Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mister hår

Toiletpaper

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en gutt på 17 år, som har i de siste 2 årene begynåt å miste en del hår. Jeg bruker voks hver dag, og jeg mister hår bare når jeg bruker det. Før dette brukte jeg butikk voks, som jeg følte var mye mykere. Nå bruker jeg frisør voks som er hard. Forslag til hva jeg kan gjøre? Jeg har lest om et legemiddel Propecia som visstnok skal stoppe hårtapet, noen som har erfaringer med dette? Vil jeg da miste hår når jeg bruker voks, evt en mykere voks?

Vær vennlig, vil ikke ha kommentarer som: skaff tupè, skall deg osv.. osv.. :nei2:

KUN saklige kommentarer :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet ditt sier seg jo selv , Du mister hår fordi hodebunnenen din / håret ikke er veldig glad i voks , Jeg synes du kanskje skal prøve og få en frisyre hos frisøren som du ikke trenger noe særlig voks eller midler for og forme . For eks type Mohawk hvor du ikke trenger noen særlig voks for og holde den riktig . Prøv og gå uten voks eller andre middel en stund og se åssen det går .

Mit tips er hvertfall at du burde slutte med hårvoks i og med at du mister hår allerede som 17 åring , slutt og bruke midler og heller prøv og gjøre noe annet .

Virker som om det er veldig viktig for deg og bruke voks siden det virker som en annen vokstype er det eneste alternativet for deg , Slutter du ikke med voks vill dette mest sansynlig fortsette .

Lenke til kommentar

det kan jo hvere naturlig hårtap , og du legger merke til det når du bruker voks fordi vil jo hår feste seg til hender nå du tar det på , men hvor mye hår snakker vi om ? noen hårstrå her og nå ? eller snakker vi røyting på linje med katter og hunder ?

det virker ikke om det er så mye siden du sier du bare kan kjøpe en annen voks .

Lenke til kommentar

Jeg startet også å miste håret i den tiden. Og som 20åring var det temmelig tynt i toppen. Nå som 27åring er det nærmest blankt i toppen, og jeg kompenserer dette med å klippet det resterende håret helt ned med maskin. Sparer store frisørregninger på dette også!

Men det å ha lite hår trenger ikke være negativt heller...

Bruce_Willis%20-%201%20-%2016_Blocks.jpg

Dette er forøvrig Bruce Willis, for de som lurer. :new_woot:

Endret av Kongklykken
Lenke til kommentar

Først og fremst, takk for alle svar! :new_woot:

Jeg vil påstå at jeg mister hår kun når jeg tar i voks. Og ja, da sier nesten oppskriften seg selv. Men da jeg var yngre brukte jeg l'oreal, og synes det gikk ganske fint. Nå bruker jeg forøvrig en voks som bruker ID. Tror dere at det kan ha noe med hvor myk/hard voksen er? Ihvertfall føler jeg at disse frisør voksene er ganske harde.

Lenke til kommentar

Varjeg deg ville jeg sjekket det asap uansett. Når det først er mistet er det få veier tilbake

Hva skal man sjekke? mister man hår så mister man hår lite man kan gjøre med det!

Når det gjelder wox tviler jeg på at den har noe med tapet å gjøre -du mister antakelig ikke mer enn det som er normal men som noen andre skrev her det synes bedre når du bruker voks. Bruker du en ekstra hard voks riskikerer du faktisk å lugge ut håret - så ta det med ro - det er nok den beste løsningen! For som sagt det er IKKE noe du kan gjøre med hårtap!

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å se på mulighetene ved Rogaine og Propecia. Det er de 2 ENESTE medisinene som virker mot arvelig håravfall (alopecia areata). Du må selvfølgelig snakke med fastlegen din før du gjør noe som helst, for du er mest sannsynlig alt for ung til å begynne på Propecia uansett.

Rogaine er fåes reseptfritt på alle apoteker, men Propecia er ett reseptbelagt legemiddel som er myntet på arvelig håravfall.

Propecia blokkerer androgenet DHT som er årsaken til håravfall hos menn, mens Rogaine kun forsterker hårsekkenes mulighet til å vokse.

Endret av TotalBodyLaser
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ingen hårekspert, men har plukket opp noe de gangene jeg har vært hos frisør.

Bruk skikkelig shampoo - vask og skyld 2 ganger når du først bruker den. Maser godt i hodebunnen slik at voksen her også fjernes, ellers kan du "kvele" hårsekker. Om dette stemmer aner jeg ikke, men jeg stoler på frisørene jeg har vært hos. De jobber med hår, og må være opptatt av at kundene har nok til å komme tilbake til dem.

Stikk til en skikkelig frisør og si du synes du mister mye hår - hør med dem om eventuelle produkter. Jeg ville ikke brukt legemidler uten at det virkelig var nødvendig. Mener å ha lest at det som virker best av legemidler har som bivirkning at man kan få problemer med potensen.

Lenke til kommentar

Sier meg enig i trådene over som sier at voks neppe er grunnen til hårtapet ditt, men heller gjør det mer synlig. Også at Propecia og Rogaine er de eneste som virker mot arvelig hårtap, og alderen du nevnte er ikke en uvanlig alder å begynne å miste håret på.

Rogaine kan ikke hjelpe deg å få håret tilbake, det bare gjør at du mister håret saktere ved å styrke de gode hårsekkene du har når du begynner å bruke det.

Propecia forandrer hormonene dine og kan gjøre at du både stopper å miste hår og at du vokser det mistede håret tilbake. Propecia har derimot litt verre bivirkninger som du kan få som nevnt ovenfor, du kan miste sexlysten din og til og med få ereksjonsvansker. Pillene må du ta hver dag, om du stopper vil du begynne å miste hår igjen og eventuelle bivirkninger vil også forsvinne.

Disse er også ganske dyre..

Men før du overveier Rogaine eller Propecia burde du prøve å stoppe hårtapet på andre måter siden det ikke er garantert at du har arvelig hårtap.

Kan gi deg noen forslag; trening (om du er inaktiv nå), sove 6.5-7.5 timer hver natt (og forsikre deg at du sover godt), variere kostholdet ditt (eventuelt begynne med vitaminpillere også), spørre frisøren din om du burde begynne med mildere hårprodukter (som sagt neppe grunnen til hårtapet, men det kan gjøre det verre), slutte å føne håret med varm luft, ikke gni for hardt med håndduk, om du er stresset burde du lære å slappe av litt i hverdagen, om du er deprimert burde du snakke med noen om å løse problemet, prøv eventuelle hårtap produkter som ikke er lagd for arvelig hårtap (er vanligvis bare solgt i frisørsalonger, feks. SP Energy Serum, koster 2-300 kr og varer et halvt år eller noe), spør frisør om voks som ikke klumper sammen håret så mye (personlig bruker jeg pulvervoks fordi den er tørr. Eventuelt stopp med voks), skaff deg en hårføner som også blåser mild luft(altså ikke oppvarmet luft) og tørk lenger (jo fuktigere håret ditt er jo mer klumpet sammen er det.

Du kan også ta en tur til legen din for å snakke om det.

Det finnes mange grunner til hårtap, og i de meste tilfeller er det stoppbart/kurerbart, spørs bare hvor langt du er villig til å strekke deg, er du virkelig desperat kan du også operere til deg en fyldig hårbunn. Eventuelt kan du bare shave det kort (jeg tenker da 1-3mm ikke nødvendigvis 100% skalla) om du ikke er for mye imot kort hår da.

Lenke til kommentar

Før du begynner å gå på medisiner, endre livsstil, falle inn i en psyoktisk paranoiatilstand og diverse andre ting som blir foreslått her kan du gå til legen og spørre han hva han/hun synes.

Problemet er mest sannsynlig veldig enkelt å få bukt med, og det er ingen grunn til å overreagere.

Endret av Error
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...