Gå til innhold

Hvordan lage en applikasjon for Apple iPhone/iPod Touch

Anbefalte innlegg

Jeg har drevet som spillmodder så lenge jeg kan huske, både med level design, 3d-modelering og texturing. Nå har jeg begynt å gå mer mot det å bli en utvikler som lager noe som faktisk kan selges, og vurderer steget over til iOS og Android.

Har en idè til et tenkespill ala sudoku o.l. som jeg tror kommer til å slå veldig godt an for de som liker en tankenøtt på bussen eller toget. Denne tråden har hjulpet meg godt i å finne en spillmotor jeg skal bruke, men kunne trengt litt mer hjelp til å komme i gang. Jeg er med andre ord veldig positiv med å bidra til å starte et norskt miljø for utvikling av iOS og Android spill, slik at vi kan hjelpe hverandre og kanskje eventuelt jobbe sammen om enkelte ting.

Dersom flere er interessert i et slikt miljø synes jeg vi burde sette i gang noe slikt, for det blir aldri et stort miljø om vi ikke viser interesse og prøver :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også blitt mer og mer intr i spill og apps for tlf plattformer i det siste :) Sett opp en tråd eller et forum for slikt kanskje? Dette var eneste forumet jeg fant for spillutvikling/apps.. Jeg er veldig intr i å hjelpe til :) Se et eksempel på min bejeweled klone her laget med mmf2 på noen timer: http://www.gamebuilder.info/world/content/bekewl

Tanketrekker

[email protected]

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg kan godt bumpe tråden igang igjen hvis folk fortsatt liker app-design og sånt :D Noen som har erfaringer med ca hvor lang tid det tar før man forstår og kan skrive/lage applikasjoner i alle de forskjellige programmeringsspråkene?

Lenke til kommentar

Jeg kan godt bumpe tråden igang igjen hvis folk fortsatt liker app-design og sånt :D Noen som har erfaringer med ca hvor lang tid det tar før man forstår og kan skrive/lage applikasjoner i alle de forskjellige programmeringsspråkene?

Jeg brukte i overkant av 3mnd på å lære meg Corona SDK pakka og lage det første spillet mitt. Hadde litt kunnskap til programmering fra før men det var veldig lite og lenge siden. Også ble dette gjort på fritiden så tok jo litt ekstra tid sånn sett. Men så var det jo ett enkelt spill da, og har fortsatt med å lære meg ting basert på å lage små enkle spill.

Tror det er veldig avhengig av hva man ønsker å lage da. For enkle ting så kan man sikkert kjøre ut en app ganske fort hvis man setter seg ned og er fokusert. Men skal man lage litt mere kompliserte og større ting så tar det jo deretter med tid å lære seg alt man trenger. Også har man jo alt av grafikk/lyd som også ofte må med.

såå.. en uke og lære og x antall år for å mestre? :p hehe

Lenke til kommentar

Jeg brukte i overkant av 3mnd på å lære meg Corona SDK pakka og lage det første spillet mitt. Hadde litt kunnskap til programmering fra før men det var veldig lite og lenge siden. Også ble dette gjort på fritiden så tok jo litt ekstra tid sånn sett. Men så var det jo ett enkelt spill da, og har fortsatt med å lære meg ting basert på å lage små enkle spill.

Tror det er veldig avhengig av hva man ønsker å lage da. For enkle ting så kan man sikkert kjøre ut en app ganske fort hvis man setter seg ned og er fokusert. Men skal man lage litt mere kompliserte og større ting så tar det jo deretter med tid å lære seg alt man trenger. Også har man jo alt av grafikk/lyd som også ofte må med.

såå.. en uke og lære og x antall år for å mestre? :p hehe

Takk for kommentar! :)

Lenke til kommentar

Kan anbefale "TheNewBoston" sine Objective-C tutorials på youtube - enkelt forklart og veldig lærerikt. Gå så videre til iPhone-dev tutorials han også har.

Få inn Objective-C basics, så er det bare å lære seg å tenke riktig når man programmerer (hvis du er fersk på området) men det kommer av seg selv over tid.

Feil tenkemåten er nesten en større "fiende" for en fersk programmerer enn selve kodingen - kodesnutter kan man lett google seg frem til:)

Jeg brukte et par uker fra start til min første app var klar. Har riktignok drevet med en del språk tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...