desnake Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Det har skjedd en utrolig trist sak for oss. Vi kjøpte for ikke mange dagene siden en ny bil. I dag da samboern skulle kjøre meg på jobb så skjedde det en skade på bilen. Det er bare en vei ut av gata vi bor i. veien går blant annet over en topp med en sving. Rett på andre siden av svingen var det bedrevet veiarbeid. Der lå det en haug midt i veien med jord og store steiner. Kjørte ikke fort, men siden det kom så brått på oss rakk vi ikke og stoppe bilen, prøvde og svinge til siden men er rett ned på den ene siden og rett opp på den andre siden så kom ikke langt nok ut til siden og traff en STOR stein med bilen. Det ble ytre skader på bilen, ett jekkepunkt ble slått av, styringen ble skeiv og dekket punkterte. Vi pratet med veiarbeidere når de kom 15min senere (var ingen på jobb da dette skjedde tidlig i morges). de sa det var vår egen skyld da dette er privat vei og de ble rett og slett gufne og sinte fordi vi hadde dratt utover jorda dems... Stemmer virkelig dette? Har de ingen som helst ansvar for og slenge en stor jord og steinhaug midt i veien rett etter en brå sving? Syntes dette er hel uhørt, og i tilegg så var jo bilen ganske ny strøken i lakken nettop eu godkjent og overhalt. Huff. Har bare vanelig ansvarsforsikring på bilen så ikke noe hjelp der. Hva mener dere burde vært rett? og hva ER rett i følge loven? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Var det skiltet? Hvilken fart var det dere holdt? Var det virkelig så smalt at man ikke kom forbi uten og kjøre i haugen? Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Hva om det var et barn som sto der? Jeg skal ikke si at jeg alltid har muligheten til å stoppe rundt en sving og over en bakketopp, men i teorien skal man aldri kjøre så fort at man ikke klarer å stoppe for en hindring. 3 Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Får man skader ved hull og steiner i forbindelse med veiarbeid burde man gjerne fått erstatning, men min erfaring er at de fleste dessverre har gått vekk fra en slik praksis. En kamerat fikk dekket en ny aluminiumsfelg og dekk da han kjørte i et hull (i forbindelse med veiarbeid) for mange år siden. Forskjellen fra da til nå er at da var det Statens Veivesen som utførte arbeidet og derfor sto ansvarlige. De var ikke så vanskelige, alle skal få, det er jo det offentlige I dag blir veiarbeidet stort sett utført av private selskaper. Fikk selv bulket to felger og ødelagt et par dekk i forbindelse med veiarbeid i Randaberg sentrum utenfor Stavanger. Kjørte over en fartshump (med innlagte striper av brostein). Det var på kvelden, det regnet og gatelysene var koblet fra på grunn av arbeidene som pågikk på dagtid, så kjørte med fjernlys. Rett etter humpen, bak en slik stripe av opphøyet brostein, var det to store hull som var dekket av vann. Holdt fartsgrensen på 30km/t med god margin, så det sto ikke på det. Selv om jeg så vanndammen bak humpen slo det meg ikke at det skulle være hull under vannet, da jeg kjørte samme rute hver dag i en periode og det ikke var hull der dagen i forveien. Etter skadene ble en realitet tok jeg kontakt med Randaberg kommune som henviste meg videre til entreprenøren som utførte arbeidet. Ifølge dem hadde de gått vekk fra en praksis med å erstatte skader som kom der firmaet utførte veiarbeid. "Man er selv ansvarlig for hvordan man kjører" var et av utsagnene jeg ble servert. Rimelig surt, men var glad det bare var noen billige aluminiumsfelger og litt dekk som ble ødelagt, hadde vært verre å ødelagt noen klassiske stålfelger fra 60-70-tallet Snakket med andre, også folk i kommunen, som mente at skulle jeg få noe erstatning måtte jeg nok ta saken videre til et annet nivå. Med den risikoen å kunne tape saken og måtte betale omkostninger selv. Sykt drit, men slik ble slike hendelser i alle fall framstilt for meg Det skader ikke å prøve seg på et høyere nivå enn arbeiderne i veikanten der, men jeg antar svaret dessverre blir negativt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Hva om det var et barn som sto der? Jeg skal ikke si at jeg alltid har muligheten til å stoppe rundt en sving og over en bakketopp, men i teorien skal man aldri kjøre så fort at man ikke klarer å stoppe for en hindring. Man skal alltid klare å stanse innenfor den strekningen man har oversikt. Selv om dere kjørte sakte, kan det virke som om det ikke var sakte nok, dessverre. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Har hørt om folk som har fått erstatning under veiarbeid før. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Her må du nok bare levere inn en anmeldelse til politiet, og dokumentere så godt du kan hva som ikke var riktig, som feks skilting i forbindelse med arbeidet. Du må også ta kontakt med eier av veien, og høre hvordan vedkommende stiller seg til saken. Er det slik at arbeiderne IKKE hadde skiltet, så kan du kreve dem for erstatning, eller vedkommende som er ansvarlig for gravingen Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Det skal være være riktig skiltet og de skal ha et vedtak med godkjent skiltplan. I tillegg skal biler/maskiner ha gult/oransje varsellys som synes 360 grader, arbeiderne skal ha klær i synlighetsgrad 3 (bukser er som oftest klasse 2, så da trenger de en jakke/genser i tillegg, vester er ofte klasse 3 aleine...krav for klasse 3 er minst 0,8 m2 gult/oransje reflekterende stoff + 0,2 m2 refleks). Arbeiderne skal også ha "sertifikat" for å kunne arbeide langs vei. Alle skal ha klasse 1 eller 2, minst en skal ha klasse 2 (som er ansvarshavende). Om det er andre regler for private veier vet jeg ikke, men det kan jo faktisk være. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå