Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kiwi Salterød, Utestengt fra butikken

piratentim

Anbefalte innlegg

Hei, i dag var jeg på Kiwi Saltrød. Der fant jeg noen utgåtte varer som jeg fikk litt penger for.

Var der med pappa, men når vi skulle stoppet butikksjefen oss og mente da at han kunne utestenge oss fra butikken og at vi ikke hadde lov til å være der. Rundt et år siden hadde pappa en krangel med den samme mannen da han kom med masse nedlatende ord til min pappa (F.eks. ordet «Parasitt") Min pappa sa at han måtte skjerpe seg og ikke kunne holde på slik. Dette mener da butikksjefen var en trussel, og slik jeg forstår det er dette også grunnlaget hans for å stenge meg og min pappa ute fra butikken...

Så det jeg da lurer på, er om denne butikksjefen har rett til å utestenge meg og pappa fra Kiwi butikken? Og hvilke grunnlag han i så fall må ha? Han mener også at med å ta en telefon så vil vi bli utesteng fra alle Kiwi butikker i hele Norge.

Personlig tror jeg at denne mannen er en meget sur og freidig person som ofte blir irritert og er ganske så overlegen. Han hater folk som finner utgåtte varer eller dårlig frukt i butikken og prøver å psyke dem ut slik at dem aldri vil komme innom hans butikk igjen :/

Så hadde vært hyggelig vis noen av dere ville svare på mine spørsmål, og dele deres synspunkter om saken. Er det noe dere oppfatter som uforståelig eller dårlig forklart er det bare å spørre så skal jeg gi dere bedre informasjon ;)

Mvh: Piratentim

Endret av piratentim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En butikk er privat eiendom, så i prinsippet kan butikksjef stenge ute hvem han vil så lenge det ikke faller under diskrimineringslovgivningen, men da jeg jobbet i Kiwi stengte vi bare ut tyver og de som prøvde å svindle oss med datovarer eller frukt/grønt-garanti. Men send en mail til Kiwi og klag på det, da skal jeg love deg han får høre det av sin sjef. Eller bedre, få faren din til å gjøre det.

Lenke til kommentar

En butikk er privat eiendom, så i prinsippet kan butikksjef stenge ute hvem han vil så lenge det ikke faller under diskrimineringslovgivningen, men da jeg jobbet i Kiwi stengte vi bare ut tyver og de som prøvde å svindle oss med datovarer eller frukt/grønt-garanti. Men send en mail til Kiwi og klag på det, da skal jeg love deg han får høre det av sin sjef. Eller bedre, få faren din til å gjøre det.

Skjønner, jo vil gjerne det, men pappa vil jo ikke komme i trøbbel og er ikke akkurat typen som liker å krangle...

Ja, ville da tro det er brudd med diskrimineringsloven ettersom han behandler kunder som finner utgåtte varer eller dårlig frukt mye dårligere en han behandler vanlige kunder... Han kaller oss stygge ord og masse annet stuff...

Men du du sier at en butikk er en privat eiendom vil si at hvis vi f.eks. hadde stjålet fra butikken hans så kan han stenge oss ute fra hans butikk, men ikke Kiwi som ligger i Finnmark?

Lenke til kommentar

Diskrimineringsloven omhandler diskriminering på bakgrunn av kjønn, rase, religion og slikt. Han har fullstendig lov til å behandle "datojegere" dårlig.

Hvis dere hadde stjålet noe eller svindlet datogarantien, kan han stenge dere ute fra butikken sin og også si fra til kollegene sine om at dere svindler og dermed få dem til å stenge dere ute.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Diskrimineringsloven omhandler diskriminering på bakgrunn av kjønn, rase, religion og slikt. Han har fullstendig lov til å behandle "datojegere" dårlig.

Hvis dere hadde stjålet noe eller svindlet datogarantien, kan han stenge dere ute fra butikken sin og også si fra til kollegene sine om at dere svindler og dermed få dem til å stenge dere ute.

Skjønner, men er det da ikke en lov om æreskrenkelse? (Hvis jeg husker riktig?) Og hvor går da grensen for dårlig? Eller er det ingen grense og han har da full rett til å behandle oss så dårlig som mulig?

Skjønner, bra vi aldri har gjort noe av de greiene der da :) Vi er alltid hyggelige, ærlige og har heller aldri bryt noen av deres regler... :)

Lenke til kommentar

Her er hva jeg tror er greia.

Parasitt bruker han fordi butikken må dekke tapet (noe som sikkert går ut over han selv) når kundene finner utgåtte varer som egentlig betjeningen har som oppgave å påse ikke skjer.

Når Kiwi går ut med denne garantien og han er butikksjef så må han også forholde seg til dette, selv om de i utgangspunktet er mest interessert i reklamen som ligger i det å gå ut med en slik garanti.

Et godt ordtak som fremdeles er gyldig er vel at en mann som ikke kan smile ikke bør starte butikk.

Kanskje han burde kjøpe systemet de omtaler her;

http://www.handelsbladetfk.no/id/21174

Rart egentlig at kjeden ikke ordner dette for butikkene sine. Da får de jo både reklame-effekten i tillegg til at de slipper å tape så mye penger.

Lenke til kommentar

Han har sin fulle rett til å stenge ute akkurat hvem han vil fra butikken sin. Det du skal gjøre er å sende en mail til kiwi sitt hovedkontor og fortelle hva butikkesjefen driver med og hvilke butikk han jobber i. Det siste kiwi ønsker er færre kunder og det kan fort bli orden i sakene hvis kiwi får flere klager på samme butikken. Det virker egentlig som om han ikke klarer å rydde i sin egen butikk (fjerne gamle varer og frukt) og derfor går litt drastisk til verks, men jeg kan love deg en ting, han kommer aldri til å klare å stenge dere ute fra en butikk, da det er opp til hver og en butikksjef om dere skal få handle der eller ikke.

edit: jeg sende linken til denne tråden til kiwi, håper virkelig kiwi er interisert i å kommentere :)

Endret av Tøffe-Tetra
Lenke til kommentar

En butikkeier kan på linje med at du nekter noen adgang til huset ditt, nekte noen adgang til sin butikk mer eller mindre uten grunn. Såfremt det ikke er diskriminering som nevnt over.

Jeg syns det er paradoksalt at du/dere i det hele tatt tenker på å handle der mer ettersom dere betaler lønna til en person som opptrer som en pikk ovenfor dere. Å stenge dere ute av butikken er det bare han som taper på, med mindre dere bare har èn dagligvarebutikk der du bor.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Å stenge dere ute av butikken er det bare han som taper på, med mindre dere bare har èn dagligvarebutikk der du bor.

Eller med mindre de - etter butikksjefens oppfatning - tilbringer altfor mye tid i butikken på jakt etter varer som er gått ut på dato. Et opplegg som sikkert i utgangspunktet var ment å la kunder som tilfeldigvis fant en 'utgått' vare få en liten 'premie', har for noen blitt en 'sportsgren' der mye tid investeres i å lete gjennom hyller og reoler på jakt etter varer. (Noen reiser innom alle Kiwi-butikkene i regionen, enkelte går så langt at de gjemmer unna ting som de så kan "finne" igjen når datoen er gått ut. Noen er veldig kreative.)

Jeg sier ikke at dette er tilfelle her, men vi har faktisk bare hørt den ene siden av historien.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Han har sin fulle rett til å stenge ute akkurat hvem han vil fra butikken sin. Det du skal gjøre er å sende en mail til kiwi sitt hovedkontor og fortelle hva butikkesjefen driver med og hvilke butikk han jobber i. Det siste kiwi ønsker er færre kunder og det kan fort bli orden i sakene hvis kiwi får flere klager på samme butikken. Det virker egentlig som om han ikke klarer å rydde i sin egen butikk (fjerne gamle varer og frukt) og derfor går litt drastisk til verks, men jeg kan love deg en ting, han kommer aldri til å klare å stenge dere ute fra en butikk, da det er opp til hver og en butikksjef om dere skal få handle der eller ikke.

edit: jeg sende linken til denne tråden til kiwi, håper virkelig kiwi er interisert i å kommentere :)

Ja, det hadde nok vært en smart ting å gjøre, altså å sende denne forumtråden inn til Kiwi.

Han butikksjefen sa følgende til pappa når pappa forklarte at han ikke mente det butikksjefen sa var riktig. "Du for gjerne utfordre meg" (Bredt overlegent smil) Videre fortalte han at det hadde blitt sendt inn 3-4 klager på han tidligere, hvor samtlige hadde blitt utestengt fra Norges Kiwi butikker etter hans ordner.

Dette er noe jeg egentlig tror er tomme trusler fra butikksjefens side, men man kan jo aldri vite helt sikkert...

Lenke til kommentar

Å stenge dere ute av butikken er det bare han som taper på, med mindre dere bare har èn dagligvarebutikk der du bor.

Eller med mindre de - etter butikksjefens oppfatning - tilbringer altfor mye tid i butikken på jakt etter varer som er gått ut på dato. Et opplegg som sikkert i utgangspunktet var ment å la kunder som tilfeldigvis fant en 'utgått' vare få en liten 'premie', har for noen blitt en 'sportsgren' der mye tid investeres i å lete gjennom hyller og reoler på jakt etter varer. (Noen reiser innom alle Kiwi-butikkene i regionen, enkelte går så langt at de gjemmer unna ting som de så kan "finne" igjen når datoen er gått ut. Noen er veldig kreative.)

Jeg sier ikke at dette er tilfelle her, men vi har faktisk bare hørt den ene siden av historien.

Jo, jeg skal forklare nærmere. Vi finner ikke varene med en tilfeldighet, vi leter jo så klart etter dem, er jo tross alt meget lett tjente penger. Som regel er det noe vi skal kjøpe så setter vi av ca. 30-15 min letting etter dato varer. Vi roter aldri i hyllene eller gjømmer vekk varer. Vi opptrer alltid hyggelig ovenfor personalet ;)Det eneste vi gjør er å skrive ned datoen på varer som kan bringe de virkelige store pengene :)

Jeg forstår hvordan noen kan oppfatte dette som utnytting av "systemet", men så lenge dette er noe de har kommet med selv, så er det også noe de selv må stå for. Såfremt "vi" opptrer hyggelig og ikke bruker uærlige metoder, ser jeg ingen grunn til å behandle oss slik som han gjør. Hadde vært artig å se om han ville pratet på samme måte til "Kiwi Bob" eller en meget vakker kvinne :)

Det som var hendelsen denne gangen var at vi viste at det var en ca. 80 juice som hadde gått ut på dato i går og at dem ikke hadde nye varer. Jeg skulle øvelseskjøre og vi bestemte oss for å ta turen innom denne butikken. Hvis de da hadde glømt å ta disse vekk så ville vi sitte igjen med ca. 80*25 kroner = 2000 kr, siden de da ikke hadde nye varer :) De hadde tatt vekk juicen så vi så da litt etter andre varer og fant 16 stk karamellpudding som vi tjente over 500 kroner for.

Håper det forklarer saken bedre for deg :)

Endret av piratentim
Lenke til kommentar

Sånn helt realistisk sett, jeg tror butikkansatte har nok å gjøre om dagen enn å memorisere mugshots eller vage beskrivelser av folk som er uønsket i Kiwi-butikker over det ganske land. "Høy mann rundt 35 år, brunt hår. Cordfløyelbukse og hvit skjorte. Hiv ham på dør om han setter sin fot innenfor døren!" Jeg syns jeg ser det.

For øvrig, har Kiwi en sånn penger-for-utgåtte-varer-løsning, så får de ta det onde med det gode. Det vil alltid være folk med for mye fritid som utnytter slike stunts til det fulle.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Sånn helt realistisk sett, jeg tror butikkansatte har nok å gjøre om dagen enn å memorisere mugshots eller vage beskrivelser av folk som er uønsket i Kiwi-butikker over det ganske land. "Høy mann rundt 35 år, brunt hår. Cordfløyelbukse og hvit skjorte. Hiv ham på dør om han setter sin fot innenfor døren!" Jeg syns jeg ser det.

For øvrig, har Kiwi en sånn penger-for-utgåtte-varer-løsning, så får de ta det onde med det gode. Det vil alltid være folk med for mye fritid som utnytter slike stunts til det fulle.

Kunne ikke vært mere enig :)

Lenke til kommentar

Vi hadde kameraer og sjefen viste oss rett som det var bilder av folk. Som oftest var dette tyver, men også folk han mistenkte for å misbruke dato/fruktgarantien. Og en ting er folk som finner varer som er gått ut eller dårlig frukt, det hører med til de garantiene, folk som gjemmer varer som holder på å gå ut eller ødelegger frukt for å få dobbel pris tilbake er noe ganske annet.

Bare for å understreke, jeg anklager ikke TS eller hans far for å gjøre dette.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Vi hadde kameraer og sjefen viste oss rett som det var bilder av folk. Som oftest var dette tyver, men også folk han mistenkte for å misbruke dato/fruktgarantien. Og en ting er folk som finner varer som er gått ut eller dårlig frukt, det hører med til de garantiene, folk som gjemmer varer som holder på å gå ut eller ødelegger frukt for å få dobbel pris tilbake er noe ganske annet.

Bare for å understreke, jeg anklager ikke TS eller hans far for å gjøre dette.

Ja, det kan faktisk skje?

Har faktisk hørt lignende historier fra kiwi ansatte før jeg :) Om folk som har gjort det du her beskriver :/

Forresten takt for at du ikke anklager oss ;)

Endret av piratentim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...