Gå til innhold

Mye islamofobi og rasisme i forumet og samfunnet ellers?

Anbefalte innlegg

Ang Norge, det er ikke boligproblematikk. Alle får tak under hodet men det er ikke plass til alle dem i Oslo sentrum. Dessuten så er det så masse regler om maks antall etasjer, må ha garasje, universiell utforming som gjør boliger så dyrt. Å skylde på høye boligpriser på innvandrere faller på sin urimelighet da de ikke har råd til å bo på dyre steder.

Det er ikke så enkelt. Å ta imot masse asylsøkere vil absolutt føre til massive boligprisøkninger.

Det er fordi etniske nordmenn har ikke har lyst til å bo sammen med innvandre. Det betyr langt større press på de omrdene de faktisk ønsker å bo i. Uten innvandring, ville det vært langt mer attraktivt å bo på østkanten og det ville vært mindre press på andre bydeler. I tilegg ville befolkningsveksten vært lavere.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det ikke er mye rasisme på forumet generelt jeg.

Morsomt hvordan enkelte folk mener at man er rasistisk om man ikke liker muslimer/islam, våkn opp, det er en religion ikke en rase. (er som å si at man er rasistisk om man ikke liker kristendommen)

Synes det er veldig mange fra venstrekanten på forumer som er veldig raske med å rope ut rasisme med engang det er snakk om religion eller å være negativ rundt de miljøene vi har fått her i Norge (spesielt oslo-øst), og om gud forby du er imot innvandring så er du en kaldblodig rasist som hater enhver brun mann pga fargen dems.

Jeg liker ikke noen av de muslimske miljøene vi har her i Oslo/Norge, men det betyr ikke at jeg er rasist, det har 0 med å gjøre hvilken "rase" de er.

Er ikke spesielt glad i disse miljøene vi har med etnisk norske heller, men å være imot det så blir jeg aldri kalt rasist?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Gammel statistikk. Nå er Oslo blå.

Uansett, det er ikke anmeldte seksualovergrep generelt som de er overepresentert på. Det er veldig avhengig av kultur og hva man anmelder. Det er voldtekt de er overepresentert på og spesielt overfallsvoldtekt. I 2004 utgjorde ikke-vestlige innvandre nesten 65 prosent av alle anmeldte voldtektsforbrytere. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2216811.ece

Ikke-vestlige innvandre var ca 15% av befolkningen i Oslo i 2004.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Når en sier at de ikke liker noen pga rase (etnisk norsk eller muslim), er det helt klart rasist. Sier du at du ikke liker et eller annet norsk eller muslim tradisjon eller vane eller religio er det. Ikke rasiste.

Prima eksempel på uvitenheten PcT snakker om.

Vennligst forklar hvorfor en som dømmer andre pga sin rase ikke er rasister, professor Thitorkin.

Lenke til kommentar

Når en sier at de ikke liker noen pga rase (etnisk norsk eller muslim), er det helt klart rasist. Sier du at du ikke liker et eller annet norsk eller muslim tradisjon eller vane eller religio er det. Ikke rasiste.

Prima eksempel på uvitenheten PcT snakker om.

Vennligst forklar hvorfor en som dømmer andre pga sin rase ikke er rasister, professor Thitorkin.

Vennligst forklar når muslimer ble en rase, JJkoggan.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som du sikkert merker er norsk ikke morsmålet mitt og jeg bor i USA. Jeg har lest så mange ganger i disse fora misbruk av ordet rasisme at jeg begynte å gjør det samme og ble litt forvirret om hva den typiske nordman mener det betyr . Det kan alltid bli en forskjell mellom typisk ordbruk og hva som er teknisk korrekt. Beklager, du har det rett.

Likevel.... Er fordommer og generaliseringer mot en hel religiøs eller etnisk gruppe like galt som rasisme.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Rasisme henger igjen i gamle tiders tankegods. Jøder er ingen rase. Allikevel kan man vel si at de ble møtt med rasisme gjennom 2000 år.

En enkel regel kan være som følger; sleng dritt om x i det offentlige, men så fort du ønsker å slenge dritten innenfor dørstokken til x har man passert en grense.

Lenke til kommentar

Rasisme henger igjen i gamle tiders tankegods. Jøder er ingen rase. Allikevel kan man vel si at de ble møtt med rasisme gjennom 2000 år.

Hvordan kan man si at jødene har blitt møtt med rasisme gjennom 2000

år når jøder ikke er noen rase ??

Jødene har aldri blitt møtt med rasisme uansett, men de fleste av dagens jøder er selv rasister.

De fleste, ca 95 % av de vi i dag kaller jøder, var heller ikke jøder for 2000 år siden.

De fleste av dagens jøder er etterkommere etter khazarene som konverterte kollektivt til jødedommen i år 740.

Lenke til kommentar

Rasisme henger igjen i gamle tiders tankegods. Jøder er ingen rase. Allikevel kan man vel si at de ble møtt med rasisme

Rasisme er når man diskrimenere mot andre pga rase. Jeg vet ikke hva det heter på norsk når man diskriminere andre pga religion eller etnisitet men på engelsk heter det prejudice(fordom?)

Like ondt som rasisme!

Lenke til kommentar

Synes det ikke er mye rasisme på forumet generelt jeg.

Morsomt hvordan enkelte folk mener at man er rasistisk om man ikke liker muslimer/islam, våkn opp, det er en religion ikke en rase. (er som å si at man er rasistisk om man ikke liker kristendommen)

Synes det er veldig mange fra venstrekanten på forumer som er veldig raske med å rope ut rasisme med engang det er snakk om religion eller å være negativ rundt de miljøene vi har fått her i Norge (spesielt oslo-øst), og om gud forby du er imot innvandring så er du en kaldblodig rasist som hater enhver brun mann pga fargen dems.

Jeg liker ikke noen av de muslimske miljøene vi har her i Oslo/Norge, men det betyr ikke at jeg er rasist, det har 0 med å gjøre hvilken "rase" de er.

Er ikke spesielt glad i disse miljøene vi har med etnisk norske heller, men å være imot det så blir jeg aldri kalt rasist?

Jeg er selvfølgelig enig i at religionskritikk per definisjon ikke er rasistisk, men jeg mener likevel at muslimhets kan være rasistisk, eller i det minste være rasistisk motivert.

Ta for eksempel forumet rett etter at bomben smalt i Oslo. "Få muslimene/de/pakket/etc ut av Norge", eller lignende florerte (dette var før vi visste hvem som gjorde det, selvsagt). Mente de da praktiserende muslimer uavhengig av etnisk opprinnelse, eller mente de ikke-vestlige innvandrere? Jeg er dessverre ikke tankeleser, men jeg ser ikke for meg at raseriet var rettet mot f.eks. en solariumsbrun, etnisk norsk jente, selv om hun skulle vise seg å være muslim. Samtidig har jeg vanskelig for å se for meg at man skaffet seg oversikt over hvem av alle ikke-vestlige innvandrere i Norge som er muslimer før man tildelte de skyld for terrorangrepet.

Hvis "muslim" brukes som synonym for "brune mennesker", er det ikke da rasisme? Jeg oppfatter i alle fall av og til på dette forumet at simpel rasisme maskeres som religionskritikk.

Jeg er forøvrig også enig i at det ropes rasisme for ofte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis "muslim" brukes som synonym for "brune mennesker", er det ikke da rasisme? Jeg oppfatter i alle fall av og til på dette forumet at simpel rasisme maskeres som religionskritikk.

Når islam eller muslimer kritiseres, så har det ikke noe med rase eller hudfarge å gjøre.

Etnisk norske eller europeere som konverterer til islam er ofte blant de verste og mest ekstreme.

Og kritikken er derfor like mye rettet mot dem.

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar

Når man generaliserer så kan man ikke vite hvem kritikken blir rettet mot nøyaktig og derfor bør unngås.

