Gå til innhold

Mulig å få data ut av ødelagt minnepenn?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper jeg poster dette riktig sted.

Hva gjør jeg om jeg har en minnepenn som hele tiden maser om formatering? Jeg kan jo ikke formatere dritten, for da mister jeg jo all data? :hmm:

Dette har skjedd meg, (høyst sannsynlig er partisjonsinformasjonen korrupt. Hvis du vet hva du gjør i Linux er det sikkert mulig å redde ut, men det er ikke sikkert.

-frank

Lenke til kommentar

Ante ikke at minnepenner har partisjoner en gang.. :ph34r:

En ting slo meg jusst: Så vidt jeg veit er det flashminne i MacBook Air og. Er dette minnet like skrøpelig som en penn, eller er det først og fremst det at man gjerne bare drar penna ut av maskina som er problemet, at man ikke tar seg tid til å koble den fra på skikkelig vis? (Er vel dum sammenligning, for "livsgrunnlaget" for de to er jo noe forskjellig ettersom en penn tas ut og inn mens en harddisk alltid står i..)

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar

Ante ikke at minnepenner har partisjoner en gang.. :ph34r:

En ting slo meg jusst: Så vidt jeg veit er det flashminne i MacBook Air og. Er dette minnet like skrøpelig som en penn, eller er det først og fremst det at man gjerne bare drar penna ut av maskina som er problemet, at man ikke tar seg tid til å koble den fra på skikkelig vis? (Er vel dum sammenligning, for "livsgrunnlaget" for de to er jo noe forskjellig ettersom en penn tas ut og inn mens en harddisk alltid står i..)

Det er mulig at det som nevnt er partisjonsinformasjonen som er korrupt.

I så fall bruker du egentlig bare akkurat samme verktøy for å redde dataene som du bruker på en harddisk. Det finnes veldig gode verktøy som kan reparere partisjonsinformasjonen og hente ut dataene.

Jeg bruker som regel GetDataBack selv (ikke gratis - bortsett fra prøveversjon som lar deg teste men ikke hente ut dataene den finner). Det finnes laternative gratisprogrammer også.

Dette avhenger dog i at det fysisk sett ikke er noe galt med minnepennen. Hvis det er kontrolleren som er gåen eller store deler av minnet er defekt av en eller annen grunn kan det bli vanskeig om ikke umulig å hente ut dataene uten en skikkelig profesjonell datalab.

Anngående Macbook air så anntar jeg du mener den har en SSD? I så fall er SSDer og flashminne ikke det samme. Det er mange forskjeller der - både i kontrolleren og selve typen minne som brukes. Som regel er minnetypen som brukes i SSDer langt mer slitesterk, samt at kontrolleren er mye smartere for wear-leveling. Det er jo også godt mulig at problemet du har ikke har noe med det å gjøre direkte. Jeg ville kort sagt ikke brukt dette problemet for å kaste tvil på holdbarheten av SSDen på maskinen din. Det finnes mye bedre artikler som tar for seg dette om du er interessert - men generellt sett ville jeg sett på den som minst like driftssikker som en tradisjonell harddisk. Ingen av alternativene er 100% sikkert dog, så den beste løsningen er alltid å ha en plan for (automatisk) backup av de viktigste av dataene dine som du ikke kan tåle å tape.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...