Gå til innhold

Elkjøp, en kundes verste mareritt...


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Nå skal det også sies at esken hadde vært mye frem og tilbake fra før, den var snittet opp flere ganger for å pakke opp og ned TVen, omlastinger så esken var ikke pen og hel lenger. Allikevel var det det eneste og beste alternativet, så man måtte bruke mye tape for å holde alt på plass.

 

200 meter duct tape samt minst det samme med annen tape hjalp bra, antar de nesten måtte frem med skjærebrenner for å få åpnet esken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal det også sies at esken hadde vært mye frem og tilbake fra før, den var snittet opp flere ganger for å pakke opp og ned TVen, omlastinger så esken var ikke pen og hel lenger. Allikevel var det det eneste og beste alternativet, så man måtte bruke mye tape for å holde alt på plass.

 

200 meter duct tape samt minst det samme med annen tape hjalp bra, antar de nesten måtte frem med skjærebrenner for å få åpnet esken.

Ikke for å være frekk men er nok ikke mange som tror den historien er sann.

 

Det er faktisk INGEN som ikke tar imot en pakke på grunn av typen tape, da er det i grunn ELENDIG pakking og har ikke noe med tapen å gjøre.

 

Papp får man gratis i omtrent alle butikke, banankasser er kraftige og derfor svært populære for de som skal pakke noe som må beskyttes godt.

 

Edit:

Elkjøp/Lefdal har svært mange kunder og det er synd at noen av dem føler seg dårlig behandlet.

 

Like ille og kanskje enda verre er det nå kunder med dårlig erfaring skal smøre tykt på for å gjøre en historie verre enn den er.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

For det første får man ikke pakket inn en 47 tommer i en banankasse, og transportfirmaet som skulle hente TVen nektet å ta imot TVen fordi det var for lite tape på esken. Da hadde allerede transportfirmaet nektet å ta imot TVen en gang fordi de ikke hadde muligheter å stroppe TV fast i bilen. Når de neker å ta imot TV for andre gang, så forsøker man for tredje gang og da skulle jeg sikre meg at det ihvertfall skulle være nok tape på esken. Ble også fortalt at hvis de skadet TV under transport måtte JEG dekke skaden fordi hvis TV ble skadet var det på grunn av for dårlig pakking. Da legger man ihvertfall på noen runder ekstra med tape.

Det er igrunn ingenting å diskutere, det var sånn det var og jeg gidder ikke bruke energi på å gå dypere i den biten.

 

Poenget mitt er at kunder blir informert om pris og lignende men ihvertfall jeg kunne tenkt meg å vite om produkter er paralellimportert da det har betydning for mitt kjøp grunnet negative erfaringer med reklamasjoner i etterkant. Noen nettbutikker lar produsenten ta seg av reklamasjoner og det går også helt fint. Dustin home gjør bl.a det med Dell.

 

Når det gjelder trolling så synes jeg marekatten troller som dikter opp tapekjøp på 3,5 kilometer. Det holder med 4 ruller Ducktape og noen ruller vanlig tape. Det blir ikke mer enn 3-400 meter og med en stor eske så skal man ikke mange rundene pr. taperull. Tipper esken er ca. 5 meter rundt, dvs langt under 100 runder rundt med tape.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Problemet var at esken allerede var sendt litt hit og dit og transporter og pakket opp og ned så den var slitt, ja. Det var allikevel det beste alternativet og den funket igrunn greit med så mye tape på. Esken var opprinnelig stiftet fast ytterdel mot innerdel, og når den ble pakket ut så brukte man kniv og skar langs kanten på hjørnet. Mister da struktur. Når det skal pakkes ned igjen så skal isoporklosser plasseres riktig og om de forskyves litt i forsøket på å tre TV ned i esken så har de lett for å knekke. Noen av de, ble derfor tapet sammen så godt det lot seg gjøre. Saken var ihvertfall at med så mye tape så ble sluttresultatet godt nok til at transportfirmaet godtok å ta det med.

