torny Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Har en betongplatting som jeg tenker å legge skifer på. Plattingen er gammel og full av sprekker. Noen som har tips til hvordan jeg går fram? Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Tett igjen sprekker og få plattingen mest mulig i vater. Er fukt/drenering et tema ? Lenke til kommentar
torny Skrevet 10. august 2011 Forfatter Del Skrevet 10. august 2011 Hva tetter jeg sprekkene med? Vanlig betong? Noen sa at jeg skulle bruke primer for å forsegle den betongen (?) Når det gjelder drenering er plattingen svakt hellende så vannet renner av den. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 (endret) Hva du tetter sprekkene med kommer litt an på størrele, hør der du handler betong. Jeg vet det finnes flytende "lim" til å helle ned i mindre sprekker hvertfall. Når det kommer til leggingen av skiferen så kommer det an på hvilken skifer du skal bruke. Både type (Alta, Jondal, Oppdal, Otta osv) og "kvalitet" (bruddheller, ferdigsagde osv). Det jeg ville valgt bruddskifer fra Alta, og lagt den i så kaldt polygonmønster. Det vil se slik ut. Eller forhåpentligvis hakket bedre ut, siden de har brutt en del av "reglene". Ikke mer enn 3 hjørner skal møtes, ingen 3-kanter, minst mulig 4-kanter, ingen spisser spissere enn 60 grader, ingen gjennomgående fuger, ingen hakk/kanter innover i steinen...eeh...tror det var alt. Sag først til alle steinene så du ser at alt passer, så limer du fast en etter en. Pass på å få minst 2% fall så du er sikker på å få vekk vann. Hvis du vil ha et litt mer "naturlig" utseende kan du hugge steinene i steden for å sage, men da ville jeg heller valgt skifer fra Oppdal, de kan risses og knekkes med meisel. Altaskiferen er mer slitesterk (gjerne brukt som takstein), men andre skifertyper er nok uansett mer enn sterk nok, så du kan egentlig velge det du liker best. Ottaskifer har jeg kun erfaring med til innendørsbruk, men for alt jeg vet kan den også brukes ute. Endret 10. august 2011 av SKT Lenke til kommentar
Remi_Lurud Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Hei, små sprekker i betongdekke har ingen stor betydning når du skal legge nytt belegg. Det er viktig å prime godt før du legger skifer, så skifterbelgget sitter. Produkter og leggeveledning får man som regel hos leverandør av skifter og betong også, om de er seriøse. Lykke til! Med hilsen Remi Lurud Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå