nomore Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 Saken er at kjøper man mange produkter så har man oftere kontakt med butikken, større behov for å reklamere osv når ting ikke fungerer som det skal. Når det gjelder rettigheter så er jo problemet at man tidvis må kjempe ekstremt hardt for å få dem. De verste sakene har jeg tatt til forbrukerrådet, som ender i månedsvis med ubesvarte brev mellom butikk og forbrukerråd og en butikk som uansett ikke bryr seg fordi det kun er et råd. Så kan man ta det videre til forbrukertvistutvalget, men selv da får man ikke fullgod erstatning. Ofte kjøper man et produkt på grunn av spesielle egenskaper (en mobil som er ekstra beskyttet mot vann og støv, eldre som trenger bedre lyd og større taster osv). De gangene jeg har fått noe tilslutt, har det kun vært f.eks en telefon uten disse krevene, da selv forbrukertvistutvalget heller ikke tar hensyn til hvorfor man har valgt spsifikke modeller. Hund er hund, ost er ost, og telefon er telefon. Vel, FTU(og forbrukerrådet for øvrig) er ikke tankelesere. Om de ikke har tatt hensyn til produktets egenskaper så kan det jo være at de ikke var klar over at dette var viktig for deg. Og uansett er det mulig å klage på en avgjørelse i FTU, for begge parter. Butikken tjener også på å hale ut saken i evigheter, og folk flest har ikke tid til å vente ett år på en ny vaskemaskin eller telefon fordi man trenger det nå. Vel, "folk flest" bør kanskje begynne å planlegge litt bedre og ha økonomi nok til å kunne kjøpe en ny vaskemaskin i slike tilfeller? Etter så lang tid legger man uansett frem et hevingskrav, og får da dekket inn utgiftene til ny maskin. Marekatten: Du var ikke med og tapet og det var heller ikke for din skyld jeg tapet. Jeg tapet grundig og MYE for å unngå at transportfirmaet for tredje gang skulle snu uten å ta med TV.Jeg hadde allerede kjørt på med rull etter rull med vanlig billig tape, men når transportfirmaet kom og skulle hente TV nektet de fordi det fortsatt ikke var NOK tape på. Kan ikke du bare akseptere at esken var uegnet for formålet og at du dekket over det faktumet med usannsynlig(og unødvendig) mye teip? Siden du har vært så mye i FTU med så mange saker synes eg det er på tide å legge frem noen saksnumre, linke til noen vedtak eller laste opp selve avgjørelsen her. Det er mye som skurrer med dine beskrivelser av saksgang og avgjørelser. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 For det første så har jeg kastet alle papirer etter at sakene er over, for det andre så gjelder tråden Elkjøp og deres dårlige kundeservice og ikke mine saker med forbrukerrådet. Det spiller heller ingen rolle om folk tror meg eller ei, jeg går ikke tilbake til elkjøp om folk ikke tror at jeg har hatt saker hos forbrukerrådet og forbrukertvistutvalget. Når det gjelder FTU og forbrukerrådet og tankelesing, så ble det klart spesifisert at det opprinnelige kjøpet ble foretatt på bakgrunn av produktets spesielle egenskaper OG det ble klaget på avgjørelsen til FTU uten at det hjalp. Jeg fikk beskjed fra FTU at spesielle egenskaper (som at eldre trenger større taster og bedre lyd) ikke ble tatt hensyn til. En telefon var en telefon, og så lenge man kunne ringe med den så var det regnet som godt nok. Etter å ha hatt flere saker både hos forbrukerrådet og FTU så er det min klare oppfatning at butikkene spekulerer i at sekene kan dras ut i evigheter, at forbrukerrådet kun er et råd de ikke trenger å følge, og at FTU aksepterer dårlige løsninger for kunden. Når man som kunde etterhvert vet at en klage vil ta et års tid og at man sannsynligvis ender opp med noe vesentlig dårligere enn det man hadde, så er terskelen høyere for å klage. Noen eldre venner av oss ble frastjålet en mobil. Forsikringsselskapet sjekket prisene i nettbutikkene og betalte hva telefonen kostet i den aller billigste nettbutikken de fant. Det at de var over 70, ikke har pc, ikke bruker nett, at det ikke var tatt med utgifter til sending og at eldre mennesker foretrekker en lokal butikk osv. ble ikke tatt hensyn til. Det endte selvsagt med at de tok pengene, som var mye mindre enn hva telefonen hade kostet, og brukte dem på å kjøpe en annen i en lokal butikk. De føler seg litt lurt av at de indirekte tvinges til å dekke mellomlegget med hva de fikk for den de ble frastjålet og hva de måtte betale for å få en ny til sitt bruk. Sier ikke at forsikringsselskapet nødvendigvis gjorde noe galt, men man føler heller ikke at man fikk en fullgod løsning som var tilpasset alder og andre hensyn. Men, idag sier man at hund er hund og ost er ost og da blir det sånn. Som ansatt ser jeg jo også hvordan eldre, handikappede, og andre med spesielle behov må tilbys løsninger tilpasset sine krav og behov. