Camlon Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Jeg gjentar: utvika-kaien var ikke sikret, og dersom bomber ventet ville de vært der. Nei, det er lite trolig at det ville være bomber der. Hadde han hatt en bombe til, ville han plassert den i Oslo sentrum. Han ville ikke plassert den på kaien i håp om at han kunne sprenge den i korrekt øyeblikk. Det er heller ikke veldig vanskelig å oppdage en bombe, fordi de tar mye plass i en slik bil. De ville også værtskyteskiver på vannet. Og de var ikke skyteskiver i gummibåten? Det hadde vært langt tryggere å ta en motorbåt fra utvika-kaien, enn å kjøre med gummibåten deres. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Jo, det er klart at politiet må se tilbake og analysere det som hendte. Derimot er det absurd å legge skylden over på politiet, slik det gjøres her. Kritikk er ikke det samme som skyld. Det er bare en person som har skyld for hendelsene og det er Breivik. Med den kunnskapen vi hadde, kunne de ha gjort en bedre jobb. Det kunne de absolutt. De burde ha skaffet seg motorbåt fra utvika, de burde ha hatt bedre våpen, de burde ha hatt bedre trening og de burde ha hatt mer ressusser. I et land som Norge burde Delta-styrkene ha et helikopter. Vi var heldige at utøya er så nærme. Det må være lov å se på hendelsen og lære av sine egne feil. Ingen er feilfrie, også politet. 1 Lenke til kommentar
runerask Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Jeg gjentar: utvika-kaien var ikke sikret, og dersom bomber ventet ville de vært der. Nei, det er lite trolig at det ville være bomber der. Hadde han hatt en bombe til, ville han plassert den i Oslo sentrum. Han ville ikke plassert den på kaien i håp om at han kunne sprenge den i korrekt øyeblikk. Det er heller ikke veldig vanskelig å oppdage en bombe, fordi de tar mye plass i en slik bil. De ville også værtskyteskiver på vannet. Og de var ikke skyteskiver i gummibåten? Det hadde vært langt tryggere å ta en motorbåt fra utvika-kaien, enn å kjøre med gummibåten deres. Hvordan er det mulig at Politiet ikke kunne bruke snareste vei, når svilister brukte sine private båter i shuttle-trafikk der, for å redde ungdom??? 1 Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 (endret) En annen ting er kontroll av folk før de går inn på arrangement område, slik som på Utøya så kunne de ha stoppet Breivik med den tunge kofferten han hadde med seg, han skulle ikke sluppet inn med ferje, uten å vise fram innholdet i den tunge kofferten. Kanskje burde en hatt en gruppe Auf`ere sammen med en politimann til å foreta slike undersøkelser. Jeg håper at 22. juli-kommisjonen tenker litt på det jeg har skrevet her, så kanskje de kommer fram til noe. Samme type kontroll måtte jo da også vurders for alle andre situasjoner der store menneskemengder samles, så som togstasjoner, lufthavner, T-banestasjoner, handlegater, kjøpesentra, kontorbygg, osv. Det hadde vi aldri gått med på dersom vi hadde blitt spurt før attentatet, og hvis vi går med på det nå etterpå, så vil vi oppgi vår egen frihet. Jeg kjenner godt til Utøya, slik at en person med tung koffert alltid vil være en meget mistenkelig person.Det er ikke så mange ting en tung koffert kan inneholde utenom våpen, kanskje bortsett fra gull,verktøy eller kvikksølv. Hadde det vært meg som hadde hjulpet han med den så hadde jeg fattet mistanke ganske fort og heller arrangert en "ulykke" og lempet kofferten overbord. Jada, helt sikkert. Jeg gjentar: utvika-kaien var ikke sikret, og dersom bomber ventet ville de vært der. Nei, det er lite trolig at det ville være bomber der. Hadde han hatt en bombe til, ville han plassert den i Oslo sentrum. Han ville ikke plassert den på kaien i håp om at han kunne sprenge den i korrekt øyeblikk. Det er heller ikke veldig vanskelig å oppdage en bombe, fordi de tar mye plass i en slik bil. De ville også værtskyteskiver på vannet. Og de var ikke skyteskiver i gummibåten? Det hadde vært langt tryggere å ta en motorbåt fra utvika-kaien, enn å kjøre med gummibåten deres. Neida, han ville ikke ditt og datt. Fint å sitte her i ettertid og fortelle hva han ville gjøre. Det blir liksom litt komisk. "Jeg vet hva som skjedde nå i ettertid, derfor måtte politiet vite det der og da." Med den kunnskapen vi hadde, kunne de ha gjort en bedre jobb. Det vet vi ikke før noen som faktisk har peiling har gjennomgått det. Det som er felles for alle som mener politiet ikke gjorde det bra nok er at de har lite kunnskap, og sitter og baserer seg på informasjon man kun hadde etter at alt var over. Endret 13. august 2011 av Pjassop 3 Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Hvordan er det mulig at Politiet ikke kunne bruke snareste vei, når svilister brukte sine private båter i shuttle-trafikk der, for å redde ungdom??? Fordi sivilistene ikke egentlig visste hva de gikk til, og det er egentlig flaks at det ikke gikk fryktelig galt. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Hvordan er det mulig at Politiet ikke kunne bruke snareste vei, når svilister brukte sine private båter i shuttle-trafikk der, for å redde ungdom??? Fordi sivilistene ikke egentlig visste hva de gikk til, og det er egentlig flaks at det ikke gikk fryktelig galt. Jeg synes det gikk ganske så ille jeg da... Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Hvordan er det mulig at Politiet ikke kunne bruke snareste vei, når svilister brukte sine private båter i shuttle-trafikk der, for å redde ungdom??? Fordi sivilistene ikke egentlig visste hva de gikk til, og det er egentlig flaks at det ikke gikk fryktelig galt. Jeg synes det gikk ganske så ille jeg da... På hvilken måte? Mener du at politiet skulle vært der før han begynte å skyte? Lenke til kommentar
runerask Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Hvordan er det mulig at Politiet ikke kunne bruke snareste vei, når svilister brukte sine private båter i shuttle-trafikk der, for å redde ungdom??? Fordi sivilistene ikke egentlig visste hva de gikk til, og det er egentlig flaks at det ikke gikk fryktelig galt. Jeg synes det gikk ganske så ille jeg da... På hvilken måte? Mener du at politiet skulle vært der før han begynte å skyte? Vet ikke om du har fått det med deg men det var vel underkanten av 70 personer som døde i terroren, er ikke det ille?? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Fordi sivilistene ikke egentlig visste hva de gikk til, og det er egentlig flaks at det ikke gikk fryktelig galt. Du vet at hvis de båtene ikke var der, ville langt flere druknet? Jeg mener de største heltene i denne hendelsen er de som dro ut og hentet ungdommer. De reddet mange liv. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Dem kunne da ha gått inn på vanlig land også, hvis dem var redde for bombe på kaia. Trenger da ikke noe kai for å hoppe på land. Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 de burde ha hatt bedre våpen, ..fordi? Lenke til kommentar
runerask Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Fordi sivilistene ikke egentlig visste hva de gikk til, og det er egentlig flaks at det ikke gikk fryktelig galt. Du vet at hvis de båtene ikke var der, ville langt flere druknet? Jeg mener de største heltene i denne hendelsen er de som dro ut og hentet ungdommer. De reddet mange liv. Ja, de burde fått berømmelse for det. Tar jeg ikke helt feil sto det mange ambulanser der også. Men Politi skulle på død og liv ikke bruke den kaia Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 de burde ha hatt bedre våpen, ..fordi? Etter det jeg har fått med meg, men jeg kan ta feil. Så hadde de MP5, som ikke ville fungert særlig godt på avstand. Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 de burde ha hatt bedre våpen, ..fordi? Etter det jeg har fått med meg, men jeg kan ta feil. Så hadde de MP5, som ikke ville fungert særlig godt på avstand. Jeg vet ikke hva slags våpenerfaring du har, men en MP5 er ikke bare brukbar i bygninger og trange korridorer slik enkelte skal ha det til. Utøya er ikke så stor, og med bygninger og skog i tillegg så er ikke en MP5 med innskyvbar kolbe et dårlig våpen. Delta skal også ha Diemaco C8 i arsenalet sitt. Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 de burde ha hatt bedre våpen, ..fordi? Etter det jeg har fått med meg, men jeg kan ta feil. Så hadde de MP5, som ikke ville fungert særlig godt på avstand. Hvert politidistrikt har en egen utrykningsenhet (UEH), her har man blant annet skarpskyttere. http://www.phs.no/no/Studietilbud/Etter--og-videreutdanning/Videreutdanninger-med-studiepoeng/Politioperative-utdanninger/Spesialutdanning---skarpskytter1/ Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 (endret) Jeg gjentar: utvika-kaien var ikke sikret, og dersom bomber ventet ville de vært der. Nei, det er lite trolig at det ville være bomber der. Hadde han hatt en bombe til, ville han plassert den i Oslo sentrum. Han ville ikke plassert den på kaien i håp om at han kunne sprenge den i korrekt øyeblikk. Det er heller ikke veldig vanskelig å oppdage en bombe, fordi de tar mye plass i en slik bil. De ville også værtskyteskiver på vannet. Og de var ikke skyteskiver i gummibåten? Det hadde vært langt tryggere å ta en motorbåt fra utvika-kaien, enn å kjøre med gummibåten deres. De kunne ikke vite hvor mange gjerningsmenn det var. En terrorcelle består gjerne av opp til syv personer, så syv personer var en rimelig antagelse for maksimalt antall bevæpnede mennesker de kunne møte på det gjeldende oppdraget. De kunne heller ikke vite mentaliteten til sine motstandere. Én narsissistisk kristen-nynazistisk frimurer og kujon var det siste jeg ventet meg i alle fall. En rimelig standard MP5 er effektiv ut til 150 meter med optisk sikte, og treffer lett på den rekkevidden. MEN politiet hadde også med seg en eller annen form for rifler, som du ser på bildet i denne artikkelen. http://www.dagbladet.no/2011/08/11/nyheter/innenriks/utoya/terrorangrepet/politiaksjon/17643029/ Ironisk nok søkte jeg etter et bilde av politiet på utøya og fant denne artikkelen over... Endret 13. august 2011 av Red Frostraven Lenke til kommentar
runerask Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4198828.ece Lenke til kommentar
Carlgutt Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 (endret) Må si at mange av de som, av en eller annen absurd grunn, prøver å blindt "forsvare" politiet har oppført seg en smule umodent i denne tråden. Så klart skal man få lov til å kritisere politiet på det sterkeste når det er en mulighet for at de har gjort taktiske vurderinger som har kostet mangfoldige menneskeliv. Man er ikke "sofahelt" bare fordi man kommer med innspill om hva man personlig mener kunne blitt gjort bedre. Det er lov å stille seg tvilsom til Politiets valg under hendelsen. Så klart er viktig at vi setter pris på politiets innsats og ikke drar på en heksejakt her, MEN jeg har full forståelse for at folk er sinte på politiet og jeg mener at det burde være konsekvenser for den/dem som har tatt noen av disse valgene siden de tydeligvis ikke er egent til sin stilling. Det hjelper ikke å si at "Det har aldri vært noe lignende i Norge før" fakta er at de har ansvar for andres menneskeliv og uansett hvor alvorlig situasjon er så SKAL de klare håndtere den. Uskyldige SIVILE folk gjorde en mye bedre innsats enn det politiet kommer i nærheten av i denne saken, de plukket opp folk mens de ble beskutt. Delta styrken skal TÅLE å bli beskytt. Alle disse gutta er nok 100% klar over at når de er i en spesiel styrke så er det stor sannsynlig hvor du kan komme opp i situasjoner hvor det er fare for livet ditt. Når du er der ute på oppdrag så skal du sette andres liv foran ditt eget, det er en del av jobben. Dette betyr jo så klart ikke å løpe inn guns n blazing, men heller ikke ta en omvei på 25 minutter mens små barn ligger å skriker etter hjelp. Nå må politiet se å snart komme med noen harde innrømmelser her og slutte å unnskylde seg bak alt mulig slags dill dall. Kjenner jeg blir helt kvalm og lei meg når jeg tenker på ungene som sikkert følte seg helt fortapt på Utøya. Fanget alene med en kaldblodig morder som slaktet dem ned, mens de undret hvorfor ingen kom for å hjelp dem Men hey, kanskje vi bare driter i det? Det er jo ikke lurt i det hele tatt å dra opp absolutt ALLE feilene til politiet så vi kan forsikre oss om at dette ikke skjer igjen? La oss bare glorifisere dem som hjernevaskede roboter. Endret 13. august 2011 av Carlgutt 1 Lenke til kommentar
runerask Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Ingen er feilfrie, også politet. Kan vel være ganske sikker på at Politiet selv er helt uenig i denne påstanden xD Lenke til kommentar
duverden Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Det er flere ting ved både politiets og øvrig redningspersonells valg av fremgangsmåte som virker underlig her. Såvidt jeg forstår var det mange båter på vannet, med sivile som risikerte sine egne liv for å plukke ungdommer opp av vannet. Disse ungdommene ble såvidt jeg forstår bragt i land i nærheten/eller på denne campingen. Som det har kommet frem i media kom ikke ambulanser/redningspersonell ned til dette området fordi det ble ansett som for farlig. Politiet valgte å kjøre i bil fra Oslo - dette skulle gitt tid nok til å klarlegge situasjonen som ventet dem. Tror politiet på det tidspunkt hadde fått så mange oppringninger fra både pårørende og direkte rammede på Utøya at en spesialgruppe som Delta burde vært godt informert. At de valgte å kjøre forbi det mest naturlige valg av utgangspunkt sier litt om politiets innstilling til sivile. Selv om mange sivile satte sine liv på spill her, og hadde båter tilgjengelig, valgte politiet å kjøre sitt eget løp fremfor å be om hjelp fra lokalkjente. Vil anta at ihvertfall den lokale politistyrke på det tidspunkt var klar over den formidable sivile innsats som ble ytt. At noen sier stillingen på sola spiller en rolle her er da ganske spesielt, siden båten med politiet landet på samme sida den ville gjort om de valgte den kortere veien som ville spart mange liv. Mitt forslag er at politiet kanskje går litt i seg selv, kanskje ser at "folk flest" ikke er forbrytere og at de muligens kan bidra positivt i vanskelige situasjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå