Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gått ned i lønn etter 4 år i midligtidig stilling

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i en statlig organisasjon, uten at jeg skal nevne hvilke.

I 2007 fikk jeg en midligtidig stilling i en annen avdeling, med betydelig mer lønn.

Denne midligtidige stillingen har stadig blitt fornyet, helt til nå.

Jeg har nå fått fast stilling i min nåværende avdeling med mine tidligere lønns-rammer og dermed gått kraftig ned i lønn.

Med andre ord, de har flyttet min faste stilling til avdelingen jeg er i nå, men ikke rørt lønna.

Er dette mat for fagforeningen min, eller burde jeg bare godta det(si opp stillingen)?

Jeg meldte meg inn i NTL før sommeren en gang, vil de ta saken når det er så kort tid siden jeg meldte meg inn?

Mvh

-frustrert

Postet av anonym: 12f18ef3376c137e14b87232f8ab9017

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre jeg misforstår så stusser du over at du fikk høyere lønn som midlertidig ansatt?

Iallefall i min bransje har alle midlertidig ansatte betydelig høyere lønn enn fast ansatte.

Er vel og en regel som sier at etter 4 år som midlertidig ansatt skal du bli fast ansatt i den posisjonen og derfor inn i vanlige lønnsrammer, dvs lavere enn for midlertidig stilling.

Lenke til kommentar

I utganspunktet er det vel slik at dersom du har usikkre arbeidsforhold så skal du ha meir lønn for å kompansere. Når du har fast jobb så har du forutsigbar inntekt i lang tid og du kan derfor ha mindre i lønn.

Det er ingen som vil ta ei midlertidig stilling der du plutselig kan stå utan jobb på kort varsel utan at dei får godt betalt for dette.

Men det er du som eventuellt må akseptere tilbudet om fast stilling og lavare lønn. Du må sjølv vurdere om du vil avslå tilbudet og kreve meir i lønn og derfor risikere å stå utan jobb, eller om du vil gjere det sikkre og takke ja til jobben.

Har du fått oppsigelse frå den midlertidige stillinga du har hatt?

PS, korleis har lønnsutviklinga vært dei fire åra du har hatt den midlertige stillinga? Når du har fast jobb og er fagorganisert så kan du nok forvente å stige forholdsvis raskt i lønn, men dette er noke som fagforeninga kan svare best på.

Lenke til kommentar

Har du vurdt å bare snakke med sjefen din eller kanskje lønnsavdelingen?

Eventuelt så er det veldig rett frem for deg å diskutere dette med din fagforeningsrepresentant/tillitsvalgt.

Har vært i møte med både sjefen min og lønnsavdelingen, både sjefen min og jeg har sendt inn ett krav på både lønn og stilling, uten at jeg har hørt noe mer om det.

Begge vil gi meg den lønnen og stillingen jeg har hatt midlertidig, men det er ansettelsesrådet eller noe slikt som bestemmer.

Sjefen min har brukt rundt 70 000 på meg på kursing og tilsvarende i det siste, så han vil absolutt ikke at jeg blir borte, men er fullt klar over hva som skjer om det ikke blir fikset snarest.

Problemet er tung-grodd og vanskelig system, kjenner MANGE som har sluttet fordi det er veldig vanskelig å få gjort noe med noe som helst med stillinger, lønn og tilsvarende. Samt at kompetansen man får her er veldig ettertraktet i det private.

Med mindre jeg misforstår så stusser du over at du fikk høyere lønn som midlertidig ansatt?

Iallefall i min bransje har alle midlertidig ansatte betydelig høyere lønn enn fast ansatte.

Er vel og en regel som sier at etter 4 år som midlertidig ansatt skal du bli fast ansatt i den posisjonen og derfor inn i vanlige lønnsrammer, dvs lavere enn for midlertidig stilling.

Jeg har hatt fast stilling i en avdeling(avdeling A) og midlertidig stilling i en annen avdeling(avdeling B).

De har nå flyttet min faste stilling fra avdeling A til avdeling B, uten å ha gjort noe med lønnen.

Som midlertidig ansatt var jeg antagelig dårligst betalt i avdelingen, at jeg nå går enda mer ned i lønn er uaktuellt. Lønnsrammene i min faste stilling er innenfor det jeg hadde som midlertidig, så jeg skal kunne få lønnen jeg har hatt før.

Det har egentlig heller aldri vært noe plan om at stillingen jeg har hatt de siste årene skulle være midlertidig, men takket være statens ekstremt tung-grodd system og at man trenger spesiell kompetanse på området jeg jobber med blir gjerne folk her flyttet rundt i midlertidige stillinger.

Om jeg skulle hatt fast stilling tidligere måtte stillingen blitt lyst ut så alle kunne søkt, jeg hadde da antagelig ikke fått jobben jeg har da jeg ikke stiller sterkest formelt sett

Lenke til kommentar

I utganspunktet er det vel slik at dersom du har usikkre arbeidsforhold så skal du ha meir lønn for å kompansere. Når du har fast jobb så har du forutsigbar inntekt i lang tid og du kan derfor ha mindre i lønn.

Det er ingen som vil ta ei midlertidig stilling der du plutselig kan stå utan jobb på kort varsel utan at dei får godt betalt for dette.

Men det er du som eventuellt må akseptere tilbudet om fast stilling og lavare lønn. Du må sjølv vurdere om du vil avslå tilbudet og kreve meir i lønn og derfor risikere å stå utan jobb, eller om du vil gjere det sikkre og takke ja til jobben.

Har du fått oppsigelse frå den midlertidige stillinga du har hatt?

PS, korleis har lønnsutviklinga vært dei fire åra du har hatt den midlertige stillinga? Når du har fast jobb og er fagorganisert så kan du nok forvente å stige forholdsvis raskt i lønn, men dette er noke som fagforeninga kan svare best på.

Det har som sagt ikke vært noe risiko at jeg har stått uten jobb da jeg har hatt min faste stilling i en annne avdeling.

Jeg har heller ikke fått noe tilbud jeg har godtatt, eller noen oppsigelse, men kontrakten jeg hadde på den midligtidige jobben ble ikke fornyet, i stedet ble min faste stilling flyttet inn der.

Jeg har på ingen måte vært overbetalt heller, tror jeg er den som har tjent minst i avdelingen her, jeg har vært den eneste med midligtidig kontrakt(men fast hos annen avdeling).

Lønnsutviklingen har vært slik den har vært hos faste ansatte i avdelingen, dette er styrt fra statlig hold. Det er ikke lommerusk det dreier seg om, men det får ett realt innhugg i økonomen min. Jeg har, siden jeg fikk den midligidige kontrakten, blitt uformelt "lovet" at dette er den faste jobben, uten at jeg har noe jeg kan gå tilbake på der.

Lenke til kommentar

I min bransje så har alle midlertidige ansatte betydelig lavere lønn enn faste ansatte, i tillegg til færre/ingen bonuser/goder, og generelt dårligere arbeidsvilkår.

Tror nok det varierer fra bransje til bransje, og fra bedrift til bedrift.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bedriften jeg jobber i er ett lappeteppe av faste ansatte i midligitidige stillinger, innleid personell fra vikarbyrå, midligtidig ansatte og vanlig faste ansatte, uten at det er noe sammenheng med lønnen.

Så, at jeg hadde en midligtidig stilling i stedet for en fast har ikke påvirket lønnen min, jeg hadde fått den samme om de hadde klart å gjøre min midligtidige stilling om til en fast.

Jeg hadde fortsatt ligget under snittet i både avdelingen og teamet.

Som jeg har nevnt, det er ekstremt tung-grodd, jeg har tidligere fått min lyst ut den stillingen jeg skulle hatt, men pga. min manglende formelle utdanning har den blitt trekt tilbake da jeg antagelig uansett ikke hadde fått den om jeg hadde søkt.

Herlig når de sjefen ikke er de som bestemmer hvem som skal få jobb, men noe "tilfeldige" personer som ikke har noe som helst med avdelingen å gjøre, samtidig som sjefen for avdelingen trenger helt spesifikk kompetanse som ikke kan hentes utenfor avdelingen.

Bedriften ligger godt under snittet på fravær, og langt over på fornøyde medarbeidere, men dobbler nesten snittet på turnover(% folk som slutter og starter i året, intern flytting ikke medregnet).

Uansett, har dratt i en tråd, og har nesten blitt lovet jobb. Antagelig med bedre lønn også, så da glemmer jeg muligens hele greia og forlater

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenkte jeg bare skulle poste en liten update her.

Var på jobb-intervju i dag, start-lønnen der er ca 50 000 høyere enn lønnen jeg hadde før(120 000 mer enn det jeg har nå), med bedre arbeidstid og mindre krav til kompetanse.

De virket veldig interessert.

Jeg er ikke så opptatt av lønn som jeg virker, har ikke tjent penger som gress før heller men når jeg kan bytte arbeidsgiver og ha tilsvarende samme arbeidsoppgaver, bare for 120 000 mer, så er man en idiot om man ikke tar den sjansen.

Ble forresten anbefalt å ta saken i media, det er ikke bare min stilling som er problemet, men den offentlige arbeidsgiveren(som media elsker) har generellt store problemer med tilsvarende problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...