edonis Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg har en HP dv5 1024eo jeg kjøpte i 2008, ganske nøyaktig 3 år siden. I fjor sommer sluttet batteriet å lade og jeg leverte maskinen inn på elkjøp og fikk etter kort tid et nytt batteri. Da var maskinen rett i underkant av 24 mnd gammel, og ettersom batterier skal vare i 24 mnd, så hadde jeg mitt på det rene. Men nå er dette batteriet kun 12-13 mnd gammelt, men forskjellen er jo at jeg ikke har kjøpt dette batteriet. Kan jeg ha krav på enda et nytt batteri? Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 (endret) Skal vell det. Om da batteriet sees utenom bærbaren. Du brude ta ut batteriet når du ikke bruker det (mister jo da UPS (Sammenhengende strømforsyning)), lagre det i kjøleskapet laddet ca 40%. Endret 10. august 2011 av Toast Is Pimp! 1 Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 (endret) Vet at ved omlevering begynner ny reklamasjonsfrist å løpe på den nye varen. Usikker på hvordan det skal tolkes på en del til maskinen. En forhandler i bilbransjen var på kurs i forbrukerrettigheter, og mente at ny reklamasjonsfrist gjaldt på ny del om den gamle var byttet på reklamasjon. Om han har rett eller dette kan overføres til trådstarters tilfelle vet jeg ikke. Endret 10. august 2011 av Muffinman Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Når du reklamerer på et produkt så er det ihvertfall NY reklamasjonsperiode på erstatningsproduktet. Jeg tror ikke det finnes noen maksimum rekke av slike mulige reklamasjoner heller. Hvis produsentene lager så dårlige produkter at dette kan skje så er det vel deres egen feil. Som Toast sier så er det viktig å bruke batteriet riktig. Det er ingen problem å "voldta" et batteri fullstendig innen et halvt år ved utrktig bruk (som om det bare kommer fra uvitenhet). - Ta ut batteriet når du skal bruke maskinen på strømkontakt i mer enn en kort stund eller for å lade batteriet. Det er jo enkelt og raskt å gjøre og det sparer batteriet MYE (mest pga. det ikke blir varmt ved å ligge inntil maskinen). Jeg vil si dette er det viktigste poenget å få med seg. - Det andre er at batteriet ikke egentlig bør stå med full ladning. Ideelt sett bør du lafe batteriet før du vet at du vil ha bruk for det - og så lade det ut ned til under halv ladning før det legges vekk til neste gang du trenger det. Bruker du maskinen mye og du ikke tar noen som helst hennsyn til hvordan batteriet lades osv. så må du enkelt nok regne med at det ryker rimelig fort. Desverre er selv li-ion batteri teknologien i dag ikke god nok til at det kan abuses uten konsekvenser for levetiden. -Stigma Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 - Ta ut batteriet når du skal bruke maskinen på strømkontakt i mer enn en kort stund eller for å lade batteriet. Det er jo enkelt og raskt å gjøre og det sparer batteriet MYE (mest pga. det ikke blir varmt ved å ligge inntil maskinen). Jeg vil si dette er det viktigste poenget å få med seg. Er det virkelig noen som gjør dette? Det er ikke mulig å kjenne at batteriet på min maskin blir varmere enn omgivelsene. Mulig at andre modeller avgir mer varme til batteriet? Det er ingen problem å "voldta" et batteri fullstendig innen et halvt år ved utrktig bruk (som om det bare kommer fra uvitenhet). Jeg har hatt en god del bærbare, og har aldri tatt ut batteriet. Disse har stått med strøm tilkoblet døgnet rundt, både når de er i bruk og avslått - med unntak av når de har kjørt på batteri. Jeg har ikke opplevd større tap i batteritid over en periode på 18 måneder enn rundt 30%. Det anser jeg ikke som urimelig, men heller normalt grunnet normal slitasje og aldring. Da bytter jeg uansett, og nytt koster sjelden mer enn et par hundrelapper på ebay. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg kan ikke si å ha lik erfaring med deg. På de bærbare jeg har hatt før jeg researchet litt mer på batterier og hvordan de fungerer så har de alle blirr ganske ubrukelig rimelig fort. Men selvfølgelig - det har jo mye med bruksmønsteret ditt å gjøre også. Hvis du bruker maskinen mye, og spesiellt om du bruker den mye fra batteri, så vil det naturligvis slite mer på det enn om du har mer moderat bruk - og jeg er en hyppig bruker kan man vel tygt påstå. Min "mileage" på batterier trenger ikke være typisk for andre. Jeg har dog ingen tvil om at å ta visse tiltak i forhold til behandling av batteri har hjulpet enormt på levetiden. All min erfaring indikerer ihvertfall dette sterkt. Som du sier kan man dog få billige batterier på ebay for et par hundrelapper. Om man har penger til det så kan det være verdt utgiften å bare kjøpe et nytt etter behov når men sliter ut det gamle fremfor å "stresse" med det. Det får være opp til individuell bedømmelse. -Stigma Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Min "mileage" på batterier trenger ikke være typisk for andre. Min bruk av batteriet er stort sett en utladning/lading pr. dag. Etter bruk er batteriet gjerne 10-20%, og maskinen plugges i og står slik til neste gang den skal brukes. Lenke til kommentar
edonis Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Takker for svar. Det som skjedde med meg nå, og som også skjedde sist gang, var at batteriet ikke så ut til å miste kapasiteten gradvis, men at det plutselig den ene dagen kunne holde pc'en i 1 time, og neste dag så ville det ikke lade overhodet. Selv da batteriet og pc'en var ny, så varte det aldri mer enn halvannen time - og det bare med nettlesing. Det sier seg da at det blir en del cycles på batteriet etterhvert. Pc'en har alltid vært varm, og med Core Temp så viser den nå 91*C - da med bruskorker som støtter den opp i bakkant. Ellers ville den ha skrudd seg av av overoppheting. Så det har kanskje også noe med at batteriet varer så kort tid? Med Mac så kan man jo ikke ta ut batteriet, så jeg synes det virker rart hvis man skulle måtte gjøre det ved lengre bruk over strømnettet - selv om det helt sikkert forlenger levetiden. Å investere mye penger (som orginalbatteri) i denne pc'en er ikke aktuelt, da får jeg heller grave litt dypt og kjøpe meg en ny maskin. Så snart jeg får lånt en pc skal jeg prøve å levere den inn og se hva de sier. Lenke til kommentar
lisA- Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Jeg tar alltid ut batteriet og bruker strømforsyningen om PC-en bare skal stå på pulten min. PC-en er snart 5 år gammel og batteriet funker enda. Er det fulladet rekker jeg å se en episode med Frustrerte Fruer på 40 min + litt til, men kan ikke forvente noe mer av et så gammelt batteri Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå