Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ønsker å bli lege, Går realfag.

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Er det noen som går Medisin eller som kan noe om dette emnet,

Har meget lyst til å bli Psykiater, Men må uansett gå medisin først. Går nå realfag, Synes dette er noe vanskelig. Er meget målbevist, Men føles litt umenneskelig å prøve seg. Snittet er 6,8 på Medisin i Trondheim, Altså der jeg bor. Føler jeg må flytte neste år. Har kjæreste som ikke er villig til å dra til utlandet meg meg, Så har et dilemma.. Er det murlig å komme inn i tromsø ettevært.... Har gode karakterer, Men ikke nok til medisin. Har heller ikke alderspoeng, Er bare 20.. Men kan jeg gå Psykologi i Tromsø noen år, Får å få poeng til å ta medisin i tromsø, Eller er dette bare tull?

Setter pris på svar fra noen som har litt erfaring.

Hilsen frustrert student:(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva forventer du å få i snitt egentlig? Husk at du kan søke i førstegangskvoten et år til. I denne kvoten er poenggrensene mye lavere, pleier å ligge på 57-59 poeng avhengig av lærested, og realfagspoengene dine teller også i denne kvoten.

Det stemmer ikke at du ikke har alderspoeng. Det gis 2 poeng fra og med det året du fyller 20. Det vil si at når du skal søke til våren, har du 4 alderspoeng (i ordinær kvote, ikke i førstegangskvote).

Poenget mitt er at det ikke nødvendigvis er så håpløst som det kan virke som, bare sett deg godt inn i regelverket.

Ikke noe stygt ment, men om du vil forbedre karakterene dine.

Så burde du kanskje se over grammatikken din, bruk av stor og liten bokstav.

Når du utelukkende klager på andres grammatikk, synes jeg at du i hvert fall burde lære deg hvordan punktum brukes.

Endret av rankine
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke et lett valg heller, men du må sterkt vurdere om du vil la kjærligheten din påvirke drømmene dine i en så stor grad at du ikke er villig til å reise. Sier ikke noe konkret, for jeg vet ingenting om deg.. Men sier bare at det er verdt å ta en grunndig vurdering akkurat der.

Jeg lot damen min påvirke militærtjenesten min til at jeg valgte et gren jeg ikke hadde lyst å være i, og det angrer jeg noe helt forjævlig på nå.

Ellers er det ingen skam å ta en del fag, bygge på din kompetanse i et par år før du begynner på hovedutdanningen.

Ikke nøl med å søke ihvertfall.. Hvem vet, kanskje du kommer inn :)

Lenke til kommentar

Husk at du bare får 2 studiepoeng for at du har 60-stp utdannelse fra universitet/høyskole, så om du går flere år på psykologi så tjener du i så fall bare alderspoeng fra og med år 2.

Og i så fall om du skal gå noen år psykologi, gå bachelor og ikke profesjon slik at du ikke opptar plassene til de som vil bli psykologer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...