Gå til innhold

Absurd feilvurdering av politiet


Anbefalte innlegg

Å kalle politiet for "inkompetent" er en mildt sagt sjanseløs og idiotisk uttalelse. Det vitner rett og slett om null innsikt, og er direkte respekløst ovenfor de som riskikerte livet for å arrestere gjerningsmannen. Skerpings.

 

Mulig politiet er noen flotte karer, men det hjelper ikke når de ikke tar i bruk politihelikopter men heller satser på en lekk gummibåt. Eller hva?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herregud. Det med bruk av helikopter er diskutert opp i mente i en annen tråd her, og det eneste som ville gjort en reell forskjell mtp responstid hadde vært om politiet hadde egne transporthelikoptre til Delta. Noe de selvsagt burde hatt, men er det politiet sin feil?

 

Du må gjerne hyle og skrike om at politiet skulle hatt bedre ressurser, noe jeg er helt enig i, men å kalle politiet i for inkompetente faller på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar

Er det jeg mener også Nico69.

 

Alt for mye sparing i de siste årene har vel gjort politiet mer hjelpeløs.

Ja, det er klart at det bør ligge politibåter klare med 1000m mellomrom langs alle strender her i landet ...

 

Og redningstjenesten bør vel også snarest venne seg til å bli beskutt med automatvåpen når de er ute med SeaKing'en sin ... :roll:

Lenke til kommentar

Er det jeg mener også Nico69.

 

Alt for mye sparing i de siste årene har vel gjort politiet mer hjelpeløs.

Ja, det er klart at det bør ligge politibåter klare med 1000m mellomrom langs alle strender her i landet ...

 

Og redningstjenesten bør vel også snarest venne seg til å bli beskutt med automatvåpen når de er ute med SeaKing'en sin ... :roll:

 

Det er vel mulig å ikke være helt idiot? Jeg mener ikke likke klare på 1000M mellomrom, men at de eventuelt har en eller to politibåter på tilhenger klare for å legge ut på vann skal vel ikke være så vanskelig vel?

 

Redningstjenesten kan også bli beskutt og de skal ikke ha våpen uansett, hvor fikk du dette ifra? Sopp sier da jeg. Aldri hørt om leger osv som blir skudd på under krig osv?

 

Ny info:

 

Omveien til Utøya var en taktisk vurdering

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10097605

Endret av Andzel
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Redningstjenesten kan også bli beskutt og de skal ikke ha våpen uansett, hvor fikk du dette ifra? Sopp sier da jeg. Aldri hørt om leger osv som blir skudd på under krig osv?

 

Når ble en SeaKing fra 330-skvadronen beskutt sist?

 

De som mener at man kunne ha satt i land beredskapstroppen med helikopter bør tenke på at politiet på det tidspunktet ikke visste at ABB kom til å stå der alene med armene i været.

 

De som mener at beredskapstroppen burde dratt rett til Utvika bør tenke på at politiet på det tidspunktet ikke visste om det befant seg andre terrorister der. ABB hadde sannsynligvis kommet over med båten, men på det tidspunktet visste ingen om det var flere med ham på øya, og om det evt. var andre igjen på land.

Lenke til kommentar

De som mener at beredskapstroppen burde dratt rett til Utvika bør tenke på at politiet på det tidspunktet ikke visste om det befant seg andre terrorister der. ABB hadde sannsynligvis kommet over med båten, men på det tidspunktet visste ingen om det var flere med ham på øya, og om det evt. var andre igjen på land.

 

Joda, det visste politiet veldig godt. Ambulansefolk hadde på det tidspunktet vært lenge i Utvika, og båtfolkene som deltok i redningsarbeidet hadde ringt ørten ganger og sagt at de hadde båter tilgjengelige.

 

"- Otto ringte politiet mens vi drev på og ba dem komme til oss, vi forklarte hvor vi var og hva vi drev med. Flere ganger mens vi var innom land så lurte vi på om de ikke kom snart. Hadde de kommet til Utvika så hadde de selvsagt få lånt en båt med en gang, sier Øvergaard til VG."

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10097567

 

Dette er typisk norsk embetsmannsarroganse.

 

"Taktisk vurdering" my ass. KJEMPETABBE heter det på godt norsk.

Lenke til kommentar

Slik jeg har oppfattet uttalelsene i media i kveld, var handlingene begrunet i vurderinger som jeg ikke kan se var "feil" på noen måte. Så for min del er diskusjonen over der, men mindre en mener at hensynene og begrunnelsen gitt også var feil.

 

Da må en ta hensyn til den ekstraordinære situasjonen som var terrorhandlingene. Idet politiet ikke visste omfanget eller antall gjerningsmenn osv. De tok, slik jeg ser, de hensynene som var nødvendig.

Lenke til kommentar

Jøsses var omveien til utøya en TAKTISK VURDERING?

 

Nei du store!

 

Hva blir det neste?

 

At sykebiler ikke kjører inn i brennende bygninger fordi det kan drepe dem?

At brannvesenet forsøker å slukke branner før de foretar åstedsgranskning for å finne brannårsaken?

At forsvaret lærer soldater opp til forsvarlig bruk av våpen og trener med løsammunisjon før skyteøvelser med skarpe skudd?

 

Og jeg som var helt sikker, akkurat som mange av kritikerene av politiet her inne, på at politiet hadde tenkt å hoppe i fallskjer med røde sirkler på med sirener på hjelmene med en våpenkasse sluppet i fallskjerm av et senere fly -- eller nesten like gale, kjøre fra hovedkaien hvor ventende terrorister ville ventet at politiet ville aksjonert fra!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik jeg har oppfattet uttalelsene i media i kveld, var handlingene begrunet i vurderinger som jeg ikke kan se var "feil" på noen måte. Så for min del er diskusjonen over der, men mindre en mener at hensynene og begrunnelsen gitt også var feil.

 

Da må en ta hensyn til den ekstraordinære situasjonen som var terrorhandlingene. Idet politiet ikke visste omfanget eller antall gjerningsmenn osv. De tok, slik jeg ser, de hensynene som var nødvendig.

 

Joda, at ambulansepersonell allerede var på plass i utvika og at de ble nedringt av privatpersoner som deltok i redningsarbeidet kunne de ikke ta hensyn til. Vi er politet serru, detta vett vi best sjø.

 

Makan til servil holdning til myndighetene har jeg aldri sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jøsses var omveien til utøya en TAKTISK VURDERING?

 

Nei du store!

 

Hva blir det neste?

 

At sykebiler ikke kjører inn i brennende bygninger fordi det kan drepe dem?

At brannvesenet forsøker å slukke branner før de foretar åstedsgranskning for å finne brannårsaken?

At forsvaret lærer soldater opp til forsvarlig bruk av våpen og trener med løsammunisjon før skyteøvelser med skarpe skudd?

 

Jesus Kristus. Jobber du som propagandaminister eller? Du forsvarer alle feilaktige avgjørelser som er tatt som om livet ditt avhenger av det.

 

Til og med innad i politiet er det folk som kritiserer avgjørelsen offentlig, og det sier ikke så rent lite.

Endret av 2xjohn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spesialpolitiet er trent til å overleve skuddvekslinger og bekjempe væpnede kriminelle FØRST OG FREMST så sikkert så mulig, og så i andre rekke så effektivt som mulig.

 

Ambulanser og turister (som ikke er militære eller spesialpoliti eller eks-sådan) er ikke trent til slikt.

 

Spesialpolitiet kan ikke ANTA at et område er trygt, de må sikre det; fordi det bare er dem som er trent til å sikre områder.

 

Ambulansepersonell er i beste fall opplært til å stikke av om de blir angrepet.

...

 

...

 

Jeg er ikke interessert i noe annet enn sannheten, og sannheten er at ingen visste hvor mange terrorister som var løse -- og det var på det tidspunktet idiotisk å ANTA at det var én person.

 

Hva om det var 3, og at to av dem de slaktet spesialpolitiet på utøya kai og alle som kom til kaien der for så å ta turistleiren med resten av de overlevende?

 

Det kunne være 1, 2, 3, 4 eller til og med 5 mennesker med på angrepet.

De kunne reddet liv ved å anta at det var 1 person.

 

Problemet er bare at politiet i utgangspunktet nettopp antok at det bare var ett angrep.

 

...

Så her blir politiet først anklaget for å være for uforberedt på flere terrorangrep på en dag, og så blir politiet anklaget for å være for forberde seg for godt i forhold til det trusselen faktisk viste seg å være ved det andre angrepet.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Spesialpolitiet er trent til å overleve skuddvekslinger og bekjempe væpnede kriminelle FØRST OG FREMST så sikkert så mulig, og så i andre rekke så effektivt som mulig.

 

Ambulanser og turister (som ikke er militære eller spesialpoliti eller eks-sådan) er ikke trent til slikt.

 

Spesialpolitiet kan ikke ANTA at et område er trygt, de må sikre det; fordi det bare er dem som er trent til å sikre områder.

 

Ambulansepersonell er i beste fall opplært til å stikke av om de blir angrepet.

...

 

...

 

Jobber du i politiet? Hva vet du om bakgrunnen for den absurde feilvurderingen? Det eneste politiet vil si er at det er en "taktisk vurdering", og det er politiets måte å si "å fy fan som vi dreit oss ut" på. For den som klarer å lese mellom linjene. Politiet innrømmer ALDRI feil.

 

Men det er jo alltids dem som tror på alt de blir servert av politikere og myndigheter uten å blunke. Nyttige idioter kalles dem.

Lenke til kommentar

Jeg tror at mennesker som er TRENT i håndtering av væpnede terrorister vet mye mer om taktiske vurderinger en idioter på diskusjonsforum som garantert ikke engang har vært inne til førstegangstjeneste, eller ble veid og funnet for lett for å delta i førstegangstjenesten.

 

Jasså ja, og hva er så din melding til de politifolk som har gått ut offentlig og kritisert dette? At de ikke har peiling?

 

Si meg, har du noengang tenkt en kritisk, selvstendig tanke?

 

I følge deg skal man jo være glad at politiet i det hele tatt gadd å møte opp. Herrgud for et nek.

Lenke til kommentar

Min melding til POLITIFOLK som ikke er trent i antiterrorisme er:

Respekter menneskene som er trent til å påta seg farligere oppdrag enn det vanlige politifolk får lov til å ta.

Det er ikke det samme å MØTE et ukjent antall terrorister som kan være gjemt hvor som helst på og nær en øy som det er å arrestere ubevæpnede Ola for å slå Kari.

 

Forsøk å fortelle meg hvordan du tror at spesialpolitiet forbedredte seg og hvorfor de VALGTE å starte 3 kilometer nord for utøya.

 

Begynn gjerne når politimannen som er med i spesialpolitiet går hjem for dagen, før han blir tilkalt og briefet og utstyrt.

Lenke til kommentar

Herregud. Stakkars han politimannen som må ta all skylden for dette ovenfor media! Jeg tror INGEN ville vært han nå.. :(

 

Nei du, dette er et av de kvoterte kvinnfolkenes verk. Sissel Hammer heter politisjefen som fant ut at det var en god ide å sjøsette båten 3,5 km unna.

 

Åja. Uansett er det sinnsykt kjedelig å være personen som "feilet" med båtplassen.

Lenke til kommentar

Min melding til POLITIFOLK som ikke er trent i antiterrorisme er:

Respekter menneskene som er trent til å påta seg farligere oppdrag enn det vanlige politifolk får lov til å ta.

Det er ikke det samme å MØTE et ukjent antall terrorister som kan være gjemt hvor som helst på og nær en øy som det er å arrestere ubevæpnede Ola for å slå Kari.

 

Forsøk å fortelle meg hvordan du tror at spesialpolitiet forbedredte seg og hvorfor de VALGTE å starte 3 kilometer nord for utøya.

 

Begynn gjerne når politimannen som er med i spesialpolitiet går hjem for dagen, før han blir tilkalt og briefet og utstyrt.

 

De valgte ikke, de fikk beskjed om det. Det sykeste er nemlig at lokalpolitiet var til stede i utvika, men sendte spesialtroppen videre ( på ordre fra politisjefen).

 

altså, lokalpolitiet var til stede i utvika, men sendte deltastyrken 3,5 km videre.

 

Jeg regner med at du ser en solid taktisk begrunnelse for dette. Dette er en skandale som media nå virkelig har begynt å nøste opp i. Men det er godt at politisjefen i nordre Buskerud har en som forsvarer henne uansett. Det vil hun trenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...