Alastor Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 For ikke å snakke om det at Elkjøp faktisk IKKE ER PART i saken engang! Elkjøp er ikke engang nevnt i artikkelen du linjer til..... 3 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Hos meg går linken til en artikkel fra 2006 som tilsynelatende bare skal informere bileiere om at de har reklamasjonsrett iht. forbrukerkjøpsloven. Står ingenting om verken fjernkontroll, TV-apparat, videospiller eller Elkjøp? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Antonsenlarsen: Har tatt de verste sakene med forbrukerrådet, men butikkene driver i en gråsone og selv om forbruklerrådet er sjokkert, så blir man som kunde presset til å ta saken videre og da koster det penger om man skulle tape. Ikke minst bruker man tid. Forbrukertvistutvalget har alltid hatt en fast pris på kr. 0,-. Å bringe saken til FTU krever at du faktisk klager til Forbrukerrådet. Dersom megling via Forbrukerrådet ikke gir den løsningen du ønsker, viderebringer Forbrukerrådet saken til FTU som tar en avgjørelse som butikken er bundet til å følge med mindre det er såpass prinsipielt at de anker saken videre i rettssystemet. Til å ha så mye erfaring fra bransjen vet du utrolig lite. Når jeg har tatt ting til forbrukerrådet, sender de standardbrev til butikken, og så gidder ikke butikken svare. Etter to purringer (tredje brev totalt) og måneder med venting må man velge om man skal forfølge sdaken videre til forbrukertvistutvalget. Problem 1: Forbrukerrådet er et RÅD som butikken ikke er tvunget til å følge Problem 2: Forbrukertvistutvalget bistår ikke med inndrivelse av krav motparten har erkjent. Dersom butikken har tapt i FTU, er kravet gyldig for tvangsinndrivelse. Du kan med andre ord begjære Elkjøp Norge konkurs dersom de ikke betaler. Alle kostnader for innbringelse av kravet til namsmannen kan du også kreve dekket. Så butikken kan erkjenne erstatningsplikt men nekte å utbetale noe. Ikke uten konsekvenser. Og disse konsekvensene koster ikke deg en krone. Elkjøp på sin side tok en kundes krav om ny/reparert fjernkontroll til høyesterett. Så isteden for å gi en kunde en ny fjernkontroll til 299,- valgte elkjøp å ta saken til høyesterett hvor de tapte. Det ble nok elkjøps dyreste fjernkontroll, omtalt bl.a her: http://www.vg.no/din...hp?artid=160776 "Kjøpslovens regler gir deg rett til gratis bilreparasjon også etter at garantitiden er utgått. Ikke la deg lure! " Hva hadde dette med fjernkontroller å gjøre? Han viser til en Høyesterettsdom fra 1998 om en fjernkontroll til TV. Der sier Høyesterett at elektriske komponenter som normalt har en lang teknisk levetid, og ikke utsettes for ytre påvirkning, skal holde i mer enn fem år. Videospillerdommen handlet om innmaten i VHS-spiller. Nå kan man jo gjøre seg noen tanker om at elkjøp velger å ta en reklamasjonssak som gjelder en fjernkontroll til høyesterett, og om de ikke hadde tjent mer på å gi kunden en ny fjernkontroll. Kjøpslovens regler gir deg rett til gratis bilreparasjon også etter at garantitiden er utgått. Ikke la deg lure! Men noen vil tydeligvis gå langt for å slippe å gi kunden det kunden har krav på. Jeg gjør meg flere tanker om hvor uvitende du faktisk er ut fra all den erfaringen du mener å ha. 4 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 (endret) Alastor: På de salgskurs er elkjøp saken hvor de tok en reklamasjon på en fjernkontroll til høyesterett brukt som både et skrekkeksempel og en oppgave om man har en slik reklamasjon. Mange nettsider omtaler at det var fjernkontrollen det ble reklamert på. Fjernkonrollsaken ble nevnt i samme side jeg linket til, bare å se lenger nede på siden. Jeg har hatt noen saker jeg har klaget til forbrukerrådet, både egne og folk jeg har hjulpet. Hver gang har det samme skjedd: Det sendes ut generelle brev til butikken, butikken gidder ikke svare, man tar det til forbrukertvistutvalget, men de bistår ikke med inndrivelse av krav motparten har erkjent. Så må man ta det til retten, eventuelt betale for en advokat, og med en risiko for å tape. http://www.handboka.no/Vgs/Lover/Forbruktvist/fbt01.htm Sitat, ca. midt i paragraf 1: Forbrukertvistutvalget bistår ikke med inndrivelse av krav motparten har erkjent. Tar man saken til tingretten, har jeg fått beskjed om at det kan koste mer en varens verdi. Ser på ulike