Gå til innhold

Elkjøp, en kundes verste mareritt...


Anbefalte innlegg

jeg har lest en lov som sier at for at en butikk skal ha lov til å selge en vare SKAL varen ha synlig pris. Husker ikke om det gjaldt forbrukekjøpsloven, markedsføringsloven eller en annen lov.

Inntil du finner den så tenker jeg vi lar §10-1 stå. For det du sier om at ikkepriset vare må gis vekk er tull og tøys inntil motsatte er bevist.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Se henvisning til over. Jeg har sett at for å få lov til å selge en vare skal den vare priset. Det med å gi vekk varer handler om at enkelte nettbutikker feiulpriser varer til 0,- og da kan man kjøpe dem til null kroner slik læreren gjorde med bøkene.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Når det gjelder elavfall så kjenner ikke jeg reglene der. Det jeg har fått beskjed om der jeg har jobbet er at butikken betaler for å bli kvitt elavfallet, og jo mindre avfall dess lavere utgifter. Derfor har man sett gjennom fingrene med at ansatte og kunder forsyner seg, det har redusert avfallet og dermed også redusert utgiftene.

 

Dette KAN ha med at folk har dumpet alt fra gamle brød og sekker med poteter, til tepper og barnevogner. Folk har tydeligvis en utvidet definisjon av hva elavfall er.

 

Det er jo også sånn at når man setter opp containere til å dumpe avfall i og folk bare slenger utstyret rundt uten å dumpe det på en ordentlig måte inni containerne så må selgere eller sjefen ut å koste og rydde. Det kan være at det regnes utgifter når selgere settes til å rydde opp i glass og dumpet utstyr isteden for å selge i butikken.

 

Avfall er også papp, isopor, plast osv som elvarene transporteres i, og leie av presser og containere koster også sitt. Hvilke avtaler og priser som finnes rundt dette kjenenr jeg ikke til.

 

Utgifter kan komme fra mange steder.

 

Forbehold mot prisfeil er noe som dekker det meste. Kjøpte en slipsnål som var nesten 2000,- mer en jeg hadde fått opplyst. Fin nål, og prisen var også med forbehold av trykkfeil.

Det betyr allikevel ikke at butikkene har lov å tilby varer uten prislapp.

Noen butikker har digitale priser nå. Litt usikker på om det kan regnes som en varig merking, med tanke på at batterier kan tømmes eller display kan knuses.

 

Jeg forsøker bare å få frem markedet både fra kunders og butikkens synspunkt. Butikker drives ikke slik kundene forventer, og om en kunde må vente 10 uker på å få fikset en mobil betyr ikke det at det skyldes selgerens latskap. Kundene blir heller ikke guidet til det beste kjøpet for kundene, normalt guides kundene til å kjøpe det som butikken tjener mest på. Alle skal overleve i den bransjen, og taperne oppi dette er kundene.

Så kan man selvsagt hevde at vi ikke er verre enn dem osv. Men er det godt nok?

Er en TV bra fordi den ikke er verre enn en dårlig TV, eller er en TV bra fordi den er teknisk sett bra?

Er en TV bra for kunden hvis kunden må ha en hvit TV men blir tilbudt en svart? Hva er bra og riktig for kunde. og er det det samme for butikken? KAN både kunde og butikk bli fornøyd samtidig, eller er en av partene DØMT til å tape? Min erfaring er at kunden taper hver gang. Om andre har bedre opplevelser er det fint for dem.

Lenke til kommentar

Fasiten:

§ 32. Den, der har avgit en viljeserklæring, som ved feilskrift eller anden lignende feiltagelse fra hans side har faat et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er avgit, indsaa eller burde indse, at der forelaa en feiltagelse.

Avtaleloven §32

 

Mao, dersom kunden burde forstått at det er snakk om en feilprising, har forhandleren rett til å nekte å selge varen - evt kansellere en allerede bekreftet ordre, selv etter ordrebekreftelse er sendt ut, eller betaling er trukket.

 

Samtidig så er det ikke lov å ha varer stillt ut i butikk uten pris, det er helt korrekt - dette har dog ingenting med å gjøre hvorvidt man kan få varen gratis eller ei, det er bare brudd på markedsføringsloven - som man gjerne kan klage til forbrukerombudet på. Irriterer meg ofte over manglende priser rundt forbi selv ;).

 

 

 

ANKH: Du må ha jobbet på noen helvetes kjipe steder, om de eneste erfaringene du har fra tiden din som selger er at kunden taper. Forstår din bitterhet, men er fortsatt helt utrolig feile konklusjoner som du kommer fram til.

 

Igjen må jeg minne om snittverkstedtiden til elkjøp som nå er nede på 2 uker, ikke 10...

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Det med å gi vekk varer handler om at enkelte nettbutikker feiulpriser varer til 0,- og da kan man kjøpe dem til null kroner slik læreren gjorde med bøkene.

Feil. Dersom butikken hadde valgt å ta saken videre ville læreren tapt.

 

Spørsmålet er om kjøper burde ha forstått at varen er feilpriset. Læreren burde helt klart ha forstått at bøker som normalt ville kostet flerfoldige tusen kroner ikke blir gitt bort.

Lenke til kommentar

Har noen irriterende erfaringer fra lokal Elkjøpbutikk der jeg bodde før men det hadde vel mer med lokalkjent selgerklyse enn med butikkjeden.

 

Etter jeg har flytta til Trondheim har det kun vært positive erfaringer med Elkjøp.

 

Ett eksempel jeg har trukket frem tidligere er at jeg fikk feil pris på ett par Yamaha Soavo 1 høyttalere.

 

Prisen jeg fikk var over 10 000 kr lavere enn den skulle være noe de på Elkjøp Tiller stod for.

 

Seneste erfaring var for noen dager siden. Kjøpte en ringblits for Nikon, utstillingsmodell uten eske og uten bruksanvisning. Betalte 1/3 av prisen som de også tar på JapanPhoto.

 

Fant ut for ett par uker siden at det ikke var en Nikon blits men en Canon. Sjekket kvitteringen og der står det faktisk Sony... ja, de roter litt :roll:

 

Stilte opp på kundeservice og uten mye om og men ga de meg en ny blits uten ekstra kostnad.

 

I morgen skal jeg en tur å handle mobil... en gang Elkjøp, Alltid Elkjøp :w00t:

Lenke til kommentar

Kundene blir heller ikke guidet til det beste kjøpet for kundene, normalt guides kundene til å kjøpe det som butikken tjener mest på.

En dyktig selger selger det kunden har behov for. I et varehus er det flere tusen forskjellige varer. Skjønner godt om noen eksterne harddisker blir satt i hyllen uten å bli gitt pris når det er fullt av kunder i butikken. Det viktigste for kunden er vel at varen er tilgjengelig. Så det er bedre at den står i hyllen uten pris, enn at den ligger nedpakket i en kasse midt i butikken. Noe av sjarmen med å jobbe i butikk er at det alltids er noe å gjøre. Timene går fort. For det er alltids varer som må prises, hyller som må vaskes, trau som må heves osv. Men dette er arbeid som blir nedprioritert når butikken er full i kunder.

Lenke til kommentar

Avfall er også papp, isopor, plast osv som elvarene transporteres i, og leie av presser og containere koster også sitt. Hvilke avtaler og priser som finnes rundt dette kjenenr jeg ikke til.

Hos oss betaler vi ikke for å kvitte oss med plast, papp og isopor. Disse tingene kildesorteres, og gjenvinningsfirma henter det hos oss uten å belaste oss for det. Elretur tjener vi på (i likehet med omtrent hver eneste kjede som er medlem av Elektronikkbransjen) - selvsagt forutsatt at burene med ee-avfall er sortert, mens restavfall derimot koster penger å kvitte seg med. Du har helt rett i at det er en utgift å få sortert ee-avfall ettersom dette går direkte på time-/fastlønn til den som gjør jobben (h*n kunne gjort noe helt annet), men Elretur betaler godt og summa summarum er ikke akkurat dét et tapsprosjekt.

 

Expert var forresten nede i 14 dager TAT i reklamasjonssaker for ganske nøyaktig et år siden, før Elkjøp var det afaik.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Mange av mine negative erfaringer som ansatt skyldes nok at jeg hovedsakelig har jobbet i små lokale butikker hvor man ofte var to på jobb som skulle ta seg av "alt" (salg i hele butikken, reklamasjoner, inn og utleveringer, hjemleveringer, support, bestillinger osv osv. Kildesortering var også en fjern drøm. Hadde åpne containere som folk oppfattet som restavfallscontainere. I BESTE fall ble ting slengt inn i containerne, i verste fall ble de knust utenfor. Og ja, med gamle brød, potetsekker, tepper og masse annet rart så var det en salig blanding og langtfra kildesortert. Det var nok derfor de betalte. Søppelsortering var et evig problem da man ikke hadde nok folk til å ha kontroll på det, og folk gav f i å sortere ting skikkelig.

 

Plast, papp osv var det samme. Aldri tid til å sortere skikkelig. Skulle man ut med en bil for å levere en vaskemaskin møtte man ofte en halvfull bil med treverk, elavfall, plast og papir som måtte vekk for å få plass til det som skulle kjøres ut. Tiden går, kunden venter, butikken trenger den som kjører ut varer fortest mulig tilbake. Da tar kildesortering for lang tid og man stapper alt i nærmeste container uansett hva som skal være i den.

 

Siden jeg som alle andre i butikkene registrerte reklamasjoner og garantisaker og sendte varer rundt til de ulike verkstedene så opplevde jeg flere ganger i uka både det at ting kom tilbake ureparert fordi butikken ikke hadde svart på en epost fra verkstedet og de returnerte den etter f.eks 4 uker uten svar og at spesielt iphone og playstation ble sendt frem og tilbake før man kom til et verksted som reparerte iphone solgt med x abbonement. Det var ikke det at "vanlige ting" tok tid, men når man måtte sende nevnte iphoner til 3-4-5 verksteder før man fant et som reparerte under de rette forutsetningene så tar ting vesentlig lenger enn 14. dager. Vi regnet 5-6 uker gj.snittlig. Når en kunde kommer for å hente en laptop etter disse 5-6 ukene og den ikke er fikset fordi butikken ikke har svart på en epost er det fint å stå foran kunden og si at, nei, altså, vi beklager meeen og så komme med en nødløgn om at varen var skadet under transport eller at verkstedet hadde gjort noe feil. Alt for å få kunden til å godta nye uker med venting for å få varen.

 

I ett ekstremt tilfelle kom en kunde inn og spurte om TVen sin var reparert. Det hadde da gått over ett år, og ingen hadde fanget dette opp. Heller ikke at han hadde låne TV. Nå vil de fleste etterlyse FØR det har gått så lang tid. Jeg kjenner også TV reperatører som har ventet over 6-7 år på deler fra Sony, og da kaster man TVen tilslutt fordi Sony ikke klarer å sende ut deler.

 

10 dager er flott om man klarer å fikse slikt. Hadde selv en mobil inne tre ganger med 2 måneders tid å vente hver gang, UTEN at den ble fikset. Fikk da ny mobil. Da hadde jeg ventet 6 måneder. Den gangen var det IKKE elkjøp. De siste gangene det har vært noe som jeg reklamerer på har jeg kontaktet produsenten direkte. Hverken elkjøp eller komplett har klart å bestille deler, leverandøren har gitt opp å sende deler til elkjøp mens komplett har beklaget at de ikke klarte å ta imot reklamasjonen på riktig måte. Komplett består allikevel testen da de har fikset kamera greit flere ganger, og vært greie og byttet skadde produkter uten videre. En ukompatibel TV tok de også tilbake uten spørsmål. Elkjøp derimot nektet å fikse mitt sony videokamera selv om sony har livstidsgaranti på den defekte delen, og de klarte heller ikke å ordne ny fjernkontroll til min støvsuger selv om miele sendte ut slikt gratis. Når de også har økt prisene kraftig på de tingene jeg kjøper mest (bl.a dvd +r plater fra 39,- til 99,- (over 250%), blekk (fra rundt 130-140 til rundt 200), min gps som økte en tusenlapp i pris, osv osv så er jeg mildt sagt ikke fornøyd med elkjøp.

 

Hatet expert før, men etter at de fant ut at alle kundene forsvant til expert i nabokommunen på grunn av dårlig service, har de skjerpet seg. De har også tatt tak i ting og fått orden på inn og utlevering av varer, byttet ut sjefen som var bygdas hatobjekt #1, og generelt fått orden på veldig mye. De klarer også i større grad å holde samme priser i butikkene, ihvertfall de jeg har besøkt. De tok også et oppgjør og kvittet seg med gammelt utstyr i tidenes ryddesalg. Dermed fikk man kvittet seg med gamle lagervarer og man slapp å lure kundene til å kjøpe gammelt utstyr til full pris.

Så får man ta dem på at de svindler kundene ved å øke prisene rett før jul, og har endel feil i avisene sine da de som mange andre kopierer spesifikasjoner fra ett TV til et annet selv om de ikke passer på TVen de ble kopiert til. Har forøvrig sett eksempler på at man har kopiert slik info fra en vaskemaskin og lagt det inn som spesifikasjon på en TV. Artig, men neppe nyttig for kundene.

Hadde feilretting av feil info som en liten kampsak, og plukket ut det jeg kom over og sørget for at det ble varslet kjeden.

 

Når det er sagt oppdaget man også svært ofte at kjeden skrev i avisen f.eks kjøp denne TVen og få med en gave. Butikken fikk aldri vite hva denen gaven skulle være, og fikk da heller aldri bestillt in slike ting som skulle leveres med. Når kunden spurte etter gaven, så ble det litt kinkig siden vi ikke ante hva gaven var. Noen ganger slengte vi med noe vi hadde, ofte reklameartikler. Sånne ting burde også vært unngått.

 

Å rydde og vaske hyllene er fint, men håpløst om man jobber i en butikk som er åpen mens den bygges om. Flott å se en centimeter med støv og drit ligge som et lag over dyre tivoliradioer, surroundrecievere med luftehull på toppen og annet utstyr bare fordi man skal ha åpen butikk under ombygging og derfor ikke dekke til varer eller fjerne dem. Lite kult å selge skitne tivoliradioer etterpå. Men-men en selger klarer alt!

 

Salgsbransjen er en cowboybransje. Noen er heldige å jobber i gode miljøer med systemer og orden hvor kundeservicen funker bra, andre jobber i et vilt kaos hvor man blir etterlatt og må klare seg så best man kan. At kunder hater enkelte butikker og kjeder skjønner jeg veldig godt. Håper også at flere og flere henvender seg direkte til leverandør isteden for å bruke tid og energi på butikken. Leverandøren gir erfaringsmessig bedre og billigere (gratis) service.

Ved siste sak fra elkjøp fikk jeg beskjed om at elkjøp tok nesten tusenlappen for å bestille delen hos leverandøren, men hvis jeg selv ringte leverandøren ble det gratis. Tar gjerne en telefon for å spare en tusenlapp, men det ender jo med enda en dårlig erfaring med elkjøp og like lett som jeg kan ta den ene telefonen for å spare en tusenlapp, like enkelt kan jeg bruke noen timer i dette forumet for å forklare om mine dårlige elkjøp erfaringer (og generelle bransjeerfaringer både som ansatt og som kunde).

 

Heldigvis dukker det opp nettbutikker som gir god service og har lave priser. Har man slike alternativer, TRENGER man ikke utsette seg for elkjøp. Valgmuligheter er bra, spesielt når man kan velge BORT noen.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar

jeg mener det er viktig å ikke dra alle under samme kam.

 

jobber selv i bransjen og det viktigste for meg er at kunden blir fornøyd, alt det andre kommer i etterkant. setter meg også nøye inn i ALLE produkter jeg har i min avdeling og legger stoltheten min i det. jeg vil være et vandrende leksikon og en man kan stole på og som kunden kommer tilbake til for å handle mer av. jeg mener vi er best tjent med det.

 

suger et produkt tar jeg det rett og slett ut av hylla eller gruser det i pris! jeg blir pinlig berørt og flau om jeg selger dårlige produkter eller feil pris. jeg får faktisk ikke sove om det er noe jeg har gjort feil fordi jeg får dårlig samvittighet. vi hadde en trådløs usb enhet som ikke funka for 5 flate øre og kosta horrible 699,-. den krevde jeg at vi leverte tilbake til leverandør, prøvde ikke å prakke på folk den? la den på kontoret til sjefen med sint lapp og så aldri mer til den. heldigvis.

 

det heter seg at en selger ikke skal si at et produkt er dårlig, den følger ikke jeg. for det fins dårlige produkter, og de skal koste deretter. akkurat som LANDLORD GULOST, den er fette vond og derfor billig.

 

når det gjelder feil kan jo det skje alle, det er menneskelig. Et tastetrykk feil så kan det gi en dårlig opplevelse for kunden, men det som er viktig da er å gjøre det godt igjen.

 

i dag hadde jeg en case: det tok 1,5 uke lenger leveringstid enn det jeg hadde LOVET på en printer. Ringte kunde og sa han skulle få avslag på 500 kroner. han blei kjempefornøyd!

 

masse forskjellige folk jobber i salgsbransjen, og du har rett i at mange ikke tenker på kundens beste. det synes jeg er synd.

 

og hvis noen lurer på om jeg tjener nok penger eller ikke, så ja, jeg gjør det og er en av de beste på forsikringer og salg der jeg jobber. og jeg er dønn ærlig. begge deler funker faktisk, bare KJØR PÅ!! ærlighet varer lengst, det er mitt råd til alle som jobber i butikk.

 

på veggen vår i pauserommet står det: "ALLE ANSATTE I ***** HAR ANSVARET FOR Å GJØRE KUNDEN FORNØYD UANSETT KOSTNAD" :)

 

btw. jeg ble faktisk klagd inn til ledelsen av en kunde som mente jeg ga dårlig kundebehandling en gang. det er ikke alltid det nytter å gjøre alt man kan i sin makt heller. noen er bare vrange og må få ut sinnet sitt på mail eller forum selv om det ikke er noe selger kan gjøre! :(

 

edit: et tips til. får du inn et nytt produkt i butikk, hvorfor ikke google det? lær om det og sett deg inn i det. gjør arbeidsdagen så mye lettere for både deg og kunden. folk som selger noe de ikke har greie på eier ikke stolthet!

Endret av Antonsenlarsen
Lenke til kommentar

Da var jeg og kjøpte meg en telefon på Elkjøp... og igjen, en veldig hyggelig opplevelse.

 

Bestilte en Samsung i5500 Galaxy 5 til en sum av 795 kr med collect@store Stjørdal da de var de eneste som hadde den inne.

 

Etter en halvtimes kjøring finner jeg bare ut at det hadde vært noe feil med lagerstatusen deres og de hadde den ikke inne.

 

For at jeg ikke skulle kjøre en bomtur tilbydde selger meg en Samsung S5570 Mini til 1000 kr.

 

Butikkpris: 1800 kr

Elkjop.no: 1295 kr

 

Vet den selges til nesten 1000-lappen i de billigste nettbutikkene men dette er ikke noe han måtte gjøre men noe han gjorde for å yte bra service.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

De gode selgerne finnes, for all del, men bransjen er nå engang sånn at mye spiller inn for kundeopplevelsen. I siste butikken jeg jobbet gikk kasser og nett på samme nett som i seg selv var supertregt. Om jeg googlet etter info om et produkt, sluttet kassene å virke og da lar man selvsagt være å sjekke info...ihvertfall innen man kommer hjem.

 

Jeg plukket ut de verste produktene og ba om at man byttet merke. Billigbatterier som lakk, nettverksswitcher som eksploderte osv. Problemet er at mange butikker får gode avtaler eller stoler på gode garantier. Når jensen sine nettverksprodukter har 20 års garanti, teller det mer enn om de funker og er greie å sette opp. Selv om halvparten bytter en elendig telefon, går det på leverandørens kostnad og ikke butikkens. Problemet er at flere kunder blir misfornøyde.

 

Et annet problem er også at blekk, batterier osv har egne påfyllere fra leverandørene, og om vi er tomme for 9 v batterier får vi ikke bestillt før en eller annen komemr om to uker og fyller på noen igjen. Når kunder da spør om vi ikke "bare kan bestille noen" så kan vi faktisk ikke det. Men å forklare hvorfor det er sånn til en sur kunde som har trosset snø og is er ikke lett.

 

Det samme skjer med introduksjonen av nye standarder, plugger , kabler osv. Når den som fyller på har sine faste lister med hva som kan bestilles og leveres, hjelper det ikke at det dukker opp displayporter og nye firewirekontakter hvis ikke de står på en liste som er laget før disse kabelbehovene eksisterte. Når vi sier at det dukker opp 20 kunder hver dag som har kjøpt seg mac og trenger en slik kabel, får vi til svar at jamen, de står ikke på min liste. Da har ikke vi noe annet valg enn å sende dem til ett eller annet eplehus. Som kunde forventer man at butikken kan overvinne slike umuligheter, men det kan man faktisk til tider ikke.

 

Det etterlyses tilbakemeldinger til elkjøp.

 

-Jeg har klagd på tlf oppringinger om kundetilfredshet etter å ha vært i kontakt med elkjøp

-Jeg har klagd pr. mail

-Jeg har klagd til kundeservice pr. tlf

-Jeg har klagd til serviceavdeling

-Jeg har klagd til avdelingsleder

-Jeg har klagd på bokser som sto utenfor enkelte butikker for en tid siden

-Jeg har klagd mens jeg venter på svar hos kundeservice, når samtalen tas opp

-Jeg har klagd til elkjøps leverandører som sier a de også klager til elkjøp

-Jeg har klagd i ulike nettskjema

-Jeg har klagd i nettundersøkelser jeg i sin tid var med i

-Jeg har klagd i forum

-Jeg har klagd til leverandører jeg har møtt i andre jobber

 

Jeg føler at jeg har sagt mitt og brukt alle kanaler som er mulig å bruke utenom brevduer, faks, semafor, morse, røyksignaler, og telegraf. Om det skulle ha noe å si så har jeg klagd mens jeg brukte win 95, win xp, vista, og nå win 7. Jeg har klagd med 8 Mb Ram. 4 Gb og 6 Gb ram.

Jeg har klagd via ulike mobiler, fasttelefoner, nettverksoperatører, teleoperatører.

Jeg har hatt ulike størrelser og hastigheter på harddisker, ulike skjermstørrelser, brukt både laptop og stasjonær. Om det skulle ha noe å si for klagens evne til å kome frem har jeg brukt norton, avg, comodo og microsoft security essentials. Og ja, jeg har bruk både opera, internet explorer og firefox i alle mulige versjonsnummer. Jeg har til og med variert mellom kablet og trådløst tastatur, vært innom flere mustyper, og det eneste som ikke er brukt til å klage med er mac og nettbrett. Får ikke håpe det er det som har gjort utslaget.

 

Jeg skryter forøvrig av de selgere og butikker jeg er fornøyd med. Senest i dag overøste jeg en selger med masse skryt for glimrende service. Det er bare så langt mellom dem. All ære til de som forsøker å gjøre, og gjør, en god jobb. Jeg skjønner at alle kan ha en dårlig dag osv men når man opplever så mye rot, dårlig kundeservice, og frem og tilbake som jeg gjør selv om jeg fordeler det i ulike butikker så er det ikke lenger snakk om en dårlig dag.

 

Mitt videokamera er en typisk eksempel. Kjøpt på elkjøp, dessverre. Sony ga livstidsgaranti på bildebrikken, et bra salgsargument for meg. Så opplever jeg og mange rundt meg at den serien med videokamera fikk en stor brun flekk pga at bildebrikken ble ødelagt. Alle leverte dem inn i ulike fotobutikker, konkurrenter til elkjøp, nettbutikker osv og fikk samme svar at joda, dette var det livstidsgaranti på så dette fikk de fikset gratis. Noe de også gjorde. Jeg forsøkte å gjør det samme hos elkjøp, med samme feil og samme livstidsgaranti, men elkjøp nektet å fikse det. For min del var ikke kameraet brukendes og alle rundt meg ble forundret hvorfor ikke elkjøp også fikk dette fikset slik alle andre gjorde det.

 

Det kunne vært et enganstilfelle, men slik har jeg blitt behandlet hele tiden også nå med støvsugeren. Skal vi bestille delen for deg tar vi en tusenlapp, men gjør du det selv er det gratis. Men...jeg har KJØPT den hos dere, jeg har med kvittering, miele sender den gratis, det er innenfor både garanti og reklamassjonstiden HVA ER PROBLEMET? Nei, det bare er sånn.

Jo, takk skal dere ha!

 

Etter at jeg fikk nok av elkjøp har jeg forhørt meg litt rundt med andres erfaringer og jeg ble sjokkert. Jeg var ikke den eneste, tvert imot var de andre overrasket over at jeg hadde holdt ut så lenge. JEG er ferdig med elkjøp, kjøper kun forbruksvarer på expert, og holder meg til norske importører, nettbutikker, og leverandører fremover.

Lenke til kommentar

EN ting jeg ikke kan fatte er at ansatte er vrange når det kommer til reklamasjon og garanti? Det er jo faen meg lovfesta rett å få reparert produktet sitt???

 

det kunne ikke engang falle meg inn å påstå at kunden ikke har rett til det! alle som har problemer hos oss får det de har krav på på flekken. det er jo bare sånn det er, og for meg på gulvet så har det jo ikkenoe å si hva det blir i kostnader for kjeden. det er jo hårreisende at du ikke får sendt inn sony-kameraet ditt? 5 år reklamasjon er det på kamera. skjønner ikke hvilken butikk som nekter å fikse sånt, da bør du klage de inn for forbrukerrådet.. alle de problemene du beskriver kan man jo bare knipse i fingra og ordne!

Lenke til kommentar

skriv en bok om emnet, og lever den til elkjøp hovedkvarteret hvis du har så mye på hjertet.

Folk velger selv hvor de vil handle, jeg har ikke sett noe godt komme ut av denne tråden, bare masse kasting frem og tilbake.

Tror nok det er en forskjell på meg og mange som skriver i tråden her.

 

Har opplevd en del negative ting i mange forskjellige butikker men de sakene glemmer jeg omtrent like fort som de skjer.

 

De positive opplevelsene tar jeg derimot med meg og husker.

 

Livet er liksom for kort til å skrive side opp og side ned om negative/dårlige erfaringer man har når man handler.

 

Det synes ihvertfall jeg....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Antonsenlarsen: Har tatt de verste sakene med forbrukerrådet, men butikkene driver i en gråsone og selv om forbruklerrådet er sjokkert, så blir man som kunde presset til å ta saken videre og da koster det penger om man skulle tape. Ikke minst bruker man tid.

 

Når jeg har tatt ting til forbrukerrådet, sender de standardbrev til butikken, og så gidder ikke butikken svare. Etter to purringer (tredje brev totalt) og måneder med venting må man velge om man skal forfølge sdaken videre til forbrukertvistutvalget.

 

Problem 1: Forbrukerrådet er et RÅD som butikken ikke er tvunget til å følge

Problem 2: Forbrukertvistutvalget bistår ikke med inndrivelse av krav motparten har erkjent.

 

Så butikken kan erkjenne erstatningsplikt men nekte å utbetale noe.

 

I den siste saken jeg hadde, sluttet en trådløs telefon å virke innenfor reklamasjonstiden.

Telefonen skulle brukes av eldre og man hadde derfor plukket ut en telefon med store taster, lys i display, god lyd, høy ringelyd osv kort sagt: Tilpasset eldre.

Etter 6-8 måneders krangling med butikken, og hele prosessen med forbrukerrådet så fikk jeg beskjed fra butikken at de skulle være snille og gi meg det jeg hadde rett på etter reklamsjonsretten.

Problemet var at de gravde frem den billigste telefonen de hadde liggende, som ikke hadde de tilpasninger som den defekte hadde.

Klagde da igjen til forbrukerrådet, og som kunde hadde man kun krav på et tilsvarende (funksjonsmessig) produkt. En telefon skal man kunne ringe med, og det kan man med selv den billigste. Mine klager om at den jeg ble tilbudt ikke var like bra grunnet det bruk den var tiltenkt, ble ikke tatt hensyn til av forbrukerrådet.

så butikken vant på å yte dårlig kundeservice, men mistet en kunde.

Det var IKKE elkjøp denne gangen.

 

Elkjøp på sin side tok en kundes krav om ny/reparert fjernkontroll til høyesterett. Så isteden for å gi en kunde en ny fjernkontroll til 299,- valgte elkjøp å ta saken til høyesterett hvor de tapte. Det ble nok elkjøps dyreste fjernkontroll, omtalt bl.a her:

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=160776

 

Han viser til en Høyesterettsdom fra 1998 om en fjernkontroll til TV. Der sier Høyesterett at elektriske komponenter som normalt har en lang teknisk levetid, og ikke utsettes for ytre påvirkning, skal holde i mer enn fem år.

 

Nå kan man jo gjøre seg noen tanker om at elkjøp velger å ta en reklamasjonssak som gjelder en fjernkontroll til høyesterett, og om de ikke hadde tjent mer på å gi kunden en ny fjernkontroll.

Men noen vil tydeligvis gå langt for å slippe å gi kunden det kunden har krav på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...