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 For det første så har jeg kastet alle papirer etter at sakene er over, Heldigvis har FTU en søkbar database over alle saker de har fattet vedtak i, medhold eller avslag. Nettsiden finner du her: www.forbrukertvistutvalget.no Eg utfordrer deg til å finne en eneste sak der som du har klaget inn, som gjelder kritikken du har lagt frem rundt FTU. for det andre så gjelder tråden Elkjøp og deres dårlige kundeservice og ikke mine saker med forbrukerrådet. Allikevel skriver du side opp og side ned rundt egne erfaringer og kritikk mot alle butikker, ikke bare Elkjøp. 2 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Jeg har nå søkt etter sakene i FTU uten å finne dem. Søk gir en oversikt over at det er registrert totalt 1006 saker. Søkte også etter IT saker som bl.a telefoner kommer under. Ingen av de 526 sakene gjaldt min sak. Fikk heller ikke søkt på saker knyttet til butikk. 1006 saker registrert hos FTU må da være alt for lite. Vet ikke hvor langt tilbake i tid sakene går eller om de slettes fra registeret etter en viss tid. I prinsippet skulle jo fjernkontrollsaken også ligget der? Når jeg skriver om andre butikker er det for å illustrere at alle gjør feil, men de behandler feilen ulikt. Når komplett gir meg pengene tilbake fordi TV ikke kan fikses, så aksepterer man lettere rot med transport. Når elkjøp nekter å ta imot et videokamera for å fikse en defekt del med livstidsgaranti, så blir jeg sur. Når expert krangler med FTU for å slippe å gjøre noe med min defekte telefon, selv om den sluttet å virke i reklamasjonstiden, så ror de seg inn igjen ved i det minste å gi en ny telefon, selv om den er vesentlig dårligere, men til gjengjeld gav de et skikkelig avslag på det neste kjøpet som et plaster på såret. Ikke bra, men bedre enn ingenting. Elkjøp, som denne tråden tross alt handler om, gir både dårlig service, de lyver direkte og bevisst til kundene (greit, sikkert ikke absolutt alle selgerne), og de nekter å fikse produkter som til og med har defekt del med livstidsgaranti. Det er ille. Som ansatt har jeg sett hvordan kjeder og avdelingsledere legger opp til slike ting, ved bl.a å legge listen så høyt og frister med bonuser som gjør at endel selgere går over lik for å vinne. Når f.eks samsung gir varer for 50000,- til den selgeren som selger mest samsungprodukter en måned så er det naivt å tro at selgere vil tilby noe annet enn samsung hvis selgerne forsøker å vinne dette. Da vil ikke kunden nødvendigvis bli tilbudt det beste produktet. Når casio tilbyr butikken et parti kamera råbillig, slik at butikken tjener masse (og selgeren som selger kameraet blir registrert med stor fortjeneste for butikken), hva tror dere selgere tilbyr kunden når de ber om råd? Når en annen leverandør tilbyr stereorecievere til 200,- som butikken kan videreselge for 2000,- vil da selgeren tilby konkurentens reciever som da kanskje bare tjener 100,- på? Jeg tror personlig at mange dårlige kundeopplevelser har bakgrunn i slike ting. Selgere som skal vinne konkurranser, avdelingsledere og kjeder som krever rekordstort salg hver måned, kampanjer med store bonuser for å selge forsikringer eller finansieringsløsninger osv. Jeg har selv fått slike tilbud, men det er frivillig å være med og jeg har valgt å heller gi kundeservice fremfor å tjene meg rik på å gi dårlige råd til kundene for å sikre meg en fet premie. Jeg har fordelen av å ha sittet på begge sider av gjerdet, både som ansatt og som kunde. Jeg skjønner derfor mer av systemet og hvorfor ting går som det går. Det betyr ikke at det er greit. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Problemet mitt er at du hele tiden trekker frem eksempler som ikke henger på greip logisk sett, samtidig som at du påstår å ha erfaring som selger, og dermed bør ha kunnskap om emnet. Mens eksemplene du bruker har utfall som langt på vei viser det motsatte. Denne mobiltelefonsaken du hadde, når ble den klaget inn(ca, måned og år), hvilken telefon gjaldt det og hvem var den innklagde? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Gjaldt en trådløs analog fasttelefon, panasonic, og saken gikk vår-sommeren-høst 2007. Den innklagede den gangen var en expert butikk. Det at sakene ikke henger på greip er ikke min feil, jeg har opplevd dem så får folk godta dem eller ei. Noen av sakene er fra før jeg begynte å jobbe i bransjen, og etetr at jeg begynte å jobbe i bransjen så jeg hvordan ting fungerte og da forstod jeg bakgrunnen. Når man har en kasse eller hylle man bare slenger løse deler og håper kunden kjenner igjen bestillte varer, når man ikke har systemer på å skille varer inn til rep og ferdig rep, når produsenter og verksteder setetr seg på bakbeina med vrangvilje og generell vranghet, når ingen i butikken har ansvar for eller bryr seg med å svare på viktige eposter slik at varer returneres ureparert, verksteder som nekter å reparerer mobiler som ikke er solgt med bestemte abbonement osv osv. Med slike forhold er det umulig å yte god service ut til kunden. Mine erfaringer som kunde kan delvis forklares med mine erfaringer som ansatt. Allikevel er jeg enig i, basert på MINE erfaringer, med trådens tittel. Selv om alle er dårlige, er noen verre, og noen er verst. Noen gir også bra service, og for min del har jeg opplevd bra veldig bra service når jeg har henvendt meg direkte til produsent, uansett om det har vært miele, dell, eller corsair. Med mine erfaringer fra både bransjen og som kunde, velger jeg fortrinnsvis å hoppe over det som jeg erfarer er proppen og problemet i saken. De ganger jeg henvender meg til en butikk med en reklamasjons eller garantisak, ender det ofte med kaos, rot, manglende kommunikasjon, manglende reperasjon, testing og tull. Når jeg har henvendt meg direkte til produsenten, har det første spørsmålet vært hvilken adresse ny vare gratis skal sendes til. Forskjellen mellom den fraværende servicen elkjøp gir og den fantastiske servicen miele, dell, corsair osv har gitt er ubeskrivelig. Å ta servicesaker med elkjøp er derfor siste utvei, et nødvendig onde hvis alt annet har sviktet. SÅNN var det vel ikke reklamasjon og garanti var tenkt å fungere? Jeg synes også det er tankevekkende å høre reaksjonen til leverandører og produsenter når jeg tar saker med dem og vi kommer innpå elkjøp. Blir da mødt med et "Å, de ja...nei, vi har gitt opp dem vi også så skjønner godt at du kommer til oss". Da er det ikke lenger bare kundene som reagerer på elkjøp. Samtidig så glemmer folk fort, og når elkjøp tilbyr en billig vaskemaskin i neste kundeavis strømmer folk til dem igjen. Det er jo også litt av holdningen til elkjøp og andre store kjeder. Hvorfor skal vi bruke tid og penger på service når det er så mange som kommer til oss uansett? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Min erfaring er heldigvis stikk motsatt, men unntak finnes. De aller, aller fleste reklamasjoner eg har hatt har foregått smertefritt, raskt og uten tap for meg(dårligere vare osv). Angrerett har heller aldri vært et problem, og selv ordningen "Åpen kjøp" som bla Elkjøp har har vært benyttet smertefritt. Til og med fått et smil og en "ha en god dag" i etterkant. Lenke til kommentar
hean Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 (endret) Min erfaring er heldigvis stikk motsatt, men unntak finnes. De aller, aller fleste reklamasjoner eg har hatt har foregått smertefritt, raskt og uten tap for meg(dårligere vare osv). Angrerett har heller aldri vært et problem, og selv ordningen "Åpen kjøp" som bla Elkjøp har har vært benyttet smertefritt. Til og med fått et smil og en "ha en god dag" i etterkant. Det er erfaringene mine også. Veldig god service, til og med når de solgte meg noen høyttalere med flere 1000-lapper i tap fordi de ville stå for en feil pris de ga. Selvfølgelig finnes det unntak men når man stort sett får rævva service og unntaket er at man får bra service da er det ikke noe feil med butikkene. Da er det nok egne holdninger og oppfatninger det går på. Endret 28. september 2011 av Nasciboy 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Selvfølgelig finnes det unntak men når man stort sett får rævva service og unntaket er at man får bra service da er det ikke noe feil med butikkene. Da er det nok egne holdninger og oppfatninger det går på. Spot on. Folk må lære seg å stå på krava sine mer OG SAMTIDIG være høflige og løsningsorienterte. Det hjelper for eks ikke å stå i butikken og skrike "EG SKAL HA DEN J**** VASKEMASKINEN" og fortsette med "OG EG SKAL HA DEN NÅ!"