Gå til innhold

Absurd feilvurdering av politiet

Anbefalte innlegg

I stedet for å kjøre direkte til Utvika og komme over der det var kortest avstand, velger politiet å legge fra kai over tre kilometer unna i en overfylt gummibåt. Gud vet hvor mye tid som gikk tapt på grunn av dette.

Se på videoen i lenken. Det ser ut som en dårlig komedie.

Hvordan er det mulig å gjøre slik en utrolig feilvurdering? Her må hoder rulle.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7743706

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg sett pressekonferansen, men det høres merkelig ut at politiet ikke tar selvkritikk på noen punkt (i følge overskrifter på nettaviser). Det er vel rimelig åpenbart at de kunne kommet til øya tidligere om de hadde kjørt kortere, valgt korteste sjøvei, samt sendt over 2-3 mann i plastbåten sin.

10 personer i en liten gummibåt som putler avgårde i 5-6 knop hadde vel brukt 20 minutter på å krysse sjøen der de hadde planer om å gå i land. Hadde de kjørt til campingplassen og blåst over med færre mann, kunne de vel klart det på 4-5 minutt?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig med SøtaBror.

Spesielt media fyrer så til de grader opp dette at jeg får vondt. I går på TV2 var det spørsmål stilt av reporter som alle vet at politiet ikke kan gå ut med før det er gjort en total gjennomgang av hele operasjonen.

At man da velger å ikke svare, og ha et standard svar til media, må en tåle. Det har ingen hensikt om politiet og andre uttaler seg før det er gjort en granskning. Det eneste en uklar uttalelse kan bidra med nå, er splid innad i politiet.

Hold kjeft og vent på en endelig konklusjon etter en skikkelig gjennomført granskning. Det er mitt budskap til media, og andre.

• Liker 3
Lenke til kommentar

SøtaBror. Du har min hele og fulle støtte. Det varmer når jeg leser kommentarer fra sånne som deg!

Dere som er uenig har virkelig å sperre opp øynene og tenke utenfor den lille boksen deres!

Hvem er det som sitter i en liten boks? De som stiller spørsmål eller de som sitter og rugger i fosterstilling med øynene godt lukket "alt er bra - alt er fint".

• Liker 5
Lenke til kommentar

Støtter også SøtaBror her. Godt skrevet.

Hvem er det som sitter i en liten boks? De som stiller spørsmål eller de som sitter og rugger i fosterstilling med øynene godt lukket "alt er bra - alt er fint".

Er det fint å leve i en slik svart/hvit verden? Enten eller? Ja eller nei? Det finnes ingen mellomting liksom?

Om man ikke kritiserer noe så støtter man det? Flott.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes de som sitter i boksen er de som kritiserer uten å forstå hvor hektisk og kaotisk ting var. Når det virkelig brenner på dass som det gjorde den grufulle dagen, så må harde og vanskelige valg tas. Folk kan ikke kritisere valgene uten å forstå hvorfor ting ble gjort som det gjorde. Det er riktig å stille spørsmål, men de må stilles på riktige premisser.

Endret av pepperkaken
  • Liker 2
Lenke til kommentar

SøtaBror. Du har min hele og fulle støtte. Det varmer når jeg leser kommentarer fra sånne som deg!

Dere som er uenig har virkelig å sperre opp øynene og tenke utenfor den lille boksen deres!

Det du ikke forstår er at det går ann og være medmenneskelig og forstå at slike ting kan i verstefall skje, prøve og gi motivasjon videre til politiet på andre måter enn å slakte dem ned og kritisere.

Lenke til kommentar

Det du ikke forstår er at det går ann og være medmenneskelig og forstå at slike ting kan i verstefall skje, prøve og gi motivasjon videre til politiet på andre måter enn å slakte dem ned og kritisere.

Så vi kunne likeså godt ikke hatt noe politi ? er det ikke jobben deres og trene på dette og holde hodet kaldt ?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å dakars politiet - dere gjorde en elendig jobb som kostet flere menneskeliv, men dere er så flinke atte.

Herregud. Det er ikke barnehagebarn vi snakker om.

Det er jo fint at du ikke har noen som helst minimumsforventinger til myndighetene, men det er faktisk noen av oss som har det.

