Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det farlig å blande fullsyntetisk olje med delsyntetisk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Olje er olje og alle kvaliteter kan blandes med hverandre uten reaksjoner av noe slag.

Syntetisk olje er rett og slett mineralolje som er oppvarmet og deretter nedkjølt på en kontrollert måte slik at det dannes lengre oljemolekyler. Prosessen kalles recracking. Dette gir en glattere olje med bedre bedre smøreegenskaper. Syntetisk olje er altså slett ikke et slags mystisk plaststoff i flytende form slik enkelte tror, men rett og slett recracket mineralolje som er tilsatt noen såkalte additativer, altså tilleggstoff, f.eks ørlite teflon og diverse enzymer som skal sørge for at det ikke dannes avleiringer (slagg) i de tynneste smørekanalene.

For halvsyntetisk olje brukes en enklere recrackingsprosess og billigere additativer enn ved fremstilling av helsyntetisk olje.

Men alt sammen er altså i bunn og grunn varianter av mineralolje, og de er alle sammen fullt ut blandbare. Blandbarhet er faktisk et Nato-krav, det er ikke lov å selge motorolje som ikke kan blandes med annen motorolje i Nato-landene. Og Norge er jo også et Nato-land.

Lenke til kommentar

Olje er olje og alle kvaliteter kan blandes med hverandre uten reaksjoner av noe slag.

Dristig utsagn.

Du har jo castrol sitt slagord "it's more then just oil"

Du skal helst ikkje blande olje av forskjellige typer siden det kan slå seg, akkurat som at du ikkje blander for mye av 98/95 bensin, ikkje at det kan få samme resultat.

Men skift olje på bilen og bruk kvalitetsolje, det lønner seg i lengden.

Lenke til kommentar

Dristig utsagn.

Du skal helst ikkje blande olje av forskjellige typer siden det kan slå seg, akkurat som at du ikkje blander for mye av 98/95 bensin, ikkje at det kan få samme resultat.

Kan bensinen "slå seg" mener du? Tull og svada.

For dere som ikke tror meg, les oljetråden. Der står alt man ikke engang har lurt på om olje, smøreegenskaper og mye mer.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dristig utsagn.

Kan bensinen "slå seg" mener du? Tull og svada.

For dere som ikke tror meg, les oljetråden. Der står alt man ikke engang har lurt på om olje, smøreegenskaper og mye mer.

Eg skreiv aldri at bensin kan slå seg oO

Lenke til kommentar

Ja det går nok bra men jeg annbefaler uansett å bytte olja og fortsette med litt skikkelig viskositets olje som du hadde fra før av på bilen. 0w40 er meget tynn må du huske på.

Wrong! 0W40 er ikke tynn. XW40 er akkurat samme viskositet ved driftstemperatur. Flytegenskaper ved lave temperaturer derimot...

Dersom du blandet inn POA basert syntetisk olje (den vanligste og billigste), så har det sikkert ikke skjedd noen skade. Men jeg ville byttet ut mixen og fylt på ny olje. Billig forsikring!

POA basert syntetisk olje og mineralsk olje tåler å blandes med tanke på baseoljene. Men uheldig mix med ulike addetiver er ikke bra. Dette kan også oppstå ved mix av ulike mineralske oljer osv. Du kan få utfellinger og oljen kan bli mindre motstandsdyktig mot varme. Dessuten kan oljen skumme.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...