(ja, de finnes). Men samtidig hjelper det heller ingen at alle bare godtar gjentatte utsettelser i det uendelige. Da blir det mer en praksis at det er ok, og det er ikke ønskelig for noen. Et enkelt spørsmål som "Ok, eg ble lovet en levering som nå er utsatt, og det begynner å bli et problem for meg. Har du et forslag til en løsning?". Da er du ærlig, du viser at dette er et problem(og kanskje får du sympati) og gir selger mulighet for å finne en alternativ løsning. For en liten butikk som selger en vaskemaskin i måneden er det kanskje ikke mye å gjøre, men for litt større kjeder og en noelunde oppegående selger så vil dette åpne muligheten for å løse saken og gjøre en potensielt sur kunde fornøyd. Men noen butikker har dessverre dårlige rutiner og dårlige holdninger som smitter over på alle ansatte. Heldigvis sprer dette rykte seg ofte i lokalmiljøet og det er da lett å holde seg unna. Da løser problemet seg selv. Det har det gjort her eg bor, to ganger. Kjeden(Elkjøp) har startet opp igjen her nå med kun med nye ansatte. Ingen fra de gamle butikkene fikk være med over. Forandringen er total. Fra å kunne gå i butikken i evigheter uten å se en eneste selger så kommer eg nå ikke lenger enn rett innenfor døren før eg treffer på noen som lurer på om eg trenger hjelp. Fenomenal helomvendig, noe som viser at det ikke var Elkjøp som var problemet, men de ansatte. Før gikk eg ikke innom butikken med mindre det var nødvendig(type måtte ha støvsugerposer osv) til at eg nå alltid stikker innom når eg er i nærheten for å se om de har noe eg kunne ha bruk for. Og det skjer rett som det er. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 verksteder som nekter å reparerer mobiler som ikke er solgt med bestemte abbonement osv osv. Med slike forhold er det umulig å yte god service ut til kunden. Dette stemmer IKKE. Så her er det helt klart DU som tar feil. At du oppfatter det som det er en annen sak, men påstanden er feil. Hvordan vet jeg det; jo det skal jeg fortelle deg. Jeg har jobbet i 9 år som mobiltekniker. Hva abonnement telefonen er solgt med er totalt likegyldig for verkstedet. De får betalt for å utføre rep av produsenten av telefonen, og ikke leverandører av abonnementet som telefonen blir brukt mot. Hver gang verkstedet kvitterer med "væskeskade" eller "skadet av ytre påvirkninger" eller lignende, så taper verkstedet penger. Verkstedet er interresert i å reparere varene. Kun DA får de betalt fra produsent. I tillegg kommer du med en haug med kritikk mot div butikker. Du kritiserer Ekspert, komplett, forbrukerrådet, forsikringsselskap og FTU i en tråd som liksom skal inneholde kritikk mot Elkjøp. I tillegg så kritiserer du rutiner i bransjen basert på egne erfaringer som ansatt. Det leser jeg som "Jeg hadde forferdelig dårlige arbeidsrutiner, så da må alle andre butikker også ha det". 1 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 (endret) verksteder som nekter å reparerer mobiler som ikke er solgt med bestemte abbonement osv osv. Med slike forhold er det umulig å yte god service ut til kunden. Dette stemmer IKKE. Så her er det helt klart DU som tar feil. At du oppfatter det som det er en annen sak, men påstanden er feil. Hvordan vet jeg det; jo det skal jeg fortelle deg. Jeg har jobbet i 9 år som mobiltekniker. Hva abonnement telefonen er solgt med er totalt likegyldig for verkstedet. De får betalt for å utføre rep av produsenten av telefonen, og ikke leverandører av abonnementet som telefonen blir brukt mot. Her må jeg faktisk få forsvare Ankh. Når det gjelder iPhone, så fantes det ihvertfall før (muligens nå også?) to verksteder som reparerte iPhone. Det ene verkstedet godtok kun iPhones som i utgangspunktet var solgt Telenorlåst (og da med Telenorabonnement), mens det andre kun godtok iPhones fra Netcom. Dette vet jeg fordi jeg solgte mobiler for et par år siden, blant annet iPhone, og vi måtte være veldig forsiktige med hvilket verksted vi sendte hvilke iPhone-telefoner til, ellers kom de bare i retur ureparert som Ankh skriver. Men jeg tror det er den eneste mobilprodusenten hvor man møtte (møter?) på dette problemet. Endret 28. september 2011 av Marekatten Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Oh. My bad. iPhone har jeg ikke peiling på i det hele tatt. Innlegget mitt gjelder andre telefonmerker - de som det er verd å ha....<ror for harde livet...>. Men igjen så gjelder det å holde arbeidsrutiner i orden. Hvis man ikke vet hvilket verksted de forskjellige varene skal til så burde man sette spørsmålstegn til egen prestasjon på jobb. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Som nevnt tidligere i innlegget gjaldt verkstedsaken iphone, ja. Jeg sendte selv iphone til rep først til vårt standard mobilrep verksted, men de reparerte ikke iphone. Verksted nr. to reparerte iphone men krevde at den var solgt med telenorabb. Tredje verksted ble ringt først for å forvisse meg om at de reparerte iphone med X abonnement. Det som er poenget mitt med å dra frem dette er at kunder normalt vil tro at "det bare er å sende den inn" og som ansatt tror man jo også det inntil man opplever dette. Når det fort går en uke eller to frem og tilbake så kan det fort gå en måned uten at noen har vært villig til å se på telefonen i det hele tatt. Når kunden da ringer og hører om den er ferdig snart, så sier selgere ofte at, nei dessverre, men den kan ikke være langt unna nå. Sannheten er jo at ingen har sett på den ennå. Litt av det samme med playstation, men da går det på registrering først og føring av registreringskoder på riktig skjema før den sendes inn. Noen, som amentio, har denne løsningen: http://www.amentio.no/info.aspx?q=sk:361 Support » Retur » SONY Playstation Playstation 2 og 3 er reparasjonsvare, men varen må sendes til Amentio for visuell kontroll før verkstedet kan ta over saken. (Dersom feilbeskrivelsen stemmer overens med problemet, vil varen bli videresendt av Amentio til godkjent verksted for service.) Det vil si, isteden for å sende den til verkstedet og la de vurdere skaden, skal den først til amentio som skal vurdere skaden før den skal til verkstedet for reperasjon. Dette tar ekstra tid og bør egentlig være unødvendig da et verksted bør ha kunnskaper nok til å se om den er blitt skutt på med hagle, overkjørt av bil eller ser ok ut uten å funke. playstation som er defekt sendes til nordisk film http://community.eu.playstation.com/t5/Norsk-lobby/Nordisk-Film-som-distribut%C3%B8r-til-Playstation-m%C3%A5-jo-v%C3%A6re-en-sp%C3%B8k/td-p/11112029 Sitat: Sony Center har nå sluttet å selg PS3 pga. alt rotet med reparasjoner, og de var kjent med at Nordsik Film er treige! Vel, ihvertfall expert bruker nordisk film, og det er jop artig at sony center slutter å selge ps3 pga rot med reperasjoner, akkurat slik jeg har opplevd. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 Så det du sier, som også stemmer ganske godt overens med det du har forklart før, er at du enten har fått elendig opplæring eller ikke har tatt deg bryet med å sjekke rutiner. 1 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 28. september 2011 Del Skrevet 28. september 2011 (endret) Som nevnt tidligere i innlegget gjaldt verkstedsaken iphone, ja. Jeg sendte selv iphone til rep først til vårt standard mobilrep verksted, men de reparerte ikke iphone. Verksted nr. to reparerte iphone men krevde at den var solgt med telenorabb. Tredje verksted ble ringt først for å forvisse meg om at de reparerte iphone med X abonnement. For vår del (der jeg jobber) sendes iphone solgt med telenorabo. til mcare, mens iphone solgt med netcom sendes til deltaservice. Faktisk er iphone med netcom telenor (se, det går i surr for meg også enda jeg egentlig kan dette utenat) den eneste mobilmodellen vi ikke sender til delta. Om en ansatt som har ansvar for reklamasjonssaker ikke vet hvor h*n skal sende produktet eller hvordan h*n skal finne ut hvor h*n skal sende produktet, vitner ikke det nødvendigvis om at kjeden er møkk. Det kan vel så gjerne bety at serviceavdelingen i den aktuelle butikken har dårlige rutiner, eller at den ansatte rett og slett ikke kan jobben sin skikkelig. Men - når man som ansatt har en fast rutine som gjelder absolutt alt UNNTATT Apple, og så får en Apple-sak, er det fort gjort å bomme litt. Det kan vel så gjerne være her det ligger. Forøvrig er Apple et særtilfelle på flere punkter - ingen andre produsenter skiller på operatører på samme måte som dem, ingen har samme krav til hvordan et salg skal gjennomføres (kunden kjøper produktet, får det utlevert fra selger, må selv åpne emballasjen, for så å gi det tilbake til selger som skal aktivere produktet før det kan brukes). Heller ingen andre har så kort DOA-periode - et minutt eller så - der alle andre produsenter har minst syv dager. At man opplever "dårlig service" ved reklamasjoner på Apple-produkter er ikke nødvendigvis utelukkende butikken sin feil... Endret 28. september 2011 av srbz Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 2. oktober 2011 Del Skrevet 2. oktober 2011 På reklamasjonsbiten så har jeg ofte jobbet i mindre butikker, og da får man som ansatt en telefon fra en kunde og må selv finne ut av hvor den skal. Ofte opplever jeg at man blir satt på saker man ikke kjenner forhistorien til, andre selgere har levert den til feil verksted osv og plutselig står man der og skal rydde opp. Opplæringen går stort sett på å spørre om man lurer på noe, så får man opplæring fortløpende. Jeg forsøker å skille litt her: Delvis skyldes kunders negative kundeserviceopplevelser en feilaktig tro på at det "bare er å sende inn" eller "bare er å bestille" og så har ikke butikken oversikt over hvem som tar imot hva, når og hvordan. Men, på den annen side så opplever man som kunde også dårlig service som er mer "gjennomført". Når kundeservice sender en skriftlig beskjed til en butikk om at jeg skal ha ny støvsuger, og butikken bare ler av det og skylder på at det må ha vært en nyansatt som ikke ante hva han gjorde så handler det ikke om å ikke vite lenger. Nå skal det også sies at det var sjefen på kundesenteret som godtok ny støvsuger så med den ansattes ord i bakhodet så mente den ansatte at sjefen på kundesenteret var en nyansatt idiot. Det har også med om man opplever gjentatt dårlig service på flere butikker i samme kjede over tid. 1 dårlig opplevelse kan være et unntak, 10 på rad er verre å avfeie. Når jeg så tar kundeservice opp med mine nærmeste familie og venner og får til svar at 80-90% har bare negative opplevelser med elkjøp så er det heller ikke bare meg. Som ansatt har jeg sett hvordan avdelingsledere og sjefer forventer resultater, presser de ansatte osv samtidig som leverandører presser på med nye kampanjer og konkurranser. Tror neppe kundene opplever god service i en slik hverdag. Så er jo spørsmålet om man er villig til å gi avkall på service bare det er billig nok? Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 (endret) Har personlig bare hatt positive erfaringer med Elkjøp, både før og etter jeg begynte å jobbe der. Ja vel, her lukter det fersking lang vei. Elkjøp har nemlig en laaang, laaaang track record. De har blitt avslørt gang på gang, på at de kynisk lærer selgerne til å snakke nedlatende om tilbudsvaren, og forsøker å få de til å kjøpe en dyr vare. Her er et par artikler som omhandler Elkjøps årelange praksis overfor kundene: http://www.dagbladet.no/dinside/2002/10/03/350345.html I Elkjøp-butikkene tjener de ansatte dårligere hvis de selger deg de billigste produktene. Derfor lærer selgerne seg hemmelige triks som skal få deg til å velge en dyrere vare. - En forlokkende bonusordning gjør at mange føler et voldsomt gruppepress om bare å selge varer med høy bruttofortjeneste, sier tidligere Elkjøp-ansatte til Dagbladet. Flere Elkjøp-selgere Dagbladet har snakket, med forteller at de har tatt del i en ukultur bestående av lokking og villedning som av og til grenser til blank løgn. Dette for å oppnå avdelingens og sine egne salgsmål. - Det viktigste var hele tida å selge produkter med høyest mulig bruttofortjeneste. Å selge tilbudsprodukter er i strid med Elkjøp-kjedens mål, fordi de gir lavere fortjeneste enn det som forventes, mener jurist i Forbrukerrådet og tidligere elkjøpselger, Theo Willenfeldt. .... - Dette er en praksis som har pågått lenge. Hele systemet bygger på å lokke kundene med én vare og selge dem noe helt annet, hevder Theo Willenfeldt. - Lokkemetoden er så innarbeidet at begrepene «lokke- og støtteprodukt» også brukes i kjedens interne informasjon, forteller to eksselgere Dagbladet har snakket med uavhengig av hverandre. ... - Før hver kampanje går det ut informasjon til selgerne om hvilke varer som skal være «lokke»-varer med lav fortjeneste, og hvilke varer som skal være «støtte»-varer som gir høy fortjeneste. I interninformasjon og i salgsmøter gis selgerne argumenter som kan brukes mot «lokkevarene» for å unngå at kundene kjøper dem, forteller Buskerud-selgeren. Du må jo gjerne finlese artikkelen!!!! http://www.adressa.no/forbruker/article1436897.ece Når kundene spør om hjelp, havner de i hendene på selgere som får ulike bonuser alt etter hvilke varer de selger. Å få et produkt utpekt som lokketilbud hos en av kjedene er ingen stor lykke for leverandørene. De vet at selgerne raskt styrer kunder bort fra det annonserte produktet og over på dyrere modeller som gir høyere fortjeneste for selgeren. Som du ser er dette et innarbeidet system, dette har pågått i mange år, og dette er et VELKJENT fenomen som du ikke kan tilbakevise, da dette er 100% fakta og det er slik det foregår. Jeg regner med at du kryper til korset og innrømmer at alt ikke bare er fryd og gammen hos Elkjøp, nå som du ble presentert med harde kalde fakta som beviser hvordan ting foregår!!!! Endret 3. oktober 2011 av Ideal Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 (endret) Jeg hadde egentlig tenkt å la denne tråden være da jeg følte retningen den gikk i var tragikomisk, i tillegg til at det som kan bli sagt har allerede blitt sagt, men siste debatant gjør det litt vanskelig. En avisartikkel fra 2002 er det rimelig naivt å ta som god fisk om hvordan status er i dag. Jeg benekter ikke at kjedens historie er langt i fra rosenrød, men "fakta" som blir presentert i den artikkelen er både gått ut på dato og ikke minst helt feil i forhold til hvordan ansatte blir opplært i salg og kundeservice. At kjeden eksisterer for å drive butikk, ergo tjene penger, er det heller ingen som benekter, men vinklingen er satt på spissen så det holder slik at avisene skal trekke til seg lesere - slik at DE tjener penger. Du skal ikke lenger tilbake enn forrige jul for å se kjerneeksempler på dette. Populisme er et kjent begrep både innenfor politikk og salg, er folk opptatt av emnet så presses dette hardere enn fersk skviset appelsinjuice på en lørdagsmorgen. Rart nok så er det ingen som slår opp mersalg som sokker og truser i klesbutikkene, varer med langt høyere bruttofortjeneste enn hva noe elektronikk har. Jeg ser ikke noe galt i annonsere lave priser, men det er ikke alltid at lav pris er riktig for kunden. En stor husholdning med f.eks små barn ville gjort et dårlig kjøp om de kjøpt en trommel med lav vektkapasitet, for å ta et hvitevare eksempel. Disse er som oftest lavt priset, og trekker folk. En student f.eks ville derimot gjøre et godt kjøp. Alt ettersom hvem som er kunden. Å tilby kunden et alternativ, et som passer bedre, er ikke å lure kunden. Ei heller å tjene penger på alternativet. Jeg skal ikke benekte at noen selgere drar dette for langt, men i dag så skal alle som ønsker et annonseprodukt få dette, og vi skal ha nok på lager. Om ikke, så har vi en annonsegaranti for en grunn. Ideal, måten du fremstiller ditt innlegg forteller meg at du i beste fall har vært kunde hos oss, men ikke noe mer. Det er synd, for jeg er sikker på at du hadde hatt et helt annet syn med en fartstid innen kjeden. Jeg skal rette meg delvis etter Marekattens innlegg om at det er blåøyd av meg å forvente at alle butikker er velsmurt, men temaet du nevner er ikke noe som er individuelt bestemt av hver butikk, men bestemt sentralt fra. Å jobbe i Elkjøp er en jobb som alle andre, og som alt annet innen privat næringsliv så lever vi av våre kunder - det vil si gjøre de fornøyd slik at de kommer tilbake. At vi skal tjene