Endret av 2xjohn
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Vent til granskningen er ferdig, da kan en peke på feil. Frem til da vet vi ingenting.

Jo, vi vet det er gjort en feilvurdering. Det hersker det ingen tvil om. Men vi vet ikke bakgrunnen for feilvurderingen, det er sant.

Legger merke til at Politimesteren i Nordre Buskerud har gjort seg utilgjengelig for kommentarer, så jeg tenker tampen brenner der.

Endret av 2xjohn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvem har bekreftet at det er gjort en feilvurdering? Hvis bakgrunnen er god, var det da en feilvurdering?

Poenget er at vi vet så lite om hvordan denne operasjonen foregikk, og valgene som ble tatt. Derfor bør vi vente med pekefingeren til vi kan peke den på rette vedkommende.

Lenke til kommentar

Hvem har bekreftet at det er gjort en feilvurdering? Hvis bakgrunnen er god, var det da en feilvurdering?

Poenget er at vi vet så lite om hvordan denne operasjonen foregikk, og valgene som ble tatt. Derfor bør vi vente med pekefingeren til vi kan peke den på rette vedkommende.

Les artikkelen i linken du.

Først kjørte politiet tre kilometer forbi Utvika med bil, for så å kjøre tre kilometer tilbake på vannet - i en liten, lekk gummibåt.

Fullstendig absurd.

Som sagt, at det er gjort en feilvurdering er udiskutabelt. Det innrømmer også politiet selv.

"Politiet innrømmer at dei ikkje valde den smartaste ruta då politiet sin spesialstyrke skulle transporterast til Utøya.

– Det viste seg jo at det var lite føremålstenleg, seier stabssjef i Oslo politidistrikt, Johan Fredriksen til NRK."

• Liker 3
Lenke til kommentar

Å dakars politiet - dere gjorde en elendig jobb som kostet flere menneskeliv, men dere er så flinke atte.

Herregud. Det er ikke barnehagebarn vi snakker om.

Det er jo fint at du ikke har noen som helst minimumsforventinger til myndighetene, men det er faktisk noen av oss som har det.

Jeg syns det er teit når du er så spydig. Jeg vet at det ikke er barn det er snakk om, og at voksne mennesker må ta konsekvensene av valget de tar. Har jeg i det heletatt påstått at jeg ikke har forventninger av politiet?

Jeg forventer at de skal holde gatene trygge. At de kan komme på utrykning når det er noe galt som skjer. At de gjør det som sanfunnet egentligt forventer av dem.

Men å forvente at de skal være ute på utøya 10 minutter etter at skytinga begynte. Etter at galningen først har sprengt en 900 kilos bombe rett i regjeringskvartalet som satte hele instansene i fullt kaos. DET ser jeg som umeneskelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vil bare presisere at kritikk i seg selv er ok, så lenge den er saklig og velbegrunnet.

Det som er feil her, er tidspunktet. Vent til granskningen er ferdig, da kan en peke på feil. Frem til da vet vi ingenting.

Når blir det riktig å diskutere denne saken? Når den er ferdig gransket? Da kan det bli enormt lenge å vente.

Det er naturlig å diskutere saken utifra opplysningene man får gradvis fra media , det eneste problemet jeg ser er at det er flere her som har et enormt behov for å legge skylda på noen , dvs finne en svarteper som for eksempel :

*Politiet var for tregt.

*Politiet hadde ikke et helikopter.

*Politiet hadde ikke en sniskytter som kunne skyte breivik fort nok fra et helikopter.

*Pressen lurte ungdommer ut fra skjulestedene sine og ble skutt ved å være tilstede i luften.

Jeg ser ikke problemet i å diskutere om

"Har politiet kunnet vært der tidligere?

"Har politiet gjort en bra jobb?"

"Burde pressen ha forstått alvoret i situasjonen og holdt seg unna? "

Jeg er personlig for å diskutere slikt , men ikke å finne en syndebukk eller prøve å legge over skylden på tapene av menneskeliv (selv om det sannsynligvis har kunnet vært redd noen flere personer ved å være der tidligere ) på noen Andre enn Anders B. Om noe så må vi lære av slike aksjoner og deretter i fremtiden håpe på at vi kan unngå at det skjer igjen,

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...