 

Saken er som nevnt at samsung har en tjeneste hvor de gratis sender hjem en reperatør men når TVen var parallellimportert nektet de å gjøre det.

Når man står der og taper og svetter så ønsker man jo at man hadde visst det før man kjøpte slik at samsunge kunne sende reperatør hjem til meg isteden for at jeg sender TV til leverandør for at leverandør skal videresende den til verksted.

 

Det hjelper ikke på humøret at TVen første gang kun fikk firmware oppgradert og at verkstedet ikke gadd å sjekke om det hjalp før de sendte TV tilbake. Når jeg slo på TV så tok det meg 5 sekunder å se at det ikke var fikset, og man måtte ta hele runden igjen. Dette var også bakgrunnet til at esken etterhvert fikk så mye juling.

 

DENNE saken er IKKE knyttet til Elkjøp, for alle del. Alle gjør feil. Av og til. Det som reddet saken for meg var at leverandøren var vennlig og sa at siden jeg hadde hatt så mye bryderi og de ikke klarte å fikse TV så fikk jeg pengene igjen.

 

Når jeg forsøkte å få fikset videokameraet hos elkjøp, gadd de ikke fikse det, tilbød ikke pengene igjen, og avsluttet saken uten å bry seg med å fikse den. Da defekt del har livstidsgaranti fra Sony hadde ikke elkjøp hatt utgifter til deler og slikt og det som i utgangspunktet burde vært en walkover servicemessig for elkjøp ble enda en negativ opplevelse.

 

Det er det jeg vil frem til. Alle tabber seg ut innimellom, en selger som ikke gjør jobben, et verksted som ikke sjekker produkt før de returneres. Slike ting. Men når slike ting skjer, så er det forskjeller på hvordan det takles. Noen gir pengene igjen, noen fikser det og gir annen vare i tillegg som plaster på såret, mens andre driter i det og lar kunden dra hjem uten å ha fått reparert tingen.

 

Nå når dette startet som en sak mot elkjøp, har jeg brukt tid på å utdype mine erfaringer med elkjøp. Både på øst og vestlandet og i flere butikker. Jeg har linket til saker som omtaler elkjøp, og sånn sett gjort mitt i saken. Hva andre måtte tro er likegyldig for meg. Dette er MINE opplevelser, og jeg har valgt andre butikker som en konsekvens av dette. Jeg har mange venner og stor familie som gjerne tar imot tips om hvilke butikker de bør unngå. Hvis andre i tillegg leser hva jeg har opplevd så kan man vel si at de er advart.

Lenke til kommentar
Problemet var at esken allerede var sendt litt hit og dit og transporter og pakket opp og ned så den var slitt, ja.

Som avsender er det ditt ansvar å se til at varen er pakket ned forsvarlig. Punktum. Esken du brukte var ikke det, og derfor avviste transportøren å ta den med første gang(i følge deg). Det kan eg godt forstå. Andre gangen hadde du brukt unødvendig mye teip, og sannsynligvis også skjult hvor dårlig egnet esken var.

 

Hadde da skjermen blitt skadet under transport ville du sannsynligvis ikke fått dekket noe ettersom det var din egen skyld at den var dårlig pakket ned for transport. Teip kan ikke erstatte strukturen i esken, kun skjule hvor dårlig den er/hvor slitt den er.

 

I slike tilfeller kontakter du verkstedet/butikk/transportør og ber om å få tilsendt eske som den kan sendes i. Er det en reklamasjon skal du få dette tilsendt gratis. Mao ingen unnskyldning for å bruke ei godt brukt eske som ikke holdt mål til formålet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg kontaktet komplett om de kunne tilby en slik eske, og fikk avslag på det. Kontaktet også nærliggende expert butikk for å høre om de tilfeldigvis hadde noe liggende, noe de ikke hadde.

Hva de skulle ha gjort og hva de gjorde ble med andre ord ikek det samme.

 

Strukturen ble hovedsakelig opprettholdt takket være isoporbiter inni, dvs isoporklosser som lå på TV og som TV stod på og esken lå da inntil disse. Det var hovedsakelig esken i seg selv som var skadet, men når man fikk dekket esken med tape som gikk rundt og rundt hele esken ble det bra.

 

Kan ikke helt se hvordan den kunne pakkes med "bananesker" eller tilsvarende papp og plast slik at det ville blitt bedre. Det ble bra, men man kunne ikke løfte i løftehåndtak i esken men så lenge man løftet under så gikk det helt greit.

 

Varer ble også sendt med posten på døren:

 

http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/pakker/leveringsalternativer-netthandel

 

Dessverre leverer de ikke på døren på mitt postnummer, men de henter på døren siden henting gikk på verkstedets postnummer. Så dermed ble det kluss når de skulle levere den igjen, med omlasting til andre transportfirma de siste to kilometerne.

 

Både komplett og jeg tok det for gitt at når posten kunne hente hos meg kunne de også levere hos meg, men så enkelt var det ikke.

Lenke til kommentar
Jeg kontaktet komplett om de kunne tilby en slik eske, og fikk avslag på det.

Forutsatt at dette var en reklamasjon så har Komplett sviktet. Du som kunde har krav på avhjelp. Hvordan Komplett løser dette er strengt tatt ikke ditt problem, og om de ikke klarer å tilby avhjelp innen rimelig tid så har du krav på å heve kjøpet. At du, med all den erfaringen din, ikke vet dette og krever det du har krav på bør du skylde mye på deg selv for.

 

Men eg beklager til dere andre at eg pirket på dette. Dette er jo en tråd om Elkjøp, og den saken din der er mellom Ankh og Komplett, noe eg ikke fikk med meg før nå.

Lenke til kommentar
Jeg kontaktet komplett om de kunne tilby en slik eske, og fikk avslag på det.

Forutsatt at dette var en reklamasjon så har Komplett sviktet. Du som kunde har krav på avhjelp. Hvordan Komplett løser dette er strengt tatt ikke ditt problem, og om de ikke klarer å tilby avhjelp innen rimelig tid så har du krav på å heve kjøpet. At du, med all den erfaringen din, ikke vet dette og krever det du har krav på bør du skylde mye på deg selv for.

 

Men eg beklager til dere andre at eg pirket på dette. Dette er jo en tråd om Elkjøp, og den saken din der er mellom Ankh og Komplett, noe eg ikke fikk med meg før nå.

Det er vel strengt tatt den profesjonelle parten i saken som man bør skylde på når de ikke følger lover og regler?

Lenke til kommentar

Komplett sviktet, som eg skrev, men når kunden, som etter egen påstand har mye erfaring og kunnskap fra bransjen, ikke kjenner til sine rettigheter så er det i dette tilfellet Ankh's egen skyld.

 

Hadde det vært hvem som helst andre hadde eg skyldt mest på Komplett, selger og den profesjonelle part. Men de er ikke uten ansvar her heller.

 

Dessuten ville Ankh også kunne krevd tilbakebetaling av de 1000 kr som han brukte på pakketeip. Ettersom at avhjelp ikke skal koste kunden noe.

Lenke til kommentar

Komplett sviktet, som eg skrev, men når kunden, som etter egen påstand har mye erfaring og kunnskap fra bransjen, ikke kjenner til sine rettigheter så er det i dette tilfellet Ankh's egen skyld.

 

Hadde det vært hvem som helst andre hadde eg skyldt mest på Komplett, selger og den profesjonelle part. Men de er ikke uten ansvar her heller.

 

Dessuten ville Ankh også kunne krevd tilbakebetaling av de 1000 kr som han brukte på pakketeip. Ettersom at avhjelp ikke skal koste kunden noe.

Her må jeg rett og slett bare si meg uenig med deg.

Lenke til kommentar

Og det har eg faktisk forståelse for :)

 

Poenget mitt, som ikke er nevnt enda, er at Ankh, kunden, her bare har godtatt svaret/behandlingen fra selger/den profesjonelle part. Om man ikke kan rettighetene sine så bør man rådføre seg dersom selger oppleves som "vanskelig". Å måtte organisere "spesialfrakt" og styre med innpakking og transport anser eg som at selger er "vanskelig" når de overlater dette til kunden.

 

Forbrukerrådet er her den rette plassen å henvende seg. Det er bla dette de er til for. Evnt ville også Ankh sannsynligvis fått god hjelp her til å kreve sin rett fra selger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

I utgangspunktet starter man blid og positiv og tror at det bør være en grei sak å få levert en vare fra A til B men så skjærer det seg ofte. Leverandører som nekter å tilby eske, jeg som får kjeft fordiu jeg ikke har spart enhver eske fra enhver kjøleskap, TV, dvd spiller, PC, komfyr og hva ellers man måtte ha anskaffet. Transportbyrå som har regler knyttet til postnummeret man bor på. Verksteder som ikke sjekker om en reperasjon elelr firmwareoppgradering har løst problemet. Supportmuligheter man mister siden ting er paralellimportert. Innpakkingsmulighet. Festemulighet av vare som skal transporteres av transportbyrå. Osv Osv. Havner ofte i en sirkel hvor alle skylder på alle og man må sitte i timesvis i telefon, sende masse mailer, sjekke opp transportregler, osv for å få gjort jobben. Og så sier noen etterpå: Jamen, du har jo krav på det du ikke fikk. Jeg føler meg på tynn is i og med at ansvaret for å pakke den inn ligger på meg, og at esken er blitt skadet fra før.

 

Flere selskap har gitt en fantastisk service. Canal digital har sendt ut nye dekodere og så sender man den gamle inn i esken den nye kom i. Dell hadde også en kjempeservice, på under ett døgn etetr at jeg ringte dem stod de på døren med ny skjerm og tok med seg den gamle uten spørsmål. Miele har sendt ut varer gratis uten spørsmål selv når jeg selv har klart å knekke noe. Corsair sendte fra USA gratis ut ny harddisk swapkort uten spørsmål og uten krav om å få de gamle tilbake. Noen klarer å få dette til uten problem, andre surrer dette til noe voldsomt.

 

Som ansatt ser jeg jo hvordan enkelte produsenter (som HP, sony og apple) har særdeles tungvindte reklamasjons, garanti og kjøpsløsninger. Forsøkte å ringe HP for å kjøpe en laptop strømforsyning, og selv om jeg sa at kunde skulle kjøpe den, de fikk varenummer hos seg selv, og alle tekniske opplysninger så krevde de alle mulige opplysninger i tillegg før de sendte den ut.

 

Jeg synes fortsatt at krav om å opplyse om hvilke os man kjører, bit versjon, rammengde, og slike tenkniske data i den situasjonen er meningsløst. Når de videre krevde serienummer på både laptop og defekt strømforsyning som heller ikke er nødvendig når man vet hva man skal ha og det ikke er en reklamasjon eller garantisak. Når HP da skal ha detaljer om kundens adresse (selv om varen skal til butikk) kundens mobilnr og tusen andre ting så mister ihvertfall jeg tålmodigheten. Nå man som butikk skal kjøpe en konkret vare X og sende den til butikkens adresse med en faktura så burde det vært en en plukksak hvor en lagermann hentet strømforsyningen frem, la den i en eske med fakturaen og sendte den avgårde.

Det er smidige måter å gjøre ting på, og vrange måter å gjøre ting på. Hva OS og rammengde har av betydning for en defekt strømforsyning må man spørre HP om.

 

Som ansatt skjønner jeg at kunden kan få et inntrykk av dårlig service når butikken sliter med å få levert en vare.

 

Samtidig må det være lov å klage når jeg som kunde etter ett år gir opp å bestille en vare fra sony. Når man flere ganger i måneden kontakter sony sine utsalg, kontakter nettbutikken i flere land, prøver kundeservice, forsøker via elkjøp og spaceworld og alle gir opp å få bestillt varen. ALLE sier at, selvsagt, det er ikke noe problem å få bestillt dette. ALLE har gitt opp etterhvert. Skylder ikke på hverken elkjøp eller spaceworld, men alle har en forståelse av at det er en enkel joo å få gjort noe enkelt. Det er det ikke alltid.

 

Som kunde gjør jeg meg noen refleksjoner rundt dette, og kjøper da produkter fra leverandører og butikker som tar hensyn til mine behov. Komplett funker greit, men kommer ikke til å kjøpe store ting som TV der mer. Datadeler kjøpes gjerne der, men kun av produsenter som man kan kontakte direkte uten å gå via komplett. DVD spillere, kamera og slikt har komplett være gode på og fikset uten problem. Sony varer har bra kvalitet, men når noe ryker forventer jeg ikke å få det reparert. Jeg må derfor gamble på at en TV funker over 5 år, og at jeg har råd til å kjøpe ny når den ryker. Sony har gode videokamera, men servicen er dårlig. Dette forplanter seg til butikkene. Jeg er også mer påpasselig med å kjøpe varer som ikke er paralellimportert. Linksys / cisco, bra utstyr men er forberedt at supporten er i utlandet og må forklare problemet på engelsk om det er noe. Det funker dårlig, så jeg er avhengig av support fra diverse forum. Jensen, fint med 20 års garanti men knotete å installere og mye feil.

 

Kort sagt, jeg er kritisk til både butikk og produsent for å slippe problemer senere.

Lenke til kommentar
I utgangspunktet starter man blid og positiv og tror at det bør være en grei sak å få levert en vare fra A til B men så skjærer det seg ofte. Leverandører som nekter å tilby eske, jeg som får kjeft fordiu jeg ikke har spart enhver eske fra enhver kjøleskap, TV, dvd spiller, PC, komfyr og hva ellers man måtte ha anskaffet. Transportbyrå som har regler knyttet til postnummeret man bor på. Verksteder som ikke sjekker om en reperasjon elelr firmwareoppgradering har løst problemet. Supportmuligheter man mister siden ting er paralellimportert. Innpakkingsmulighet. Festemulighet av vare som skal transporteres av transportbyrå. Osv Osv. Havner ofte i en sirkel hvor alle skylder på alle og man må sitte i timesvis i telefon, sende masse mailer, sjekke opp transportregler, osv for å få gjort jobben. Og så sier noen etterpå: Jamen, du har jo krav på det du ikke fikk. Jeg føler meg på tynn is i og med at ansvaret for å pakke den inn ligger på meg, og at esken er blitt skadet fra før.

Men når du ikke kan rettighetene dine så ber du om råd fra noen som kan de, fortrinnsvis forbrukerrådet. Årsaken til at butikker/selgere får lov til å holde på slik er at ingen setter ned foten, oftest pga manglende kunnskap, men også pga manglede bein i nasen til å si i fra.

 

Det er ditt ansvar å se til at varen er pakket inn forsvarlig ja, men dette betyr bare at når du ser at esken du har ikke er god nok så sier du fra til Komplett at du trenger ny.

 

Når de da setter seg på bakbena så gir du de beskjed om at varen som skal inn til reklamasjon vil bli gjort tilgjengelig for selger på adresse Y, og at du kan kontaktes på telefon X for avtale om henting. Om dette ikke blir gjort innen rimelig tid anser du fristen for avhjelp er utløpt og at du da vil kreve kjøpet hevet.

 

Når du ikke kan noe om dine rettigheter så forstår eg at du ikke visste dette, men da burde du også kontaktet noen som kunne hjelpe deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder trolling så synes jeg marekatten troller som dikter opp tapekjøp på 3,5 kilometer. Det holder med 4 ruller Ducktape og noen ruller vanlig tape. Det blir ikke mer enn 3-400 meter og med en stor eske så skal man ikke mange rundene pr. taperull. Tipper esken er ca. 5 meter rundt, dvs langt under 100 runder rundt med tape.

Du skjønner tydeligvis ikke hva "trolling" betyr, selv om det begynner å bli ganske klart at det er akkurat det du driver med :)

 

Jeg tok uansett utgangspunkt i vanlig pakketape, som er mer enn bra nok til å pakke inn en TV i en pappeske. Da får man 3,5 kilometer med tape.

 

Uansett er Ducktape overkill for å pakke inn noe i pappesker. Og fire ruller, eller opp mot 100 runder med Ducktape rundt esken, blir bare latterlig og avslører ganske klart at du troller. Jeg har ihvertfall aldri sett noen som har tatt 100 runder med verken vanlig tape eller Ducktape rundt en eske av den størrelsen du snakker om.

 

Hvis esken virkelig var av en så dårlig forfatning at du faktisk måtte bruke 100 runder, og dekke hele esken med mange lag med tape, så må jo esken ha vært nærmest ikke-eksisterende.

Endret av Marekatten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jensen, fint med 20 års garanti men knotete å installere og mye feil.

Finnes vel ikke noe som er enklere å installere enn Jensen. Koble fra strøm til modem i 5 minutter hvis nettleverandør er Get eller Canal Digital. Koble til Jensen. Ferdig. De kommer til og med ferdig krypterte. Superenkle å sette opp som repeater eller som accesspunkt om ønskelig. Den jeg bruker hadde en bugget software som gjorde at jeg måtte resette den ca 1 gang i uka. Det fikset jeg med en SW-oppgradering. I tillegg har Jensen gratis telefonsupport i 3 mnd etter kjøp.

 

Vedr reklamasjoner så er det best å alltid ta kontakt med selger. Om selger videresender deg dirrekte til produsent/verksted, så sørg for at de noterer seg at du har vært i kontakt med de vedr en reklamasjonssak. Mye lettere for deg å eventuellt heve kjøpet da om det skulle bli nødvendig.

Lenke til kommentar

Nå synes jeg det er på tide å få elkjøp inn i bildet igjen. Denne gangen går det på å utnytte at kunder tar ting for god fisk. Riktig nok så er det noen år siden, men tar det med alikevell. Siden DVD spilleren min ble ødelagt så skulle jeg kjøpe ny, og elkøp hadde et godt tilbud gående. Siden jeg er kjent i butikken så gikk jeg rett til TV-avdelingen og der sto det minst en palle plasert ut på gulvet med spillere(riktignok i eske om noen skulle kverulere på det) som så veldig/helt lik ut til den jeg hadde sett i avisen. Jeg tok med meg en av dem, men oppdaget at dette ikke var riktig modell. Det var en modell som var hakket bedre, og ikke på tilbud, med andre ord; dyrere. Så jeg la tilbake denne og spurte etter modellen som var på tilbud. Men den var utsolgt, og bare utstillingsmodellen igjen, og denne kunne ikke selges(på grunn av 3-dagers garantien) og jeg ble lovet en bedre modell til en lavere pris. Jeg godtok tilbudet og gikk hjem da det var bestillingsvare. (Det ble lang ventetid, men skal ikke ta det nå)

 

Om noen skulle lure så var jeg der første tilbudsdag etter skoletid om jeg husker riktig.

Og om man bestiller inn et parti beregnet på tilbud så burde vel ikke en så standard vare som en DVD-spiller bli utsolgt på en halv dag(Men man lærer vil ikke ordtaket "aldri si aldri" uten grunn)

 

For å oppsummere, om du ikke har skjønt det alt så synes jeg det er både rart, og ikke minst sleipt å bestille inn et rimelig lite parti med tilbudsvaren(Går ut i fra det siden varen var utsolgt så tidlig i perioden) og istedet sette ut en palle med DVD-spillere som har tilnærmet, om ikke helt, samme utsende som går for en dyrere sum. Grunnen er jo så enkel som at jeg tror mange ville gjort slik som jeg -nesten- gjorde, å bare ta med seg den varen som det er satt ut en palle av, når den ser ut som tilbudsvaren.

 

Ja, man kan jo bare sette den tilbake når man hører prisen, men det er nok en del som ikke hadde turt/hadde syntes at det var flaut å sette den tilbake for at den var dyrere enn forventet.

 

Dette kan selvfølgelig være en feil, men det kan også være en bevisst handling for å tjene mer. Forhåpentligvis så var det førstnevnte og har ikke skjedd/vil ikke skje igjen. Og om det var sistnevnte så får man vel håpe at slik salgsteknikk ikke forekommer lengre.

 

Fowl

Lenke til kommentar

For det første får man ikke pakket inn en 47 tommer i en banankasse...

Denne kommentaren oppsummerer vel det meste...

 

Tror fremdeles ikke på noe av det du skriver, desverre. Finnes mange butikker som yter dårlig service, ikke tvil om det.

 

På en annen side finnes det også "kunder fra helvete"... kanskje du ikke kommer helt i kategorien enda men kan ikke med min villeste fantasi se for meg at du er noe annet enn en meget vrang og konfliktskapende kunde.

 

At noen har kun utelukkende positive erfaringer med en butikk mens andre kun har negative kan jeg ikke se for meg ikke har noe annet enn med holdningen til kunden å gjøre.

Endret av Nasciboy
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Nasciboy: Saken er at kjøper man mange produkter så har man oftere kontakt med butikken, større behov for å reklamere osv når ting ikke fungerer som det skal. Når jeg som mange andre sitter med en monitor med et defekt av/på lys er det ingen stor sak, men jeg blir allikevel fornøyd når Dell gir meg ny skjerm på døra under ett døgn etter at jeg ringte dem. Tilsvarende blir jeg sur når Elkjøp nekter å fikse videokameraet med defekt bildebrikke, selv om delen har livstidsgaranti hos sony og kameraet i seg selv er innenfor reklamasjonstiden. Jeg blir like irritert når jeg forsøker å få fikse en støvsuger på elkjøp og elkjøp igjen nekter slik at jeg som kunde selv må ta kontakt med miele og få sendt over delen gratis. Når miele selv sier at de har gitt opp butikken, er det ikke bare jeg som er vrang. Når man så i samme sak snakker med elkjøp kundeservice som sier at de skal gi meg ny støvsuger siden de ikke har klart å gi meg den servicen de skal og siden de har rotet saken så mye til og deretter opplever at butikken nekter å gi meg det som kundeservice skriftelig har pålagt butikken å gjøre, vel, er det da JEG som er vrang?

Når jeg påpeker at en selger løy til meg og selgeren unnskyldte seg med at han håpet jeg ikke visste mer, er det fortsatt JEG som er vanskelig?

Når jeg spør butikken om det er feilpriset siden de doblet prisen på blekk og ingen andre har gjort det, er jeg da en vanskelig kunde?

Når man videre oplever at butikken roter vekk varer, bestillinger, mangler intern kommunikasjon, roter med varer som er til reperasjon osv osv så synes jeg fortsatt jeg har lov til å klage uten å bli oppfattet som en vanskelig kunde.

Når jeg i tillegg kun opplever dette med EN kjede (ihvertfall de butikkene jeg har besøkt) så burde jeg opplevd det samme med de andre kjedene om det var JEG som var vanskelig.

Som ansatt så kjenner jeg også hverdagens utfordringer, og ser derfor igjennom fingrene med enkelte ting. Andre butikekr har også gjort feil innimellom, men ikke hver eneste gang og når de gjør feil unnskylder de seg og gir ofte pengene igjen. Skillet mellom de som gir bra service og de som gir elendig service er også enormt. Det handler ikke om at butikken ikke har absolutt alle farger på et headset, eller ikke kjenner tekniske spesifikasjoner på etthvert produkt på rams. Det det handler om er normal høflighet, folkeskikk, normal kundeservice, et minimum av orden, å gi kunden hva kunden har krav på etter garanti og reklamasjonslovene, det handler om å følge loven når det gjelder å selge varer (bl.a priser) og ikke forsøke å lure kunder til å kjøpe et dårligere elelr dyrere produkt ved å f.eks stable opp et til forveksling lik produkt som det man reklamerer for.

Jeg har kjøpt mye varer i alle kjeder, fra forbruksvarer til dyrere ting. Jeg HAR vært god kunde også hos elkjøp, men med mine opplevelser så er det nå slutt.

Jeg har også diskutert elkjøps kundeservice og måte å drive butikk på og ble overrasket over hvor mange i mitt nærmiljø som hadde rømt fra elkjøp. Idag, med nettbutikker og konkurrerende butikker er ikke det noe problem. For min del så er mitt forhold til elkjøp ødelagt.

 

Når det gjelder rettigheter så er jo problemet at man tidvis må kjempe ekstremt hardt for å få dem. De verste sakene har jeg tatt til forbrukerrådet, som ender i månedsvis med ubesvarte brev mellom butikk og forbrukerråd og en butikk som uansett ikke bryr seg fordi det kun er et råd. Så kan man ta det videre til forbrukertvistutvalget, men selv da får man ikke fullgod erstatning. Ofte kjøper man et produkt på grunn av spesielle egenskaper (en mobil som er ekstra beskyttet mot vann og støv, eldre som trenger bedre lyd og større taster osv). De gangene jeg har fått noe tilslutt, har det kun vært f.eks en telefon uten disse krevene, da selv forbrukertvistutvalget heller ikke tar hensyn til hvorfor man har valgt spsifikke modeller. Hund er hund, ost er ost, og telefon er telefon.

Butikken tjener også på å hale ut saken i evigheter, og folk flest har ikke tid til å vente ett år på en ny vaskemaskin eller telefon fordi man trenger det nå.

 

Marekatten: Du var ikke med og tapet og det var heller ikke for din skyld jeg tapet. Jeg tapet grundig og MYE for å unngå at transportfirmaet for tredje gang skulle snu uten å ta med TV.

Jeg hadde allerede kjørt på med rull etter rull med vanlig billig tape, men når transportfirmaet kom og skulle hente TV nektet de fordi det fortsatt ikke var NOK tape på.

Neste gang kan jeg si at marekatten sier det er nok og se om de da tar med seg TVen allikevel, når de var her så var det IKKE nok. Det tar jo heller ikke dagevis å smelle under 100 runder tape rundt en eske, og det var jo kun halvparten "hver vei" (horisontalt og vertikalt) så det er ingen bragt å gjennomføre.

 

Flodec: Routere og slikt er en ting. Folk la inn nettverkskort og installerte alt som fulgte med på plata. Da ble det lagt inn et eget jensen nettverksprogram og alt av windows nettverksfunksjoner ble disablet så man kunne ikke søke etetr nettverk, kjøre feilsøkingsdiagnoser osv uten videre. Selv om man avinstallerte jensen programmet så kom ikke windows nettverksprogrammer tilbake og man fikk opp masse feilmeldinger om ting som måtte tilbakestilles, reinstalleres osv. La folk inn kun driver gikk det greit. Problemet var også at gratis support var tidsbegrenset. Hadde også eksempler på at jensen support ba pcukyndige om å f.eks firmware oppgradere router og da mistet folk alle instillingene. Så ble folk sittende i timesvis med skyhøye support priser, og når de fikk regningen så de at de skulle betale 1500-2000 for supporten ofte uten å ha fått løst saken i det hele tatt. Når en ny router er mye billigere så endte man opp med mange forbannede kunder etterhvert. Vi solgte også endel nettverkswitcher og andre nettverksting og opplevde ofte at folk plugget det inn og så smalt både sikringer og jordfeilbrytere. Folk byttet slike så ofte at jeg antar det var feil på 30-50% av dem. DERFOR er jeg ikke spesielt glad i jensen.

På den annen side har jeg satt opp jensen nettverk, lagt inn nye koder som folk har mistet osv og det har funket greit. Legegr da eventuelt kun inn selve driveren og ikke noe av det andre.

 

Fowl: Har opplevd det samme, men med at butikken stiller ut dårligere ting. Butikken kan f.eks reklamere for en TV med full hd og usbport og så stilelr de ut eskene til en nesten lik som kun er hd ready og uten usb port. De som ikke trenger eller bruker usb port merker det ikke, de som trenger det blir sure. Har opplevd det på TVer, trådløse telefoner, og PCer.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...