penger mens vi gjør dette benekter ingen, noe må betale regningene! EDIT: Leste link og sitat ut av forhold, svarte feil. Endret 3. oktober 2011 av bamsefar 3 Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 At kjeden eksisterer for å drive butikk, ergo tjene penger, er det heller ingen som benekter, men vinklingen er satt på spissen så det holder slik at avisene skal trekke til seg lesere - slik at DE tjener penger. ... EDIT: Leste link og sitat ut av forhold, svarte feil. Enig i dine betraktninger ang aviser som også tenker profitt. Man skal ALDRI stole blindt på en enkelt kilde, men alltid se en sak fra minst to sider. I et gjennomkommersielt samfunn som vi tross alt er, tenkes profitt, profitt, profitt. Aviser må skape oppmerksomhet om sine artikler for å få flere lesere og større inntekter. Elkjøp må også skaffe kunder og sørge for mersalg slik at mer penger renner inn. Slik er det over alt. Det er mange ledd som skal ha sin del av kaka. Leverandører og underleverandører. Importører. Lageret. Distribusjonen. Butikken. Elkjøp Nordic. Elkjøp Norge. Aksjonærer. Jeg var så "heldig" at jeg så innlegget ditt før du redigerte og tok bort din antakelse om at driftsresultatet til Elkjøp var ca 1,2%. Det blir en direkte feil måte å tenke på. I tillegg må du ta med Elkjøp Nordic og selvsagt også selve varehusene. Da ser man at total fortjenestemargin stiger. "Alle" butikker arbeider etter samme prinsipp: annonser med lokketilbud til redusert pris hvor man knapt har fortjeneste (eller gjerne går med tap). Dette drar man inn kunder på, og disse kundene blir gjerne fristet til å oppgradere i forhold til tilbudet, og de kjøper gjerne også mer enn bare den varen som er på tilbud. Sånn er det bare, og jeg ser ikke noe galt i dette. Men jeg ser samtidig også problemstillingen: hvem skal man stole på? Får man et ærlig og oppriktig svar fra selger, eller er det et slags narrespill hvor man egentlig ikke ender opp med det man egentlig har behov for. Selv har jeg sluttet å stole på selgerne for mange år siden. Jeg gjør heller undersøkelsene på egenhånd. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 3. oktober 2011 Del Skrevet 3. oktober 2011 (endret) Pleier å si til alle at de bør vite hva de skal ha og hva det bør koste når de går til Elkjøp/Lefdal. Kan spares mye penger på å gjøre en liten undersøkelse før én handler. Utrolig fort gjort å bli lurt og betale mye mer enn hva gjenstanden burde koste. - En av de siste hendelsene var min mor og samboeren hennes som kjøpte seg en Samsung 55" LCD som hun betalte 18.000 kr for. Når jeg sjekket prisene på nettet kostet den mer i området 12-13.000 kr. De ble i tillegg prakket på et DVD-surround system(!!!) i et annet merke istedenfor å selge på henne et Samsung (BD) system slik at de også kunne brukt èn fjernkontroll til begge komponentene. Fikk heldigvis overtalt dem til å gå tilbake og levere tilbake surround systemet og kreve tilbake litt av prisen av TVen. - Jeg var innom den lokale lefdal i helgen for å bestille meg TV og tror du ikke de ville ha nesten 2.000,- mer enn den lokale Hi-fi Klubben? Jeg sa de i hvertfall måtte greie å matche den prisen, noe de gjorde uten problemer. - Kjøpte meg panelovn på Lefdal Collect-store. Jeg betalte 800kr. I lokalsjappa kostet den 1.300,-. Ble hentet i samme hyllen og betalt i samme kassa. - Den helgen premier legue (eller var det tippeligaen? Var noe fotball greier ) startet så jeg de solgte LG 60PK250 (en TV jeg hadde sett på i lengre tid) til 15.000 kr! Før helgen var prisen 13.000 kr, samtidig lå den div steder på internett til omkring 10.000 kr. Har sett at de er ganske overpriset på TVene de har inne i lokalbutikkene. Gjerne utgående modeller også. Kan begynne å lure på om de lever av å selge gamle, overprisede modeller til eldre uvitende mennesker. Selv "utstillingene" de selger er som oftest stivt priset. Får ofte ny modell til samme pris andre steder. Edit: Liker best å handle i lokale butikker (så jeg får se og ta på produktet), men når prisene begynner å overgå "produktprisen+frakten" hos internettbutikkene med ganske stor margin så velger jeg heller internett. Endret 3. oktober 2011 av PantZman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå