Gå til innhold

Elkjøp, en kundes verste mareritt...


Anbefalte innlegg

På reklamasjonsbiten så har jeg ofte jobbet i mindre butikker, og da får man som ansatt en telefon fra en kunde og må selv finne ut av hvor den skal. Ofte opplever jeg at man blir satt på saker man ikke kjenner forhistorien til, andre selgere har levert den til feil verksted osv og plutselig står man der og skal rydde opp. Opplæringen går stort sett på å spørre om man lurer på noe, så får man opplæring fortløpende.

Fremdeles leser jeg: "Der jeg har jobbet tidligere, har vi hatt dårlige rutiner på reklamasjonssaker, og derfor suger Elkjøp"

Hvis innlegget derimot ikke dreier seg om Elkjøp skjønner jeg ikke hvorfor det er relevant for tråden.

 

Jeg regner med at du kryper til korset og innrømmer at alt ikke bare er fryd og gammen hos Elkjøp, nå som du ble presentert med harde kalde fakta som beviser hvordan ting foregår!!!!

Leser du i det hele tatt hva du selv skriver?

 

 

Pleier å si til alle at de bør vite hva de skal ha og hva det bør koste når de går til Elkjøp/Lefdal. Kan spares mye penger på å gjøre en liten undersøkelse før én handler.

I motsetning til andre butikker som HiFi-klubben, Japan Photo og Telebutikken? Og forsåvidt Hennes og Mauritz, Jernia, Norli og IKEA?

 

Elektrovarebransjen har av en eller annen grunn blitt hele befolkningens syndebukk , bl.a. pga. deres prisstrategier. Man er visst Gammel-Erik selv dersom man ikke makter å matche prisen på den billigste internettbutikken, selv om man skulle gå flere tusen i tap på det aktuelle salget. Om kunden derimot ikke engang har forsøkt å prute, vil h*n likevel føle seg snytt når h*n i ettertid finner ut at varen er å få tak i billigere annetsteds.

 

Hvor mange her er det som gjør prissammenligninger mellom f.eks. H&M og Lindex før de skal kjøpe en genser, eller IKEA vs. Skeidar når de skal kjøpe et klesskap til soverommet? Hva med å sjekke priser på nett før man går i butikken.

 

På Skeidar får man et klesskap ned i 400 kr. Hos IKEA starter prisen på omtrent det dobbelte, og da er hyller og klesstenger ekstrautstyr som må kjøpes separat. Dette driter mediene i, men straks en elektronikkforretning justerer prisene sine i takt med tilgang og etterspørsel, DA blir det baluba.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Ideal og PantZman: Betryggende å se at andre opplever det samme som meg, men alt i alt trist.

 

Srbz: Jeg har både jobbet i og vært kunde hos ulike butikker, og bransjen generelt har mye av de samme holdningene. Når elkjøp skrur opp prisen på TVer rett før fotballmesterskap og jul, så ser expert og resten av gjengen at elkjøp tjener penger på å lure kundene. Da følger de etter og som kunde får man dårligere og dårligere service.

 

Jeg synes også det er viktig å få frem endel forhold (som at ikke alle mobilerverksteder fikser iphone hvis den er solgt med feil abonnement) slik at kunden også forstår litt av hvorfor ting går som det går.

 

Når man har sjefer og ledere som krever mer og mer, bonuser knyttet til salg, kampanjer fra leverandørene, så er det ganske logisk at man som kunde ender opp som den tapende part.

 

For en selger er det viktigere å selge produkter som butikken har høyest fortjeneste på, da både selger og butikk tjener på det. Når sjefen følger med på hva hver enkelt selger drar inn av fortjeneste og setetr dem opp mot hverandre, dvs lar den som skaper minst fortjeneste få høre det og gjerne foran de andre, så er det klart at mange selgere driter i hva som er best for kunden. Det svært mange selgere kun ser på er hvilket produkt som gir høyest fortjeneste for butikken og seg selv.

 

Hvis det gir høyest fortjeneste å tilby en student en dyr vaskemaskin til 12-15000 og man i tillegg får ekstra bonus for å selge en nedbetaling så er det det man tilbyr.

Har butikken fått inn et parti med maskiner med en kapasitet på 2-3 Kg er det det man tilbyr

en småbarnsfamilie hvis det er det man tjener mest på.

 

Dette er mest vanlig når det gjelder pcer. Butikken sitter ofte igjen med gamle laptoper som er uaktuelle for de som har et minimum av kunnskaper. Kommer det en gammel person inn som tydeligvis ikke har peiling graver man dypt i haugen og drar frem noe gammelt skrot man selger til (minimum) full pris.

 

Jeg har ennå til gode å høre en selger informere om gratis antivirus, kontorpakke osv og igjen, man drar frem gamle antiviruspakker og officepakker, selger dem for en god pris (minst full pris), og så tar man gjerne en tusenlapp for å legge dem inn. Ja, man vil selge.

