Gå til innhold

Narkose oppvåkning - motmiddel

Anbefalte innlegg

Den ene katten vår mistet noen tenner og det ble et besøk til dyrlege. Der ble den i full narkose med tannsjekk og tannpuss. Skulle kvikne til til kvelden sa de. Joda, den kviknet litt til og gikk/stablet seg fram en liten stund, før den la seg og det kunne virke som den ga opp liksom.

Passet på å ha den varmt pga de ikke klarer å regulere egen kroppstemperatur og dette gikk greit første halvdel av dagen, men etter at den prøvde å gå/stable seg ivei, så endret det seg. Den ble bare slappere og slappere på kvelden, pulsen gikk saktere og saktere og den ble bare kaldere og kaldere.

Muligens hadde den død hvis vi ikke startet å massere og få den til å gå - holdt på i et par timer og temperatur kom tilbake, sammen med økt puls. Gikk bra og den er i sitt gamle jeg nå heldigvis.

Så til poenget: Satt og så flere dyreprogram i kveld og la igjen merke til at dyrleger gir først bedøvelse, behandler og så gir de motgift - dyret reagerer nesten med en gang på motgiften og de er oppe og går ikke leng etter. Har sett de bruker det når de skal rense sår, sy osv, så da lurer jeg på hvorfor dette ikke brukes her i Norge - har hatt endel dyr til dyrlege, men aldri fått motgift ved bedøvelser.

På meg virker dette langt mer dyrevennlig i å med at (som med vår katt nå) dyrene kan være ganske så nedsatt i over et døgn etter narkose og det er ikke risikofritt det heller.

Noen som vet hvorfor slikt ikke brukes her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke vet jeg. Men på oss virket det som den hadde dødd hvis vi ikke hadde jobbet med den og har flere tilfeller vi vet der samme problem har oppstått og også der en døde. (svigers sin katt) Har ennå en katt som skulle fått gjort samme prosedyre, men vi er litt redd for å gjøre det nå ja. Begge kattene er begynt å bli ganske gamle, så tror det er med å påvirker faren ved narkose.

Så 2 tilfeller i går på TV (animal planet) der de brukte motgift og har sett det mange ganger før også.Skjønner at de bruker det på dyr i villmarken pga farene, men de gjør det også i dyreparker, dyre sykehus osv ... Når det er så utbredt der, så syns jeg det er litt rart at det ikke brukes her - betviler at de er dårligere dyrleger.

Lenke til kommentar

Jeg arbeider på klinikk, og der er det vel 70% hvor vi bruker oppvåkning og 30% hvor dyrene (hovedsak katter) som får sove ut rusen. Om det er satt antibiotika og smertestillende så er det en god ide å la dyret sove ut anestesien for å la medisinene begynne å virke ordentlig. Man kan aldri se bort fra at dyret kan ha en allergisk reaksjon, eller at dosen med oppvåkning var målt opp til mindre mengde vs. mengde anestesi.

Jeg har hørt om dyr som har brukt både en og to dager å komme til hektene etter anestesi (enten lett bedøvende som ved barbering/ sjekking og rensing av sår, eller narkose ved operasjoner). Så ut ifra det du sier, vil jeg tro at narkosen ikke var fullt ut av systemet, og at da katten prøvde å gå, slo den litt tilbake. Meget mulig det også var en allergisk reaksjon som ikke syntes før katten prøvde å "overvinne" narkosen eller lignende. Neste gang katten skal bli bedøvet, så er det viktig å nevne dette for dyrlegen, og spør om oppvåkning (kalles "antisedan") kan settes på dyret der og da og at det blir en kontrollert oppvåkning. Når det gjelder full narkose, er det best å la dyret sove rusen ut (og av og til drar dyr hjem mens de fremdeles sover), og da kan det forekomme slike halvskumle situasjoner som du fikk oppleve. Heldigvis fikk dere pusen igang igjen! Husk å si ifra til dyrlegen neste gang om reaksjonen :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...