Gå til innhold

Elkjøp, en kundes verste mareritt...

Anbefalte innlegg

En livstidsgarantisak, og en reklamasjonssak er relativt like? Der selger ikke har ansvar for førstnevnte, men sistnevnte er han ansvarlig for deg i følge norsk lov.

Kameraet var en livstidsgarantisak på en del, noe sony hadde gitt - og allikevel forventer du at "forhandleren skal rydde opp og ordne nytt produkt"? Hva sto i denne garantien om dine rettigheter? Og hvem som var ansvarlig for den?

Det er ikke Elkjøp som velger verksted, det er sony, det vet du jo allerede godt (siden du har skrevet om iphonerep for noen sider tilbake).

Men det viktige i norge i dag er at du som kunde kan handle der du føler du blir fornøyd. Og det skal du selvfølgelig få lov til :)

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Vi har ukentlig kunder som kommer med produkter til oss som har solgt dem det, men som er over garanti og reklamasjon men så godtar produsent å fikse det. Som forhandler ordner vi dette for kunden. Det er det samme med f.eks en vaskemaskin som er 8-10 år som skal fikses. Kundene leverer den til oss, og så ordner vi med å sende den til fra verksted eller tar imot deler fra verksted som kunde har bestillt.

Hvis jeg som kunde kjøper ett produkt i en butikk, forventer jeg at butikken tar imot defekte varer som skal på service og eventuelt sender regning om det er min skyld eller det er utenfor garantier og reklamasjoner. Dette har med at en butikk har/burde hatt mye mer kontakt med de ulike verkstedene og lettere kan ta med en ekstra ting fremfor at kunde skal ta det.

Om en butikk sender 10 mobiler på garanti til et mobilverksted, er det plass til den 11te i samme kasse.

Et bilberksted slutter jo ikke å fikse bilen idet garantien går ut, om bilen er 10 år leverer man den fortsatt på verkstedet, ofte de som forhandler merket, for å få ting fikset. Hvis jeg hadde levert inn bilen fordi den ikke startet og vekrstadet hadde åpnet døra og sendt den tilbake med svar om at det går fint å åpne døra så bilen er ok så hadde jo ikke bilen startet for det. Da hadde jeg jo klagd på at den fortsatt ikke starter. Hadde bilverstedet gjort som elkjøp hadde de svart at jamen de har jo åpnet døra og da må den jo starte og så hadde saken endt der.

Lenke til kommentar

Elkjøp burde jo ta seg betalt for å pushe slike gamle produkter mot leverandør for prisoverslag da, er det rettferdig da? Elkjøp butikkene har ikke overflod av ansatte, og de som jobber der burde bruke all tid og fornuft mot de som faktisk har en lovpålagt rettighet mot butikken enda.

Så å gjøre en slik "tjeneste" mot de som er over reklamasjonstid, ødelegger litt for de som er innenfor, da de får mindre tid til å følge opp\sende\sjekke og sikre de produktene som allerede er i omløp og som skal bli ferdig innenfor rimelig tid.

Og besides, elkjøp må selge nye produkter for å overleve, de fleste produkter over 5 år er ulønnsomme å reparere på, og hvitevarer er det hjemmeservice på. Produktet skal stå i hjemmet, ikke settes på henger og kjøre til elkjøp. Det tar lengre tid for en kunde, enn bare å ringe til verksted selv.

Lenke til kommentar

Og husk, et bilverksted lever av å jobbe timer med en bil, alt blir fakturert for.

Der må ha en særposisjon i markedet hvis de starter å nekte å se på gamle biler. Ingen biler på verksted, ingen lønning.

Elkjøp reparerer ikke noe selv, alt de tar i er "tap", er et dårlig eksempel å sammenligne elkjøp mot et bilverksted.

Lenke til kommentar

Elkjøp burde jo ta seg betalt for å pushe slike gamle produkter mot leverandør for prisoverslag da, er det rettferdig da? Elkjøp butikkene har ikke overflod av ansatte, og de som jobber der burde bruke all tid og fornuft mot de som faktisk har en lovpålagt rettighet mot butikken enda.

Så å gjøre en slik "tjeneste" mot de som er over reklamasjonstid, ødelegger litt for de som er innenfor, da de får mindre tid til å følge opp\sende\sjekke og sikre de produktene som allerede er i omløp og som skal bli ferdig innenfor rimelig tid.

Og besides, elkjøp må selge nye produkter for å overleve, de fleste produkter over 5 år er ulønnsomme å reparere på, og hvitevarer er det hjemmeservice på. Produktet skal stå i hjemmet, ikke settes på henger og kjøre til elkjøp. Det tar lengre tid for en kunde, enn bare å ringe til verksted selv.

Større butikker har som regel ene ansatte til å ta seg av servicebiten, noe som gjør at dette går langt mer effektivt ettersom dette er disse ansattes hovedoppgave - altså kun dette å administrere serviceordre overfor de ulike verkstedene vi benytter. Vi får en god del nye servicesaker hver eneste dag, og et par stk fra eller til utgjør liten forskjell.

Hadde en butikk nektet å ta en garantisak opp mot produsent på mine vegne (som overskrider lovfestet reklamasjonstid), eller sende inn en betalbar service for meg - når jeg eksplisitt gir uttrykk for at jeg kan være villig til å betale for reparasjon om nødvendig, hadde det vært rimelig "turnoff" for meg om butikken nektet på bakgrunn av at de ikke er lovpålagt å gjøre det. Det gir signaler om at butikken ikke tar servicebiten seriøst.

Etter å ha jobbet som selger i en liten kjede, og som servicemedarbeider i en større, kjenner jeg på meg at jeg absolutt vil prioritere kjeden som har et ordentlig serviceapparat når jeg skal handle i fremtiden. Hva angår "prisstrategier" er det også viktigere for meg som forbruker å få en god pris (selv om prisen evt. justeres fortløpende) enn å handle et sted der det er dyrt uavhengig av sesong.

Lenke til kommentar

Det er snakk om å yte service, også mot kunder som har ting som er eldre enn fem år (reklamasjonstiden). En fornøyd kunde er mer enn verdt de ekstra minuttene det tar å ta i mot en eldre ting til reparasjon, og hvis kunden kommer innom for å kjøpe noe en gang senere fordi servicen er bra, så har man tjent inn de pengene igjen.

Når det er sagt så er det sjelden at kundene der jeg jobber ber om reparasjon på ting som er eldre enn fem år, fordi det så sjelden lønner seg når man ser på reparasjonspris vs. tingens verdi. Men ønsker de å betale 500 kroner for et prisoverslag så kommer ikke jeg til å nekte dem det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Videokamerasaken er litt spesiell, fordi eldre videokamera hadde muligheter som de fleste nye videokamera mangler. Noe av dette var ting som var viktige for meg og mange andre. Bl.a gjelder dette muligheten til å kunne koble til en ekstern mikrofon, muligheten til å overføre film INN på kamera (DV inn), mulighet til å filme med nightshot (IR-lys), muligheten til å redigere på pcer med lavere ytelse (Ny kameraformat krever kraftigere pc for å redigeres på) og noen foretrakk oppløsningen man fikk på DV kamera (13,3 Gb data pr. time), det mangedobbelte av dagens kamera. Om man velger å reparere er det av og til ikke fordi det er økonomisk verdt det, men fordi det ikke finnes fullgode erstatninger som kan overta.

Jeg treffer fortsatt på enkelte, spesielt eldre, som har organisert hele livet sitt med alt av info, bilder og viktige data på disketter. Fortsatt sitter folk med bryllupsvideoer, dåpsvideoer, ferieturer osv spredt på utgåtte format. Dette kan selvsagt overføres av egne firma, men mange ønsker en bestemt sortering (f.eks ferieturene på en plate og bryllup på en annen) og dette er vanskelig å få til når fremmede gjør jobben. Kjenner personlig mennesker som kjøpte flere videospillere (vhs) slik at de hadde noen i reserve når den de brukte ble utslitt.

Jeg har også opplevd desperate fedre som kommer inn i butikken noen timer før datteren skal gifte seg og trenger film til sitt video8 kamera. Det skjer.

Andre har mobiler som har bestemte frekvenser på ringelyder som er lettere å høre fordi de har ulike hørselskader, andre er psykisk utviklingshemmet og har vansker med å lære noe nytt elelr trenger stabilitet i livet sitt.

Folk har ulike grunner til å velge å reparere det de har, og jeg synes fortsatt at en butikk bør yte en service selv etter 5 år. Servicen trenger ikke være gratis, men det handler om å bestille nye strømforsyning til en kunde, det handler om å ta imot en kurv til et kjøleskap fra en leverandør, det handler om å skaffe en støvsugerpose til en støvsuger man har sluttet å selge, det handler om å skaffe batterier til et kamera eller en mobil, det handler om å skaffe en kabel til et produkt osv. Slik service er viktig for meg og en del av det å velge butikk. Om jeg kjøper et kjøleskap i en butikk er det viktig for meg at jeg kan komme innom og bestille en kurv eller hylle selv om det har gått mer enn 5 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...