nettsider at det ligger en sak om en ir-mottaker. Det høres ikke ut som saken som er brukt på salgskurs og som var omtalt på endel sider når det skjedde. Det gjaldt spesifikt en defekt fjernkontroll. Endret 22. september 2011 av medlem-82119 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Han viser til en Høyesterettsdom fra 1998 om en fjernkontroll til TV. Der sier Høyesterett at elektriske komponenter som normalt har en lang teknisk levetid, og ikke utsettes for ytre påvirkning, skal holde i mer enn fem år. ...er alt som står om saken, og siden dommen er fra 1998 omfattes den av et annet lovverk - kjøpsloven, ikke forbrukerkjøpsloven. Kan godt hende den er relevant likevel, jeg bare nevner repeterer det. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Når vi hadde om reklamasjon på kurset hadde vi endel saker vi skulle avgjøre om kunden hadde rett på reperasjon eller ny vare. Fjernkontrollen som var kjøpt på elkjøp ble da brukt som et skrekkeeksempel på hvor langt enkelte butikker går for å slippe å gi kundene det de har krav på. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Sitat, ca. midt i paragraf 1: Forbrukertvistutvalget bistår ikke med inndrivelse av krav motparten har erkjent. Tar man saken til tingretten, har jeg fått beskjed om at det kan koste mer en varens verdi. Du går ikke til tingretten for å inndrive et krav, du går til namsmannen. Du trenger heller ikke noen advokat for dette. Eventuelt, om du ikke ønsker å bruke tid på dette selv, kan du kontakte et inkassobyrå. Disse vil også legge på alle kostnader med inndriving av kravet på skyldner. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 (endret) Alastor: På de salgskurs er elkjøp saken hvor de tok en reklamasjon på en fjernkontroll til høyesterett brukt som både et skrekkeksempel og en oppgave om man har en slik reklamasjon.Mange nettsider omtaler at det var fjernkontrollen det ble reklamert på. Fjernkonrollsaken ble nevnt i samme side jeg linket til, bare å se lenger nede på siden. Når vi hadde om reklamasjon på kurset hadde vi endel saker vi skulle avgjøre om kunden hadde rett på reperasjon eller ny vare. Fjernkontrollen som var kjøpt på elkjøp ble da brukt som et skrekkeeksempel på hvor langt enkelte butikker går for å slippe å gi kundene det de har krav på. Expert bruker Elkjøp som skrekkeksempel for hva som er dårlig service på sine salgskurs? Det skal de da få lov til, men er det ikke litt rart? Nok en gang: Elkjøp er IKKE nevnt i artikkelen! Part i videospillerdommen er (Siden du tydeligvis ikke leste dommen jeg lenket deg, primærkilden btw) "Leverandørforbundet Lyd og Bilde". Og selger var On Off I stavanger, en kjede som har IKKENO med Elkjøp å gjøre. Og jeg finner heller ingen linker til fjernkontrollsaker om elkjøp. Du får finne den fram til meg, du som har sett den . Men, jeg har som sagt ikke hørt noe som helst om en slik sak. Dersom det stemmer og folk kan vise meg linker, er jeg selvfølgelig enig i at dette er elendig kundeservice. EDIT: Det har fortsatt dog ikke med videospillerdommen og høyesterettsavgjørelsen Ankh har linket til. Endret 22. september 2011 av Alastor Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 22. september 2011 Del Skrevet 22. september 2011 Er denne tråden virkelig noe å spare på? Bryter den ikke en eneste en av forumets regler? Jeg mener, tråden er utelukkende satt sammen av 9000 ord lange innlegg som henger ut én butikkjede. 1 Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Kundene er tjent med Elkjøp, det er det ingen tvil om. Og de aller fleste kundene er fornøyde kunder. Men det gjelder ikke alle selvsagt. Logsik så bør Elkjøp ha flere misfornøyde kunder enn f.eks Expert, siden de har flere kunder. Men det er en grunn for at Elkjøp klarer å holde lave priser. De må spare og spare. Dette vil og gå ut over både kundene og ansatte. Men slik har nok andre elkjeder det og. Mitt råd til fremtidige innlegg er: Maks 20 linjer pr innlegg. Skal man skrive en bok, så er dette feil plass, syntes jeg da. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Dette er en tråd om kundeopplevelser på elkjøp, og å fortelle om saker tar nødvendigvis mer en 20 ord. Det blir også feil å si at fordi elkjøp er store og billige må man forvente dårlig service. Jeg, og mange andre, opplever elkjøp som en versting når det gjelder brudd på reklamasjonsregler, dårlig service, dårlig oversikt, og selgere som lyver. Jeg kjøper mye i slike butikker, og har erfaring fra alle kjedene. Jeg kan ha enkelte dårlige opplevelser hos alle, men elkjøp skiller seg ut så til de grader. Mye av dette ligger nok hos elkjøps ledelse. De vet om det, men synes igrunn det er greit at det skal være sånn. Når en vare skiller en tusenlapp i pris mellom to butikker, er det helt greit, de som er heldige og treffer den billige blir glade mens de som traff den andre som var en tusenlapp dyrere blir sure. At jeg betaler dobbel pris for blekk hos elkjøp er også greit, tydeligvis. Dette gjelder også om man sammenligner nettbutikk til nettbutikk. At DVD +R plater skiller 250% i pris fra butikk til butikk er helt greit for elkjøp. For kundene blir det et lotteri når man skal gamble på at man har besøkt en av de billige elkjøp butikkene og når man i tillegg må gamble på at de følger reklamasjon- /garanti- /kjøpsloven i tillegg så er innsatsen for høy for meg. Det finens alternativer, og jeg velger å bruke dem. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Når en vare skiller en tusenlapp i pris mellom to butikker, er det helt greit, de som er heldige og treffer den billige blir glade mens de som traff den andre som var en tusenlapp dyrere blir sure. Dette er forsåvidt et av punktene jeg er enig i. Man bør ha mulighet til å kjøre individuelle priser per butikk selvsagt, men samtidig bør ikke disse prisene ha en veldig stor andelsvis diff mellom butikkene. Men igjen, det er forskjell på å prise et kamera til 1995 hos butikk A og 2995 hos butikk B, og å prise en TV til 14995 hos butikk A og 15995 hos butikk B. Stor forskjell. At prisene varierer internt i kjeden er helt greit. Men når diffen overstiger ca 25-30% begynner det å bli drøyt. Lenke til kommentar
FBI21 Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Hvis de suger, hvorfor er dere dumme nok til å bruke dem da? Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 @srbz hvorfor skal ikke butikker kunne sette prisene akkurat som de ønsker? De som setter prisen for høyt får kun solgt til de som ikke bryr seg, mens resten av kundene går til konkurenten med ok priser. Butikken som selger overprisede varer vil da etterhvert miste så mye kunder at de ikke kan drive videre og må enten dumpe prisene eller slutte å drive butikk. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 For min del har jeg kjøpt mye der fra tiden da servicen var bra og prisene lavere. Sitter nå med masse kjøp fra elkjøp og må forholde meg til en service som er borte, samtidig som jeg i realiteten har mistet alle reklamasjons og garanti dekninger da elkjøp setter seg så på bakbeina at det knapt er verdt slitet. Kanskje det er elkjøps mål. Problemet med prisforskjeller fra butikk til butikk i samme kjede er at man som kunde ofte betaler alt for mye før man finner ut at man kan besøke en annen butikk i samme kjede og få alt til en brøkdel av prisen. Det betyr også at når man tror man får et tilbud fordi det står i kundeavisen, så kan en annen butikk i kjeden velge å selge tilbudsvaren mye lavere. En side av dette er også at når konkurrentene ser at elkjøp slipper unna med dette, så følger de etter. Dette gjelder f.eks når man øker prisene kraftig rett før jul fordi kundene kjøper hva som helst da. Når konkurrentene tjener masse ekstra på å lure kundene, vil ikke de andre butikkene tjene mindre. Derfor følger de etter. Dermed synker kundeservicen og prisene øker over hele linja. Ingen kunde er tjent med at butikker og kjeder konkurrerer seg imellom om hvor dårlig service de kan gi og hvor høy pris de kan ta. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Å ikke sjekke priser på nett før man kjøper noe av verdi er i mine øyne helt latterlig. Det er jo enda lettere enn før, man jo til og med stå i butikken og sjekke priser på nett via telefonen. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Sjekker priser grundig, men noe av den viktige infoen får man ikke tak i. Dette gjelder f.eks om varen er parallellimportert. I mitt tilfelle betød det at JEG måtte pakke ned min 46 tommer og styre med transport og henting, isteden for at samsung sendte gratis reperatør hjem til meg. Når posten også sender pakker etter postnummeret, og vi bor et sted de bare henter fra men ikke leverer så blir det fort knotete. (Henting går på mottagers postnummer). Når en vare skal hentes hos meg, transporteres til leverandør, som skal videresende den til det verkstedet de bruker og gjerne mellomlaste det på diverse postlagre så øker sjansen for transportskader drastisk. Det er jo ikke alltid man har spart på esker og isopor som 50 tommeren kom levert i, og da er det knotete å pakke ned. Jeg dro på butikken og kjøpte tape for en tusenlapp og da fikk jeg sendt den, men når det koster en tusenlapp å få pakket den inn, så er det litt surt selv om man får gratis transport og reperasjon. Jeg opplever også at man bestilelr transport av en tv, får dette bekreftet, og så kommer de som skal hente den og blir overrasket for de har ikek fått den beskjeden og de har ikke muligheten til å ta med tv. Måtte opp på 3. forsøk for å få sendt den forrige gang. Dette kan man unngå med å unngå parallellimport. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 @Ankh det er rimelig vanlig at paralellimporterte varer har andre varenr. F.eks Samsung sine TV-er som ender på noe annet enn 5, f.eks Samsung 46C650 er parallelimportert, mens 46C655 er det ikke. Dette er noe man gjerne finner ut av ved googling. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. september 2011 Del Skrevet 23. september 2011 Jeg dro på butikken og kjøpte tape for en tusenlapp og da fikk jeg sendt den, men når det koster en tusenlapp å få pakket den inn, så er det litt surt selv om man får gratis transport og reperasjon. For 1000 kroner får du 52 ruller med vanlig, brun pakketape på Clas Ohlson. Med en lengde på 66 meter betyr det nesten 3500 meter tape, altså 3,5 kilometer med tape. Hvordan i all verden klarer du å bruke 3,5 kilometer med tape på å pakke inn en TV? Er den 2000 tommer eller noe sånt? Uansett så føyer den påstanden seg inn i rekken av ustødig argumentasjon fra din side. Du drar frem artikler som er mellom fem og ti år gamle, kverner på DVD+R og blekkpatronpriser om og om igjen, og drar frem avgjørelser fra FTU som ikke engang omhandler butikkjeden du snakker om. Når du er så misfornøyd med så mange butikker så må du se på muligheten til at det kanskje er din egen innstilling som fører til at du føler du får for dårlig service. Du utviser en generell fiendtlig holdning til hele salgsbransjen, og hvis den lyser gjennom når du besøker en butikk som kunde, så vil du naturlig oppleve at selgeren støter deg noe fra seg. Som kunde, både før og etter jeg selv ble selger, har jeg kun et fåtall ganger opplevd under forventet service i butikker (og jeg foretrekker å handle i fysiske butikker), og kun en eller to ganger opplevd direkte dårlig service. Uansett så har vi forstått at du er misfornøyd med Elkjøp. Det er lov å uttrykke misnøye, men nå begynner det å bli så mye og så repeterende at det begynner å oppfattes som sutring av de fleste her inne. 7 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 blackbrrd: Kjenner man til disse kodesystemene er det greit. Antar man kan sjekke med produsent før kjøp også. Jeg trodde før at de store kjedene ikke parallellimporterte, men der tok jeg feil. Kjente ikke til samsungsystemet. Marekatten: Jeg brukte endel ruller med vanlig tape, men den som skulle hente den nektet å ta den med fordi det var for dårlig. Dro da på byggmakker og kjøpte en stabel duct tape, til omtrent 200,- pr. rull. Fant ingen nettpriser på dette hos BM, men sportsnett selger samme til 199,- http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1884&cid=301 Har man en stor TV som kommer i en enda større eske og skal dekke hele esken rundt og rundt, først horisontalt og deretter vertikalt så skal jeg si rullene går fort. Mener jeg brukte to ruller i bredden og to i høyden, i tillegg til en stabel av vanlig billigere tape vi hadde liggende. JA, jeg skal love den ble godt innpakket, og fraktselskapet aksepterte at den var nok innpakket også. Det har jo også med at når transportselskapet allerede har vært her flere ganger, og nektet å ta den med, enten fordi de har feil bil, mangler stroppemuligheter, den har for lite tape osv så ønsker man ikke enda en retur uten å ta den med. Da tar man heller litt for mye tape enn litt for lite. For meg ble det tape for en tusenlapp, og MANGE runder rundt esken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå