oya Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Hei! Slik jeg forstår det kan man ta med seg opp til 50 liter øl og kun slippe unna med et forenklet forelegg om man blir stoppet. Men hva skjer om man er fire personer som har med eksempelvis 25 liter hver, altså 100 liter totalt? Jeg har nemlig lest om noen som ble stoppet med ca. 120 liter øl, fordelt på fire personer. De fikk en bot som om en person hadde tatt med alt, som ble fordelt på de fire. Vil dette være korrekt straff? Eller er det gjort en feil? Lenke til kommentar
Hieronymus Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Hei! Slik jeg forstår det kan man ta med seg opp til 50 liter øl og kun slippe unna med et forenklet forelegg om man blir stoppet. Men hva skjer om man er fire personer som har med eksempelvis 25 liter hver, altså 100 liter totalt? Jeg har nemlig lest om noen som ble stoppet med ca. 120 liter øl, fordelt på fire personer. De fikk en bot som om en person hadde tatt med alt, som ble fordelt på de fire. Vil dette være korrekt straff? Eller er det gjort en feil? Å undra toll på 100 liter øl er en kriminell handling. Hvis fire personer går sammen om denne handlingen, så bør de jo få den samme straffen. Noe annet virker jo bare dumt. Hvis vi tar et langt mer alvorlig eksempel, la oss si tre stykker som går sammen om å ta livet av et menneske. Skal alle sammen få 21 års fengsel, eller burde straffen fordeles, slik at det ble 7 år på hver? (Forutsatt at de ble dømt til 21 år). Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 tenk nå på hvem som har drevet med en kriminelle handlingen. hvis flere personer går sammen om å drepe en person så blir nok alle straffet , men det blir nok den som foretok drapet ( eller handlingen som førte til drapet) som får den største straffen . Det er slik det er gjort før Nå har jeg ikke hør om man får samme straff uansett hvor mye man smugler . jeg går ut fra at straffen blir gradert etter hvor mye og hva som smugles. Hvis alle er med på det så forstår jeg ikke hvorfor bare en person skal straffes. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 I utganspunktet er det slik at kvar enkelt person skal sjølv bære det dei har med seg over grensa. Dersom dette ikkje skjer (f.eks når ein bil med fire personer og 100 liter øl blir stoppa) så er det opp til tollvesenet å bevise om det er snakk om fire uavhengige forsøk på å smuggle øl eller om man i fellesskap smuggler alkohol. Dette vil i stor grad være avhengig av kva personane som har blitt stoppa seier til tollerane. Dersom alle tar ansvar for "sin del" av alkoholen så ender det nok opp i beslaglagt øl og forenkla forelegg, men dersom personane skylder på kvarandre så er det nærliggande å tru at tollerane går på sjåføren av kjøyretøyet. Føraren skal i utganspunktet vite kva lasta inneholder, det er også føraren som som kunne ha nekta å krysse grensa, eventuellt kjøyrt på raudt på tollstasjonen. Straffa er derfor avhengig av om dei som er innvolverte er solidariske og om tollvesenet kan sannsynliggjere at noko anna var tilfellet. I alle tilfeller så er det også rimelig å anta at alle får bot, enten for smuggling eller for medvirkning. Dersom det sitter fire personer i ein liten bil som er lasta med 100 liter øl så skal du være god for å overbevise tollerane at du ikkje visste om lasten og derfor er uskyldig. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 vil det man måtte betale i bot/avgift bli det samme samlet enten hver enkelt får hver sin bot eller det går på en av personene ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå