Gjest medlem-82119 Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) En vaskemaskin med 3 Kg kapasitet til 6097,- http://www.whiteaway.no/product/electrolux-ewc1350/ eller en vaskemaskin med 11 kg kapasitet til 9995,- http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vask-tork/vaskemaskin/F1443KDS/lg-vaskemaskin-f1443kds Miele? Samsung? Lg? Hva tjener butikken? Hva tjener selgeren? Hvor er kunden oppi dette? Returrett er en annen sak http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/CC_ViewPagelet-Start?PageletUUID=Ec.sGQVtxvgAAAEvFZRoC_iL Forutsetningen er at du har kvitteringen, at varen er komplett og i den stand den var da du mottok den. De eneste unntakene er: Mobiltelefoner. Produkter solgt med abonnement. Spill og film der emballasjen er brutt. At en film man har sett vil byttet er forrståelig, og skjønner at man har unntak på det. Når det gjelder i den stand det ble levert, hva legger man idet? Si at man kjøper en grill. Man drar den med hjem, og har 4-5 grillfester med familie og venner. Grillen har stått ute i vær og vind. Er den da i den stand den var når man mottok den? En vaskemaskin som blir brukt i 28 dager, tre vask i overkant av hva den takler hver dag, rundt 100 vask med vaskemiddel og tøymykner. Er den da i den stand den var når man mottok den? En mobil som selges med abbonement, så finner man ut etter 2 uker at den ikke fungerer med jobbens mailsystem, eller at den ikke funker i afrika. Igjen, ett unntak. En surroundreciever man kjøper, men som man ikke får brukt fordi man har en gammel tv og menyene for å sette opp recieveren må skje på tv. Dette var en reell sak en kunde jeg var borti opplevde. Rett på å bytte? En TV som smeller når den slås på, som mange tver gjør. Ingenting galt, men kunde er redd for at tven skal sprenge og ta med seg høyblokka i samme slengen. Vil ha ny TV som ikke smeller og som vi ikke kan skaffe. Fikk pengene igjen. En som kjøper en fjernkontroll som krever en pc for å laste ned kodene. Kunde har ikke pc. Fikk pengene igjen. En kunde kjøper en mp3 spiller, og synes det er rart at en manual ligger som pdf fil i spilleren når spilleren ikke har pdf leser. Ville også ha vekk default spilleliste, dvs en oppføring som man legger spillelisten i. Umulig. Fikk engene igjken. Kunden klager, mer og mindre med grunn. Mange butikker henger seg opp i at ting ikke er som det var. Noen krever esken det lå i. En manual på finsk man kastet, osv. En vrang butikk kan lett omgå bytteretten om den vil. Legg også merke til at det er en forutsetning at man har kvitteringen. Mange gidder ikke ta den med, mange mister den. Endret 4. oktober 2011 av medlem-82119 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 En vaskemaskin med 3 Kg kapasitet til 6097,- http://www.whiteaway.no/product/electrolux-ewc1350/ eller en vaskemaskin med 11 kg kapasitet til 9995,- http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vask-tork/vaskemaskin/F1443KDS/lg-vaskemaskin-f1443kds Miele? Samsung? Lg? Hva tjener butikken? Hva tjener selgeren? Hvor er kunden oppi dette? Hva er poenget ditt? At det finnes forskjellige produkter i forskjellige prisklasser? Hørte du den lyden? Det var poenget ditt som raste forbi meg..... Returrett er en annen sakhttp://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/CC_ViewPagelet-Start?PageletUUID=Ec.sGQVtxvgAAAEvFZRoC_iL Forutsetningen er at du har kvitteringen, at varen er komplett og i den stand den var da du mottok den. Du er klar over at åpent kjøp i 30 dager er en særdeles gunstig ordning for kunden som er frivillig å levere fra butikken sin side? Hva er da galt med at butikken stiller noen ekstra krav? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 En vaskemaskin med 3 Kg kapasitet til 6097,-http://www.whiteaway...trolux-ewc1350/ eller en vaskemaskin med 11 kg kapasitet til 9995,- http://www.elkjop.no...maskin-f1443kds Miele? Samsung? Lg? Hva tjener butikken? Hva tjener selgeren? Hvor er kunden oppi dette? Jeg skjønner fortsatt ikke bæret av hva du vil. Du kommer med et utsagn på forrige side som er HELT borti natta. Vi har skrevet en del om det en del av oss andre brukere her inne. Så hopper du GLATT over dette og kommer så med en link til en elextrolux MINIVASK (Sånne som er mindre enn vanlig vask i størrelse) solgt av en eller annen nettbutikk jeg aldri har hørt om, og en link til en LG-vask med superkapasitet som koster 4000,- mer. Det skjønner jeg HELLER ikke bæret av. Hvorfor går du bare videre uten å svare på noe som helst? Hvorfor poster du slikt som er så på jordet som på forrige side, og så følger opp med det her? Jeg orker det seriøst snart ikke mer, dunker hodet i veggen snart . Men forklaringen på hvorfor du tydeligvis har oppnådd så enormt dårlig kundeservice stort sett overalt begynner å komme for en dag. -Snip- Og så hopper du "elegant" videre til noe helt annet - 30 dagers returrett. Hva slags problemstilling forsøker du å generere her? Har du skrevet noe som helst om dette i dine innlegg til nå? NEI. Men du skal få et svar: Når det gjelder i den stand det ble levert, hva legger man idet? Si at man kjøper en grill. Man drar den med hjem, og har 4-5 grillfester med familie og venner. Grillen har stått ute i vær og vind.Er den da i den stand den var når man mottok den? Så lenge kunden tar seg bryet med å rengjøre maskinen gjelder 30 dagers returrett og han vil selvfølgelig få igjen pengene . Dette er ikke noe som helst problem, selv om du forsøker å gjøre det til det. En vaskemaskin som blir brukt i 28 dager, tre vask i overkant av hva den takler hver dag, rundt 100 vask med vaskemiddel og tøymykner.Er den da i den stand den var når man mottok den? 30 dagers returrett gjelder, bare å ta med produktet tilbake og få igjen pengene. PS: Lykke til å finne en slik sak i virkeligheten, her oppkonstruerer du igjen en problemstilling som ikke finnes - men 30 dagers returrett gjelder fortsatt, som sagt. En mobil som selges med abbonement, så finner man ut etter 2 uker at den ikke fungerer med jobbens mailsystem, eller at den ikke funker i afrika.Igjen, ett unntak. Om produktet ikke virker slik det skal har det en mangel man har reklamasjonsrett på. Om kunden ikke har opplyst i butikk om at det er viktig at varen virker i afrika, eller at jobbens mailsystem ikke er standard, så har man ikke reklamasjonsrett. Stort sett vil slike saker løse seg, er en kunde veldig misfornøyd med telefonen sin så får han bytte, selv om vi ikke har returrett. Hvorfor? Fordi vi ønsker fornøyde kunder. Og igjen, sannsynligheten for en slik sak er -lav-, og du har oppkonstruert nok en problemstilling. En surroundreciever man kjøper, men som man ikke får brukt fordi man har en gammel tv og menyene for å sette opp recieveren må skje på tv.Dette var en reell sak en kunde jeg var borti opplevde. Rett på å bytte? Kunde har selvfølgelig 30 dagers returrett hos Elkjøp og ville fått igjen pengene med et smil. Hva dere gjorde og ikke gjorde der du jobba før bryr jeg meg egentlig mindre om . En TV som smeller når den slås på, som mange tver gjør. Ingenting galt, men kunde er redd for at tven skal sprenge og ta med seg høyblokka i samme slengen. Vil ha ny TV som ikke smeller og som vi ikke kan skaffe.Fikk pengene igjen. Kunden har selvfølgelig 30 dagers returrett her også - hva er problemet?? En som kjøper en fjernkontroll som krever en pc for å laste ned kodene. Kunde har ikke pc. Fikk pengene igjen. 30 dagers returett gjelder her også, hva er problemet?? En kunde kjøper en mp3 spiller, og synes det er rart at en manual ligger som pdf fil i spilleren når spilleren ikke har pdf leser. Ville også ha vekk default spilleliste, dvs en oppføring som man legger spillelisten i. Umulig. Fikk engene igjken. 30 dagers returrett gjelder her også, hva er problemet?? Kunden klager, mer og mindre med grunn. Mange butikker henger seg opp i at ting ikke er som det var. Noen krever esken det lå i. En manual på finsk man kastet, osv.En vrang butikk kan lett omgå bytteretten om den vil. Kunden har krav på forståelig bruksanvisning ved kjøp ifølge forbrukerkjøpsloven. Dette bør følge med. At dere ikke har esken der du jobbet før har ingenting med Elkjøp å gjøre, forresten. Men 30 dagers returrett gjelder her også om "ting ikke er so de skal være". Behøver ingen stor grunn. Så, hva skal vi snakke om nå? Antar størsteparten av forrige side igjen blir ignorert, samt mesteparten av dette innlegget - og noe nytt og spennende blir slengt ut til debatt. KJØR PÅ! Lenke til kommentar
Antonsenlarsen Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) En vaskemaskin med 3 Kg kapasitet til 6097,- http://www.whiteaway.no/product/electrolux-ewc1350/ eller en vaskemaskin med 11 kg kapasitet til 9995,- http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vask-tork/vaskemaskin/F1443KDS/lg-vaskemaskin-f1443kds Miele? Samsung? Lg? Hva tjener butikken? Hva tjener selgeren? Hvor er kunden oppi dette? Returrett er en annen sak http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/CC_ViewPagelet-Start?PageletUUID=Ec.sGQVtxvgAAAEvFZRoC_iL Forutsetningen er at du har kvitteringen, at varen er komplett og i den stand den var da du mottok den. De eneste unntakene er: Mobiltelefoner. Produkter solgt med abonnement. Spill og film der emballasjen er brutt. At en film man har sett vil byttet er forrståelig, og skjønner at man har unntak på det. Når det gjelder i den stand det ble levert, hva legger man idet? Si at man kjøper en grill. Man drar den med hjem, og har 4-5 grillfester med familie og venner. Grillen har stått ute i vær og vind. Er den da i den stand den var når man mottok den? En vaskemaskin som blir brukt i 28 dager, tre vask i overkant av hva den takler hver dag, rundt 100 vask med vaskemiddel og tøymykner. Er den da i den stand den var når man mottok den? En mobil som selges med abbonement, så finner man ut etter 2 uker at den ikke fungerer med jobbens mailsystem, eller at den ikke funker i afrika. Igjen, ett unntak. En surroundreciever man kjøper, men som man ikke får brukt fordi man har en gammel tv og menyene for å sette opp recieveren må skje på tv. Dette var en reell sak en kunde jeg var borti opplevde. Rett på å bytte? En TV som smeller når den slås på, som mange tver gjør. Ingenting galt, men kunde er redd for at tven skal sprenge og ta med seg høyblokka i samme slengen. Vil ha ny TV som ikke smeller og som vi ikke kan skaffe. Fikk pengene igjen. En som kjøper en fjernkontroll som krever en pc for å laste ned kodene. Kunde har ikke pc. Fikk pengene igjen. En kunde kjøper en mp3 spiller, og synes det er rart at en manual ligger som pdf fil i spilleren når spilleren ikke har pdf leser. Ville også ha vekk default spilleliste, dvs en oppføring som man legger spillelisten i. Umulig. Fikk engene igjken. Kunden klager, mer og mindre med grunn. Mange butikker henger seg opp i at ting ikke er som det var. Noen krever esken det lå i. En manual på finsk man kastet, osv. En vrang butikk kan lett omgå bytteretten om den vil. Legg også merke til at det er en forutsetning at man har kvitteringen. Mange gidder ikke ta den med, mange mister den. alle eksemplene du kommer med får du bytta. Elkjøps viktigste strategi er å alltid gjøre kunden fornøyd. Det er det første du lærer på kurs, at du har fullmakt til å gjøre hva som helst for at kunden skal gå blid ut igjen. Vi tar imot daglig varer som ser brukte ut, og setter de ned masse i pris og selger de igjen. Selv om det står i reglementet at den skal være helt komplett og i samme stand så går man ofte litt rundt for at det skal gå i orden og vi har høy terskel når det gjelder retur. Man trenger ikke kvittering så lenge det legges på navn i Elguide (vårt butikksystem). Legges det ikke på navn kan kjøpet spores ved hjelp av varenummer eller bankkortet du betalte det med i kassa. du har så flaut dårlige argumenter:<<<< Endret 4. oktober 2011 av Antonsenlarsen Lenke til kommentar
