samme resultat.

Lenke til kommentar

Tja. Diffraksjonen målt i millimeter eller prosent av bildebrikkens bredde øker ikke ved økt pikseltetthet. Men målt i 1:1 pixel peeping modus så vil den strekke seg ut over flere piksler når det blir flere piksler. Eksempel: Hvis diffraksjonen er 4 mikrometer og man reduserer pikselstørrelsen fra 4 til 2 mikrometer så vil diffraksjonen strekke seg over 2 piksler i stedet for 1.

 

Det reelle detaljnivået vil ikke øke ut over diffraksjonen men støyen (som genereres på sensornivå) vil likevel bli mer finkornet.

 

Merk: Diffraksjon er ingen definitiv grenseverdi, men en glidende overgang, selv ved monokromatisk lys. Men fargen påvirker også diffraksjonen kraftig. F.eks vil fargen lilla (390 mn) gi 3,7 ganger større detaljnivå (per areal) enn dyp rød (750 nm). Hvis en sensor møter diffraksjonsgrensen til rødt ved 10 megapiksler (med et gitt objektiv osv) så vil den møte diffraksjonsgrensen ved 37 megapiksler for lilla. Med litt smart interpolering kan man sikkert bruke detaljene i lilla og fargelegge de med rødt for å få et estimat av rød detaljgjengivelse på nivå med lilla detaljgjengivelse. Det kan til og med tenkes at man bruker ultrafiolett til å definere detaljer som overføres til andre farger.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vel kommet dit hen at jeg tror revolusjoner vil bli sjeldne. Det meste vil antatt bli justeringer av eksisterende, finpuss og optimalisering.

 

Men angående oppløsning så er det et moment for de av oss som ofte cropper mye.

 

Ellers - og for nettbruk (som de fleste hobbyfotografer har hovedvekt på) kan man nok spørre seg om reelle synbare gevinster man kan oppnå utover dagens nivå på speilrefleks. Har man et av siste gen hus er det neppe betydelig grunn til å løpe mann av hus & hytte for neste gens reelle praktiske synlige resultater. Et unntak kan muligens gjøres for øking i oppløsning på ff for de som cropper hardt.

 

Tor

Lenke til kommentar

Det er OL om et år, Canon har annonsert nye utgaver av alle superteleobjektivene, og det vil derfor være naturlig at de også lanserer nye toppkamera i høst/vinter. Nikon har en pressekonferanse på gang 24.august (eller der omkring) og det ryktes Canon vil komme med en annonsering kort tid etter den.

 

Ny 1D/1Ds med 32-36Mp er hete rykter på canonrumors. Kanskje 5D markIII i høst eller på nyåret. Kanskje 7D mark II lar vente på seg til etter OL for ikke å ta salg fra toppmodellene.

 

Hete rykter forteller om stort hopp i dynamisk omfang og amoled-skjerm.

Det blir uansett spennende å se hva som blir annonsert de kommende ukene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Venter på D4 og på ett speilløst 1,5x crop fra Nikon. :thumbup:

Kommer det ikke speilløst fra Nikon dette året så tror jeg at jeg hopper på Panasonic sitt speiløse system, hører rykter om en oppgradert gf1 :)

 

Og mine ønsker er et speilløst nikon med crop faktor som ikke er så mye høyere enn 1,5, og der jeg kan bruke min opptikk til. Slik at jeg kan ta min utmerkede 50mmf1,8 eller en tilsvarende vidvinnkel på... det ville jo vært det perfekte kamera ved siden av det store til reiser, innomhus fotografering. Men kommer de med et nytt system så kan jeg likegodt velge en annen produsent...

samme oppfatning jeg har.
Lenke til kommentar

Kanskje 7D mark II lar vente på seg til etter OL for ikke å ta salg fra toppmodellene.

Vil bli svært overrasket om 7DII kommer før neste høst, det selger som hakka et eller annet fremdeles såvidt jeg har forstått og bærer egentlig enda et visst ferskvarepreg over seg. Umiddelbart ser jeg ikke hva de skulle puttet i det for å få et betydelig synbart løft, det ville pr nå kun vært småtterier (som når biler får en facelift med ny grill og andre lykter). Noen rykter har gått på at de kom til å trø i en ff sensor, men det tviler jeg meget sterkt på. Da ville de spist av seg selv.

 

Hete rykter forteller om stort hopp i dynamisk omfang og amoled-skjerm.

Det blir uansett spennende å se hva som blir annonsert de kommende ukene.

"Stort hopp" - tar det med en spiseskje havsalt, høres heller ut som et argument fra salgssiden ;) er vel heller noen som fabulerer og ønsketenker utenfor dagens muligheter i sensorteknologien. Skjermene blir mer eller mindre alltid oppjusterte, men neppe til noe som er utenomjordisk - dagens skjermer er allerede stort sett gode nok.

 

Angående ff er det langt mellom nyhetene, så jeg antar at der skjer det noe, men da at antallet mp øker og støynivået holdes på dagens nivå, muligen en tanke bedre - noe som er et pluss for cropping. For 5Dmk3 vil nok den største praktiske positive forskjellen bli et mye bedre og up to date autofokussystem.

 

Men som vanlig med høyere nivåer speilrefleks blir nok prisene i den syke delen av skalaen det første året.

 

Tor

Lenke til kommentar

Angående ff er det langt mellom nyhetene, så jeg antar at der skjer det noe, men da at antallet mp øker og støynivået holdes på dagens nivå, muligen en tanke bedre - noe som er et pluss for cropping. For 5Dmk3 vil nok den største praktiske positive forskjellen bli et mye bedre og up to date autofokussystem.

 

Men som vanlig med høyere nivåer speilrefleks blir nok prisene i den syke delen av skalaen det første året.

 

Tor

det kan jo være at en eller flere av dem oppgraderer en sensor som de allerede benytter, noe alla slik de gjorde med Nikon D3S.

 

Den siste biten er jeg jo helt enig med deg i :) er nok desverre redd for at jeg kjøper D4 hvis den kommer til høsten, selv om den kommer til å bli svinedyr.

Lenke til kommentar
Hete rykter forteller om stort hopp i dynamisk omfang og amoled-skjerm.Det blir uansett spennende å se hva som blir annonsert de kommende ukene.

"Stort hopp" - tar det med en spiseskje havsalt, høres heller ut som et argument fra salgssiden ;) er vel heller noen som fabulerer og ønsketenker utenfor dagens muligheter i sensorteknologien. Skjermene blir mer eller mindre alltid oppjusterte, men neppe til noe som er utenomjordisk - dagens skjermer er allerede stort sett gode nok.

Samsung har hatt AMOLED i sine hybridkameraer i et års tid allerede å den delen er i hvert fall ikke urealistisk. Canon har toppet ut på ca 12 Ev dynamisk omfang med alt fra APS-C til fult småbildeformat. Pentax K-5, Nikon D7000 med flere, topper ut på rundt 14 Ev. Eller sagt på en annen måte: 14 Ev-trinn mellom høylys og støygulv. To blendertrinn ekstra dynamikk er ikke til å kimse av. Canon er nok mer eller mindre nødt til å forbedre seg på dette området for å henge med.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...