 

Den siste selgeren jeg traff, påstod at denne siden ikke eksisterte: http://www.stovsugerposer.no/

Han ville ha meg til å kjøpe en støvsuger til 13000,- for å få lov til å abbonere på støvsugerposer. Da jeg sa at det kan jeg gjøre til enhver støvsuger, nektet han å godta det.

Vel, vil jeg abbonere på støvsugerposer trenger jeg fortsatt ikke støvsuger til 13000,-

 

Sitat fra støvsugerposer.no:

5. Abonnement

 

Det er mulig å abonnere, prisene er de samme som du finner ellers på hjemmesiden + porto/ekspedisjonsgebyr. Hvis du er ny kunde må du forhåndsbetale første leveringen, vi sender e-faktura. Senere vil det medfølge faktura sammen med posene. Hvis du vil abonnere, send en e-post til: [email protected]

 

Jeg skjønner selvsagt at alle selgere ikke kjenner til alle nettsider i hele verden, men da bør de heller ikke være så bastante på hva som finnes av tilbud eller ei.

 

Det var forøvrig ikke en butikkselger denne gangen, men en dørbanker.

 

PantZman: Kan begynne å lure på om de lever av å selge gamle, overprisede modeller til eldre uvitende mennesker.

 

De lever ikke av det, men det er en bevisst strategi jeg som selger også har blitt anbefalt å gjøre av mine sjefer. Det er todelt. Om en eldre person skal ha pc, er det for surfing og epost og slik og trenger ofte ikke ekstrem ytelse som en yngre er mer på jakt etter. Derfor kvitter man seg med gamle overprisede modeller til eldre uvitende for å unngå å brenne inne med gamle varer.

Er man gammel og svaksynt ser man heller ikke alltid, og langtfra hører, kvalitetsforskejller mellom en nyere modell kontra den gamle de prakkes på.

 

Dette gir også den situasjonen at selgere tilbyr det eldste først for å unngå å fylle opp lageret med gamle varer.

Om en kunde kunne valgt mellom en nyere pc med bedre spesifikasjoner og en eldre vista maskin så ville de fleste valgt den nye når den står til samme pris. Men når alle velger det nyeste, blir alt gammelt liggende igjen på lageret og det hoper seg opp utgåtte varer for hundretusenvis av kroner. Den enkleste måten å unngå dette er å tilby de eldste produktene først og hjemme unna det beste til man har kvittet seg med skrotet. Så får man gamble på at det nye ikke blir gammelt skrot innen man har hatt tid til å kvitte seg med det eldste gamle skrotet først.

Lenke til kommentar

Hvis det gir høyest fortjeneste å tilby en student en dyr vaskemaskin til 12-15000 og man i tillegg får ekstra bonus for å selge en nedbetaling så er det det man tilbyr.

Har butikken fått inn et parti med maskiner med en kapasitet på 2-3 Kg er det det man tilbyr

en småbarnsfamilie hvis det er det man tjener mest på.

 

Må være noe av det teiteste jeg har sett på dette forumet hittil

Lenke til kommentar
Hvis det gir høyest fortjeneste å tilby en student en dyr vaskemaskin til 12-15000 og man i tillegg får ekstra bonus for å selge en nedbetaling så er det det man tilbyr.

Har butikken fått inn et parti med maskiner med en kapasitet på 2-3 Kg er det det man tilbyr

en småbarnsfamilie hvis det er det man tjener mest på.

 

Hæ? Seriøst, det her er bare tull :). 2-3 kilos vaskemaskiner? What? Og å tilby en vask til 10K+ til en student gir NULL i fortjeneste, med mindre studenten har lånt pappas kredittkort.

 

Resten av innlegget ditt har jeg hørt før. Det gir oss -ikkenoe- nytt :). Du har jobbet i alle andre kjeder enn elkjøp og bruker dine erfaringer fra disse stedene til å rakke ned på det ene stedet du ikke har jobbet. Det henger ikke på greip.

Endret av Alastor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis det gir høyest fortjeneste å tilby en student en dyr vaskemaskin til 12-15000 og man i tillegg får ekstra bonus for å selge en nedbetaling så er det det man tilbyr.

Har butikken fått inn et parti med maskiner med en kapasitet på 2-3 Kg er det det man tilbyr

en småbarnsfamilie hvis det er det man tjener mest på.

 

Må være noe av det teiteste jeg har sett på dette forumet hittil

Men så kom det også fra en person som ikke ser sammenhengen i å gi kunden det kunden trenger, slik at kunden blir fornøyd. En fornøyd kunde kommer tilbake igjen og bruker mer penger. Derfor er det alltid viktig å gi det riktige produktet til kunden. Selvsagt finnes det dårlige selger der ute, men de her heldigvis ikke i flertall.

Lenke til kommentar

Pleier å si til alle at de bør vite hva de skal ha og hva det bør koste når de går til Elkjøp/Lefdal. Kan spares mye penger på å gjøre en liten undersøkelse før én handler.

 

Utrolig fort gjort å bli lurt og betale mye mer enn hva gjenstanden burde koste.

 

- En av de siste hendelsene var min mor og samboeren hennes som kjøpte seg en Samsung 55" LCD som hun betalte 18.000 kr for. Når jeg sjekket prisene på nettet kostet den mer i området 12-13.000 kr.

De ble i tillegg prakket på et DVD-surround system(!!!) i et annet merke istedenfor å selge på henne et Samsung (BD) system slik at de også kunne brukt èn fjernkontroll til begge komponentene.

 

Fikk heldigvis overtalt dem til å gå tilbake og levere tilbake surround systemet og kreve tilbake litt av prisen av TVen.

 

- Jeg var innom den lokale lefdal i helgen for å bestille meg TV og tror du ikke de ville ha nesten 2.000,- mer enn den lokale Hi-fi Klubben?

Jeg sa de i hvertfall måtte greie å matche den prisen, noe de gjorde uten problemer.

 

- Kjøpte meg panelovn på Lefdal Collect-store. Jeg betalte 800kr. I lokalsjappa kostet den 1.300,-. :thumbdown: Ble hentet i samme hyllen og betalt i samme kassa.

 

- Den helgen premier legue (eller var det tippeligaen? Var noe fotball greier :blush: ) startet så jeg de solgte LG 60PK250 (en TV jeg hadde sett på i lengre tid) til 15.000 kr! Før helgen var prisen 13.000 kr, samtidig lå den div steder på internett til omkring 10.000 kr.

 

Har sett at de er ganske overpriset på TVene de har inne i lokalbutikkene. Gjerne utgående modeller også.

Kan begynne å lure på om de lever av å selge gamle, overprisede modeller til eldre uvitende mennesker.

Selv "utstillingene" de selger er som oftest stivt priset. Får ofte ny modell til samme pris andre steder.

 

Edit: Liker best å handle i lokale butikker (så jeg får se og ta på produktet), men når prisene begynner å overgå "produktprisen+frakten" hos internettbutikkene med ganske stor margin så velger jeg heller internett.

 

Et så konkret innlegg fortjener et skikkelig svar, iallefall Elkjøpdelen av det, kan ikke svare på Lefdalbiten.

 

TVen din mor kjøpte, var dette UE55D6755 eller UE55D6757? Finnes svært mange Samsung 55" man kan få nedi 12-13K, men denne modellen her er vesentlig bedre enn feks D6505, og dermed en dle dyrere :). Nå vet jeg ikke hva hun har kjøpt, men antar det kan være denne modellen.

 

Et overpriset DVD-anlegg er jo tullete, men det fine der er jo at vi har 30 dagers returrett og dermed uten trøbbel kan få byttet - dette gjør jo at butikkene bør levere best mulig service slik at man ikke får 30 dagers retur på varer, som så må selges med redusert pris til andre.

 

Det jobbes også hele veien for å ha best pris på tvene - men utstillingsmodeller om står der og ikke blir solgt kan fort "gå i glemmeboka" og så plutselig ser prisen virkelig dyr ut. Tipset da er å gi beskjed til betjeningen, kanskje de får satt prisen mer korrekt? Jeg ville ihvertfall satt pris på slike tilbakemeldinger.

 

Apropo nettpris og butikkpris - på alt av data og foto-varer på elkjop.no skal man nå ha identisk pris på nett og butikk - det samme skal det også være på hvitevarer og småvarer. Det å ha lik pris på nett og butikk er veldig viktig, og et stort fokus på å få det til framover der det er mulig.

 

Er godt for meg som leder av den dataavdeling å "slå meg på brystet" når kunden spør om pris på et kamera jeg vet er presset veldig i pris og si at "joda, jeg har samme prisen her vet du - står rett her borte og du kan få det med en gang!". Kunden forventer dessverre ikke dette alltid - nå er målet å snu trenden!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hallo, alle selgere vet jo at studenter er lette mål, de har masse kredittkort og strør om seg med penger, miele til 15 løk er jo null stress.

Står i elkjøp manualen tipper jeg, studenter bruker kun penger på nudler og miele derfor har de rom i budsjettet for slike utskeielser.

Og har de desverre brukt for mye på kreditt allerede, ja da kan man jo selge en 2kgs vaskemaskin til spesialpris.

Lenke til kommentar

Apropo nettpris og butikkpris - på alt av data og foto-varer på elkjop.no skal man nå ha identisk pris på nett og butikk - det samme skal det også være på hvitevarer og småvarer. Det å ha lik pris på nett og butikk er veldig viktig, og et stort fokus på å få det til framover der det er mulig.

Har flere ganger opplevd at prisene er lavere i butikk enn på nett siden nettprisen oppdateres flere ganger i uka, eller butikken skal matche/være billigere enn den lokale konkurrenten.

Lenke til kommentar

Når elkjøp skrur opp prisen på TVer rett før fotballmesterskap og jul, så ser expert og resten av gjengen at elkjøp tjener penger på å lure kundene. Da følger de etter og som kunde får man dårligere og dårligere service.

Her har vi det igjen: påstanden om at lave priser er lik god service. Pristilbud kan være en del av servicen som totalt kanskje oppfattes som god, men begrepet "service" omfatter så mye mer. Jeg så en tråd for en tid siden fra en bruker som ble nektet reklamasjon på en datamaskin kjøpt hos Datakjeden før de fusjonerte med Amentio, hvorpå Amentio Datakjeden siden gikk konkurs, ble kjøpt opp og fisjonert tilbake til Amentio og Datakjeden slik de var tidligere. Maskinen var innenfor reklamasjonstid, men han ble nektet reklamasjon fordi omstruktureringen i bedriften (iht. tråden tydeligvis også iht. gjeldende lovverk).

 

Her har Datakjeden sitt på det rene juridisk, men moralsk burde de - imo. - svelge en kamel, godta reklamasjon på et produkt de selv hadde solgt under tidligere eiere, og beholdt en kunde. Det hadde vært god service, og da hadde også jeg kunne følt meg trygg nok på dem til å benytte meg av dem i fremtiden. Om de er billigst på noe jeg trenger vil jeg likevel foretrekke å handle hos de sikrere alternativene.

 

At prisjustering er å lure kundene er en påstand du tydeligvis deler med Forbrukerrådet. Det jeg selv synes er merkelig er at Andreas Niss ikke har baller til å innrømme dette i media, han går heller ut og benekter det hele. Gjennom oppveksten har jeg gang på gang fått servert at "vi kjøper den heller på januarsalg" de gangene man finner noe man ønsker seg rett før jul, av en rutinert mor som gjør unna julehandelen innen utgangen av oktober. Tilbud og etterspørsel burde være en selvfølge for alle, og når alle skal handle femdobbelt av vanlig et par uker midt i desember, samtidig som det er halv skatt, forstår jeg ikke de sjokkerte reaksjonene fra dem som plutselig oppdager at kjedene ikke har rabbatert halve varehuset. Men - er man først ute etter å "ta noen", kan man selvsagt fint snu dette til at "butikkene lurer kundene".

 

For en selger er det viktigere å selge produkter som butikken har høyest fortjeneste på, da både selger og butikk tjener på det. Når sjefen følger med på hva hver enkelt selger drar inn av fortjeneste og setetr dem opp mot hverandre, dvs lar den som skaper minst fortjeneste få høre det og gjerne foran de andre, så er det klart at mange selgere driter i hva som er best for kunden. Det svært mange selgere kun ser på er hvilket produkt som gir høyest fortjeneste for butikken og seg selv.

 

Hvis det gir høyest fortjeneste å tilby en student en dyr vaskemaskin til 12-15000 og man i tillegg får ekstra bonus for å selge en nedbetaling så er det det man tilbyr.

Har butikken fått inn et parti med maskiner med en kapasitet på 2-3 Kg er det det man tilbyr

en småbarnsfamilie hvis det er det man tjener mest på.

Elkjøp, Expert og Lefdal har alle 30 dagers returrett. Om man selger en dyr vaskemaskin til en kunde, og kunden angrer kjøpet innen disse 30 dagene, vil kunden kunne returnere vaskemaskinen og få pengene tilbake - eventuelt bytte den i en billigere modell og få mellomlegget tilbake. Om kunden kjøper en vaskemaskin A som butikken tjener 2000 kr på men ikke er fornøyd, og bytter den inn i maskin B som butikken tjener 500 kr på, vil selgeren som solgte A tape 2000 kr i bruttofortjeneste, mens han nærmest har gitt selgeren som solgte B sine 500 kr ved at han allerede har skapt et salg. Summa summarum vil ikke en selger tjene på å selge kunden noe h*n ikke trenger, ettersom kunden har mulighet til å reversere salget i en periode etterpå. Da er selger bedre tjent med å selge maskin B i utgangspunktet, og heller få de 500 kronene på sitt eget salgsbudsjett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TVen din mor kjøpte, var dette UE55D6755 eller UE55D6757? Finnes svært mange Samsung 55" man kan få nedi 12-13K, men denne modellen her er vesentlig bedre enn feks D6505, og dermed en dle dyrere :). Nå vet jeg ikke hva hun har kjøpt, men antar det kan være denne modellen.

 

Et overpriset DVD-anlegg er jo tullete, men det fine der er jo at vi har 30 dagers returrett og dermed uten trøbbel kan få byttet - dette gjør jo at butikkene bør levere best mulig service slik at man ikke får 30 dagers retur på varer, som så må selges med redusert pris til andre.

Mener den het noe med **55*655. Hendelsen fant sted for 1-2 år siden.

De fikk som sagt levert inn igjen DVD systemet og fikk også igjen et beløp for TVen så de ble fornøyd (selvom jeg mener de burde kunne få tilbake enda litt til).

 

Det jobbes også hele veien for å ha best pris på tvene - men utstillingsmodeller om står der og ikke blir solgt kan fort "gå i glemmeboka"

Hele dette opplegget ser ut til å være temmelig nedprioritert hos den lokale Elkjøpen her. Lefdal er ikke så mye bedre heller.

Lokale prisene må gjerne være litt over nett prisen, men ofte er det helt latterlige forskjeller.

 

Er godt for meg som leder av den dataavdeling å "slå meg på brystet" når kunden spør om pris på et kamera jeg vet er presset veldig i pris og si at "joda, jeg har samme prisen her vet du - står rett her borte og du kan få det med en gang!". Kunden forventer dessverre ikke dette alltid - nå er målet å snu trenden!

Godt å høre at noen prøver å gjøre det på den positive måten. Av egen erfaring er det desverre slik at du ikke bør stole på selgeren.

Kan se for meg at mange uvitende mennesker betaler mye mer enn de burde.

Er ikke bare hos lefdal/elkjøp dette skjer.

 

Burde ikke være slik at én er redd for å bli lurt på denne måten.

Det er selvfølgelig greit at du har 30 dager retur etc. men du vil nok føle deg såret/irritert/skuffet/sint osv. når du finner ut at du kanskje har betalt alt for mye.

At det er en liten prisforskjell mellom kjedene må en nesten regne med.

 

Ser noen nevnte noen andre bransjer, som f.eks kle og møbel butikkene.

Nå skal jeg ikke si så mye om klær (kjøper ytterst sjeldent og gjerne på tilbud) men på møbler må jeg innrømme at jeg undersøker litt priser.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

En avisartikkel fra 2002 er det rimelig naivt å ta som god fisk om hvordan status er i dag.

 

Gå hjem og vogg, den ene artikkelen er fra 2002, den andre er fra 2010.

Du mener altså at dette ikke viser at dette mønsteret har pågått under hele perioden?

Lenke til kommentar

klager dere på at priser blir satt opp til jul og spesielle anledninger? Det er vanlig salgstrategi som har foregått siden ordene "salg og kjøp" oppstod. Hva koster et hotellrom i påsken f.eks kontra midt i jobbuka? Alle bruker jo dette. Butikker trenger penger, denna trenden med at det skal være billigst på bekostning av alt annet er synd. Verden kommer til å gå under en dag pga prissjekking og rabatt. Dere tror butikker tjener sinnsykt mye penger? da tar dere feil. der jeg jobber TAPTE vi 50 000 i fjor på å selge pc'er pga konkurransen i markedet. God butikk? Godt vi har tilbehør, ellers hadde jeg blitt trygda på flekken. Dette er en skikkelig ukultur. Dere glemmer at pengene faktisk går til noe nyttig også..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Butikker trenger penger, denna trenden med at det skal være billigst på bekostning av alt annet er synd. Verden kommer til å gå under en dag pga prissjekking og rabatt. Dere tror butikker tjener sinnsykt mye penger? da tar dere feil. der jeg jobber TAPTE vi 50 000 i fjor på å selge pc'er pga konkurransen i markedet. God butikk? Godt vi har tilbehør, ellers hadde jeg blitt trygda på flekken. Dette er en skikkelig ukultur. Dere glemmer at pengene faktisk går til noe nyttig også..

 

Huff, håper dere klarer dere, og det mener jeg faktisk.

av 3 virksomme butikker og store konkurrenter i 2008 har ca 50 personer havnet på NAV sine lønningslister, og 1 butikk har etter 3 år med tap nå lagt inn årene her i "byen"

Stakkars de svenskene som kom til norge for å tjene penger, jobbet for luselønn alle disse årene og blitt utnyttet for så å få sparken når underskuddet ble for stort.

 

Poenget nå er jo å fronte navnet, butikkene må være der for å fronte navnet, når de fysiske butikkene forsvinner så tar det ikke lang tid før hele navnet er borte i norge.

 

Blir noen morsomme år for enkelte navn og butikker fremover, og dere i bransjen vet GODT hvem jeg snakker om. Men for all del, gi kundene det de skal ha i mellomtiden, men se dere om etter annet beite før det er for sent.

Lenke til kommentar

klager dere på at priser blir satt opp til jul og spesielle anledninger? Det er vanlig salgstrategi som har foregått siden ordene "salg og kjøp" oppstod. Hva koster et hotellrom i påsken f.eks kontra midt i jobbuka? Alle bruker jo dette. Butikker trenger penger, denna trenden med at det skal være billigst på bekostning av alt annet er synd. Verden kommer til å gå under en dag pga prissjekking og rabatt. Dere tror butikker tjener sinnsykt mye penger? da tar dere feil. der jeg jobber TAPTE vi 50 000 i fjor på å selge pc'er pga konkurransen i markedet. God butikk? Godt vi har tilbehør, ellers hadde jeg blitt trygda på flekken. Dette er en skikkelig ukultur. Dere glemmer at pengene faktisk går til noe nyttig også..

Det jeg synes er synd at det hele tiden skal være lave priser og penger som har skyld i dårlig service.

 

God service får man av en hyggelig person som liker å yte service og det skal ikke være vanskelig i dag å få tak i personer med interesse for det de selger for slik at man får en viss kvalitet på kunnskapen til selgerne.

Lenke til kommentar

noe av problemet må jo være ugunstige arbeidstimer, skambetaling og periodisk enormt med stress, derfor er det ekstremt med gjennomtrekk og dårlig kompetanse generelt i hele bransjen. send folk på kurs, la de få alle kurs tilgjengelig og produkt spesialist innenfor det de klarer før de slutter. Det er god butikk

Lenke til kommentar

klager dere på at priser blir satt opp til jul og spesielle anledninger? Det er vanlig salgstrategi som har foregått siden ordene "salg og kjøp" oppstod. Hva koster et hotellrom i påsken f.eks kontra midt i jobbuka? Alle bruker jo dette. Butikker trenger penger, denna trenden med at det skal være billigst på bekostning av alt annet er synd. Verden kommer til å gå under en dag pga prissjekking og rabatt. Dere tror butikker tjener sinnsykt mye penger? da tar dere feil. der jeg jobber TAPTE vi 50 000 i fjor på å selge pc'er pga konkurransen i markedet. God butikk? Godt vi har tilbehør, ellers hadde jeg blitt trygda på flekken. Dette er en skikkelig ukultur. Dere glemmer at pengene faktisk går til noe nyttig også..

Det jeg synes er synd at det hele tiden skal være lave priser og penger som har skyld i dårlig service.

 

God service får man av en hyggelig person som liker å yte service og det skal ikke være vanskelig i dag å få tak i personer med interesse for det de selger for slik at man får en viss kvalitet på kunnskapen til selgerne.

 

helt enig. det er for dårlig opplæring, samt egen interesse hos selgere. jeg selger lidenskapen min, data. Utrolig mange bare står der og selger uten å ane hva de snakker om. Der jeg jobber gjorde de det samme før jeg tok tak i det. Nå lærer jeg opp folk som har jobba der MYE lenger enn meg. Fatter ikke at folk ikke setter seg inn i produktene. er det noe jeg suger i så googler jeg det til jeg finner ut av det, og det er ofte i en stor butikk med tusenvis av produkter.

 

bedriftene bare surfer på bølgen og håper på det beste. ettersom det til en viss grad fungerer er det ingen som tar initiativ til å gjøre ting bedre og sørge for bedre opplæring og produktkunnskap. derfor avhengiger det altfor mye hvem du treffer på som selger! det er rett og slett tilfeldig, og en stor sjanse for at du treffer en som sux i jobben sin.....

 

btw jeg kan skjønne at mange ikke gidder egentlig, for man blir ikke ekstra lønna..

Endret av Antonsenlarsen
Lenke til kommentar

En avisartikkel fra 2002 er det rimelig naivt å ta som god fisk om hvordan status er i dag.

 

Gå hjem og vogg, den ene artikkelen er fra 2002, den andre er fra 2010.

Du mener altså at dette ikke viser at dette mønsteret har pågått under hele perioden?

 

 

 

Jeg har vett nok til å skjønne at dette burde jeg ikke svare på, men likevel så klarer jeg ikke la et angrep stå ubesvart.

Din konklusjon er at avisartikler, fra tabloid media med egeninteresse, er fakta. Fakta hadde kostet oss som vet jobben, men selv om mitt ord ikke betyr noe for deg så kan jeg likevel fortelle deg at du tar feil.

 

Jeg tok dette opp i mitt forrige innlegg, noe jeg trodde gikk hjem. Alt salg består av at en kjøper legger igjen penger hos en selger som har et produkt som kjøper vil ha. Produktet må være interessant for at kjøper bruker penger på dette, og i dag så er interessante produkter som oftest billige. Noen billige produkter er bra, andre blir det satt altfor høye forhåpninger til. Mange har bestemt seg for en pris før de setter foten innenfor butikken, og jeg applauderer dem for å være prisbeviste - noe jeg selvfølgelig er selv som forbruker - men linken mellom ønsket kvalitet/ytelse og prislapp er ikke alltid = sann.

 

For å ta et eksempel som forhåpentligvis flere kan kjenne seg igjen i; mini PC.

Disse 10,1" er de rimeligste PCene vi kan tilby i dag, egnet til enkelt bruk, men likevel trege. Hver eneste dag så prøver jeg mitt beste om å opplyse hver eneste en om at de rimeligste av disse, som utelukkende er en-kjernes CPU, i all hovedsak er dårlige kjøp for de fleste. Etter kort tids bruk, med hva gjennomsnittsbrukeren legger inn av - på min fødesdialekt - mainnskjit, så er disse tregere enn starten i et skillpaddeløp. Selv å se lavkvalitets film på youtube er en prøvelse for mange av disse.

 

Så er spørsmålet mitt, er det galt av meg å opplyse kunden om dette, og heller anbefale en noe dyrere, men raskere to-kjerners modell? Evt en 11,6" med litt mer anvendelig hardware? Svaret håper jeg er unisont, men mitt svar er NEI! Hva butikken tjener på disse modellene er totalt likegyldig, da vi taper langt mer i å få en vare i retur. Som nevnt av andre, disse produktene må selges rimeligere til andre, i tillegg til at kunden som handlet først, vil mest sannsynlig miste tilliten til oss - ironisk nok uansett om vedkommende ble anbefalt å ikke kjøpe produktet fra starten. For noen som vet hva limitasjonen til disse maskinene er, og går rundt dette vet f.eks å legge inn mindre krevende OS eller bare skal ha noe for å sjekke mailen på, så er det riktig produkt for deres BEHOV!

 

Behov er nemlig noe som jeg kan skrive under på er i førersetet i dag. Både for å ha tillit hos kundene våre, men også fordi feil vare til kunden fører til en retur som ingen er tjent på. En god behovsanalyse - selv om VG,Dagbladet, osv mener dette er å "hemmelig salgstriks" for å lure kunden - er alpha og omega i dag. Hva kunden skal bruke produktet til, hva slags forventninger vedkommende har, kunnskapsnivå, eksisterende tilbehør osv! Er det galt av oss og prøve å hjelpe kunden til rett produkt? NEI! Betyr dette at kunden ofte går ut med noe annet enn hva vedkommende hadde i tankene på vei inn? JA! Er det ulovlig å tjene penger mens vi gjør dette........?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En avisartikkel fra 2002 er det rimelig naivt å ta som god fisk om hvordan status er i dag.

 

Gå hjem og vogg, den ene artikkelen er fra 2002, den andre er fra 2010.

Du mener altså at dette ikke viser at dette mønsteret har pågått under hele perioden?

 

 

 

Jeg har vett nok til å skjønne at dette burde jeg ikke svare på, men likevel så klarer jeg ikke la et angrep stå ubesvart.

Din konklusjon er at avisartikler, fra tabloid media med egeninteresse, er fakta. Fakta hadde kostet oss som vet jobben, men selv om mitt ord ikke betyr noe for deg så kan jeg likevel fortelle deg at du tar feil.

 

Jeg tok dette opp i mitt forrige innlegg, noe jeg trodde gikk hjem. Alt salg består av at en kjøper legger igjen penger hos en selger som har et produkt som kjøper vil ha. Produktet må være interessant for at kjøper bruker penger på dette, og i dag så er interessante produkter som oftest billige. Noen billige produkter er bra, andre blir det satt altfor høye forhåpninger til. Mange har bestemt seg for en pris før de setter foten innenfor butikken, og jeg applauderer dem for å være prisbeviste - noe jeg selvfølgelig er selv som forbruker - men linken mellom ønsket kvalitet/ytelse og prislapp er ikke alltid = sann.

 

For å ta et eksempel som forhåpentligvis flere kan kjenne seg igjen i; mini PC.

Disse 10,1" er de rimeligste PCene vi kan tilby i dag, egnet til enkelt bruk, men likevel trege. Hver eneste dag så prøver jeg mitt beste om å opplyse hver eneste en om at de rimeligste av disse, som utelukkende er en-kjernes CPU, i all hovedsak er dårlige kjøp for de fleste. Etter kort tids bruk, med hva gjennomsnittsbrukeren legger inn av - på min fødesdialekt - mainnskjit, så er disse tregere enn starten i et skillpaddeløp. Selv å se lavkvalitets film på youtube er en prøvelse for mange av disse.

 

Så er spørsmålet mitt, er det galt av meg å opplyse kunden om dette, og heller anbefale en noe dyrere, men raskere to-kjerners modell? Evt en 11,6" med litt mer anvendelig hardware? Svaret håper jeg er unisont, men mitt svar er NEI! Hva butikken tjener på disse modellene er totalt likegyldig, da vi taper langt mer i å få en vare i retur. Som nevnt av andre, disse produktene må selges rimeligere til andre, i tillegg til at kunden som handlet først, vil mest sannsynlig miste tilliten til oss - ironisk nok uansett om vedkommende ble anbefalt å ikke kjøpe produktet fra starten. For noen som vet hva limitasjonen til disse maskinene er, og går rundt dette vet f.eks å legge inn mindre krevende OS eller bare skal ha noe for å sjekke mailen på, så er det riktig produkt for deres BEHOV!

 

Behov er nemlig noe som jeg kan skrive under på er i førersetet i dag. Både for å ha tillit hos kundene våre, men også fordi feil vare til kunden fører til en retur som ingen er tjent på. En god behovsanalyse - selv om VG,Dagbladet, osv mener dette er å "hemmelig salgstriks" for å lure kunden - er alpha og omega i dag. Hva kunden skal bruke produktet til, hva slags forventninger vedkommende har, kunnskapsnivå, eksisterende tilbehør osv! Er det galt av oss og prøve å hjelpe kunden til rett produkt? NEI! Betyr dette at kunden ofte går ut med noe annet enn hva vedkommende hadde i tankene på vei inn? JA! Er det ulovlig å tjene penger mens vi gjør dette........?

 

bra svar! Akkurat samme holdning som meg. Eksempelet du bruker er en innertier... :)

Lenke til kommentar

En avisartikkel fra 2002 er det rimelig naivt å ta som god fisk om hvordan status er i dag.

 

Gå hjem og vogg, den ene artikkelen er fra 2002, den andre er fra 2010.

Du mener altså at dette ikke viser at dette mønsteret har pågått under hele perioden?

 

 

 

Jeg har vett nok til å skjønne at dette burde jeg ikke svare på, men likevel så klarer jeg ikke la et angrep stå ubesvart.

Din konklusjon er at avisartikler, fra tabloid media med egeninteresse, er fakta. Fakta hadde kostet oss som vet jobben, men selv om mitt ord ikke betyr noe for deg så kan jeg likevel fortelle deg at du tar feil.

 

Jeg tok dette opp i mitt forrige innlegg, noe jeg trodde gikk hjem. Alt salg består av at en kjøper legger igjen penger hos en selger som har et produkt som kjøper vil ha. Produktet må være interessant for at kjøper bruker penger på dette, og i dag så er interessante produkter som oftest billige. Noen billige produkter er bra, andre blir det satt altfor høye forhåpninger til. Mange har bestemt seg for en pris før de setter foten innenfor butikken, og jeg applauderer dem for å være prisbeviste - noe jeg selvfølgelig er selv som forbruker - men linken mellom ønsket kvalitet/ytelse og prislapp er ikke alltid = sann.

 

For å ta et eksempel som forhåpentligvis flere kan kjenne seg igjen i; mini PC.

Disse 10,1" er de rimeligste PCene vi kan tilby i dag, egnet til enkelt bruk, men likevel trege. Hver eneste dag så prøver jeg mitt beste om å opplyse hver eneste en om at de rimeligste av disse, som utelukkende er en-kjernes CPU, i all hovedsak er dårlige kjøp for de fleste. Etter kort tids bruk, med hva gjennomsnittsbrukeren legger inn av - på min fødesdialekt - mainnskjit, så er disse tregere enn starten i et skillpaddeløp. Selv å se lavkvalitets film på youtube er en prøvelse for mange av disse.

 

Så er spørsmålet mitt, er det galt av meg å opplyse kunden om dette, og heller anbefale en noe dyrere, men raskere to-kjerners modell? Evt en 11,6" med litt mer anvendelig hardware? Svaret håper jeg er unisont, men mitt svar er NEI! Hva butikken tjener på disse modellene er totalt likegyldig, da vi taper langt mer i å få en vare i retur. Som nevnt av andre, disse produktene må selges rimeligere til andre, i tillegg til at kunden som handlet først, vil mest sannsynlig miste tilliten til oss - ironisk nok uansett om vedkommende ble anbefalt å ikke kjøpe produktet fra starten. For noen som vet hva limitasjonen til disse maskinene er, og går rundt dette vet f.eks å legge inn mindre krevende OS eller bare skal ha noe for å sjekke mailen på, så er det riktig produkt for deres BEHOV!

 

Behov er nemlig noe som jeg kan skrive under på er i førersetet i dag. Både for å ha tillit hos kundene våre, men også fordi feil vare til kunden fører til en retur som ingen er tjent på. En god behovsanalyse - selv om VG,Dagbladet, osv mener dette er å "hemmelig salgstriks" for å lure kunden - er alpha og omega i dag. Hva kunden skal bruke produktet til, hva slags forventninger vedkommende har, kunnskapsnivå, eksisterende tilbehør osv! Er det galt av oss og prøve å hjelpe kunden til rett produkt? NEI! Betyr dette at kunden ofte går ut med noe annet enn hva vedkommende hadde i tankene på vei inn? JA! Er det ulovlig å tjene penger mens vi gjør dette........?

 

bra svar! Akkurat samme holdning som meg. Eksempelet du bruker er en innertier... :)

 

enig på dette.

 

Riktig produkt til riktig kunde etter en riktig behovsanalyse er alfa og omega for å skape en fornøyd kunde.

 

Ingenting er mer priceless som når en kunde kommer innom og ønsker å bytte "billigproduktet" han kjøpte, mot mine anbefalinger, og bytte til det produktet jeg anbefalte.

 

MVH

avdelingsleder i lefdal

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...