srbz Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 (endret) nomore: virker som du tolker alt han skriver som klaging. I dette innlegget kan jeg faktisk ikke se at han faktisk klager på noe. Ankh, jeg er enig med nomore i at du bør utdype dette litt. Du lister opp en remse med hendelser fra din egen fartstid i bransjen, men jeg ser ikke intensjonen med det? Helt spesifikt ang. det du nevner med grill: vi har tatt flere godt brukte griller i retur, som på ingen måte bærer preg av å ha blitt rengjort. Etter selv å ha vasket flere av dem, vil jeg av prinsipp nekte å ta imot en grill som er så skitten. Det krever minimalt med intelligens fra en kunde for å forvente at h*n må forstå at det er urimelig at en ansatt skal vaske grillen for ham/henne. Isåfall blir grillvask en betalbar tjeneste fra min side, og den som vasker vil få provisjon for jobben. En ansatt på min arbeidsplass som tar inn en groskitten grill uten videre kan for min del få vaske den selv. Endret 4. oktober 2011 av srbz Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 nomore: virker som du tolker alt han skriver som klaging. Korrekt Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 De fleste av Ankh sine innlegg hopper hit og dit, har ingen sammenheng med verken samme eller tidligere innlegg, og det behøver ikke ha vært noe i tråden som tilsier at det han svarer faktisk "makes sense". Men hans siste innlegg lenger oppe her, tar virkelig førsteplassen... jeg skjønte ikke noe av hva han ville, hva som var poenget eller i det hele tatt hva som var meningen eller grunnen til å dra frem noe som helst av det som ble nevnt. 2 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. oktober 2011 Del Skrevet 4. oktober 2011 1 innlegg som er over streken er slettet fra debatten. Vi klarer oss uten personangrep . Send meg en PM om det skulle være noe. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Noen sier jeg ikke svarer på spørsmål på side 9? Ser ingenting jeg ikke har svart på...? nomore: Tidligere i tråden var den et innlegg fra noen som det virket som ikke trodde det fantes "dyre" maskiner med lav kapasitet. Vi har selv hatt maskiner i butikken med 3 kg kapasitet, som har kostet 5-6000, en prisklasse folk forventer det doble i kapasitet. Linkene var mest for å påpeke at det finnes maskiner med veldig lav og veldig høy kapasitet uten at det er millioner som skiller i pris. Når det gjelder returrett så får butikken stille de krav de vil. For meg må man gjerne kreve at kunden møter naken i butikken for å få pengene igjen. Poenget mitt er at man fremstilelr det som at det er så lett å bare stikke innom i løpet av 30 dager så får man penger igjen for hva som helst. Jeg har en laaaang liste både med egne og kunders erfaringer på at man ofte møter en langfinger når man forsøker å angre. Konkrete saker gjelder bl.a at butikk videreformidler feilaktig info om hvilke nettverk tlf støtter, og når kunde kommer fly forbannet tilbake fordi ting ikke funket så nektet vi å gi pengene tilbake fordi vi kun hadde videreformidlet info fra produsent. Det ble en lang sak mellom kunde og produsent men etter noen måneder krangling fikk kunde ny mobil fra produsent. Manglende kvittering er også en nei-grunn. Selv om man finner kunde og kjøp i systemet, velger noen butikker å nekte retur pga at kunde ikke har med seg kvittering. Legg til at mange butikker sender med uleselige kvitteringer fordi det er for svakt trykk osv og at kunder slettes ved datakrasj, bytte av systemer osv. Noen produkter må nødvendigvis brukes for å finne ut av om de funker eller ei til ønsket bruk. Kaffemaskiner, kjøkkenutstyr, griller, osv. Ofte opp til den enkelte selger å godta om en vare er i den stand det var når det ble levert. Har man 30 dager retur på en grill og man griller i 25 av dem før man ser at naboen har en større grill så er neppe grillen man har i samme stand som da den ble levert. Om noen butikker har god service og alt fungerer perfekt så er det fint! Jeg har ennå ikke funnet en slik butikk, og forteller derfor om MIN verden så kan de som ikke har opplevd dette fortsette i SIN perfekte. Det er også flere nivåer på dette. Noe er knyttet til bransjen. Hvis en selger får en hundrelapp ekstra for hver kunde han får til å ta en nedbetalingsordning, dess viktigere er det å få kunden til å velge så dyre produkter eller kjøpe så mye at kunden velger nedbetaling. Når en avdelingsleder eller sjef fokuserer på inntjening, hva hver enkelt selger tjener inn, så blir det viktig for selgeren å få opp fortjenesten. Da forsvinner kundeservicen i dass. Når så leverandørene stuper inn og lokker med premier i 50000,- kroners klassen til den av kjedens selgere som selger mest av merke X så er det en selvfølge at mange selgere selger merke X uavhengig av kundens behov. Når det gjelder støvsugerposer er det et konkret firma som selger slikt som bruker det som argument. Eldre mennesker lokkes med at hvis de kjøper en støvsuger til 13000+ så får de abbonere på poser. Wow! De firmaet ikke forteller, er at samme tjeneste er hos alle selv på støvsugere til under tusenlappen. Elkjøp, som denne tråden handler om, har i tillegg til bransjens mørke sider ihvertfall i de butikkene jeg har besøkt sørget for en så skremmende dårlig kundeservice at jeg og mange andre har sluttet å handle der. Jeg har ikke besøkt absolutt alle elkjøp butikker og jeg har heller ingen planer om det. De 5-6 butikkene jeg HAR besøkt har gitt elendig service. Det er kun hos elkjøp at butikken har nektet å gi meg det kundesenteret skriftlig fotalte butikken de skulle gi meg. Det er kun hos elkjøp at butikken har nektet å reparere deler med livstidsgaranti. Det er kun elkjøp som har doblet prisen på forbruksvarer, og økt priser på bl.a gps med en tusenlapp utenom de to-tre ukene før jul. Det er kun elkjøp som produsenter har omtalt som at de har gitt opp. Det er kun elkjøp som har nektet å sende ødelagt produkt til produsent for reperasjon. Det er kun elkjøp som ikke har klart å gi en tilbakemelding til tross for at de har fått tlfnr flere ganger. Det er kun elkjøp som har klart å rote vekk bestillinger. Elkjøp er også det firmaet jeg har sittet lengst i telefon hos for å gjøre jobben som elkjøp burde gjort. Det er også elkjøp som alle mine venner og familie og kollegaer har desidert verst erfaring med. Når det startes en tråd med den tittel det har fått tyder det på at andre opplever det samme. Denne tråden er fra 2007 http://vgd.no/samfunn/jus/tema/1164273/innlegg/ Sitat: Min mor fikk derimot avslag hos Elkjøp, de henviste henne direkte til produsent grunnet noe samarbeidsproblemer mellom Elkjøp og produsent. Er visst flere produsenter som har gitt opp elkjøp Ser at elkjøp også har fått en hategruppe mot seg på facebook: http://www.facebook.com/group.php?gid=74706562251&v=wall Lenke til kommentar
darket Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Hvis du har et produkt med livstids garanti, og kommer til elkjøp etter 10 år med dette produktet, så forstår jeg godt at ikke elkjøp bruker tid, penger og oppfølging på dette her. Hvis canon fks har lovet en livstidsgaranti på x komponenter, så må brukeren selv kontakte canon når reklamasjonsretten er over. Skyt meg hvis jeg tolker feil. Lenke til kommentar
Antonsenlarsen Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Hvis du har et produkt med livstids garanti, og kommer til elkjøp etter 10 år med dette produktet, så forstår jeg godt at ikke elkjøp bruker tid, penger og oppfølging på dette her. Hvis canon fks har lovet en livstidsgaranti på x komponenter, så må brukeren selv kontakte canon når reklamasjonsretten er over. Skyt meg hvis jeg tolker feil. riktig. hvis et produkt har livstidsgaranti er dette produsenten av produktet som må stå til ansvar for. Butikkene opererer med maks 5 års reklamasjonstid på produktene. Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 (endret) Hvis du har et produkt med livstids garanti, og kommer til elkjøp etter 10 år med dette produktet, så forstår jeg godt at ikke elkjøp bruker tid, penger og oppfølging på dette her. Hvis canon fks har lovet en livstidsgaranti på x komponenter, så må brukeren selv kontakte canon når reklamasjonsretten er over. Skyt meg hvis jeg tolker feil. Ikke enig i den, har ett produkt en annen garanti enn det forbrukerkjøpsloven sier skal man kunne få hjelp hos forhandleren av produktet like vel. Kia gir nå 7 års garanti på bilene sine... skal ALLE kunder som får feil på bilene sine etter 5 år er gått (før 7 år) bli avvist hos selger og henvende seg til importør? Er man forhandler av ett produkt så er man forhandler... Endret 7. oktober 2011 av Nasciboy Lenke til kommentar
srbz Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 (endret) Konkrete saker gjelder bl.a at butikk videreformidler feilaktig info om hvilke nettverk tlf støtter, og når kunde kommer fly forbannet tilbake fordi ting ikke funket så nektet vi å gi pengene tilbake fordi vi kun hadde videreformidlet info fra produsent. Det ble en lang sak mellom kunde og produsent men etter noen måneder krangling fikk kunde ny mobil fra produsent. Dette skulle strengt tatt ha vært en reklamasjonssak iht. forbrukerkjøpsloven ettersom salget har blitt gjennomført på feil premisser (produktet innehar ikke de egenskaper kunden ble lovet ved salg). Dette gjelder uavhengig av hvorvidt det var dere eller produsent som "løy" til kunden, men å kontant avvise kundens klage på bakgrunn av at det ikke er dere som har gjort en feil er ikke bare dårlig kundeservice, det er også i utgangspunktet en smule ulovlig. Men igjen er dette en sak fra din tidligere arbeidsplass, og er ikke nødvendigvis representativt for bransjen. At én uspesifisert Expertforhandler har dette problemet, betyr ikke nødvendigvis at hver eneste Elkjøpforretning sliter med det samme. Manglende kvittering er også en nei-grunn. Selv om man finner kunde og kjøp i systemet, velger noen butikker å nekte retur pga at kunde ikke har med seg kvittering. Legg til at mange butikker sender med uleselige kvitteringer fordi det er for svakt trykk osv og at kunder slettes ved datakrasj, bytte av systemer osv. Butikkene er også lovpålagt å oppbevare kvitteringer, men med mange hundre transaksjoner om dagen i store butikker har nok de fleste kunder en litt vel naiv tillit til at slike kvitteringer enkelt lar seg spore opp. For kvitteringer fra andre butikker internt i kjeden andre steder i landet eldre enn en viss dato har jeg heller ikke direkte tilgang (på min arbeidsplass), og må ringe kjedens supportsenter for å få slikt tilsendt på epost. Om man f.eks. har feilstavet kundens navn ved salg kan det fort bli svært mye vanskeligere å finne tilbake igjen. Det enkleste er alltid at kunden selv tar vare på kvittering, noe som kan spare begge parter for mye hodebry. Selv har jeg en fast plass hjemme der jeg tar vare på alle relevante kjøpskvitteringer, og jeg ser ikke hvorfor dette skal være så problematisk for enkelte folk. Med det sagt: har man først funnet gyldig kjøpskvittering på vegne av kunden, så får kunden den av meg uten videre spørsmål. Jeg har heller aldri selv opplevd å bli nektet kvittering på egne kjøp hos andre butikker der jeg har etterspurt det. Jeg lurer på hvem det er du mener praktiserer slik? Noen produkter må nødvendigvis brukes for å finne ut av om de funker eller ei til ønsket bruk. Kaffemaskiner, kjøkkenutstyr, griller, osv. Ofte opp til den enkelte selger å godta om en vare er i den stand det var når det ble levert. Har man 30 dager retur på en grill og man griller i 25 av dem før man ser at naboen har en større grill så er neppe grillen man har i samme stand som da den ble levert. Og da får man værsågodt rengjøre grillen eller akseptere at man ikke får full pris tilbake. Noen må uansett rengjøre grillen får den kan selges videre, og hvorfor skulle ikke den som selv har griset til grillen være ansvarlig for dette? Om grillen har en betydelig redusert tilstand som ikke lar seg rette, kan den ikke selges ut til i nærheten av full pris, og om du har klart å forringe den så kraftig på bare en måneds bruk ser jeg ikke hvorfor kunden skulle finne det urimelig at butikken slår av på kreditbeløpet. Man kan jo alltids la være å returnere produktet uansett. Selv kjøper jeg rett og slett ikke ting jeg ikke vil ha. At du klarer å vri konvensjonell returrett til noe negativt er mildt sagt utrolig, på tross av at butikker flest setter noen få premisser for returordningene sine. Når en avdelingsleder eller sjef fokuserer på inntjening, hva hver enkelt selger tjener inn, så blir det viktig for selgeren å få opp fortjenesten. Da forsvinner kundeservicen i dass. Når så leverandørene stuper inn og lokker med premier i 50000,- kroners klassen til den av kjedens selgere som selger mest av merke X så er det en selvfølge at mange selgere selger merke X uavhengig av kundens behov. Dette bestrider jeg ikke, men nå er det fremdeles slik at butikkens