Mener du at fordommer og bruk av negative karikaturer mot muslimer er mindre galt enn rasistiske?

Blir man veldig nøye med sin kritikk uten generalisingere og fordommer så kan man ikke rope rasisme. Det er ganske enkelt å gjør uten å bli misforstått, hvert barn i USA lærer dette, skulle tro det var det samme i Norge.

Lenke til kommentar

Hvordan kan man si at jødene har blitt møtt med rasisme gjennom 2000

år når jøder ikke er noen rase ??

Jødene har aldri blitt møtt med rasisme uansett, men de fleste av dagens jøder er selv rasister.

De fleste, ca 95 % av de vi i dag kaller jøder, var heller ikke jøder for 2000 år siden.

De fleste av dagens jøder er etterkommere etter khazarene som konverterte kollektivt til jødedommen i år 740.

Les deg heller opp i europeisk historie enn å spy ut dette vissvasset.

Rasisme henger igjen i gamle tiders tankegods. Jøder er ingen rase. Allikevel kan man vel si at de ble møtt med rasisme

Rasisme er når man diskrimenere mot andre pga rase. Jeg vet ikke hva det heter på norsk når man diskriminere andre pga religion eller etnisitet men på engelsk heter det prejudice(fordom?)

Like ondt som rasisme!

Er ikke uenig med deg. Men da diskuterer vi semantikk. Og ikke problemet pr se.

Lenke til kommentar

Når man generaliserer så kan man ikke vite hvem kritikken blir rettet mot nøyaktig og derfor bør unngås.

Mener du at fordommer og bruk av negative karikaturer mot muslimer er mindre galt enn rasistiske?

Blir man veldig nøye med sin kritikk uten generalisingere og fordommer så kan man ikke rope rasisme. Det er ganske enkelt å gjør uten å bli misforstått, hvert barn i USA lærer dette, skulle tro det var det samme i Norge.

Det dreier seg ikke om fordommer mot muslimer, det dreier seg om islam og kritikk av islam, basert på sannheten om islam ut fra islams egne skrifter, og islams historie.

Dette er i høyeste grad berettiget kritikk, men kalles "islamofobi" og "fordommer mot muslimer" av pk-ere som kryper for islam, og er så redd for muslimene at de ikke tør annet enn å gjøre som muslimene gir dem ordre om.

Disse pk-erne som roper om "rasisme" islamofobi og fordommer mot muslimer, kritiserer selv kristne og kristendom så fillene fyker, som regel uten noen som helst slags kunnskap om kristendom eller saklig grunnlag.

Det mener disse feige hyklerne altså er i orden. Men når noen sier sannheten om islam, så protesterer de.

Jegg har selv prøvd å skille mellom ekstreme muslimer og sekulære muslimer. Men egentlig så dreier det seg mest om mekka--surene og medna-surene i koranen, og hvilke surer muslimene følger til enhver tid.

Men stort sett er det også slik at muslimene må ta ansvar for islam, som de jo følger og lever etter. Og de må finne seg i å få del i ansvaret for de ugjerningene som blir utført i islams navn, unntatt i de tilfellene der de selv aktivt tar avstand og fordømmer slike handlinger.

Men hvor mange ganger har muslimene i Norge fordømt ugjerninger gjort av andre muslimer i islams navn ?

Man kan si det samme om sosialister osv. For det er hele tiden et personlig ansvar for alle å ta avstand fra alle typer voldshandlinger, ugjerninger og overgrep.

Tar du ikke personlig aktivt avstand fra slikt, så betyr det at du er enig og har godkjent handlingene.

Så i tilfellet med islam så er det hver enkelt muslims ansvar å fordømme islams ugjerninger.

Det er ikke vårt ansvaret for å prøve å skille mellom hvem som støtter dette og hvem som ikke gjør det. For det vet ikke vi, men det vet muslimene selv, og derfor er det de som må aktivt gå ut og ta avstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...