målsetning er å tjene penger, og selgerne skal tjene inn disse pengene på vegne av butikken/kjeden. Butikken må få lov til å ha kontroll på at en selger gjør jobben sin ordentlig, akkurat som andre arbeidsgivere må kunne kontrollere at deres ansatte gjør sin jobb. Om en postmann dropper å levere post eller en bilmekaniker ikke reparerer bilen han har på service, gjør han ikke en god jobb. Å belønne effektivt/godt utført arbeid er en arbeidsmiljømessig langt bedre løsning enn å true med oppsigelser for dem som "ikke gjør jobben sin". Igjen har vi dette med konvensjonell returrett, butikkens rykte og ikke minst lovfestet reklamasjonsrett som bidrar til å gjøre salg på feil premisser mindre gunstig for selger. Endret 7. oktober 2011 av srbz Lenke til kommentar
Antonsenlarsen Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Hvis du har et produkt med livstids garanti, og kommer til elkjøp etter 10 år med dette produktet, så forstår jeg godt at ikke elkjøp bruker tid, penger og oppfølging på dette her. Hvis canon fks har lovet en livstidsgaranti på x komponenter, så må brukeren selv kontakte canon når reklamasjonsretten er over. Skyt meg hvis jeg tolker feil. Ikke enig i den, har ett produkt en annen garanti enn det forbrukerkjøpsloven sier skal man kunne få hjelp hos forhandleren av produktet like vel. Kia gir nå 7 års garanti på bilene sine... skal ALLE kunder som får feil på bilene sine etter 5 år er gått (før 7 år) bli avvist hos selger og henvende seg til importør? Er man forhandler av ett produkt så er man forhandler... det er ikke slik i elektronikkbransjen tror jeg. F.eks jensenroutere, det står 10 års garanti på esken. får du feil etter så lang tid er det jensen du henvender deg til. det er noe produktleverandørene reklamerer for, ikke butikken. hadde det derimot stått at butikken gir den garantien så hadde du kunnet henvende deg i butikk. iallefall slik jeg har oppfattet det. Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 det er ikke slik i elektronikkbransjen tror jeg. F.eks jensenroutere, det står 10 års garanti på esken. får du feil etter så lang tid er det jensen du henvender deg til. det er noe produktleverandørene reklamerer for, ikke butikken. hadde det derimot stått at butikken gir den garantien så hadde du kunnet henvende deg i butikk. iallefall slik jeg har oppfattet det. Jeg fikk ihvertfall reparert min gamle leatherman som var over 5 år gammel, det var ikke en gang hos selger men en annen forhandler. Skjønner ikke helt hvorfor det skal være annerledes med elektronikk? Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Verste jeg har vært borti på Elkjøp er en selger som ble sint på meg når jeg og eksen skulle kjøpe et billig kamera bare for å ta noen få bilder i sommerferien vår. Hah, faen for en fyr. Jeg hadde sett ut den jeg skulle ha, billig og ikke akkurat veldig bra, men det trengte jeg ikke, siden det bare var et midlertidig kamera. Selgeren ble sint på meg fordi jeg ikke ville ha et dyrere kamera. Fantastisk fyr som jeg ikke har sett siden Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 For min del har jeg kun hatt en sak som gjaldt livstidsgaranti, og det var en bildebrikke på et sony kamera. En del av de kameraene i den serien jeg har opplevde at det kom en brun flekk når man filmet, og alle jeg kjente med samme kamera leverte det til ulike fotobutikker, kjeder osv og fikk dette byttet gratis nettopp pga livstidsgarantien fra sony. Problemet var at man måtte filme med kamera for at feilen skulle oppdages. Leverte mitt til elkjøp. De sendte det til sony. Sony slo det på, så at det kom bilde i skjermen, og slo det av og returnerte det. fikk det igjen ureparert og ubrukelig. Klagde til elkjøp, som skyldte på sony. Klagde til sony som ba meg kontakte elkjøp. Gikk sånn frem og tilbake noen ganger, før jeg fikk nr til sonyfyren som hadde slått det på og av. Spurte han direkte hva han hadde gjort med det, og han svarte han hadde slått det på og sett at det kom bilde i skjermen, og slått det av igjen uten å sjekke noe mer. Medfølgende info ble ikke lest. Klagde igjen til elkjøp som forhandler, som svarte med at sony hadde jo slått det på og sett at det kom bilde på skjermen. Igjen, en ny sak for jeg ble møtt med en langfinger når jeg forsøkte å klage på en reperasjon som ikke var utført. Vurderte å ta det til forbrukkerrådet, men da er det kun et råd som elkjøp ikke bryr seg om å følge uansett. Etter å ha sittet i talløse telefoner, forklart elkjøp og sony saken igjen og igjen, så var grensen nådd for min del. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Denne tråden er nå et typisk eksempel på en diskusjon som har gått rundt noen ganger. Ankh: Nå har du fortalt det samme om og om igjen et utall ganger. Du har fått sagt det du vil si, så da synes jeg det er lite hensiktsmessig å fortsette å spre de samme dårlige erfaringene med Elkjøp flere ganger. Alle andre: La Ankh få ha sine meninger om Elkjøp. Han har vært uheldig med servicen på Elkjøp, og ingen butikker har kun fornøyde kunder. Ingen vits å for 10'ende gang forklare at dette ikke gjelder alle butikker. Jeg tror han har fått det med seg nå. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 For min del har jeg kun hatt en sak som gjaldt livstidsgaranti, og det var en bildebrikke på et sony kamera. En del av de kameraene i den serien jeg har opplevde at det kom en brun flekk når man filmet, og alle jeg kjente med samme kamera leverte det til ulike fotobutikker, kjeder osv og fikk dette byttet gratis nettopp pga livstidsgarantien fra sony. Problemet var at man måtte filme med kamera for at feilen skulle oppdages. Leverte mitt til elkjøp. De sendte det til sony. Sony slo det på, så at det kom bilde i skjermen, og slo det av og returnerte det. fikk det igjen ureparert og ubrukelig. Klagde til elkjøp, som skyldte på sony. Klagde til sony som ba meg kontakte elkjøp. Gikk sånn frem og tilbake noen ganger, før jeg fikk nr til sonyfyren som hadde slått det på og av. Spurte han direkte hva han hadde gjort med det, og han svarte han hadde slått det på og sett at det kom bilde i skjermen, og slått det av igjen uten å sjekke noe mer. Medfølgende info ble ikke lest. Klagde igjen til elkjøp som forhandler, som svarte med at sony hadde jo slått det på og sett at det kom bilde på skjermen. Igjen, en ny sak for jeg ble møtt med en langfinger når jeg forsøkte å klage på en reperasjon som ikke var utført. Vurderte å ta det til forbrukkerrådet, men da er det kun et råd som elkjøp ikke bryr seg om å følge uansett. Etter å ha sittet i talløse telefoner, forklart elkjøp og sony saken igjen og igjen, så var grensen nådd for min del. Slik jeg ser det, så er det Sony som har skylden i det tilfelle. At butikken får kameraet tilbake i retur uten å få beskjed eller å få det reparert, det bør ikke butikken klandres for. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Jeg er enig i at her gjorde ikke sony jobben sin, men som forhandler synes jeg elkjøp burde gjordt mer for å rydde opp. Eventuelt valgt et annet verksted. Jeg synes ikke det er min jobb å sitte timesvis i telefoner for å rydde opp i saken, følge opp hvem som har gjort hva, spore opp hvem som reparerte hva, osv. Som kunde skal jeg kunne levere et defekt produkt inn og så skal forhandleren sørge for å få det fikset eller gi meg nytt. Om jeg har en mobil som slutter å fungere når man ringer, og jeg leverer den inn og de slår den på og returnerer den fordi det kom opp bilde på skjermen så er ikke det godt nok. Det er det samme med videokamera, tv, vaskemaskin eller hva som helst. Jeg opplevde noe lignende med komplett sitt verksted. Defekt TV ble sendt inn. Verksted sjekket ikke feilen, bare oppgraderete firmware og returnerte det. Hardwarefeil ble ikke fikset med firmwareoppgradering. Komplett beklagde og gav meg pengene igjen. Sånn skal butikken gjøre for å yte god service når verkstedet kludrer ting til. To relativt like saker (to defekte produkter som verkstedet returnerte uten å sjekke feilen) men to svært ulike resultater. Elkjøp gav meg fingeren og komplett gav meg pengene tilbake. GJETT hvem som får pengene mine når jeg nå skal ha tv og surround. GJETT hvem som er den eneste butikken som ikke blir VURDERT engang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå